Wie allemaal kip op eitjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:31

Dan zou ik er zeker weer 3 terug leggen... Stel dat die 2 niet uitkomen, dan heeft die ene kip voor niets 3 weken gebroed.

Ik heb ook wel eens twee kippen naast elkaar te broeden gehad, maar legde er dan wel een balkje of steen tussen om te voorkomen dat de eieren 'ingepikt' werden.

Imker

Re: Wie allemaal kip op eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:36

Ik zou er niet al te veel aan doen, persoonlijk. Heb volgens mij ook teveel aan mijn vorige broedsel zitten prutsen en toen 3 dode kuikens uit het ei gepulkt. Mocht de één er nu meer hebben dan de ander, kun je ze, als ze net uit het ei komen, overzetten van kloek naar kloek.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:49

Ja dat idee heb ik dus ook. Heb niet geschouwd. Dus weet ook niet wat eruit komt. Kan ik ze er gewoon ondervandaan plukken denk je. Ik heb lieve kippen hoor die accepteren alles

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:59

Bij mijn kippen zou het geen probleem zijn om 3 eitjes weg te halen en bij de ander te leggen.

Ik had een kip die op een ander nest was gaan zitten. De originele kloek kon er niet meer op, en ging ergens anders broeden. Ik heb toen ook de eieren verplaatst (dus onder de "echte" moeder gelegd) en de andere kip nieuwe eieren gegeven.
Was geen probleem, inmiddels lopen ze allebei met kuikens rond. :)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:05

En, heb je ze verplaatst? Lijkt mij ook geen probleem :)

Onze kuikentjes zijn al heel ondernemend. Moeders was de eerste dag nog in de nest-modus en kwam er niet af, maar de kuikens gingen al net als die van "Kipzilla" helemaal hun eigen gang. Heerlijk om te zien :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 10:52

Mando ik zou als de hen rustig is heel voorzichtig de eitjes in dezelfde houding onder de hen schuiven, bij voorkeur op dezelfde plek als waar ze bij kip 1 lagen.

Steefjevos kuikens dus ondernemend al. Hoe oud zijn die nu? Hier zijn ze nu 9 en 11 dagen. Ik heb het tussenschotje al kunnen verwijderen, ze zijn groot genoeg om over het tussenrandje te hupsen. Hebben ze meer ruimte weer. Ze hebben nu de hele benedenren. Het loopplankje af ging wel erop nog niet, daarvoor moeten ze nog even groeien.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:14

Mando idd, ik denk dat ik de eieren die ik op het laatst nog heb willen schouwen, verdraaid heb. Daardoor zijn er 3 overleden (ik = kuikenkiller).
Kipzilla is nog steeds in aanvalsmodus, wat een loeder is het als kloek zeg!!
Blondie-Kip zit nog steeds suf te kijken op haar eitjes. Zit al op dag 11. Kom deze keer ook niet meer aan de eieren. Heb ze geschouwd op dag 7 en toen waren ze allemaal oké. Ik ga dus uit van 9 eitjes, 8 kuikjes. Meestal komt er één niet uit.
En dan zit ik op een totaal van 7+8+8=23 kuikens. Helft haantjes en helft hennetjes. Dan kunnen er in de herfst 20 kiepen in de vriezer en heb ik tegen de herfst jonge leghennen. Volgend jaar precies hetzelfde.
Ik denk trouwens dat Harry de Haan al eerder het bijltje er letterlijk bij neerlegt, want ik vind hem maar irritant kukelen onder mijn raam. Zijn taak is volbracht, nageslacht heeft hij gebracht, dan mag hij onze honger gaan stillen...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:09

Nou nog niets hoor. Heb er idd 3 bij de ander gelegd. Ze zijn zo lief daarin. Heb ze niet gedraai maar ze zaten wel vol. Ff snel lamp er tegenaan gehouden. Spannend.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:51

Heb ik weer een broedse kip in t hok. Verdorrie. Zal ik haar ook maar op eitjes zetten of hoe krijg ik haar onbroeds... Grrr leuk alles zo net voor de vakantie.
Als t goed is komen de kuikens dan vandaag uit. Spannend.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:11

Onze eerste kuikens zijn uit. Nu 3 bij de andere was er een al aangepikt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 16:55

Mando hier nu ook weer een hen broeds, maar die heeft pech. Ik haal haar overdag van het legnest af en gaat ze in een bench, s nachts mag ze nog even. Is ze over een paar dagen nog broeds blijft ze even in de bench. Alleen de kip die nu kuikens heeft moch even, de rest kan de boom in die ontbroedsen maar rustig. Afhankelijk van de kip laat ik ze rustig of sluit ze tijdelijk op.

Kwestie van lange adem hebben of haar desnoods even in een juten zak hangend ophangen voor een dag of 2 maximaal. Een plastic bak zoals een wasmand of een kartonnen doos voor een paar dagen wil ook wel helpen.

Wel weer kuikens ook weer. Hoeveel hebben jullie er nu?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:40

Uhh volgens mij heb ik er nu 8 dacht ik of 7, ik ga straks kijken

Maar... we hebben een ren meet hok, kan ik ze daar gewoon nu inzetten of beter morgenochtend.
Wij gaan morgen op vakantie dus ik ga 2 weken kuiken missen... helaas.

Komt lekker beroerd uit he hahahahah

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 19:19

Wil je haar op eieren zetten of broeds afmaken. Bij het laatste zou ik haar gewoon haar gang laten gaan en met eten en drinken achterlaten en er verder geen aandacht aanschenken. Hoe ga je dat doen met de verse kuikens en mams? Hebben jullie er oppas voor oid?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:11

Yep mijn ouders komen hier iedere dag voor onze kattenkids.
Daar hebben we er ook 3 van...

