Na de zoveelste noodstop nu te laat, kat aangereden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:02

__YSB__ schreef:
Mijn ex heeft een gloednieuwe golf in de sloot geparkeerd, omdat er eenkat over de weg vloog.
Nou, ik wil geen discussie aangaan, maar die beesten zijn beter af als ze een baasje hebben die een mooie kat-ontsnapproove tuin en ren heeft.
Zo sneu...

Het is ook sneu, dat ben ik met je eens.
Maar moeten we daarom alle dieren maar gaan opsluiten? Zijn ze dan werkelijk beter af? In welk opzicht, dat ze langer leven (misschien waarschijnlijk) maar hoe zit het dan met de kwaliteit van dat leven, geldt dat niet? In mijn beleving is dat veel belangrijker.
En dan de reeën, konijnen, egels, fazanten, padden, hazen enz enz ook maar uit het wild halen en opsluiten, zodat we hen ook niet meer kunnen aanrijden?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:03

Vilar schreef:
Het is vreselijk om je kat dood te vinden op of langs de weg. Echt heel verdrietig om zo abrupt je kat te moeten verliezen, ik het een paar keer meegemaakt.

Toch lopen onze katten allemaal buiten overdag.
Waarom? Omdat we het belangrijk vinden dat ze een goed leven hebben. En onder "goed" versta ik niet een knus kamertje met mandjes, kussentjes, dekentjes en speeltjes, maar een wereld waarin ze kat kunnen zijn, muizen kunnen vangen, kunnen ravotten door de struiken en het gras, in bomen kunnen klimmen, noem het maar op. Dat is een fantastisch kattenleven!

Wanneer ik ze binnen zou houden omdat ik geen verdriet en pijn wil wanneer hen iets overkomt, dan zou ik dat erg egoistisch van mezelf vinden. En die mening heb ik ook over anderen die hun kat opsluiten om zichzelf verdriet te besparen (sorry, maar dat is nu eenmaal zo, ondanks dat ik het wel begrijp).
Echter zijn er meer mensen op deze aardkloot. En niet alleen jij die het zielig vindt je kat in de tuin te houden. Als de kat geen overlast veroorzaakt, prima. Doet het dier dat wel, dan houdt je het dier op je eigen terrein.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:04

Vilar schreef:
__YSB__ schreef:
Mijn ex heeft een gloednieuwe golf in de sloot geparkeerd, omdat er eenkat over de weg vloog.
Nou, ik wil geen discussie aangaan, maar die beesten zijn beter af als ze een baasje hebben die een mooie kat-ontsnapproove tuin en ren heeft.
Zo sneu...

Het is ook sneu, dat ben ik met je eens.
Maar moeten we daarom alle dieren maar gaan opsluiten? Zijn ze dan werkelijk beter af? In welk opzicht, dat ze langer leven (misschien waarschijnlijk) maar hoe zit het dan met de kwaliteit van dat leven, geldt dat niet? In mijn beleving is dat veel belangrijker.
En dan de reeën, konijnen, egels, fazanten, padden, hazen enz enz ook maar uit het wild halen en opsluiten, zodat we hen ook niet meer kunnen aanrijden?
Je vergeet een essentieel detail; katten zijn geen wilde dieren en inmiddels een regelrechte plaag in bepaalde gebieden.

Daarbij, al onze gedomesticeerde dieren moeten achter hekken en aan de lijn. Vind ik ook sneu voor mijn hond die gefokt is om te jagen, net als jouw kat.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:08

Hier lopen ook in de straat genoeg katten (max snelheid 60km) iedereen rijdt hier zo idioot hard(100km) dat ik zelf vorig jaar mijn kater heb zien doodgereden worden.. Als mijn nieuwe kitten er is komt er bij ons een grote kattenren zodat ze sowieso naar buiten kunnen. GELUKKIG blijft mijn poes lekker in de tuin en gaat de weilanden in achter het huis..

