Duitse Herder Jesda is aangereden..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:51

Ik lees net het verhaal van Jesda, wat heftig om mee te maken zeg!!
Gelukkig is ze goed uit de operaties gekomen, en gaat het wat beter met haar. Ik hoop dat ze heel snel weer fit en vrolijk rondloopt, veel sterkte!!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:53

wat een zielig verhaal, heel veel sterkte, komt vast goed!

Marion71

Re: Duitse Herder Jesda is aangereden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 23:35

Hmm, dat Jesda niet wil drinken is niet goed. Ze droogt niet alleen uit, maar voert ook geen afvalstoffen af. Dat is normaal al heel belangrijk, maar na een narcose helemaal. Drinken moet ze absoluut en is veel belangrijker dan eten. De tips met bouillon door water of blikvoer met een hoop water werken vaak erg goed. Als dat niet werkt en ze wil nog steeds niet drinken, overleg dan met de da. Hij kan medicijnen voorschrijven waar ze dorst van krijgt.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 23:53

Goed, ik ben dus helemaal verliefd op Jesda! Wat een heerlijke hond!
Ik heb ook gelezen wat er gebeurd is en dat is met de mijne altijd één van mijn grootste nachtmerries geweest. Gelukkig is de 2e operatie helemaal goed gegaan en dat blijkt wel uit het feit dat ze zo aan het rondwandelen is. Fijn hoor!

Die kop... <3 Dat oor... <3

Kop op Jesda! Het komt weer goed!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 16:33

Heb al op internet rond gesnuffeld en ze zeiden ook dat vla zou kunnen werken.
Vla is een beetje vettig en is vochtig en vaak vinden ze het ook lekker.
Heb zo net maar even een pak vla gehaald, die mijn ouders ook lusten mocht Jesda het niks aan vinden dan kan dat gewoon opgegeten worden door mn ouders.

Hoe moet ik dat doen met die bouillon en vlees dan?
Snap het niet..

En als ik haar blikvoer nat maak en het laat trekken, kan dat ook?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:55

JesdaPower schreef:
Hoe moet ik dat doen met die bouillon en vlees dan?
Snap het niet..

En als ik haar blikvoer nat maak en het laat trekken, kan dat ook?

Een stuk kip koken en het kookwater is dan je bouillon, dat geven of je blikvoer met wat water aanlengen en dat geven voor extra vocht.
Veel sterkte met Jesda, wat een nachtmerrie om mee te maken...

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 18:58

Ow haha die tip pbde ik ook net

Met Devi deden we het met rijst de kip en de boullion

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 11:02

Ik heb Dubbelvla gehaald (vanille en aardbei) daar doe ik een klein beetje in de bak, water er bij, goed opkloppen zodat het eigenlijk water lijkt met een vreemd kleurtje en dat drinkt ze super goed! Zogauw ze de koelkast open hoort gaan kijkt ze echt om het hoekje van, krijg ik nu ook wat? Natuurlijk gaan we dat later afbouwen maar nu houden we het even vol zodat ze aansterkt.

Vanochtend wilde ze bij mijn moeder niet eten en niet mee naar buiten voor een plasje. Ik was er om half 10 uit en heb toen de brokjes weer voor haar gehouden, hap sloek weg. Haha. Toen water met vla gemaakt en dat was ook zo op. Even laten liggen en rond kwart voor 10 deed ik haar de riem om, om mee naar buiten te gaan. Dat wilde ze eerst niet mar van de DA moeten we haar gewoon naar buiten brengen. Of ze nu wil of niet ivm stijfheid van al der botten etc. Dus martelen en trekken aan dat beest en uit eindelijk ging ze redelijk vlot naar het gras, direct kont aan de grond voor een plasje en ben toen een rondje met haar door de tuin gelopen en daar heeft ze ook een poeppie gedaan.
Zogauw ze maar buiten is en we dwingen haar dan gaat ze wel..

Gisteravond hadden we visite en wij zaten in tuinhuisje en Jesda lag binnen. Even later horen we de deur open gaan maar zien niemand. Toen kwam ze helemaal zelf naar het gras gehobbeld en ging daar weer liggen. Even uitrusten en toen kwam ze bij ons liggen onder de tafel.

Het enigste min puntje is, is dat ze haar linkerpoot (met de plaat) nog niet gebruikt, ook niet een heel klein beetje. Over 2 weken (vrijdags) gaan we naar de DA voor de hechtingen en voor 1 keer fysio.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:11

