Hond gepakt door pitbull /stafford actie..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:21

Hhilde schreef:
Elin_ schreef:
Wat een belachelijk vooroordeel zeg!
Zelf hebben wij ook een bull terrier en ik kan je zeggen dit soort rassen worden alleen door mensen genomen die voor een rastypische honden gaan met karakteristieke eigenschappen

Ga toch een end lopen joh! Het is gewoon zo, bullen en staffords worden vaak genomen door mensen die een pikverlenger nodig menen te hebben. Kom hier genoeg mensen tegen met een bull die er geen ene flikker vanaf weten en dan loop je daar onervaren te wezen met zo'n ras. Ik loop een blokje om bij zowel staffords als bull terriers, mij niet gezien.

Voor bull terriers geldt dit een stukje minder denk ik, maar voor staffords en staffords in alle mogelijke kruisingen met bull achtigen klopt het inderdaad.

Ik kom veel bij het asiel bij ons in de gemeente. Dat asiel werkt voor een heel groot gebied, en daaronder valt één stad die nogal bekend staat om zijn... tja... vele tokkie-achtige figuren.
Er zitten steevast veel staffords (+ alle mogelijke mixen) in het asiel, en als de dierenambulance belt dat ze met een stafford(achtige) binnenkomen hoeft de eigenaresse al niet eens meer te vragen uit welke stad ze komen. Is namelijk al-tijd hetzelfde.

In de praktijk blijkt dus gewoon dat dit een type hond is dat veel door bepaalde soorten mensen gehouden worden. Kun je als door en door fatsoenlijke eigenaar gaan steigeren en bokken dat dat niet zo is 'want wij zijn wel fatsoenlijk''. Tja. Toch is het zo.

Ik veroordeel geen enkel 'normaal' type mens met een goed afgerichte en netjes opgevoede stafford. Vind ze zelf te gek en zou er graag eentje willen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:37

Ik weet niet zo goed waarom ik (als vrouw) een pikverlenger nodig heb _O-

Nee, ik heb 2 herplaatsers omdat het herplaatsers waren die een 'zoveelste' kans nodig hadden.
En het zijn de liefste honden van de wereld geworden :)

Maar ik geef jullie wel gelijk.........het zijn inderdaad een hoop onervaren tokkies metdeze rassen.
Erg jammer voor de honden........

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:46

Tjah je neemt toch vaak een bepaald ras omdat je hem mooi vind, eigenaren van border collie's en jackie's nemen toch ook niet zo'n ras omdat ze een pikverlenger nodig hebben?

Het zijn alleen rassen die wat sneller in gevarenzone komen vanwege hun grootte en kracht, als het misgaat gaat het ook vaak goed mis.

Ik had hier vanmorgen nog een onopgevoed vloerkleed lopen, bearded collie oid.
Stond mijn hond uit te dagen op zijn eigen terrein tot die het uiteindelijk zat was en hem achterna zat tot hij van het erf af was, waarna hij terug komt naar mij en vloerkleed gewoon weer al blaffend achter hem aan loopt het erf op.
Baasjelief stond 500 meter verderop te roepen zonder enig resultaat.

Tjah, als je hond dan een keer een snauw krijgt is dat toch echt je eigen schuld hoor. Alleen jammer dat mijn hond 3x zo groot is als bijna elke andere hond, die is dan meteen een vals monster.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 11-07-12 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:47

Paintlinger schreef:
Ik weet niet zo goed waarom ik (als vrouw) een pikverlenger nodig heb _O-

Nee, ik heb 2 herplaatsers omdat het herplaatsers waren die een 'zoveelste' kans nodig hadden.
En het zijn de liefste honden van de wereld geworden :)

Maar ik geef jullie wel gelijk.........het zijn inderdaad een hoop onervaren tokkies metdeze rassen.
Erg jammer voor de honden........

Ja die conclusie ontkom je (helaas) gewoon niet aan. Is erg genoeg. |(

Jouw herplaatsers waren vast ook geen herplaatsers omdat ze uit zeer kundige handen kwamen neem ik aan.

