Evelli, 3-4 weken?! Ik heb altijd gehoord 1,5 tot 2 weken.. Dat vind ik al zo lang wachten
Vjestagirl, er moeten inderdaad nog een stuk meer planten in. Maar de meneer van de winkel raadde mij aan niet in één keer alle planten erin te zetten, en eerst te kijken hoe de eerste planten het doen. Die doen het eigenlijk niet allemaal even goed. De snelgroeiers doen het prima, maar ik heb er vallisneria en planten met grote bladeren in zitten, en zie zijn al helemaal dood aan het gaan :S
Wat betreft de vissen wil ik er in ieder geval maanvissen en kardinaaltetra's in hebben
Keet
Geplaatst: 02-05-12 15:34
Ja In week 3 vind er meestal een nitrietpiek plaats, als denitriet netjes wordt verwerkt door de bacterieën, dan kan je er vissen inzetten. Dus regelmatig in iedergeval je nitrietgehalte meten, als die stijgt en daarna weer zakt (moet 0 zijn) is je aquarium klaar.
Sommige planten worden boven water gekweekt (emers) en moeten dus wennen aan hun leven onderwater. De bladeren zullen dan vaak afsterven en opnieuw aangroeien. Planten die onderwater worden gekweekt (submers) zullen dat minder hebben, maar ook die kunnen dat doen (afsterven en opnieuw groeien)
Nee, klopt. Ook al staan ze bij de winkel onderwater, kunnen ze nogsteeds afsterven. Is ook niet bijzonder erg, want ook dat geeft bacterieen die zich moeten ontwikkelen in het aqaurium/filter. Bladeren natuurlijk wel wegknippen en niet laten rotten in je bak.
Ga je er ook nog hout inzetten? Kan je ook beter nu doen
Ik heb er wel een stuk hout in liggen, maar dat lijkt in dit aquarium maar heel klein
Vjestagirl
Geplaatst: 02-05-12 15:48
Heb je iets van plantenvoeding toegevoegd? Kleibolletjes oid? Alleen een grintbodem is namelijk niet zo geweldig voedings-stof-vol .
Ik zou trouwens juist wél nu al je planten erin zetten, als je je vissen erin hebt wil je eigenlijk zeker in het begin weinig in het water zitten met je handen, en daarbij kunnen ze nu wortelen zonder dat je vissen ze eruit trekken.
als je nu al je planten erin zet ( en dan bedoel ik zeker 12 stuks ) en je voegt een klein beetje filterbacterien toe en een heel klein beetje voer, water op temperatuur zetten en je lampen netjes 8 uur per dag aan dan zit je met 2 weken wel veilig hoor. wij adviseren ook altijd 2 weken en testen dan het water na 2 weken voor de klant zodat we zeker weten dat het goed is. de nitrietpiek komt normaal tussen de eerste en tweede week. maar dan moet je hem dus wel gelijk goed opstarten! veel snelgroeiers erin. Waterpest, belgisch groen. limnophilium helpt ook je nitriet sneller te verwerken, net zoals eikenblad varen en linobium lavigatum ( kikkerbeet, drijfplant )
Ik heb er nu precies 12 planten in zitten. Dat zijn alleen niet allemaal snelgroeiers.. Wat voer heb ik inderdaad toegevoegd, en ik heb de pomp al in laten draaien met wat water uit een al lopend aquarium, en wat vissenvoer erbij.
Vjestagirl, kleibolletjes? Geen idee dat dat bestond Heb wel plantenvoeding uit een flesje, dat heb ik er al een keer bij gedaan!
Dus alle planten kunnen er wel in één keer in? Irritant dat de info soms zo tegenstrijdig is haha, ik doe steeds maar wat me gezegd word
vloeibare plantenvoeding is prima hoor, een voedingsbodem werkt ook maar max een jaar als je een dure hebt. en geeft alleen maar troep op den duur. jaaa juist alle planten in 1x er in, dan kan namelijk alles goed indraaien, en kun je later altijd wat toevoegen. ik zou wel nog wat snelgroeiers erbij doen, die kun je er later altijd weer uit halen. wij merken dat ook hoor! vaak komen klanten bij ons met problemen, omdat wij goed aangeschreven staan qua advies geven, maar als je hoort wat er soms allemaal voor slechte en verkeerde info word gegeven! niet alleen qua opstarten, maar ook met betrekking tot onderhoud,verversen, visbestand en grootte van vissen. vissen die absoluut niet bij elkaar kunnen, of veel te groot worden voor de maat aquarium die ze hebben.
Hou idd minimaal 3 weken aan voordat je vis erin doet. Test nu al regelmatig je water, dan weet je ook precies wanneer de piek er in is. Testen niet met strips, want die zijn absoluut niet nauwkeurig. Maar test bv met een Sera druppeltest, lijkt in het begin moeilijk maar valt reuze mee. Ververs ook niet meer dan 10% van je water per week, of max 30% per 3 weken. Ook nooit water verversen en je filter tegelijk schoonmaken, zorg dat er een par dagen tussen zit. Zoals ook al eerder gezegd laat je geen goedjes als bv ph- of ph plus aansmeren. Er zijn zoveel gezondere manieren om dit te verbeteren! Bij een te hoge ph is fileteren over turf een goed alternatief, te laag? gewoon water verversen.