Ze zal waarschijnlijk instinctief het pootje waar de plaat inzit ontzien, dus in feite is dat logisch. :) Het klinkt alsof ze vrij goed gaat, begint zelf een beetje in actie te komen, drinkt wat, prima toch? :)
Ik hoopp dat ze snel aansterkt!! Een knuf voor beiden!!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:43

goed dat ze weer drinkt !!
het komt allemaal goed

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 13:31

Update 29-07-2012
We zijn nu precies 14 dagen verder sinds het ongeluk van Jesda. Zoals sommigen weten heeft ze beide kanten van haar achterhand gebroken. In de linkerkant heeft ze haar bekken gebroken, daar zit een plaat in en aan de rechterkant heeft ze een botje dat scheef staat. Daar zitten 2 schroeven in. Sinds ze is geopereerd aan de rechterkant (2e keer dus) gaat het goed. Alleen dronk ze heel slecht. We zijn toen aan het puzzelen gegaan wat ze lekker vind en wat je kan mengen met water. We kwamen op DubbelVla. Dat vond ze voor het ongeluk super lekker en we hebben een pak gekocht. Beetje in haar bak gedaan, water er bij en verdund en dat gaat super goed. Voorlopig houden we dit vast want ze wil natuurlijk nu alleen maar dit hebben en als ze straks wat beter te pas is halen we de vla wel weg. Ze moet eerst beter en meer aansterken. DA heeft ook nog gebeld na de tweede operatie hoe het ging en we vertelden dat ze haar linkerpoot (1ste operatie) nog niet gebruikt. Nu moten we zo rond de 2.5/3 uur een rondje met haar door de tuin lopen om ze de overige spieren/botten/etc. niet stijf worden. Dat vind ze 10 keer niks. Althans, als we er aan komen met de riem dan gaat ze helemaal op der zij liggen en gaat trappelen met der pootjes. Van de DA moet ze gewoon naar buiten dus we dwingen haar ook gewoon, of ze het nu leuk vind of niet. Als ze eenmaal staat gaat ze heel erg tegen hangen, maar zo gauw ze een pootje over de drempel heeft gezet weet ze dat het moet en gaat ze gewoon. We lopen dan een rondje door de tuin en dan doet ze een poepje en een plasje vaak. Dan gaat ze weer terug naar binnen, nu op het moment van typen ligt ze in het tuinhuisje, lekker bij ons.

En natuurlijk een keer weer foto's:
1:
Afbeelding

2:
http://i50.tinypic.com/1hazgm.jpg
Haar litteken nu

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

5:
Afbeelding
'Aaaaaaaah'

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:33

Aaah die lieverd <3 Gelukkig dat het beetje bij beetje beter lijkt te gaan :j

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:40

gelukkig gaat het weer beter met haar!
wat een prachthond is het <3

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:13

Aah de schat <3
Blij dat de vla wel helpt om te drinken

Ik vind het tog ook al heel knap dat ze kan zitten, de vraag is niet hoe ze zit. Maar heel knap

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 21:16

Jaa, vandaag heeft ze ook enkele keren gezeten. Niet lang, hoog uit enkele seconden maar ze doet het toch maar.

'Gelukkig' ben ik vrij als Jesda 9 aug naar de DA moet voor de hechtingen en de fysio, ben wel blij dat ik daar bij kan zijn.
Buiten dat, zijn we weer 2 dagen verder. Eten en drinken gaat erg goed. We geven haar nu 3 keer per dag kleine porties (sochtend, smiddags en savonds) omdat ze extreem mager is. Als de mogelijkheid er is zal ik een foto maken van de bovenkant, zodat je haar kippenkontje kan zien. Ook lopten gaat goed, ze loopt dan wel op 3 benen, maar als ik met de riem aan kom kijkt ze niet meer zo geïrriteerd van zich af en met omhoog helpen hoeven we haar alleen tegen te houden, voor de rest komt ze zelf in de benen. Wandelen gaat ook vlotter, gauw plasje doen en als het nodig is ook poepje. Laatste stukje doe ik de riem af en als ze in het gras wil liggen mag dat maar ze mag ook zelf naar binnen lopen. Vaak blijft ze even buiten liggen en dan komt ze zonder hulp in de benen en huppelt ze naar binnen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:31

Dat ze mager is , is toch snel zo bij een dier als het zich niet goed voelt. Het is nogal wat wat ze meegemaakt heeft. Misschien kan de DA helpen een speciaal dieet op te stellen??
Ik ben superblij dat het de goede kant op lijkt te gaan!! Lieve Jesda <3

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:56

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:48

Wat een supernieuws zeg! Wat fijn dat het steeds een beetje beter gaat nu.

De Hills A/D is inderdaad heel fijn voor dieren die ziek zijn geweest of moeten herstellen van een operatie e.d.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:59

Hallo lieve mensen,

15 augustus heeft Jesda een ongeluk gehad. Velen volgen mijn topic waarschijnlijk wel maar het leek me leuk om een overzicht te maken. kort maar krachtig.

15 Juli

Op zondag laat in de avond wordt ze geschept door een auto. Dierenarts gebeld die even later ter plaatse was. Jesda spuitje gekregen voor het slapen. Het duurde een tijdje en ik hoor de dierenarts nog zeggen: "Je hebt een sterke hond." Toen was Jesda weg en hebben de dierenarts en mijn vader haar in de auto gelegd. Naar de kliniek gereden en foto's gemaakt. Ze bleek haar linker bekken te hebben gebroken. We hebben haar achter gelaten bij de kliniek en ze zal maandag (16 juli) geopereerd worden.