Paintlinger

Re: Hond gepakt door pitbull /stafford actie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:26

Nee absoluut niet.

De eén (x- fila) komt bij een crimineeltje uit een flatje vandaan.
Hond moest naar het asiel vanwege dat baasje in de gevangenis moest :roll:

En de ander (vermoedelijk am staff x cane corso) komt uit het vechtcircuit

Dus ja........dan kom je wel weer uit op de stereotypen...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:39

Paintlinger schreef:
Ik denk dat de stafford en bullachtigen sneller ontsporen richting andere honden.
Maar om nu te zeggen dat ze nu eemmaal zo zijn..........ehm...nee, dat lijkt me niet.
Staffords en bullen hebben nu eenmaal een andere insteek nodig dan de gemiddelde labrador als het om opvoeding gaat.
En dat realiseren veel eigenaren zich niet, dat is het probleem...........en niet de hond zelf.

ras eigenschappen krijg je er niet uit met opvoeding. Waar komt dat idee toch vandaan? IK kan van een maltezer geen duitse herder maken doro hem als een duitse herder op te voeden. Dat wil niet zeggen dat er geen maltezers zijn die de neiging hebben te denken dat ze duitse herder zijn.

Dat is met staffords ook zo. Ik kan proberen ze zo op te voeden dat ze mischien wel sociaal zijn naar andere honden. Echter een eigenschap van het ras is het kort aangebonden/vals zijn naar andere honden/sexe genoten en dat kan je er lang niet altijd uit halen bij een opvoeding. Wel kan je het onderdrukken en sturen maar als een hond het in zich heeft dan zit het er wel in wat je ook doet.

Al ben ik wel de laatste die zou zeggen dat mensen altijd nadenken wat ze aanschaffen want dan doen vele mensen niet. Net in opvang een nestje staffords gehad en veel mensen meoten zeggen dat het niets voor hun is want......... die mensen kijken alleen naar het feit dat ze middelgroot zouden worden en ze zoeken dan een middelgrote hond dus is zo'n pupje geschikt. Verder kijken ze niet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:51

Paintlinger schreef:
De eén (x- fila) komt bij een crimineeltje uit een flatje vandaan.
En de ander (vermoedelijk am staff x cane corso) komt uit het vechtcircuit

Heb je foto's? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:05

Sorry annelies, maar vanwege privacy redenen doe ik dat niet .....
De oplichter die me die ex-vechter verkocht heeft onder valse voorwendselen is geen lieverdje...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:07

Dierenfan: Je kan je mening wel als waarheid brengen, maar dat maakt niet zo dat het ook zo is.
Ik ben het namelijk niet met je eens.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:12

dierenfan schreef:
ras eigenschappen krijg je er niet uit met opvoeding. Waar komt dat idee toch vandaan? IK kan van een maltezer geen duitse herder maken doro hem als een duitse herder op te voeden. Dat wil niet zeggen dat er geen maltezers zijn die de neiging hebben te denken dat ze duitse herder zijn.

Dat is met staffords ook zo. Ik kan proberen ze zo op te voeden dat ze mischien wel sociaal zijn naar andere honden. Echter een eigenschap van het ras is het kort aangebonden/vals zijn naar andere honden/sexe genoten en dat kan je er lang niet altijd uit halen bij een opvoeding. Wel kan je het onderdrukken en sturen maar als een hond het in zich heeft dan zit het er wel in wat je ook doet.

