Bordercollie fans!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:02

Kuggur schreef:
Dilayla schreef:
Ik heb een BC, ken het ras.

Nee, jij hebt geen flauw benul van wat een bordercollie is.
Dat blijkt uit je hele post.

Ik denk huh? Waarom zou ze het ras niet kennen? Beetje kortzichtig om daar zo over te gaan oordelen.

Ik zou ook super graag een EE-red willen.. Ben er echt naar op zoek geweest, maar helaas kan ik wegens de omstandigheden bij mij thuis op het moment geen puppy. Heb overigens wel zin in een puppy erbij.. Hoeveel ik super graag een EE-red zou willen ga ik toch voor een BC uit een werklijn (voor zover ik weet komen de meeste EE-red uit showlijn), maar dat is nog even wachten :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:53

Ach, uit de vorige posts blijkt dat er nogal een gebrek aan referentiekader is.
Maar goed, in het héél kort, de bordercollie wordt gedefinieert door zijn vermogen met vee te werken.
Het enige fokcriterium is dus talent voor dit soort werk. Conformatie/kleur fokkerij vernietigt dit werktalent in slechts luttele generaties, en daarmee de bordercollie.
Als de ouders van je hond geen bewezen werkhonden zijn (en de aanlegtests waar conformatiefokkers graag mee schermen zijn een lachertje), dan is je hond geen échte bordercollie, ongeacht zijn papieren. "Barbie collie" is een (toegegeven wat denigrerende) term die wel wordt gehanteerd voor de showdieren die van bordercollies afstammen.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 00:03

Kuggur schreef:
Ach, uit de vorige posts blijkt dat er nogal een gebrek aan referentiekader is.
Maar goed, in het héél kort, de bordercollie wordt gedefinieert door zijn vermogen met vee te werken.
Het enige fokcriterium is dus talent voor dit soort werk. Conformatie/kleur fokkerij vernietigt dit werktalent in slechts luttele generaties, en daarmee de bordercollie.
Als de ouders van je hond geen bewezen werkhonden zijn (en de aanlegtests waar conformatiefokkers graag mee schermen zijn een lachertje), dan is je hond geen échte bordercollie, ongeacht zijn papieren. "Barbie collie" is een (toegegeven wat denigrerende) term die wel wordt gehanteerd voor de showdieren die van bordercollies afstammen.

Nou dan weet ik ook niet wat een border collie is dan. want dit wist ik ook niet. Maar ik vind het wel kort door de bocht.
Dat dat foksysteem niet deugt op de manier hoe jij het zegt. Heeft niets te maken met dat je niet weet wat een border collie is.
Je hebt toch een border? Dan weet je ook wat een Border is. neem ik aan. _/-\o_

Dhani

Re: Bordercollie fans!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 00:22

@ Kugger, Waarom haal je die zin nou weg?

Mijn zinnen kloppen soms niet helemaal. Ik heb Dyslexie.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:01

Dat is jouw mening Kuggur. Voor mij is een border een hond waar ik fijn mee sport . Kijk eens naar bv de Crufts ,behendigheid.flybal of doggydance het zijn de borders die in de top lopen. Zijn dat in jouw ogen ook geen borders omdat ze geen schapen drijven?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:48

Kuggur, ik snap waar je op doelt hoor. Een Border Collie hoort bij de schapen. Schapendrijven is het levensdoel van een Border Collie. Maar er zijn nou eenmaal ook Borders uit showlijnen. Dat zijn meestal geen goede drijvers, maar ze hebben wel andere kwaliteiten.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:54

Mijn border collie en ik doen ook niet aan schapen drijven. Wij doen op dit moment aan agility.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:52

Ik heb al veel mooie BC's voorbij zien komen en wil jullie onze hond niet onthouden: BC Lexy

als pupke met aussie Charvi:
Afbeelding

Een jaar oud:
Afbeelding

Lexy is papierloos, heel lief en blij. Gek op de voetbal en kan rennen als de beste.

We hebben puppyklas en het vervolg daarop gedaan. Lexy vindt alles leuk. Nu ben ik aan het overwegen om het schapendrijven te starten. Maar heb drie kinderen en nog 2 honden waar ze al wat "drijvend"mee bezig is.

Is het dan juist wel een goed idee om te gaan drijven om er meer controle over te hebben/krijgen of juist een afrader? En weten jullie waar in de buurt van Breda dat gevolgd kan worden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:02

kohtje schreef:
Dat is jouw mening Kuggur. Voor mij is een border een hond waar ik fijn mee sport . Kijk eens naar bv de Crufts ,behendigheid.flybal of doggydance het zijn de borders die in de top lopen. Zijn dat in jouw ogen ook geen borders omdat ze geen schapen drijven?

Ze lopen in de top omdat het ras gefokt is als schapendrijvers.
Dit is de reden dat bc´s zulke intelligente veelzijdige honden zijn die toppen in dergelijke sporten.
Stop je met het gebruiken van echt werkvermogen als selectiecriterium in de fok (en nogmaals aanlegtesten zijn niet goed genoeg) dan verwateren die eigenschappen tot je snel weer een gewone huis tuin en keukenhond hebt.
En nota bene je hond is niet uit een "werklijn" als zijn ouders geen presterende schapen/vee drijvers zijn.

