wat voer jij je hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

welk merk voer jij je hond?

pedigree
13 (3%)
cesar
Geen stemmen
fokker
3 (0%)
royal canin
34 (10%)
eukanuba
11 (3%)
orijen
8 (2%)
mera dog
1 (0%)
hill's
9 (2%)
nutro
1 (0%)
pro plan
7 (2%)
taste of the wild
2 (0%)
beneful
3 (0%)
frolic
1 (0%)
dierenarts voer
8 (2%)
supermarkt voer
21 (6%)
vers voer
102 (30%)
anders
114 (33%)

Totaal aantal stemmen: 338

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:03

een wolf eet gevarieerd om zo aan zn vitamines en mineralen ed. te komen en natuurlijk omdat niet elke keer een kippetje voorbij komt :P
Dit zit allemaal al in de brok :).

Ach Kvv, t is niet mijn ding. Al dat gedoe in de vriezer en vaak ook nog in van die grote stukken wat amper bevroren door te hakken is om in porties te delen.
Ze krijge nzo nu en dan wel eens wat lekker door de brokken (vers vlese dan, geen blikvoer), die van mij eten het graag :)

Met Barf bedoel ik dus dat mensen dus echt wel moeten weten waar ze mee bezig zijn :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:15

met barfen moet je zeker weten wat je doet,en wat zit er allemaal in brok dan wat een hond daadwerkelijk nodig heeft,die dingen bestaan 80% uit wat een hond NIET nodig heeft...

en ach ja kvv en gedoe vriezer...een bakje ontdooien en leegkiepen in een voerbak is inderdaad vreselijk gedoe :j

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:32

ehm, Ja zeker als je een hondje hebt van 10 kg ;) die hoeft niet in1x zo'n bak van 400 gram. Duh.
Ik heb het allemaal al geprobeert dus hoef je niet zo sarcastisch te reageren, dank u.

Mja en die van mij werd er dikker van, ookal deed ik minder dan werd aangegeven op de verpakking.
Hij krijgt nu Hills W/D en naar mijn inzien ziet hij er nu stukken beter uit en blijft opgewicht :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:51

dan geef je een half bakje en de andere helft in de koelkast voor de volgende dag..

zie zelf niet zo het probleem ervan eigenlijk,als de honden hier hun vlees niet opeten dan doe ik de restanten ook in de koelkast de dag erna nieuwe dag nieuwe kansen :D

alleen je doet alsof het heel veel werk is kvv te voeren en dat is mijns inziens het dus niet...niet meer werk als een schep brokken in een bak doen,wel 10x gezonder ;)

overigens samenstelling Hills w/d: gemalen maïs, gemalen pindadoppen, heel gedroogd ei, gedehydreerde kip- en kalkoen proteïne, maïsbindmiddel, proteïnehydrolysaat, dierlijk vet, plantenolie, L-lysine, kaliumcitraat, zout, L-carnitine, DL-methionine, taurine

trieste samenstelling voor een carnivoor -O- ,enige vorm van vlees wat erin zit is dit: gedehydreerde kip- en kalkoen proteïne :=

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:07

kimmie261 schreef:
met barfen moet je zeker weten wat je doet,en wat zit er allemaal in brok dan wat een hond daadwerkelijk nodig heeft,die dingen bestaan 80% uit wat een hond NIET nodig heeft...

en ach ja kvv en gedoe vriezer...een bakje ontdooien en leegkiepen in een voerbak is inderdaad vreselijk gedoe :j

Nou.. Ontzettend.. :') :P

Kijk.. onze vorige honden, labrador en mechelse herder kruising zijn 16 jaar en 15 jaar geworden op Digros huismerk voer.. Lekker makkelijk, moest ook vooral niet teveel kosten... Ze deden het er over het algemeen prima op, ze glommen, zagen er goed uit.. Als een asielzoeker in Nederland komt en hier in de schappen kijkt naar alle keuze aan voer voor onze lieve viervoeters, zal hij zich rot schrikken.. Kort gezegd; er bestaat geen SLECHT voer in Nederland, bestaat gewoon niet. Het voldoet allemaal aan bepaalde eisen, bevat vitaminen, etc etc.. Op elk voer in NL kan een hond leven, op de een doet hij het beter als op het andere. Dus met brokken kan een hond prima leven.
Toch was ik het niet eens met de keuze voor het voer voor de honden die ik voor Beer had. De lab krabte en had jeuk.. Ze hadden best veel ontlasting. Lieten regelmatig een flinke scheet..

Met Beer heb ik dus besloten 100% KVV te gaan voeren en ben ik me helemaal gaan verdiepen in het voer voor hem en ik wil nooit meer anders. Het heeft mij doen realiseren hoe ver weg we onze dieren van de natuur houden.. Beer had als pup steeds dunne ontlasting gehad, wilde niet graag brok eten.. Hij kreeg toen Eukanuba. Met KVV heeft hij prachtige harde ontlasting, kattenontlasting.. zo weinig! En ik schop het zo de bosjes in of het water :D , geen geplak aan de schoen! Dit is natuurpoep.
Beer is er een evenwichtige hond door, nooit meer dunne ontlasting, hij ziet er schitterend uit, is mooi in proportie. Ik zie echt het verschil tussen honden met brok en vlees.