Zou er idd meer snelgroeiers in doen! Diverse planten die (ook in de speciaalzaken) verkocht worden als aquariumplanten zijn niet eens geschikt voor in het aquarium! Een paar pagina''s terug staat een link welke planten dit zijn. Plantenvoeding is goed. Hier gebruiken we vloeibaar in combinatie met pilletjes. Deze gebruiken we om en om. Kleibolletjes "" kunnen'' verkeerde waterwaardes geven.
vind dit trouwens een reuze leerzaam topic lees alles met veel intresse bij!
Tieme
Geplaatst: 02-05-12 21:19
wat anderen al hebben gezegd, flink wat planten erbij. zou ze gewoon via aquaplants of zo bestellen. zeer goede planten en goedkoper dan in de winkel. zou wel kleibolletjes bij de planten doen die voeding uit de bodem halen. niet alle planten halen namelijk voeding uit het water/uit vloeibare voeding. heb je wel de potjes/loodjes en wol van de wortels verwijderd??
niet teveel plantenvoeding erin doen. dus niet de volledige dosis. je hebt niet zoveel planten dus dan krijgen ze de voeding niet op en dit kan ook voor afvalstoffen zorgen en vervolgens weer algen.
voor je planten heb je wel goede verlichting nodig en zowiezo voor zo'n bak 3/4 tl lampen. geen standaardlampen van de bouwmarkt of die je "normaal" gebruikt. (op een enkele van philips na). die geven geen goed lichtspectrum voor de planten en grote kans op algen. zitten er wel speciale doppen op die vocht tegen houden?? dus over de plek waar de tl's in de balk geklikt zitten??
Bedankt voor alle tips weer, ik neem ze zeker mee! Ik haal morgen nog een stel planten bij om erin te zetten.
Tieke, ook bedankt voor de tips! De potjes en de wol heb ik verwijderd, maar volgens de winkel moesten die ijzeren/mss lood? ringetjes om de potloze plantjes wel blijven zitten?
Maareh, 3 tot 4 tl-lampen gaat hem niet worden Zowiezo is het aquarium maar 50 cm diep, en in de lichtkap die bij het aquarium hoort, kunnen maar 2 TL-lampen. Lijkt me toch ook wel voldoende, van die 2 lampen van 1.20 lang komt echt ontzettend veel licht. De kap hoort bij het aquarium, dus ik neem aan dat dat allemaal goed zit. Ik heb al speciale aquariumlampen, eentje met roze/paars licht speciaal voor de planten voor achterin, en voorin een daylight lamp.
de color light voor achterin is hartstikke goed, voorin zou ik persoonlijk een nature light doen, die geeft wat warmer licht. de daylight is echt wit licht, maar dat is een kwestie van smaak ook.
Grr, waarom zegt die winkel dat niet gewoon.. die ijzertjes gaan er dus alsnog af! Ik bedoelde met potloze plantjes, de plantjes zonder pot
Avalonnancy, ik geloof niet dat ze die nature light hadden? Ze hadden sunlight, die was volgens de winkel wel erg geel. Daylight zat er tussenin en werd het meest gebruikt zei ie, en dan had je er nog eentje die echt wit licht gaf maar daar ben ik de naam van kwijt..
Hmm oké, van welk merk heb je lampen? Namen willen inderdaad per merk wel eens een andere kleur hebben. Nature is warm wit, dus als het die kleur is dan zit je goed. En inderdaad loodjes eraf!
Die plantjes zonder potje kan je gewoon in de bodem steken, die gaan vanzelf wortelschieten. Sommige plantjes moeten met de wortels helemaal onder, sommige net een stukje boven de bodem. En dan heb je ook nog soorten die niet in de grond moeten maar op een steen of een stuk hout Kan je het beste even met de plantnaam op internet zoeken.
Over het algemeen zijn de adviezen van de medewerkers van aquawinkels niet echt goed in het voorzien van juiste informatie.
Javavaren en anubia moet je opbinden. Die doen het niet in de grond.
Anoniem
Geplaatst: 04-05-12 13:12
je kunt ook een topicje openen bij aquaforum, daar zitten genoeg aquadioten die je kunnen helpen/tips geven, die het leuk vinden om zo'n topic te volgen enzo
de lichtkap die bij het aquarium zit wordt meestal voorzien van 2 lampen om kosten te besparen.
Tieme
Geplaatst: 04-05-12 15:06
avalonnancy schreef:
Javavaren en anubia moet je opbinden. Die doen het niet in de grond.
javavaren doet het hier al jaren (15 jaar), prima in de grond. het aquarium hier op school heeft ook al jaren javavaren in de grond en die doen het super.
avalonnancy
Geplaatst: 04-05-12 16:59
Liesje89 schreef:
Mijn javavaren doet het meer dan prima inde grond
ja maar dan zie je dus niet die mooie harige wortels