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:13

_San87_ schreef:
Echter zijn er meer mensen op deze aardkloot. En niet alleen jij die het zielig vindt je kat in de tuin te houden. Als de kat geen overlast veroorzaakt, prima. Doet het dier dat wel, dan houdt je het dier op je eigen terrein.

Overlast is een begrip dat voor iedereen anders is.
Wat A overlast vindt, hoeft B helemaal geen overlast te vinden.
Dus dat is al een discussie op zich.

Overigens heb ik nog nooit klachten gehad, en ik klaag ook niet over de katten van anderen die bij ons komen buurten.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:15

_San87_ schreef:
Daarbij, al onze gedomesticeerde dieren moeten achter hekken en aan de lijn. Vind ik ook sneu voor mijn hond die gefokt is om te jagen, net als jouw kat.

"Moet" dat? Staat het in de wet dat huiskatten achter hekken en aan de lijn moeten? Naar mijn mening niet.

Als jij het sneu vindt voor je hond dat hij niet mag jagen, waarom heb je dan een hond gekocht die daarvoor gefokt is? Dan heb jij toch een verkeerde keuze gemaakt, waar de hond nu de dupe van is? Had dan een ander ras gekocht.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:23

Vilar schreef:
_San87_ schreef:

"Moet" dat? Staat het in de wet dat huiskatten achter hekken en aan de lijn moeten? Naar mijn mening niet.

Als jij het sneu vindt voor je hond dat hij niet mag jagen, waarom heb je dan een hond gekocht die daarvoor gefokt is? Dan heb jij toch een verkeerde keuze gemaakt, waar de hond nu de dupe van is? Had dan een ander ras gekocht.
Het woordje andere had er nog bij moeten staan. Wat mij betreft gaat dat ook voor katten gelden.

Ik vind het niet sneu voor mijn hond dat hij niet mag jagen. Ik vind het sneu dat ik hem niet lekker los kan laten lopen waar hij wil zodat hij lekker kan scharrelen en rennen. Maar dat mag niet. Gelukkig hebben wij een grote tuin waar hij lekker kan lopen, ruim ik zijn poep netjes op en is hij niemand tot last :+:.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:24

toevallig mijn maatje afgelopen donderdag gevonden voor bij ons op straat.het wa net gebeurt want hij was nog warm overal lag bloed,mijn andere kat wat altijd bij hem was zat aan de kant naar hem te kijken.ik vind het heel erg.maar bij ons rijden ze hard en houd niemand rekening met dieren.omdat de kat die nog leefde erg treurig was heb ik hem toch een nieuw maatje gehaald.niet ter vervanging van de andere kat maar meer zodat hij niet alleen is en kan spelen.de nieuwe kitten en hij gaan heel goed samen.gelukkig ga probere om ze alleen achter uit te laten en dat ze dan in de weide bij ons blijven en niet de straat op gaan.ik mis die kleine rode garfield wel ik heb hem de dag erna begraven in onze weide.ik had hem eerst een dag in onze stal laten liggen zodat de andere kat wist dat hij dood was,en afscheid kon nemen voor zo ver die dat doen.

hier was hij nog een kitten en had ik hem pas,rust zag kleine vriend
Afbeelding

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:34

Ik heb inmiddels al een jaar of 8 twee katten. Deze monsters hebben in mijn eerste huis binnen geleefd met een buitenkennel aan het huis vast, zodat ze wel frisse lucht en zon konden pakken. In mijn tweede huis kregen ze de tuin die afgezet was met schrikdraad. Nu in mijn derde huis lopen ze vrij rond.
Ze blijven dicht bij het huis in de buurt en melden zich dagelijks, ik vermoed juist omdat ze de eerste jaren van hun leven beperkt de vrijheid hebben gekregen. Het risico dat ze hier aangereden worden is echt heel klein, tenzij het op de oprit gebeurd. Op de openbare weg komen ze niet.

