Verbod op fokken van zieke rashonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Verbod op fokken van zieke rashonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:29

Nouja ik ben er wel echt naar op zoek geweest want ik ben wel op de hoogte van wat er speelt op gezondheidsgebied. En ik wil juist geen hond die meer kans heeft op wat dan ook dus dat hoor ik graag voordat ik verliefd wordt op zo'n lief puppykoppie.
Maar het wordt gewoon verzwegen, je leest maar heel weinig over dergelijke problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:03

Klopt.

Ik moest net ook flink zoeken voordat ik weer (want ik had er in 't verleden al eens over gelezen) vond dat het Spinal bifida was bij de Rhodesian Ridgeback.
En dat dus terwijl ik wist dat ik moet zoeken naar een rug aandoening. Toch lastig te vinden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:10

Het komt naar voren in de engelse docu, en ben het volgens mij ook tegen gekomen in 1 van mn studie boeken. Maar verder is het idd info die verrekte beroert te vinden is. En dat geld voor veel erfelijke problemen.

Overigens zijn er ook een boel gezondheidsproblemen die niet zozeer een genetische afwijking zijn, alleen iets wat zo extreem is dat het daardoor een probleem word. Voorbeeld daarvan is bv ook de hangende onderste oogleden bij een boel hondenrassen. De bekende "schattige" droeve ogen... Dat is helaas voor de ogen eigenlijk heel slecht! Ook bv sommige rassen met zoals de basset teveel huid met allerlij problemen tot gevolg, etc. De bulldog is daar natuurlijk het bekendste voorbeeld van met zn korte snuit. Dit soort problemen zijn eigenlijk veel lastiger er weer uit te fokken omdat er vaak meerdere genen bij komen kijken en je dus veel lastiger kan selecteren op dieren die er geen last van hebben. Het zijn geen wel/niet problemen, maar gradatie problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:20

Inderdaad...
Maar ook de beruchte Syringo die vaak in het nieuws komt rondom de Cavalier King Charles Spaniel.

Heel veel mensen weten niet dat bijna alle kleine hondenrassen hier relatief vaak last van hebben.

Zo komt 't o.a. voor bij:

- Yorkshire Terrier
- Brusselse Griffon
- Malteser
- King Charles Spaniel (is niet 't zelfde als de Cavalier)
- Dwergteckel
- Bichon Frisé
- Mopshond
- Shih Tzu
- Staffordshire Bull Terrier
- Pekingees
- Franse Bulldog
- Japanse Spaniel
- Boston Terriër
- Toypoedel en dwergpoedel
- Dwergkeeshond
- Dwergpinscher

En kruisingen hiervan (dus ook de "Boomers").

Maar je hoort daar eigenlijk (bijna) nooit wat over. En veel mensen zien de symptomen niet, omdat ze niet weten dat 't ook bij die rassen voor kan komen. Heel veel honden lijden hierdoor in stilte... :(:)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:04

Als je dit toch leest als "leek" dan ga je je toch afvragen of er uberhaupt nog gezonde rassen zijn en eerlijke fokkers...

Helaas hebben veel mensen het geld er niet voor over om een gezonde stamboompup te kopen en gaan voor de stamboomloze variant bij een broodfokker, boerderij etc...
Tja als je voor 200 euro een labrador kan kopen tegenover een 900 euro voor een gezonde, met gekeurde ouders, en stamboom labrador bij een erkende fokker...

En dan kom je weer uit op het enige waar alles om draait "geld" Voor zowel de consument als de fokker...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:06

maar dat is het probleem dus anoli, de dieren waar deze regel voor gaat gelden, ZIJN de stamboom dieren! Dus de dieren die verkocht worden als zijnde gezond...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:11

Airborn schreef:
maar dat is het probleem dus anoli, de dieren waar deze regel voor gaat gelden, ZIJN de stamboom dieren! Dus de dieren die verkocht worden als zijnde gezond...

Ja maar als je dus al die extra testen gaat toevoegen om de stamboomdieren écht gezond te houden... zo bedoelde ik het.
Want de kosten van die extra testen ga je toch terug zien in de prijs van een puppy...