16 Juli

Zoals je zelf wel na kan gaan heb ik maar weinig slaap gehad. Wel geteld zo'n 3.5 uur. De dierenarts die Jesda zou opereren belde mij om 08:30 op om het één en ander te vragen. Dus toen was het afwachten en nog meer afwachten.. Eindelijk kreeg ik om kwart over 3 het telefoontje dat de operatie goed is gegaan en dat ze naar huis mocht. Mijn moeder en ik zijn haar gaan halen en mijn broer heeft haar thuis uit de auto getild. 32 kg schoon aan de haak vertil je niet zo 1,2,3. Eindelijk lag ze op haar matje:

Afbeelding
Hier was ze net enkele minuten thuis na de operatie. Nog suf/duf van de narcose.

17 juli

De nacht is ze goed doorgekomen en ze mocht eindelijk weer brokjes:

http://i47.tinypic.com/24ln9t3.jpg

Die waren zo op en ze leek tevreden. Hoewel ze niks deed en alleen maar slapen leek het op het eerste oog goed.

Tegen de middag aan hebben we haar naar buiten gebracht voor een plasje en daarna ging ze onder haar parasol liggen:

http://i48.tinypic.com/10p7l8i.jpg

18 juli

De dag gaat voorbij en ze eet en drinkt goed. Ook neemt ze zonder problemen haar medicijnen in.

19 Juli

Vandaag was een goeie dag voor haar. Ze was zelf naar buiten gelopen voor een plasje en daarna ook zelf weer naar binnen gegaan. De brokjes had ze niet beide keren op gegeten maar dat was nog niet zo erg. Drinken deed ze erg goed.

20 juli tot 24 juli

Zoals ik al had gedacht ging het tè goed om waar te zijn. Jesda ging achteruit. Erg achteruit. We waren ongeveer een week verder en ze was gestopt met eten, dat is nog niet zo'n ramp maar ze was ook gestopt met drinken! Lopen deed ze niet meer en plassen liet ze gewoon lopen op het moment waar ze was. Ze piepte veel meer enzo. Het hele weekend aangekeken of er verbetering in kwam maar het werd niet beter, maar gelukkig ook niet slechter. Maandag DA gebeld en we moesten op controle komen. DA had controle foto's gemaakt en tot onze schrik was de plaat in haar linker te lang. Ook was goed zichtbaar op die andere foto dat haar andere poot ook gebroken is! Ze heeft dus bijna een week op een gebroken poot gelopen.

Zo lag ze de dag voor de operatie er bij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dinsdag is ze toen weer geopereerd en hebben we haar na die tijd opgehaald. Ze was helemaal niet duf of suf van de narcose en keek helder uit de ogen. Natuurlijk wilde ze niet lopen. Helaas moest ik die dag lang werken en heb er niks van mee gekregen maar toen ik thuis kwam werd ik begroet door een hard kwispelende staart en een gepiep van blijdschap.

25 juli tot 28 juli

Omdat elke dag een update plaatsen nog al veel was heb ik alleen de belangrijke dingen verteld. Deze dagen is er niks spectaculairs gebeurd.

29 juli

Precies 14 dagen geleden sinds het ongeluk van mijn Flappie. Ze is weer slechter gaan drinken maar de DA had ons gewaarschuwd dat dat waarschijnlijk kon gebeuren, we moesten alles op alles op alles zetten om haar weer te laten drinken. We hebben iets gevonden:

Afbeelding
DubbelVla met water!

En nog een aantal fotootjes:

Afbeelding
Zelfs zitten doet ze af en toe!

Afbeelding
Aaah zeg nou zelf.

30 juli tot 1 aug

Vandaagde dag gaat het goed. Heb mooi de gelegenheid gekregen om leuke foto's te maken en zelfs filmpjes!

Afbeelding
Brokjes eten

Afbeelding
JamJam

Ook had ik beloofd om foto's van haar kontje te maken:

Afbeelding
Haar kippenkontje

Afbeelding
Litteken links, kant van de plaat

Afbeelding
Litteken rechts.

Ook heb ik wat filmpjes gemaakt van van alles wat. Het zijn maar korte filmpjes.

Een stukje lopen

Stukje lopen deel 2. Op het laatst ging ze liggen dus ben toen gestopt met filmen

Filmpje is beetje vaag, maar hier eet ze lekker haar brokjes op.

Als je je geluid aan doet hoor je haar ook drinken. Vet grappig.

Afbeelding
Doeii!

Ook een topic van: [BB-ITP] Duitse Herder Jesda van 15 juli tot nu
Laatst bijgewerkt door JesdaJinn op 01-08-12 21:14, in het totaal 2 keer bewerkt

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:10

Wat een mooi overzicht.Ik ben blij voor haar dat het steeds een beetje beter gaat.

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:11

url is [ video]
[/video ]
zonder de spatie
maar fijn dat ze zich wat beter voelt

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 21:11

ThnQ! Nu zijn de filmpjes zichtbaar

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:33