Ik vind dat je katten juist wel bij je dient te houden. Allereerst kan ik het persoonlijk niet verdragen dat mijn kat aangereden zou worden en dagen ligt te creperen van de pijn, ergens in een greppel, wensend dat ie al dood was, maar lijkt mij dat dat ook niet de bedoeling voor de kat kan zijn. Daarnaast ook vooral om geen overlast bij buren te veroorzaken. De gemiddelde Nederlander woont in een eengezinswoning met tuin en jouw katten maar lekker bij de buren in de tuin kakken. Dat vind ik dus asociaal, maar dat is mijn mening.
Mijn buren nu zijn alleen maar blij met mijn katten, aangezien het goede muizen- en rattenjagers zijn.

Gini

Re: Na de zoveelste noodstop nu te laat, kat aangereden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:43

Ik snap idd niet dat katten nog los worden gehouden. Vroeger kon dat. Honden, katten, geiten, kippen en zelfs koeien liepen los rond. De maatschappij is hiervoor te fel veranderd.
Hou een kat gewoon binnen net zoals een hond. Heb je een echte buitenkat, doe dan wat eigenaars van buitenhonden doen: maak een dierenparadijs in je tuin. Heb je geen tuin, neem dan geen buitenkat.
Het bespaart de eigenaars leed wanneer de kat doodgereden is en het bespaart de buurtbewoners heel wat overlast.
Ik vind het heel erg om te zeggen, maar na alle kattenkeutels die ik al uit de tuin heb moeten graven en na twee jaar op rij een vermoord nestje merels in mijn vogelhuisje, is mijn kattenliefde ver zoek. Heel jammer!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:52

onze katten blijven bij ons huis,het volgende huis licht zo'n 100/200meter van ons vandaan.en dat deze dan net op het verkeerde moment aan de voorkant was,vind ik enorm erg.maar katten opsluiten vind ik helemaal niks,net als paarden de hele dag in een stal dat vind ik ook niks.omdat de kat die over is eigenlijk achter om blijft probeer ik de nieuwe dat ook te leren.maar je hebt ook avonturiers er bij.in een woonwijk zou ik zelf dan ook geen katten houden.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:59

jorretje schreef:
Peppertree schreef:
Kijk ben dus niet tegen het buiten laten lopen van katten (zoals ik tegen xMarloes al 2x benadrukte) maar je moet niet doen alsof er geen manier is om te voorkomen dat je kat aangereden wordt. Want die zijn er dus zat.

Precies mijn punt :j
Mijn ouders hebben de katten ook gewoon buiten lopen, dus ik ben wel de laatste die gaat zeggen dat katten binnen MOETEN blijven, alleen ga dan niet zeggen dat het niet kan, want dan is gewoon het niet willen :)

Ik kan trouwens de berichten van xMarloes niet lezen, deze zijn verwijderd :Y)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:25

Je hebt verkeerd gequote, want dat heb ik niet gezegd.

Voor alle mensen die vinden dat katten los moeten lopen omdat dat 'de natuur' is; katten zijn helemaal geen natuur. Katten zijn gefokt door mensen als huisdier. In de vrije natuur zoals we die in Nederland kennen horen katten al helemaal niet thuis. Ooit zijn ze bij de mensen in huis gekomen om muizen en ratten te vangen. Nu zorgen verwilderde, maar ook loslopende huiskatten voor veel schade onder beschermde diersoorten.

Paarden en honden zijn ook dieren die in principe gemaakt zijn om vele kilometers in de vrije natuur af te leggen. Die houden we toch ook vast? Wat is het verschil dan met katten, waarom moeten die wel los?

Daarmee bedoel ik niet dat katten altijd binnen moeten blijven, maar wel dat ze in een afgebakend terrein moeten lopen, of in een rustige omgeving.