Ja ik laat haar maar hoor ik weet het ook niet.

Er waren 2 eieren leeg... maar nog 1 vol dacht ik dus de score is nu 7
Ze zijn zoooooooo schattig

Afbeelding

Afbeelding

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:40

Mando, wat een knappe kuikens.
Mijn hen zit sinds gisteren definitief op haar nest. Ze zit op 12 eieren. Dus nu rustig afwachten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:54

Op zaterdag moet mijn laatste broedsel uitkomen. Als er daar genoeg van uit het ei komt, dan mag de haan hakhak. Als er daar maar 3 van uitkomen, dan mag er nog een dame op eieren gaan zitten. En volgens mij heb ik alweer (ja, alweer) een gegadigde die wel wil....
Van de laatste hen die zit, weet ik zeker dat alle eieren bevrucht en levend waren op dag 7, daarna ben ik er niet meer aan geweest. Knap van mij hè? :D

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:22

Ik heb onze twee hennen ontdaan van hun eitjes. Ze zaten beide al bijna 5 weken, zonder resultaat :\ En dat terwijl er bij het schouwen bleek dat maarliefst 9 eieren bevrucht waren. Helaas, ze kwamen niet uit binnen 28 dagen (wat al 6 a 7 dagen langer is dan normaal) en met mijn goede hoop had ik ze nog iets langer laten liggen.. Maar helaas.
Nu lopen de hennetjes weer gelukkig door het hok. De broedsheid was vrijwel direct verdwenen toen de eieren weg waren. Arme hennetjes :(:) Maar ik wilde ze niet nóg langer laten zitten voor niks.
Hopelijk krijgen we volgend jaar wel kuikentjes.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:56

Na het mislukte broedsel van laatst, moet ik nu nog 1 week wachten voor het 2de legsel uitkomt.
Hopelijk heb ik hier meer geluk mee.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:46

Helaas smste paps vandaag dat er 3 kuuikens overleden waren.
Ik had in de schuur alles afgezet, steentjes tegen de gaatjes aan zodat ze daar niet in konden kruipen maar even vergeten een steentje achter de kist te leggen en daar zijn er 3 in gekropen en die konden er niet meer uit.
Ben er echt verdrietig over. Lijkt wel of niets meer goed mag gaan momenteel.

Zitten in Denemarken met poedersuiker in een tent, kuikens dood, ik die het allemaal even niet trek.. ach het zal allemaal wel een doel hebben alleen weet ik even niet welk doel.
*klaagmodus uit*

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:40

Wat jammer mando... Kan me voorstellen dat je baalt als je zo ver weg zit.

Heb hier ook twee kuikentjes verloren.
Eentje begon al moeilijker te lopen, bleef wat meer achter, dus had wel gedacht dat ie het niet zou halen.
De ander was een spierwit kuiken. En aangezien onze kippen donker van kleur zijn, vond ik een wit kipje erbij wel leuk. Helaas zijn ze om de een of andere reden blijkbaar niet levensvatbaar, een wit kuiken vorig jaar heeft het niet overleefd, en deze lag dus ook dood in het hok.

De andere 12 kuikens doen het verder wel goed. :)

De 6 kleinsten zijn aankomend weekend 2 weken, dan haal ik ze uit de "opfokren" en mogen ze bij de rest van de kippen lopen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:36

Mando en Pinto wat jammer.
Vooralsnog leven al mijn kuikens nog en verwacht ik het laatste broedsel aankomend weekend. Dan kan Kukeleku de Haan de pan in.
Mijn eerste broedsel zijn al echte minikippetjes, zal er van de week een foto van maken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:30

Nou zeg, volgens mij heeft de laatste kip die zat te broeden en voor zaterdag 'uitgeteld' was, al een ei met een minigaatje erin?!?
Morgenvroeg nog snel even kijken hoor! Als t zo is, spam ik een foto.

Oja en mijn haan heeft alweer een nieuw tehuis gevonden, hij steekt de straat over en hoeft niet de pan in. Zo wordt mijn haan De Slet Van Maaskantje!!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:41

Jouw haan is een geluksvogel... :D

Ben wel benieuwd naar de foto's.

Morgen gaat het jongste grut bij ons los in de ren, zal kijken of ik ook wat foto's kan maken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:57

Hoera, hoera: en er zitten al 2 kuikens onder Grijsje (zo hebben we haar maar even gedoopt). Eén witte en een zwarte.
Het derde ei is aan het uitkomen, daar zie je echt een actief kuiken in pikken. Ik verwacht dat deze vanmiddag al uit is gekomen.
Eigenlijk zouden ze morgen uit moeten komen, maar met het warme weer kan het altijd één of twee dagen eerder gebeuren.
Super!
Ik zal straks, als ik ze beter in zicht heb (mama zit er nogal bovenop) een foto plaatsen.

Stiekum vind ik het wel knap dat ik van deze hen verder 2 wk af ben gebleven (geeft zichzelf schouderklopje).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:11

Leukkkkkkk

Ik heb ook nog steeds een broedse hen.
Wij zijn weer thuis, de kou van 12 graden en een tent kon mijn lijf helaas niet aan.
Dus waren 3 geweldige dagen _O-

Maar goed, hier huppelen nog steeds 4 van die minimonsters rond geweldig.

Heb geen eieren meer anders zou ik die broedse trut weer op eieren zetten maar helaas, mss heeft de buurman er nog een paar.. hahaha

Maar ik heb 3 kuikens van mezelf en 1 van de buurman dat is echt de vreemde eend in de bijt, echt schattig.