Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Airborn schreef:maar dat is het probleem dus anoli, de dieren waar deze regel voor gaat gelden, ZIJN de stamboom dieren! Dus de dieren die verkocht worden als zijnde gezond...
Anoli schreef:Als je dit toch leest als "leek" dan ga je je toch afvragen of er uberhaupt nog gezonde rassen zijn en eerlijke fokkers...
Helaas hebben veel mensen het geld er niet voor over om een gezonde stamboompup te kopen en gaan voor de stamboomloze variant bij een broodfokker, boerderij etc...
Tja als je voor 200 euro een labrador kan kopen tegenover een 900 euro voor een gezonde, met gekeurde ouders, en stamboom labrador bij een erkende fokker...
En dan kom je weer uit op het enige waar alles om draait "geld" Voor zowel de consument als de fokker...
. Ze denken dat als iets erkend is via een belangrijke vereniging het echt wel gezond moet zijn, het jammere is dat dit niet zo is.
Rytir schreef:Anoli schreef:Als je dit toch leest als "leek" dan ga je je toch afvragen of er uberhaupt nog gezonde rassen zijn en eerlijke fokkers...
Helaas hebben veel mensen het geld er niet voor over om een gezonde stamboompup te kopen en gaan voor de stamboomloze variant bij een broodfokker, boerderij etc...
Tja als je voor 200 euro een labrador kan kopen tegenover een 900 euro voor een gezonde, met gekeurde ouders, en stamboom labrador bij een erkende fokker...
En dan kom je weer uit op het enige waar alles om draait "geld" Voor zowel de consument als de fokker...
Wat al eerder gezegd werd, het gaat juist om de 'echte' fokkers. Van een gewone consument kun je niet verwachten dat hij/ zij alles weet van wat er speelt in de hondenwereld of een bepaald ras. Ikzelf wil altijd alles uitpluizen (controlfreak) maar heel veel mensen kiezen voor een erkende fokker omdat die 'wel weten waar ze mee bezig zijn'. Dat is geen kortzichtigheid van die kant maar gewoon zoals de mens is, daar kun je echt niets aan veranderen, zelfs niet als je via postbus 51 iedere 5 minuten een spotje laat draaien. Ze denken dat als iets erkend is via een belangrijke vereniging het echt wel gezond moet zijn, het jammere is dat dit niet zo is.
Wij hebben ook 2 honden gehad met aangeboren of erfelijke aandoeningen (levershunt en hartfalen). Wij hebben echt heel veel onderzoek gedaan in die tijd. Mijn tante had helemaal pech; 1x parvo, 1x hartprobleem, 1x hd in zware vorm en dit was bij 2 verschillende erkende fokkers en bij ons dus ook 2. Nu hebben wij wel heel veel pech gehad maar juist deze problemen moeten worden opgelost. Helemaal als je bedenkt dat de gem. pup prijs toen (heb ik het over 7-20 jaar geleden) toen al op de 800 gulden tot 1000 euro lag
Femke schreef:Een dier dat door menselijk toedoen (selectie door mensen) dermate ver van de natuur af staat, dat het zonder mensen niet eens meer kant voortplanten, hoort in mijn ogen niet voortgezet te worden.
Dat daar al niet eerder enorme alarmbellen zijn gaan rinkelen, toen men ontdekte dat ze zich niet meer zonder hulp konden voortplanten, dat vind ik echt te gek om nog over na te denken. Echt een no brainer.
Typisch voorbeeld van hoe ontzettend doorgedraaid de fokkers zijn op dat gebied.
Een hond ontwerpen die:
- Zich niet meer kan voortplanten
- Niet zelf kan bevallen
- Zijn leven lang ademhalingsproblemen heeft door een te korte snuit, en hier zelfs door een hartaanval aan kan overlijden bij 'normale' beweging op een gemiddelde zomerdag.
- Een grote kans heeft op ernstige gewrichtsproblemen door de bouw die mensen hebben verzonnen
Dat is geen hond.
Dat is een Frankenstein wrak, ontworpen door menselijke verbeelding en drang naar geld en aanzien. Mét een stamboompapiertje...
Ik vind, dat dat op geen enkele wijze meer iets met liefde voor dieren te maken heeft, om zoiets in stand te houden.
Anoli schreef:Airborn schreef:maar dat is het probleem dus anoli, de dieren waar deze regel voor gaat gelden, ZIJN de stamboom dieren! Dus de dieren die verkocht worden als zijnde gezond...
Ja maar als je dus al die extra testen gaat toevoegen om de stamboomdieren écht gezond te houden... zo bedoelde ik het.
Want de kosten van die extra testen ga je toch terug zien in de prijs van een puppy...
En een broodfokker doet die testen gewoon niet dus kunnen de prijzen veel lager zijn.
Wat voor mij belangerijker is is dat de manier waarop naar showdieren word gekeken veranderd. Dus niet meer zo richting extremen fokken. En niet meer fokken met bv bulldogs die écht last hebben van hun te korte snuit. Dat hoef je nieteens echt te testen... Airborn schreef:lol, dat mag ik hopen. Als je alle mogelijke testen op alle dieren moet gaan doen ben en écht een fortuin kwijt want dat zijn er nogal wat
Jis_ schreef:Show's mogen van mij part helemaal verdwijnen.
Airborn schreef:Dus niet meer zo richting extremen fokken. En niet meer fokken met bv bulldogs die écht last hebben van hun te korte snuit. Dat hoef je nieteens echt te testen...
Jis_ schreef:Mee eens maar ben wel benieuwd of je vindt dat het fokken van het ras dat jij hebt dat net zo ziek of nog zieker is ook niet meer moet worden voortgezet.