En een broodfokker doet die testen gewoon niet dus kunnen de prijzen veel lager zijn.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:54

Anoli schreef:
Als je dit toch leest als "leek" dan ga je je toch afvragen of er uberhaupt nog gezonde rassen zijn en eerlijke fokkers...

Helaas hebben veel mensen het geld er niet voor over om een gezonde stamboompup te kopen en gaan voor de stamboomloze variant bij een broodfokker, boerderij etc...
Tja als je voor 200 euro een labrador kan kopen tegenover een 900 euro voor een gezonde, met gekeurde ouders, en stamboom labrador bij een erkende fokker...

En dan kom je weer uit op het enige waar alles om draait "geld" Voor zowel de consument als de fokker...

Wat al eerder gezegd werd, het gaat juist om de 'echte' fokkers. Van een gewone consument kun je niet verwachten dat hij/ zij alles weet van wat er speelt in de hondenwereld of een bepaald ras. Ikzelf wil altijd alles uitpluizen (controlfreak) maar heel veel mensen kiezen voor een erkende fokker omdat die 'wel weten waar ze mee bezig zijn'. Dat is geen kortzichtigheid van die kant maar gewoon zoals de mens is, daar kun je echt niets aan veranderen, zelfs niet als je via postbus 51 iedere 5 minuten een spotje laat draaien :D . Ze denken dat als iets erkend is via een belangrijke vereniging het echt wel gezond moet zijn, het jammere is dat dit niet zo is.

Wij hebben ook 2 honden gehad met aangeboren of erfelijke aandoeningen (levershunt en hartfalen). Wij hebben echt heel veel onderzoek gedaan in die tijd. Mijn tante had helemaal pech; 1x parvo, 1x hartprobleem, 1x hd in zware vorm en dit was bij 2 verschillende erkende fokkers en bij ons dus ook 2. Nu hebben wij wel heel veel pech gehad maar juist deze problemen moeten worden opgelost. Helemaal als je bedenkt dat de gem. pup prijs toen (heb ik het over 7-20 jaar geleden) toen al op de 800 gulden tot 1000 euro lag :=

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:00

Eerst zien en dan geloven.
Ik ben voorstander van het opslaan van DNA, omdat er toch behoorlijk wat af gerotzooid wordt mbt dat Jantje de vader is, maar achteraf blijkt dat Pietje het is.
Voor mij is dus het opslaan van DNA niet meer dan een bewijs dat Jantje van Pietje en Marietje is.

Daarnaast vind ik verplichten van DNA nergens over gaan als er nog steeds stambomen worden afgegeven aan honden die niet getest zijn op erfelijke aandoeningen, want iedereen die honden heeft met stambomen en daarmee fokt, krijgt gewoon een stamboom volgens het BRS.
Begin eerst eens door te voeren dat de rassen getest en geröntgend worden op de erfelijke aandoeningen die zich bij dat ras vaak openbaart. Geen officiële uitslagen van het röntgenen of testen, dan ook geen stamboom, wat dus nu nog wel gebeurd.

Ze willen met de RV's overleggen hoe of wat, maar je kan mensen niet verplichten om via een RV te fokken. Iemand die buitenom een RV fokt kan ook heel goed bezig zijn met het ras.

Ook het feit dat zowel de fokkers en potentiële pupkopers op extra kosten worden gejaagd.
Het afstaan van DNA voor de ouderhonden gaat zo'n € 60,00 kosten en alle pups gaan tussen de € 35 en € 40 kosten per pup.
Daarnaast is het zo dat vanuit onze RV de meeste honden hun DNA is opgeslagen bij de SV en dat is dus niet geldig, met andere woorden moeten wij allemaal opnieuw DNA laten doen.
Ook is het zo dat als ik een dekking over de grens wil halen, dat ook dit DNA van de dekreu niet geldig is. Moeten dan alle dekreu eigenaren DNA af laten nemen door de RvB? Als ze het dan hebben over het opengooien van de stamboeken en dat er vers bloed in de lijnen moet komen? Hoe wil je dat dan gaan doen als al het andere DNA niet geldig is in NL?

Op deze manier ga je nog meer stamboomloze honden in de hand werken, omdat deze toch vele malen goedkoper zijn.
Hoeveel potentiële pupkopers verdiepen zich echt in een ras?