Van A tot Z met je eens.
Om even een minder omstreden voorbeeld te pakken.. Van een beagle maak je nooit een hond die 100% betrouwbaar komt, simpelweg omdat dat niet in hun ras zit. Net zoals je van een Kuvasz nooit een allemansvriend maakt.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:31

Ben het wel met je eens dierenfan, met de ras eigenschappen moet je naar mijn idee ook rekening blijven houden.
Die wis je niet uit, je kunt ze inderdaad hooguit voor een deel sturen maar dat kan ook niet iedereen.
Een jachthond zal zijn jachtinstinct nooit verliezen en met een Stafford zul je altijd rekening moeten houden met zijn vechtersmentaliteit. Een dogachtige heeft andere eigenschappen dan een jachthond of een beschermer. Ik snap niet dat mensen zich daar niet in verdiepen voordat ze overgaan tot aanschaf van een pup. Het is triest hoe opvangcentra vol zitten met slachtoffers van domme mensen.
Zo heb ik Dobers en die zijn super spontaan, lief en vriendelijk naar andere honden en naar mensen.
Ze spelen en knuffelen met iedereen die goed gezind is en dat laatste voelen ze dan ook feilloos aan.
Bemerken ze onraad of heerst er enige vorm van dreiging, dan zal het bewakings-en beschermings instinct per direct naar boven komen. Op dat vlak blijven ze, hoe sociaal ze ook zijn opgevoed, altijd alert. Dat hoef je ze niet te leren en dat krijg je er niet uit. Bezoek wordt vriendelijk (en soms zelfs te uitbundig) ontvangen maar ze houden altijd een oogje in het zeil en zullen een inbreker echt niet helpen met inpakken. Zo hebben ze meer kenmerken, ze zijn bijvoorbeeld ontzettend energiek, vastberaden en intelligent.
Wel handig dat je je dat vooraf realiseert en dat geldt voor elk ras, anders zijn de gevolgen soms niet te overzien! Ik snap de fokkers niet die zomaar aan iedereen verkopen..

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:53

Hhilde schreef:
Elin_ schreef:
Wat een belachelijk vooroordeel zeg!
Zelf hebben wij ook een bull terrier en ik kan je zeggen dit soort rassen worden alleen door mensen genomen die voor een rastypische honden gaan met karakteristieke eigenschappen

Ga toch een end lopen joh! Het is gewoon zo, bullen en staffords worden vaak genomen door mensen die een pikverlenger nodig menen te hebben. Kom hier genoeg mensen tegen met een bull die er geen ene flikker vanaf weten en dan loop je daar onervaren te wezen met zo'n ras. Ik loop een blokje om bij zowel staffords als bull terriers, mij niet gezien.

Hier wil ik toch even op reageren.
Ik heb zelf een bullterrier en ik ken heel wat mensen met een bullterrier.. En daar zit er geen 1 bij die hun hond hebben als soort van 'pikverlenger' :n
De bullterrier is echt een soort hond waar je van moet houden gezien zijn uiterlijk en gedrag
Ik heb ook nog nooit een bullen eigenaar gezien die hun bullterrier hebben om op te hitsen tegen andere honden..
Wbt staffords en pitbulls geef ik je wel deels gelijk.. En dat komt voornamelijk door die oh zo stoere rapgangsters die pitjes gebruiken in hun oh zo stoere videoclips..

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:04

Haha wat een meningen komen er hier voor bij zeg.
Ken genoeg mensen met staffords en ken er geen een die hem nodig heeft als pikverlenger, wat een vooroordelen zeg.

Een vraag aan sommige, als jij dus iemand ziet lopen helemaal onder de tattoos en een stafford heeft hij hem dan om stoer te doen?

Een stafford is een ras wat een goede opvoeding nodig heeft (net als elke hond) en ja er zijn er bij die niet altijd met vreemde honden kunnen, maar als eigenaar moet je dan je
verantwoording nemen en zorgen dat hij ook niet bij vreemde honden kan.
Heb hier 5 staffords lopen, en ze kunnen allemaal met andere honden mits de andere hond ook opgevoed is en niet te opdringerig is. En het laatste is waar het bij de meeste staffords fout gaat, de stafford
kan bij wijze los met vreemde honden maar dan komt er iemand met een hond die niet opgevoed is vele te opdringerig en dan gaat het fout en wie krijgt de schuld!!!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:16

Zorry schreef:
Een vraag aan sommige, als jij dus iemand ziet lopen helemaal onder de tattoos en een stafford heeft hij hem dan om stoer te doen?