Ik beweer nergens dat een hond geen bc zou zijn omdat hij niet gebruikt wordt voor schapen drijven.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:34

Kuggur schreef:
Ze lopen in de top omdat het ras gefokt is als schapendrijvers.
Dit is de reden dat bc´s zulke intelligente veelzijdige honden zijn die toppen in dergelijke sporten.
Stop je met het gebruiken van echt werkvermogen als selectiecriterium in de fok (en nogmaals aanlegtesten zijn niet goed genoeg) dan verwateren die eigenschappen tot je snel weer een gewone huis tuin en keukenhond hebt.
En nota bene je hond is niet uit een "werklijn" als zijn ouders geen presterende schapen/vee drijvers zijn.

Ik beweer nergens dat een hond geen bc zou zijn omdat hij niet gebruikt wordt voor schapen drijven.

Borders uit een werklijn zijn wel compleet andere honden dan de Borders die voor de show of wat gefokt zijn, ben ik geheel met je eens.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:38

Mijn BC komt uit goede werklijnen, zijn vader is huidig belgisch kampioen schapendrijven en zijn moeder werkt dagelijks met schapen bij een herder en ik dacht dat zij wedstrijden deed ook.
Onze hond is ook meerdere keren bij schapen geweest en dat vind hij leuk maar hij loopt er wat omheen en is niet echt in drijfhouding. (hij loopt constant te kwispelen en wil met die schapen spelen). Sinds 2 maanden zijn we gestart met agility en dat is echt wel zijn ding dan kan hij lopen, spelen, springen en hij is echt aandachtiger.
Misschien ligt het aan zijn opvoeding ik weet het niet, maar hij heeft veel meer plezier in agility dan in schapen. (zijn broertjes uit dezelfde nest zijn echte drijfhonden en zijn heel anders dan onze BC)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:07

Kugger, jij zegt wel degelijk, dat een hond die niet een een bewezen werklijn komt geen "échte BC" is. Dat zeg je in een aantal posts eerder.
Dit is jouw referentiekader, maar dat wil niet zeggen, dat jouw referentiekader ook een algemeen geldend referentiekader is! Blijkbaar zijn er verschillende meningen.
Ik zou nooit met Skib gaan drijven, omdat ik in een buurt met veel kinderen woon en mijn hond los wil kunnen laten lopen. Uit 2 ervaringen heb ik gemerkt, dat mensen die eerst een super BC hadden tegenover kinderen en toen ze gingen schapendrijven, begonnen ze ook kinderen te drijven en hakken te happen. Dit wil ik gewoonweg niet. En het risico alleen wil ik al niet lopen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:33

[quote="Tendance"]
Dit is jouw referentiekader, maar dat wil niet zeggen, dat jouw referentiekader ook een algemeen geldend referentiekader is! Blijkbaar zijn er verschillende meningen.
/quote]
In de wereld van de werkende bordercollie is dit welzeker algemeen geldend.
Conformatiefokkers echter denken serieus dat funktie de vorm volgt 8)7 . De bordercollie is niet het enige ras dat verprutst wordt door deze idiote denkwijze.
Oh ja, ik heb het vaker gezegd, maar hier nog maar een keer: Niet ieders mening is even valide.

Dat jij geen schapen drijft met je hond is uiteraard verstandig, schapen zijn geen hondenspeelgoed.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:40

@ Kugger. Waarom stel je je eigenlijk zo op?
Waarom probeer je op deze manier iedereen de les te lezen over de Border Collie?
Kom liever gewoon op de proppen met een foto van je eigen border collie. En zet er wat leuks bij.
Dit topic is niet geopend om een eindeloze discussie te voeren over het wel of niet border collie zijn.

Ze gaan er echt niet dood aan hoor als ze geen schapen drijven.. Dat ze daarvoor gefokt zijn wil niet zeggen dat ze het altijd leuk vinden.
En IK VIND dat een border hoort te werken. Maar wel iets moet doen wat hij/zij leuk vind.

Er zijn mensen die bewust niet gaan drijven met hun Border. En Daar ben ik er 1 van.
En daar hoef ik me niet voor te schamen. Ik drijf niet 1 omdat er hier niets in de buurt is om dat te doen. en ik geen vervoer heb. 2 omdat ik bang ben voor ongewenst gedrag. en 3 omdat hij Agility gewoon erg leuk vind. En ik dit wel kan doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:55

Zoals ik zei, geen referentiekader. Hindert verder niet, er zijn enkelen die wél begrijpen waar ik het over heb.
Uit je post blijkt dat je héél andere dingen in mijn berichten leest dan ik erin heb geschreven Dhani.
De meeste bordercollie bezitters kunnen inderdaad beter niet gaan schapendrijven, en sporten als agility, obedience, doggy dance, treibbal, etc, zijn fantastisch leuke dingen voor hond en eigenaar. Dat ben ik roerend met je eens. Maar dat was niet mijn punt.