De RvB was goed op weg met de certificering van fokkers. Laat ze eerst eens beginnen met het feit om alleen stambomen af te geven als de ouderhonden idd getest zijn op erfelijke gebreken. En laat het verplichten van het opslaan van DNA niet afhangen van alleen het feit dat daar alleen maar gezonde honden uit voorkomen, want dat is net zo goed struisvogelpolitiek.

Grtz Pam

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:21

Rytir schreef:
Anoli schreef:

Wat al eerder gezegd werd, het gaat juist om de 'echte' fokkers. Van een gewone consument kun je niet verwachten dat hij/ zij alles weet van wat er speelt in de hondenwereld of een bepaald ras. Ikzelf wil altijd alles uitpluizen (controlfreak) maar heel veel mensen kiezen voor een erkende fokker omdat die 'wel weten waar ze mee bezig zijn'. Dat is geen kortzichtigheid van die kant maar gewoon zoals de mens is, daar kun je echt niets aan veranderen, zelfs niet als je via postbus 51 iedere 5 minuten een spotje laat draaien :D . Ze denken dat als iets erkend is via een belangrijke vereniging het echt wel gezond moet zijn, het jammere is dat dit niet zo is.

Wij hebben ook 2 honden gehad met aangeboren of erfelijke aandoeningen (levershunt en hartfalen). Wij hebben echt heel veel onderzoek gedaan in die tijd. Mijn tante had helemaal pech; 1x parvo, 1x hartprobleem, 1x hd in zware vorm en dit was bij 2 verschillende erkende fokkers en bij ons dus ook 2. Nu hebben wij wel heel veel pech gehad maar juist deze problemen moeten worden opgelost. Helemaal als je bedenkt dat de gem. pup prijs toen (heb ik het over 7-20 jaar geleden) toen al op de 800 gulden tot 1000 euro lag :=

Als je mijn antwoord boven je post leest snap je dat ik het heb over als alle ouderdieren aan verplichte strenge testen en dna opslag moeten voldoen. Dan gaat de prijs van een pup onherroepelijk omhoog waardoor mensen nog eerder kiezen voor een broodfokker.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:54

Femke schreef:
Een dier dat door menselijk toedoen (selectie door mensen) dermate ver van de natuur af staat, dat het zonder mensen niet eens meer kant voortplanten, hoort in mijn ogen niet voortgezet te worden.
Dat daar al niet eerder enorme alarmbellen zijn gaan rinkelen, toen men ontdekte dat ze zich niet meer zonder hulp konden voortplanten, dat vind ik echt te gek om nog over na te denken. Echt een no brainer.
Typisch voorbeeld van hoe ontzettend doorgedraaid de fokkers zijn op dat gebied.

Een hond ontwerpen die:
- Zich niet meer kan voortplanten
- Niet zelf kan bevallen
- Zijn leven lang ademhalingsproblemen heeft door een te korte snuit, en hier zelfs door een hartaanval aan kan overlijden bij 'normale' beweging op een gemiddelde zomerdag.
- Een grote kans heeft op ernstige gewrichtsproblemen door de bouw die mensen hebben verzonnen

Dat is geen hond.
Dat is een Frankenstein wrak, ontworpen door menselijke verbeelding en drang naar geld en aanzien. Mét een stamboompapiertje... :P

Ik vind, dat dat op geen enkele wijze meer iets met liefde voor dieren te maken heeft, om zoiets in stand te houden.

Mee eens maar ben wel benieuwd of je vindt dat het fokken van het ras dat jij hebt dat net zo ziek of nog zieker is ook niet meer moet worden voortgezet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:22

Anoli schreef:
Airborn schreef:

Ja maar als je dus al die extra testen gaat toevoegen om de stamboomdieren écht gezond te houden... zo bedoelde ik het.
Want de kosten van die extra testen ga je toch terug zien in de prijs van een puppy...

En een broodfokker doet die testen gewoon niet dus kunnen de prijzen veel lager zijn.