Nogmaals; in NL is er geen slecht voer, NL is gelukkig zo met dierenwelzijn bezig dat er eisen zijn aan droogvoer en een hond hier prima oud op kan worden..
Ik heb echter de keus gemaakt om zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven van Beer, daar Beer een hond is wat dicht bij de natuur staat van zichzelf; ligt graag buiten in de tuin (nog nooit een hond zo blij gezien met openslaande deuren; zo kan je tegelijk bij je roedel én buiten zijn *\o/* ), begraaft zijn botten, runderoren, kippenekken in de tuin van de buren voor later, heeft behoefte aan ´roaming´ en moet dus lange einden lopen en kunnen struinen.. Ik heb een ieniemienie-vriezertje, kan er maar 4 kg vlees per week in kwijt. En moet inderdaad elke week nieuw halen. Ja, best een gedoe.. Maar dat gedoe doe ik wel omdat ik weet dat dit het optimale is voor Beer, hij gelukkig is met zijn natuurvoeding en er een gezondere hond van wordt. En hij moest er ook aan wennen, hij groeide namelijk tot zijn 4e maand op met brok.. Nu verkiest hij zijn vlees boven brok.
Het is een keuze die je maakt, wij hebben de luxe om dat te doen, ik maak er graag gebruik van.

Dan vind ik nog iets; al eerder genoemd: de fabrikant maakt dan wel weer Dentastix om de tanden schoon te houden... Er worden 100 soorten droogvoer bedacht, voor elk kwaaltje iets.. Ja, met de juiste bedoelingen. Maar zo heeft de natuur het nooit bedacht, met wel meer dingen; Het gros van de honden ligt de halve dag in huis te niksen.. Honden moeten veel bewegen, veel lopen, buiten zijn, sociaal contact hebben. Daarnaast het fokbeleid, waarop een hond op het deukje in het hoofd geselecteerd wordt of de maat van de oren.. Onder wolven zijn er vrijwel geen genetische ziektes, overgewicht, gewrichtsklachten, allergien, etc..
Voor ieder iets wat er aan gezondheidsklachten aan scheelt, weten wij wel wat.. Ik vind dat ´back to basics´ de oplossing is, terug naar de natuur.. Zoals de natuur het bedoelt heeft. En nee, dit betekent niet; drop alle honden maar in een bos :+ .. Maar ik vind wel dat er gekeken moet worden hoe je zoveel de hond tegemoet kan komen.

In ieder geval; zo denk ik er over ;) .. Veroordeel verder niemand.. Je maakt de keuze van voer op jouw begrippen van goed voeren of wat er binnen je mogelijkheden ligt. Ik denk alleen dat wij het zo niet meer gewend zijn, dicht bij de natuur te blijven, dat bepaalde ideeèn over voer verschoven zijn.. In de natuur wordt er natuurlijk geen brok voorgeschoteld, maar verse vuile pens en de biefstukken van een pasgevangen hert..

TJolieke

Re: wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:10

Ik voer mijn honden Farmfood brokken, daarnaast krijgen ze regelmatig wortel en appel. Om te trainen gebruik ik stukjes Frolic brok of stukjes ongebakken fricandel.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:25

Ik voer op aanraden van de fokker Specific large breed xl.Dat is voer voor pups die niet te snel mogen
groeien anders kunnen problemen krijgen met het skelet.Ik voer ook 2x per week vers.
Als hij 8 a 9 maanden is ga ik over op lotgering net als mijn andere Rottie.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:27

Ik geef mijn hond Eukanuba Mature & Senior. Ze is dan al een oudere dame van 10 jaar.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:44

mijn hond eet alles.
nooit geen vast merk gehad en altijd restjes van tafel.
het is een super gezonde hond van 15.
het is een kruising labrador met een flatcoat.
nog nooit ziek geweest.
alleen heeft hij wat last van artrose maar ja hij is al 15!!!
ik denk maar zo je moet doen wat je denk dat goed is of wat je ziet wat goed is!!!
goedkoop voer is niet bij voorbaat goed of slecht en dat geld ook voor duur voer!!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:48

ESSIE70 schreef:
Ik voer op aanraden van de fokker Specific large breed xl.Dat is voer voor pups die niet te snel mogen
groeien anders kunnen problemen krijgen met het skelet.Ik voer ook 2x per week vers.
Als hij 8 a 9 maanden is ga ik over op lotgering net als mijn andere Rottie.