Als onze lammertijd hier voorbij is, over een paar weken, beginnen we weer met de training, na de winterstop. Ik zal dan proberen een paar aardige fotootjes van Gláma aan het werk te maken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:47

Nu noem je ze een werkende BC Kugger.
Of te wel een BC, die niet werkt met schapen is wel degelijk een BC, maar geen werkende BC.
Daar kan ik in komen, maar niet dat een BC, die niet werkt met schapen geen echte BC zou zijn.

Ik werk ook met mijn BC en dan misschien niet zoals ze ooit veel gebruikt werden voor het schapen drijven, maar het gehoorzamen in een agility parcours is wel degelijk werken voor een BC.

Overigens merk ik bij mijn hond duidelijk een aangeboren drang om schapen te drijven, daar wij die voorheen op het erf hadden, maar als ze moest kiezen tussen een hindernis of de schaapjes, dan koos ze wel degelijk voor de sprong.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:49

Ik zou overigens nooit een dier op kleur kiezen, maar op bouw en karakter. Velen denken, dat het karakter pas later te bepalen is, maar het is wel degelijk al vroeg na de geboorte te herkennen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:52

Tendance schreef:
Daar kan ik in komen, maar niet dat een BC, die niet werkt met schapen geen echte BC zou zijn.

.

Dat zeg ik ook nergens.
Als je zinvol wilt discussieren, lees dan wat ik schrijf, en reageer daar op, niet op jouw eigen foutieve interpretatie.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:00

Kugger even teruglezen, want dat zeg je dus wel. Dat was de enige reden namelijk dat ik op je bericht reageerde, omdat ik het daar dus niet mee eens was!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:01

Kuggur schreef:

Dit schrijf jij toch?
De ouders van die van mij werken niet bij de schapen, maar doen agility, maar komen voor hen wel uit bewezen werkende lijnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:05

Ja, dat schrijf ik, vervolgens maak jij daarvan dat ik vind dat iedere bordercollie dus moet schapendrijven. Niet hetzelfde.

Wat zijn voor jouw "bewezen werklijnen", met andere woorden, wat is het bewijs?

Overigens is agility, obedience etc, géén werk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:12

Om de zaken wellicht wat te verduidelijken de juiste conclusie uit mijn posts is dus dat iedere bordercollie waar mee gefokt wordt moet kunnen schapendrijven. En hij moer er erg goed in zijn ook.
Waarschijnlijk lag daar de reden voor het bovenstaande misverstand.

Ik heb je post nog eens doorgelezen en de ouders van jouw hond zijn dus in mijn ogen per definitie geen fokmateriaal. Ze zijn geen bewezen werkhonden, iedere bordercollie kan zijn afstamming op werklijnen terugvoeren en dat is niet goed genoeg.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 27-04-12 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:16

Ik maak daar niets van, ik lees gewoon letterlijk. Als je iets niet zo letterlijk bedoeld, dan moet je het niet zo letterlijk opschrijven, want per slot van rekening zit in een geschreven tekst maar weinig echte emotie en die kan ik dus enkel raden, niet lezen.

Ik zeg ook nergens, dat volgens jou alle bordercollies schapen moeten drijven, maar dat jij zegt, dat een hond geen ECHTE BC is als hij niet aan schapendrijven doet.

Bewezen vind ik honden, die duidelijk een hele groep schapen op de heide precies laat doen wat de herder van ze verwacht.
De oma en opa van mijn hond werken namelijk samen met een herder op de heide.
Slagen voor één of ander proefje/examen reken ik daar niet onder, dat is namelijk niet de werkelijkheid.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:19

Tendance schreef:
Bewezen vind ik honden, die duidelijk een hele groep schapen op de heide precies laat doen wat de herder van ze verwacht.
De oma en opa van mijn hond werken namelijk samen met een herder op de heide.
Slagen voor één of ander proefje/examen reken ik daar niet onder, dat is namelijk niet de werkelijkheid.

Inderdaad, en werkvermogen van opa en oma ook niet. Jammer maar zo werkt het dus niet.
Ik stap nu uit deze discussie, ik heb er genoeg van foutieve interpretaties van stijfkoppige mensen te corrigeren.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 27-04-12 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:20

Kuggur schreef:
Om de zaken wellicht wat te verduidelijken de juiste conclusie uit mijn posts is dus dat iedere bordercollie waar mee gefokt wordt moet kunnen schapendrijven. En hij moer er erg goed in zijn ook.
Waarschijnlijk lag daar de reden voor het bovenstaande misverstand.

Ik vindt dat een pré, geen must!
Ik heb liever ouders, die kampioen agility zijn, maar nog nooit hebben hoeven drijven, dan toppers in schapen drijven, die agility niets vinden, maar dat komt door het doel waar ik mijn honden voor gebruik.
De showborders met heel veel haar en vollere lijven daar heb ik veel minder mee. Ze moeten wel gebouwd zijn voor snelheid en wendbaarheid.