Men vergeet vaak dat een overstekende kat ook voor mensen voor heel gevaarlijke situaties kan zorgen. Je schrikt je rot als er ineens een voor je auto vliegt. Wat nu als jouw loslopende kat er voor zorgt dat iemand zich van schrik tegen een boom rijdt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:53

Zou niets liever willen als mijn kat los laten lopen maar zoals ik al eerder zei wil ik het risico niet lopen.
En mijn kat vind het lijntje geen probleem en vangt hij ook nog steeds een muis hoor, laats nog op me verjaardag kwam hij aan met zijn kado voor mij, en hij maar trots zijn. vond het wel een heel lief gebaar :D als hij een hekel aan me zou hebben zou hij het niet doen een muis voor me voeten neer leggen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:57

Je eerste zin is een beetje een tegenstelling. Eerst zeg je dat katten door mensen gefokt zijn als huisdier, dan dat wilde katten bij mensen in huis zijn gekomen. Als mensen geen katten in huis hadden genomen, hadden die katten zichzelf wel vermeerdert.
Als iedereen zijn katten zou binnen houden zouden er veel meer wilde of verwilderde katten schade aanrichten onder de beschermde diersoorten, katten hebben een territorium, dus die plekjes worden wel weer ingenomen. Het is niet voor niets dat de DB verwilderde katten steriliseert en weer uitzet.

Ons land is op de meeste plekken te klein om paarden los te laten lopen, op een paar plekken na, waar przewalskipaarden lopen. Ook als we wel ruimte genoeg hadden, willen we toch onze paarden in de buurt houden, zo'n beest is kostbaar en je wil niet dat de buurman er mee vandoor gaat.... :D

Natuurlijk schrik je je een ongeluk als er zo'n beest voor de auto komt, maar dat geld ook voor fazanten, hazen, vossen en ga zo maar door.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:01

nynke55 schreef:
Je eerste zin is een beetje een tegenstelling. Eerst zeg je dat katten door mensen gefokt zijn als huisdier, dan dat wilde katten bij mensen in huis zijn gekomen. Als mensen geen katten in huis hadden genomen, hadden die katten zichzelf wel vermeerdert.
Als iedereen zijn katten zou binnen houden zouden er veel meer wilde of verwilderde katten schade aanrichten onder de beschermde diersoorten, katten hebben een territorium, dus die plekjes worden wel weer ingenomen. Het is niet voor niets dat de DB verwilderde katten steriliseert en weer uitzet.

Ons land is op de meeste plekken te klein om paarden los te laten lopen, op een paar plekken na, waar przewalskipaarden lopen. Ook als we wel ruimte genoeg hadden, willen we toch onze paarden in de buurt houden, zo'n beest is kostbaar en je wil niet dat de buurman er mee vandoor gaat.... :D

Natuurlijk schrik je je een ongeluk als er zo'n beest voor de auto komt, maar dat geld ook voor fazanten, hazen, vossen en ga zo maar door.
Als iedereen zijn of haar kat binnen zou houden of er iig verantwoording voor zou nemen, was het verwilderde kattenprobleem er helemaal niet geweest :).

En zat mijn asiel ook niet vol met kittens :+.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:06

[/quote] Als iedereen zijn of haar kat binnen zou houden of er iig verantwoording voor zou nemen, was het verwilderde kattenprobleem er helemaal niet geweest :).

En zat mijn asiel ook niet vol met kittens :+.[/quote]

Oke, nu kan ik wel mijn achter-achter-achter-achter-achter-achter-achter opa's en oma's ter verantwoording roepen, maar dat heeft ook niet zoveel zin meer. Wilde en verwilderde katten zijn er altijd geweest en zullen er ook altijd blijven.

Neemt niet weg dat ik het met je eens ben, dat we onze katten moeten steriliseren, maar wat mij betreft mogen ze daarna mooi weer naar buiten.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:23

Nee, ik bedoelde dat de katten die in Nederland leven bij mensen in huis, gefokt zijn om bij mensen in huis te leven. In Nederland wonen allang geen echte wilde katten meer. De verwilderde katten (huiskatten die los lopen, nestjes krijgen enz...) die zorgen voor schade aan beschermde diersoorten.
Die verwilderde katten worden weer uitgezet na sterilisatie omdat ze niet in een huis te handhaven zijn en ze dus nergens anders terecht kunnen. Niet om de populatie in stand te houden.