Over het algemeen wel ja. Alleen ik zie die mensen nooit van dichtbij want dan loop ik al een blokje om met mijn hond :D

Citaat:
Een stafford is een ras wat een goede opvoeding nodig heeft (net als elke hond) en ja er zijn er bij die niet altijd met vreemde honden kunnen, maar als eigenaar moet je dan je
Heb hier 5 staffords lopen, en ze kunnen allemaal met andere honden mits de andere hond ook opgevoed is en niet te opdringerig is. En het laatste is waar het bij de meeste staffords fout gaat, de stafford
kan bij wijze los met vreemde honden maar dan komt er iemand met een hond die niet opgevoed is vele te opdringerig en dan gaat het fout en wie krijgt de schuld!!!

Ja vast. Het ligt aan de andere hond dat jouw honden niet lief zijn :') _O-
Mijn hond kan ook andere honden grijpen als hij de kans krijgt, en nee, hij is geen stafford. Als hij een irritante poedersuiker grijpt ga ik niet lopen roepen 'eigen schuld! had je je hond maar op moeten voeden!'. Kom op zeg, MIJN hond grijpt en DAT mag NIET. Als in NOOIT. Wat er ook gebeurd, grijpen = verkeerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:07

Hhilde schreef:
Ja vast. Het ligt aan de andere hond dat jouw honden niet lief zijn :') _O-
Mijn hond kan ook andere honden grijpen als hij de kans krijgt, en nee, hij is geen stafford. Als hij een irritante poedersuiker grijpt ga ik niet lopen roepen 'eigen schuld! had je je hond maar op moeten voeden!'. Kom op zeg, MIJN hond grijpt en DAT mag NIET. Als in NOOIT. Wat er ook gebeurd, grijpen = verkeerd.

Mijn hond is ook niet de meest tolerante maar ik kan me er wel in vinden dat als alle honden enigzins opgevoed zijn dergelijke incidenten niet zullen voorkomen.
Mijn hond kan met alle honden, groot en klein, onderdanig of dominant. Enige waar hij wel een probleem mee heeft zijn de (vaak) kleine hondjes die met een enorme grote bek op hem af komen rennen en op 2 meter om hem heen lopen, als hij toenadering zoekt keihard wegrennen en zodra hij zich omdraait weer in zijn hakken grauwen, alles gepaard met luidkeels geblaf. Ja dan wil hij weleens een snauw geven maar echt bijten heeft hij nooit gedaan.
En persoonlijk kan daar best inkomen, ik erger me ook blauw aan dergelijke hondjes en het erge is dat de eigenaar óf doet alsof hij niets door heeft en dom doorloopt, óf ze staat luidkeels te roepen en hondlief is oostindisch doof.

Maarja, mijn hond krijgt een reprimande als hij uitvalt en die kleine opgefokte mormels worden vertroeteld door de baas want die zijn o zo zielig.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:11

ik zou aangifte doen, bij ons in de buurt is er ook wat aan asociale mensen met hun verpeste honden gedaan, deze mochten alleen 's ochtends vroeg of 's avonds laat zònder muilkorf worden uitgelaten geloof ik.
het was in ieder geval zoiets. die bleven ook keer op keer andere honden aanvallen.

het is trouwens niet iedereen hoor met zon hond, zat een keer een soort van junk in het park van breda. er hij had ook een stafford achtige. maar deze hielt hem netjes vast toen er een andere hond langskwam. hond was echt goed opgevoed, luisterde echt heel goed.
Laatst bijgewerkt door PocoGaucha op 11-07-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:14

Zorry schreef:
Haha wat een meningen komen er hier voor bij zeg.
Ken genoeg mensen met staffords en ken er geen een die hem nodig heeft als pikverlenger, wat een vooroordelen zeg.