Dat is wel een probleem ja. Er zullen altijd pupkopers zijn die het volle bedrag niet willen betalen, vaak ook een impuls aankoop, en dan meer risico lopen bij een broodfokker zonder stamboom.
Echter is er nog een probleem, die ik heel zorgelijk vind, en dat is de zogenaamde goede fokker die met stamboom fokken. Pupkopers die wel weten dat een stamboom met goede dus geteste ouders belangrijk zijn maar net niet genoeg hebben door gezocht door gevraagd en uitgeplozen komen thuis met een stamboom pup zonder (volledig) geteste ouders.

Erg lastig en verwarrend voor de pupkoper.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:30

stamboom papieren via de RvB mogen dacht ik niet meer worden afgegeven zonder dat er getest is? (dit weet ik niet 100% zeker)

either way, het probleem van broodfokkers die goedkoper zijn is er nu ookal, en zal denk ik niet echt veranderen of verergeren. De verantwoordelijke fokkers die laten hun dieren nu al testen. Het is vooral de manier waarop naar de erfelijke afwijkingen word gekeken die zal veranderen vermoed ik. Strenger zijn op met welke dieren word gefokt, niet zozeer meer dieren testen. Mensen die nu niet willen testen zullen dat zonder dat er consequenties voor staan straks ook niet gaan doen ben ik bang.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:33

Zover ik heb mee gekregen geldt dat voor lang niet alle testen die gedaan kunnen worden. Zou daar als pupkoper maar niet blindelings van uit gaan in ieder geval.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:36

lol, dat mag ik hopen. Als je alle mogelijke testen op alle dieren moet gaan doen ben en écht een fortuin kwijt want dat zijn er nogal wat :P Wat voor mij belangerijker is is dat de manier waarop naar showdieren word gekeken veranderd. Dus niet meer zo richting extremen fokken. En niet meer fokken met bv bulldogs die écht last hebben van hun te korte snuit. Dat hoef je nieteens echt te testen...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:40

Hoe kun je nou strenger worden met welke ouderdieren je fokt zonder meer mogelijke testen te laten doen?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:42

Show's mogen van mij part helemaal verdwijnen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:44

Airborn schreef:
lol, dat mag ik hopen. Als je alle mogelijke testen op alle dieren moet gaan doen ben en écht een fortuin kwijt want dat zijn er nogal wat :P

Ligt er nogal aan hoe slecht het gesteld is met het ras.
en daar bedoel ik niet mee dat je een rashond moet gaan testen op erfelijke aandoeningen die (vrijwel) niet voorkomt binnen dat ras.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:55

Jis_ schreef:
Show's mogen van mij part helemaal verdwijnen.

Ik zou ze graag behouden maar dan op een andere manier.
Dit jaar bv mocht je bij de Crufts alleen mee doen aan de eindkeuring als de hond goedgekeurd werd door de dierenarts daar.
Dus honden met bv te korte neus dus adem gebrek mochten niet de ring in.

Honden die mee doen moeten bv vanaf een bepaalde leeftijd de gezondheids testen gehad hebben. Nummer 1 zou dus ook al op gezondheid getest moeten zijn.

Meer hondensport op shows zoals ook op de Crufts te zien was. Voorlichting aan bezoekers over hoe een hond te houden.

Ik kom uit een gezin waar ik op ben gegroeid met shows en ik zal misschien te goed gelovig zijn maar heb zelf nooit te maken gehad met omkoperij van bv keurmeesters. Na 2 maal wereld kampioen en vele nederlands kampioen zou ik toch wel wat gezien moeten hebben. Je wordt in Nederland niet zo maar keurmeester. Misschien minder buitenlandse keurmeesters hier heen halen?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:37

Goede ontwikkeling.
Ook een kortsnuit met een wat langere neus kan nog ademhalingsproblemen hebben, onder andere door te smalle neusgaten, wordt daar ook op gelet?

Ik denk dat omkoping op kleine of grote schaal overal voor komt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:51

Airborn schreef:
Dus niet meer zo richting extremen fokken. En niet meer fokken met bv bulldogs die écht last hebben van hun te korte snuit. Dat hoef je nieteens echt te testen...

