BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 16:00

ja dat heb ik, niet standaard 1x in de week ofzo maar zo af en toe.
wel standaard 1x een vis dag :)

MyWishMax

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:06

Ik 1 dag in de week pens, maar wel bot erbij, anders wordt de poep veel te zacht. En één dag 1 de week vis

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:16

Ik heb niet echt vaste dagen, maar meestal wel eens per week een pensdag idd.
Ik probeer iedere dag een ander diersoort te geven, meestal lukt me dat aardig !

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 16:28

ik gooi gewoon allerlei diersoorten door elkaar :D bijv. hazebout met eendenhart met lamsvlees
of eendennekken met kippendijvlees met konijnenniertjes

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:01

Het gaat lekker hier zo te lezen haha :D

Hier doen we geen pensdagen, allergiehond krijgt geen pens en de andere krijgt de pens verdeeld over 3 dagen per week, andere 4 dagen krijgt hij orgaan+groente... Dus bot/vlees/orgaan+groente of bot/vlees/pens. Ontlasting is mooi gelijkmatig!

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:01

Als ik pens voer dan blijven de keutels mooi stevig. Ik heb idd ook een visdagje. De ene keer een makreel de andere keer zalmkop of een haringkje.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:35

Ik gaf mijn hond altijd gewoon brokken maar ik heb net hier op het forum een ebook gelezen en nu ben ik toch wel overtuigd.
Ben nu aan het inlezen op het barf forum, belangrijke dingen zet ik op papier, dan nog een grote vriezer kopen en dan wil ik ermee gaan beginnen. Waar kun je zoiets eigenlijk kopen die eenden en kippennekken? bij de slager of? ( sorry ik heb er nog geen verstand van daarom wil ik me ook eerst goed inlezen e.d. :o )

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 23:43

Joepieee super prinsesmax! Je zult versteld staan van het genot van je hond, en wat ik vooral na de overstap bij mij reu merkte (teefje is vrij snel al op vlees gegaan) is dat hij spierwitte tanden kreeg en houd! Verder een mooie glanzende vacht, stinken niet uit de bek en de ontlasting is veeeelll minder
Op www.barfplaats.nl kan je veel lezen en als je vragen hebt kun je ze ook hier stellen :)
Er zijn verschillende sites waar je speciaal je vlees vandaan kan halen. Bijv www.versvoer.nl of www.degomeat.nl maar ook kan je op de markt vaak nog wel goedkoop dingen scoren
Wat voor hond heb je?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:52

Ik heb een kruising stafford met teckel(denk ik, hij komt uit het asiel) hij is nu 2 jaar. ( 16 kg en goed op gewicht zo )

Hij heeft eigenlijk geen problemen zoals vieze tanden, uit de bek stinken oid. maar het lijkt me ook leuk om zelf het voer samen te stellen en als je ziet wat er allemaal in brok zit daar word ik niet echt vrolijk van. Hij poept wel erg veel.
Het is denk ik ook veel leuker voor mijn hond om echt te kunnen "kluiven" op zijn voedsel.
ik vind het alleen zelf eng om er mee te beginnen bang dat hij dadelijk iets te kort krijgt..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 06:51

Hahaha grappige kruising :D
Ik vond het in het begin ook even eng maar als je gewoon aan de percentages houd is er niks aan de hand en een dag niet helemaal compleet is echt niet erg :)
Ik zou wel beginnen met "beginners botjes" zoals kippen of eenden nekken of kwartels etc niet meteen de harde ribben of strotten kopen
Wild vinden ze vaak een gekke smaak hebben waar ze ook aan moeten wennen

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:46

Ik ben heeeel benieuwd naar de teckelxstafford kruising :j

Prinsesmax, aanrader is ook het boekje van Tannetje de Koning

Verder zou ik een beetje googlen en wat rondsnuffelen ...

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:38

Het beste begin je met kvv, dat is compleet voer en geef je beginnersbot erbij.(www.barfpower.nl ) Dus idd de kippennekjes, die zijn mooi klein en zo kunnen de darmen en maag wennen en een andere ph warde aan gaan nemen.
Waarschijnlijk gaat je hond ontgiften, dat kan inhouden dat hij wel even gaat stinken of rood wordt. Tevens gaat hij veel minder poepen en de keuteltjes worden ook veel kleiner en compacter. In het begin kan er een vlies om de keutels zitten, dit is de slijmwand die uit de darm wordt gewerkt.
Barfen is ook leuk, ik smokkel wel met kvv hoor. Dat is zo lekker makkelijk. En het zelf samenstellen vind ik af en toe vermoeiend. Of niet alles wat ik wil is er.

Hondjes hebben beide hertenribben gehad, kip kvv en voor vanavond staat er hertenspiervlees en pens op het menu.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:50

Even mijn schema plaatsen natuurlijk.
Bink 20 kilo

Maandag: 200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en 56 gram groenten.
Dinsdag: 200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees.
Woensdag: 200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en een eitje extra
Donderdag: 200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees en 56 gram groenten.
Vrijdag: 200 gram vleesbot met 140 gram spievlees en 56 gram groenten.
Zaterdag: 200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees en 56 gram groenten.
Zondag: 200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en 56 gram groenten en een eitje extra.