Als alle verwilderde katten worden gesteriliseerd, zijn er op een gegeven moment geen verwilderde katten meer.

Nederland is ook te klein om katten buiten te laten lopen. Het verschil met hazen, fazanten en herten is dat dat echt wild is, zonder eigenaar die er verantwoordelijk voor is.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:27

nynke55 schreef:

Als iedereen zijn of haar kat binnen zou houden of er iig verantwoording voor zou nemen, was het verwilderde kattenprobleem er helemaal niet geweest :).

En zat mijn asiel ook niet vol met kittens :+.[/quote]

Oke, nu kan ik wel mijn achter-achter-achter-achter-achter-achter-achter opa's en oma's ter verantwoording roepen, maar dat heeft ook niet zoveel zin meer. Wilde en verwilderde katten zijn er altijd geweest en zullen er ook altijd blijven.

Neemt niet weg dat ik het met je eens ben, dat we onze katten moeten steriliseren, maar wat mij betreft mogen ze daarna mooi weer naar buiten.[/quote] Dat hoeft niet. Men gaat nog steeds met dieren om alsof het.dingen zijn waar geen verantwoordelijkheid voor geldt.

En wat mij betreft blijven de katten mooi op eigen terrein waar ze enkel de eigenaar tot last zijn, zoals het hoort.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:39

Ik neem mijn verantwoordelijkheid wel, ook voor al die aanlopers die in de loop der jaren bij ons kwamen wonen. Ik laat ze steriliseren, ontwormen, ontvlooien en als ze ziek zijn ga ik met ze naar de dierenarts.
Maar ik woon in een landelijke omgeving en als iedereen hier zijn katten op eigen terrein zou houden, zouden we omkomen van de ratten en muizen.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:44

Toevallig een maandje of 3 geleden, sprong er een kat voor mn auto. Ik zag m een klap maken. Ben enorm geschrokken, auto stil gezet en er naar toe. Kat weg. Geen idee of hij overleden is of iets, maar ik voelde me echt enorm rot, ondanks dat dat beest zomaar in eens voor mn auto sprong. Tja over de discussie of je ze vrij buiten moet laten lopen of op eigen terrein, dat is een discussie denk ik waar iedereen anders over denkt. Ik ben wel een voorstander voor buiten rond laten lopen, snap aan de andere kant ook wel dat anderen er last van kunnen hebben.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:07

Precies daarom zitten mijn katten binnen; ik woon aan een 80 klm weg, en heb er genoeg van de weg geschraapt of aangereden zien worden...

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:15

nynke55 schreef:
Ik neem mijn verantwoordelijkheid wel, ook voor al die aanlopers die in de loop der jaren bij ons kwamen wonen. Ik laat ze steriliseren, ontwormen, ontvlooien en als ze ziek zijn ga ik met ze naar de dierenarts.
Maar ik woon in een landelijke omgeving en als iedereen hier zijn katten op eigen terrein zou houden, zouden we omkomen van de ratten en muizen.
Lijkt me niet. Daar heb je je kat op eigen terrein toch voor.

En jij neemt misschien je verantwoordelijkheid. Meer dan genoeg mensen die dat niet doen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:11

LZP -> BB

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:24

_San87_ schreef:
unicorn_kiss schreef:
Wat gek dat er mensen zijn die katten binnenhouden - ik bedoel, dan hou je toch geen kat? Die dieren horen buiten. Wij hadden vroeger ooit katten, tot ze overreden werden. Tja, dan geen katten, ik ga toch echt geen kat nemen en binnenhouden, vreselijk egoïstisch vind ik dat.
En iemand opperde tuin afzetten? Heeft die nog nooit een kat in het echt gezien? Want katten komen overal door/onder of over hoor :+

Mijn buren hebben drie katten. Die nooit binnen mogen komen en op straat leven. Waarom heb je dan een kat?

Ik vind het egoistisch anderen op te zadelen met jouw katten.

tja als je ze niet binnenlaat vraag ik me inderdaad ook af waarom je een kat hebt....