Bij een kortsnuit zoals de Franse bulldog kan onderzoekt worden gedaan op de aandoening van een versmalling van de luchtpijp, dat zie je niet aan de buitenkant.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 06:48

Twee ouderhonden met stamboom, waarmee gefokt wordt, krijgen de pups gewoon een stamboom van de RvB. Ongeacht dat de ouders niet getest zijn op erfelijke afwijkingen.

Dus laat de RvB eerst maar eens het koren van het kaf gaan scheiden dmv het verplichten van testen.
Ik vind gewoon dat als er bij een ras vaak voorkomende erfelijke aandoeningen geconstateerd worden, dat dit ras daarop getest moet worden eer dat ermee gefokt gaat worden. Zijn de ouderhonden dus niet getest, dan ook geen stamboom.

Ik vraag me eigen ook af hoe ze met het DNA een beter beeld willen gaan krijgen qua erfelijke aandoeningen?
Hoeveel potentiële pupkopers zullen hun hondje laten testen in de toekomst? De meeste mensen kopen een hondje voor hun plezier, dus gewoon als huishond. En zolang het hondje niks laat zien dat het wat mankeert, zullen deze mensen echt niet hun hondje officieel laten testen. Dus krijg je nog steeds geen reëel beeld over het vererven van de ouderhonden qua erfelijke afwijkingen.

In mijn ogen maakt dit dus totaal geen verschil naar het fokken van "gezonde" dieren.
Hoeveel honden uit keurfok die verkocht zijn worden getest? Ik denk dat zeker 70% van alle gefokte honden die thuis op de bank liggen geen officiële onderzoeken hebben laten doen en dat zal ook zeker niet gebeuren met het verplichten van DNA. Je kan toch moeilijk je pupkopers gaan verplichten om hun hond in de toekomst te laten testen op evt erfelijke gebreken die binnen het ras voorkomen?
Ik zie het mezelf al zeggen: " Als u bij mij een pup koopt dan bent u verplicht om binnen het eerste levensjaar de hond te laten testen op evt erfelijke gebreken die binnen ons ras voorkomt".

Dan zal ik in de toekomst nog veel pups verkopen?!?
Ik denk dat als ik alle mensen bij elkaar optel die bij mij een pup hebben gekocht en deze officieel hebben laten röntgenen, dat ik dat op 1 hand kan tellen.

Dit is weer het zoveelste uit eigen winstoogmerk voor de RvB.
Ik denk alleen niet dat dit de oplossing is, want hiermee gaan ze de stamboomloze honden nog meer in de hand werken.

Grtz Pam

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:21

Dna was bij mijn pup al gedaan toen ik haar kocht met 8 weken. Van sommige afwijkingen is het dna bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:05

Jis_ schreef:
Mee eens maar ben wel benieuwd of je vindt dat het fokken van het ras dat jij hebt dat net zo ziek of nog zieker is ook niet meer moet worden voortgezet.

Ik had gisteren al ff per pb gereageerd, omdat ik op m'n telefoon niets met de grote quote kon...
Maar hier toch ook nog een een reactie in het topic.

Ja inderdaad, ik vind dat het fokken van o.a. de Cavalier en de Engelse Bulldog gestopt moet worden.

Mijn eigen hondje is overigens (bewust) géén stamboomhondje.
Ik heb haar van een fokker die 20 jaar geleden al uit de vereniging is gestapt omdat zij toen al zagen dat het daar fout ging.
Ze zijn zelf verder gaan fokken met o.a. als fokdoel grotere koppies. Ze hebben daar hondjes uit verschillende landen voor uitgekozen. En ook alle fokdieren werden gewoon volledig getest op o.a. hart, oogjes, etc. Alleen met gezonde dieren werd gefokt.

Resultaat na 20 jaar: Nog geen 5% van de hondjes die door hun gefokt zijn is ziek met de typische syringo of hart- en oogaandoeningen waar de Cavalier om bekend staan.
Dat is nogal anders tegenover de geschatte 90% van de huidige stamboomhondjes.

Helaas was Leila vorig jaar het allerlaatste nest.
Ze zijn er mee gestopt vanwege hun eigen gezondheidsredenen.

Zou ik na Leila nog een cavalier pup aanschaffen?
Nee...Ik zou het nergens anders durven eigenlijk...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:18

Maar dan hadden ze toch zonder de club maar met stamboom kunnen fokken?