Nee hoor, blijkt gewoon uit de praktijk. Helaas.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:14

anneliesdj schreef:
Mijn hond is ook niet de meest tolerante maar ik kan me er wel in vinden dat als alle honden enigzins opgevoed zijn dergelijke incidenten niet zullen voorkomen.
Mijn hond kan met alle honden, groot en klein, onderdanig of dominant. Enige waar hij wel een probleem mee heeft zijn de (vaak) kleine hondjes die met een enorme grote bek op hem af komen rennen en op 2 meter om hem heen lopen, als hij toenadering zoekt keihard wegrennen en zodra hij zich omdraait weer in zijn hakken grauwen, alles gepaard met luidkeels geblaf. Ja dan wil hij weleens een snauw geven maar echt bijten heeft hij nooit gedaan.
En persoonlijk kan daar best inkomen, ik erger me ook blauw aan dergelijke hondjes en het erge is dat de eigenaar óf doet alsof hij niets door heeft en dom doorloopt, óf ze staat luidkeels te roepen en hondlief is oostindisch doof.

Maarja, mijn hond krijgt een reprimande als hij uitvalt en die kleine opgefokte mormels worden vertroeteld door de baas want die zijn o zo zielig.

Maar daar ben ik het ook wel mee eens :j Alleen dat maakt niet dat welke hond dan ook maar mag uitvallen imo. Zij schrijft dat er dan een hond komt die niet opgevoed is en dan gaat het fout, om vervolgens te stellen dat het onterecht is dat haar stafford dan de schuld krijgt. Nou, dat vind ik niet onterecht. Hoe onopgevoed andere mormels ook zijn, jouw (als het goed is opgevoedde) hond heeft dat maar te negeren!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:19

Ja daar ga ik in mee maar je kunt niet altijd alles voorkomen en daarom is het belangrijk dat ook anderen opgevoed zijn.
Als mijn hond omsingeld wordt door zo'n etterbakje en ik roep hem bij me komen ze vaak al hakkenbijtend achter hem aan en het is al eens gebeurd dat hij bij me was, naast me ging zitten (en dus omdraait) en dan toch even erop springt.
En het ziet er natuurlijk eng uit als een Duitse Dog ineens zo'n uitval doet (kleine hondjes verdwijnen eronder) en het andere hondje gilt alles bij elkaar. Maar de ukkie's komen er altijd volledig ongeschonden uit en mijn hond heeft al eens een gaatje in zijn kop gehad.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:26

vaak worden vecht hond types alleen gebruikt als patshonden. de een neemt een dikke auto, een lowbudget oplossing is een pitbull of een stafford.

tijdens een school excursie in engeland zijn we bij de pitbull 'deathrow' geweest. er was daar zo'n lieve hond. maar deze moest ingeslapen worden omdat de eigenaar hem niet gecastreerd terug wou. ik heb daar jankend dat beest staan aaien, hij was zoo lief. maar omdat die man hem alleen voor de pats had, hoefde die hem niet terug zonder ballen... onbegrijpelijk echt waar.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:43

Ja dat is onbegrijpelijk.. triest hoor.
Konden ze hem niet overplaatsen dan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:10

ShauniBef schreef:
Ragdollcat schreef:
Nou ik had die hond kei en keihard geschopt hoor, dan wil die een volgende keer niet meer bij jou in de buurt komen.

Moet die rot eigenaar maar die hond aan de lijn houden.

Bah wat een aso zeg.

Daarom snap ik niet dat zulke honden zomaar aan iedereen verkocht worden, want niet iedereen kan ermee omgaan.

Hoezo rangorde????? laat me niet lachen. Die vent heeft geen verstand van honden.

Jouw hond en de zijne hoeven niet uit te vechten wie er de baas is, want die leven niet samen.

Ze horen de honden aan de lijn te houden als het niet sociaal is.

Sterkte nog met je hond.