(1500 gram vleesbot in de week, 560 gram spiervlees, 600 gram orgaanvlees , 300 gram groente en 2x ei per week)

Shadow 30 kilo

Maandag: 300 gram vleesbot met 210 gram spiervlees en 75 gram groente
Dinsdag: 300 gram vleesbot met 270 gram orgaanvlees
Woensda: 300 gram vleesbot met 210 gram spiervlees en een eitje
Donderd: 300 gram vleesbot met 270 gram orgaanvlees en 75 gram groente
Vrijdag: 300 gram vleesbot met 210 gram spiervlees en 75 gram groente
Zaterda: 300 gram vleesbor met 270 gram orgaanvlees en 75 gram groente
Zondag : 300 gram vleesbot met 210 gram spiervlees en een eitje

(2100 gram vleesbot, 810 gram spiervlees,840 gram orgaanvlees, 300 gram groente en 2x ei per week)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:08

__YSB__ schreef:
Waarschijnlijk gaat je hond ontgiften, dat kan inhouden dat hij wel even gaat stinken of rood wordt. Tevens gaat hij veel minder poepen en de keuteltjes worden ook veel kleiner en compacter. In het begin kan er een vlies om de keutels zitten, dit is de slijmwand die uit de darm wordt gewerkt.

Baarlijke nonsens. Ontgifting door een dieet verandering is onmogelijk, maar tegerlijkertijd een van de onuitroeibaarste gezondheidsmythes die er bestaan. Dat de slijmwand van de darm als vlies om de keutels wordt uitgepoept is een nieuwe voor mij, maar net zo absurd.

Op zich is er niets tegen een gebalaceerd rauw dieet voeren, maar ik zie niet in waarom dit gerechtvaardigd moet worden met dergelijke onzinnige disinformatie.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:23

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:37

Ik ben een voorstander van BARF en/of KVV voeren. Heb een tijdje KVV gedaan, maar er stond niemand echt achter hier thuis (teveel werk, brokjes zijn makkelijker) Als ik later een eigen hond/kat heb wil ik wel gaan BARFen. Ik verdiep me er nog wel steeds in, heb ook een aantal boeken over verse voeding thuis liggen.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:42

Altijd goed als je je bezig houdt met de voeding voor je dieren.
Ik heb teveel gelezen en zelf onder vonden om ooit nog terug te gaan naar brokken. Mede door mijn zwaar allergische hond, die nu nergens meer last van heeft!

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:46

Ik meld me ook even hier
Hier wordt nu 4 dagen per week gebarft.. stond op 5 dagen, maar 1 karkas eet hij echt niet dus dat moet ik volgende bestelling even bijwerken.. en Hertenvlees wil hij ook echt niet.
Voor de rest eet hij eigenlijk van alles.
1 dag pensdag, Vis lust hij niet.
Misschien dat ik volgende bestelling nog wel wat dagen eraan plak.
Geef ook KVV erbij omdat hij soms een avondje bij familie is of mijn ouders en die zijn niet zo van die botten.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:43

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/575907_325685817518436_183055613_n.jpg
even een linkje met foto van milo.
Ik heb me inderdaad al een beetje ingelezen, ik weet dat ik moet beginnen met kip of eendennek, en dat moet pletten met een hamer. Als dat goed verteerd dan mag ik beginnen met karkassen van kip, eend, parelhoen enz. als dat goed verteerd mag ik geloof ik pas de botten van grotere (jonge) dieren geven.
Er staat ergens op internet dat je 2% tot 7% moet geven, hij is behoorlijk actief gaat veel mee fietsen (ong. 5x in de week) zwemmen bij mooi weer en zoiezo elke dag een paar keer mee naar het bos is 2% dan genoeg?

Vriend is aan het rondbellen voor een vriezer :D
Oja kvv heeft hij ook al ooit gehad, van smuldier dat vond hij super lekker alleen wij hebben daar nu een te kleine vriezer voor dan hadden we zelf geen vlees meer. :+ Duck heeft hij ook ooit gehad maar dat vond hij wat minder.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 15:56

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:41

aaahhh wat een snoepie zeg !!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:55

__YSB__ schreef:

Dat zijn je referenties? _O-
Ik heb biologie gestudeerd (universitair), en werk nu in de gezondheidszorg. Mijn vrouw is dierenarts.
Ik heb me over deze materie grondig ingelezen in wetenschappelijk verantwoorde vakliteratuur, en baseer mijn mening dáár op.
Jouw bronnen zijn zelf benoemde internet "deskundigen", met anecdotisch "bewijsmateriaal" en complottheorieen.
Ik zou jou aanraden "je wat in te lezen", maar dan wél in literatuur die de toets van kritiek kan doorstaan....

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:17

Prima, dat mag je vinden.
Deze mensen zijn allen kundig genoeg en ervaringsdeskundigen.
Daarbij is het ook mijn eigen ervaring dat de honden het beter doen op Kvv of Barf, dan op brokken. Die voornamelijk bestaan uit graan en/of rijst.
Maar kom op zeg...complottheorieen? Dat gaat natuurlijk nergens over...
Jij jouw visie en ik de mijne.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:41

Zoals ik eerder zei, heb ik niets tegen rauw voeren.
Het is trouwens niet waar dat honden op barf het beter doen, tenminste als er bedoelt wordt, beter dan op een normale goede kwaliteit brok (ook niet slechter trouwens vooropgesteld dat de samensteller van het dieet weet wat hij/zij doet).
Wél tegen het verspreiden van onzin, en dat is dat geleuter over ontgifting; de onderbouwingen van deze hypotheses geven aan dat de betreffende "ervaringsdeskundigen" nog nooit een fysiologieboek hebben opengeslagen.
Waar men die onzin over afgestoten darmslijmvlies vandaan haalt is me een raadsel, maar als het zó zou gebeuren is dat een behoorlijk pathologische toestand voor het betreffende dier.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 17:06

hoe gaat het inmiddels prinsesmax??
ik heb morgen weer een nieuwe lading vlees :D joepie!
jij vind dus dat je geen enkel verschil kunt merken kuggur??