Nou... De hond kan er in principe niks aan doen.. Je moet de eigenaar pakken, niet de hond :)

De eigenaar doet er niets aan dat is het probleem, en ondertussen vermoordt hij wel ff je hond, nee hoor ik schop lekker ff keihard om eigen hond te beschermen en ervoor te zorgen dat ie een volgende keer niet meer bij je in de buurt durft te komen, als de eigenaar niks doet los ik t lekker zelf op. Dat is wat ik zou doen als het mij zou overkomen.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:46

Waar maken we ons allemaal druk om, een staff of bull als "pikverlenger" lkkr belangrijk. Wij als staffor en bull eigenaren weten toch wel beter en wij vinden onze staffies en bulletjes lief dus wat maakt het uit wat de rest vind?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:15

Paintlinger schreef:
Dierenfan: Je kan je mening wel als waarheid brengen, maar dat maakt niet zo dat het ook zo is.
Ik ben het namelijk niet met je eens.

Je mag het gerust niet met mij eens zijn maar na 10 jaar ervaring en zeer, zeer veel van dit soort honden mee gemaakt te hebben vind ik mijn ervaringen niet meer zomaar een mening van me ;)

Cinn87: ik maak me nergens druk om hoor, maar je leest hier wel in het topic wat er vaak fout gaat. Men zegt dat vele mensen dit soort honden als pikverlenger nemen. Veel mensen die dit soort honden hebben roepen dat ze echt niet hondvals zijn en proberen dat tegen te spreken (een aantal gelukkig niet)

Stel ik wil zo'n hond en mij wordt verteld dat ze oh zo lief en geweldig en leuk en speels en gek enz. zijn. Wat ze zonder meer ook echt zijn!!!!
Daarnaast zegt men dat het echt wel mee valt met korte lontjes hebben naar andere honden of met ronduit agressief naar andere honden. Vele mensen die dit totaal niet zoeken schaffen dus wel zo'n hond aan. Door niet voldoende of verkeerd voorgelicht te zijn. Dat vind ik zo jammer. Net als met boxers. Je wil niet weten hoeveel boxers van half jaar t/m jaar in asiel belanden omdat ze te druk zijn (te energiek zijn) zo'n zonde voor de mensen die dachten dat het helemaal hun ras zou zijn maar dat blijkt dat het gewoon totaal niet gaat omdat ze aan die energie behoefte niet kunnen voldoen. Dit wil niet zeggen dat boxers veel meer beweging nodig hebben dan labradors, maar vaak wel op een andere manier moeten ze bezig gehouden worden en aangepakt worden. Niets mis mee maar ga dus raseigenschappen nooit verbloemen of afzwakken. Het is gewoon zo dat een maltezer meer een gezinshondje is en makkelijk met alles en dat staffords moeilijk zijn richting andere honden/ sexe genoten en dat boxers heel druk en energiek aanwezig zijn en haantje de voorste zijn en dat herders vaak wat op de achtergrond blijven maar niets missen wat er gebeurd in hun omgeving enz. Met overal de uitzonderingen natuurlijk

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:37

En ja hoor weer een staff/pitt topic!!
Ik ben zelf de trotse eigenaresse van twee amerikaanse stafford reutjes, eentje van elf jaar oud en eentje van bijna dertien jaar oud. Ondanks dat ik super gek ben op mijn mannen ben ik zeker wel van mening dat het absoluut geem geschikt ras is voor zomaar iedereen! Feit is nou eenmaal wel dat ze een vrij kort lontje hebben, vrij dominant zijn en daarbij ook nog eens beresterk!! Eenmaal in gevecht met een andere hond zijn de gevolgen niet te overzien!! Overigens heb ik mijn honden absoluut niet als pikverlenging en ben ik altijd heel bewust met ze omgegaan en heb ik nooit mijn kop in het zand gestopt wat betreft mijn honden. Ja ze kunnen gelukkig met veel honden goed omgaan maar dat moet altijd wel in goede banen geleidt worden en er zijn ook honden waar ik ze absoluut niet mee zou laten spelen puur omdat ik geen zin heb in ellende en gedoe. Zolang andere honden niet dominant zijn gaat het goed maar een hond die ook dominant is, tsja dat is dan vragen om problemen. Ik heb het al vaker gezegd in dit soort topics, als nou een ieder zich goed bewust is van zijn of haar hond met de bijbehorende gadragingen en karaktertrekken dan zou er een stuk minder ellende zijn omtrent dit soort rassen!!!