En das ook al zo'n kolder, puppy voer. Een welp al eens een speciaal konijn zien eten omdat het een welp is?
Gewoon van pup af aan op de lotgering, of ander vers vlees compleet. Grote kans dat je dan later de minste problemen hebt. Al was het maar vanwege zijn darmflora, waardoor ie een betere weerstand krijgt en je de mogelijkheid van allergien voor blijft.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:50

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:54

En zo is Kvv of barf ook niet altijd de juiste oplossing.
Nahfijn, lekker ieder zn eigen ding laten doen.

Ik ben alleen niet zo van de hype versvlees/barfen e.d. daar gaat te veel fout bij mensen die zich er niet goed aan houden :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:56

Cavom daar doen onze honden het heel goed op. Wel eens veranderd maar dat beviel toch niet. Misschien als ik 1 of 2 honden had dan zo ik kvv voeren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:46

waarom voer je nu geen kvv dan??ik heb 6 grote honden en ben goedkoper uit met kvv voeren als dat ik (voor mij idee goede) brokken zou voeren.

maar vind de prijs verhouding van brokken die in ieder geval vlees als hoofdbestanddeel hebben zo belachelijk hoog...

romanoff dat het bij mensen fout gaat die zomaar vers gaan voeren zonder zich erin te verdiepen is zeker niet goed te noemen,alleen heb ik dat eigenlijk nog nooit meegemaakt,de meeste mensen die ik ken gaan voor de gemakkelijkheid met kvv beginnen,en dan later pas over op barf/nrv,kvv is gewoonweg safe,niets mis mee en niets fouts aan te doen.

essie70,joh waarom nu brokken en dan pas later vlees?? vlees heeft je hondje 100% wat aan,ze groeien veel mooier en geleidelijker op op vlees :j

pups gaan hier per direct over op vlees zodra ze hier binnen komen,meegegeven brokken door een fokker gaan zo de vuilnisbak in...

WolinLotte ,ik vind dat er juist wel dat er slechte brok is,brok met 4 % vlees,en zogenaamde speciale brokken met nóg minder vlees erin,tis toch geen hondenvoer te noemen,daarnaast hondenbrok waar men bewust ( kankerverwekkend) gif ( BHA en /of BHT ,royal canin ,pedigree pal) in toevoegd aan het voer...is toch met geen goede wil van de wereld te zeggen dat dit goede producten zijn??

ik zag laatst en zogenaamde biologische brok waarin 9!! bestanddelen waren toegevoegd tegen jeuk en voor een glanzende vacht,dan vraag ik me af hoe een hond eruit ziet als deze ingredienten niet toegevoegd zouden worden...

zo is er een hondenbrokmerk waar puppies epileptische aanvallen van krijgen doordat er teveel chemische bestanddelen inzitten...

durf en wil niet hardop te zeggen dat er geen slecht hondenvoer bestaat.... :n

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:54

@ Kimmie; Helaas tref ik toch wel anders in de praktijk.. over Barfen :) Ach, ik heb al een aantal nascholingen gehad over voeding, en iedereen roept weer wat anders. Het is gewoon erg lastig wat nu goed is voor je hond.

Er zijn zoveel boeken van verschillende mensen over versvlees en iedereen gilt weer wat anders.
Zoals Frolic en beneful.. word reclame en alles voor gemaakt.. maar eignelijk is het gewoon een grote hap zout met lekkere niet waardevolle voedingsmiddelen.
Eukanuba ben ik ook gene groot fan van, ind veel diarree en jeuk van.

Dieetvoedingen zoals voor struviet ed.. ik zou oppassen met versvlees end ivm fosfor etc.
En zo de diabetus, nierfalen ed.. daar zit heus niet alleen geld achter, die katten en honden voelen zich toch beter aangezien de samenstelling ipv versvlees.

Tis gewoon lastig :)

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:56

Eukanuba en vlees. Het moet goed voer zijn. En dat het dan duurder is? Tsja ik ben zelf aan een hond begonnen. Waarom goedkope rotzooi wat kankerverwekkend is? Sommige honden kunnen er goed mee redden, maar heb ook genoeg doodzieke honden gezien van goedkope rotzooi. Ik wil het beste voor me hond. En waarom dan geen volledig vlees? Omdat mijn hond het niet zo vaak wil eten.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:03

Die van mij krijgt Cavom en Duck, een van de weinige soorten voer waar hij geen jeuk van krijgt :-)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:03

Tja ik vind het ook lastig,hoor. De een zweert bij vers vlees en de ander zegt zegt weer alleen vers is ook
niet goed.
Aan gezien ik veel naar de camping ga in de weekenden en vakantie vind ik het ook lastig om alleen vers te voeren want ik heb in de caravan maar een heel klein vriezertje.
En Kimmie ik ga geen 3 zakken van €57,00 in de vuilnis bak gooien ,hoor := :D Dat gaat me iets te ver.
Ik ga als het op is wel meer vers voeren maar ik moet vanwege camping ook brok blijven voeren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:06

kimmie261 ik koop bij de groothandel dus een stuk goedkoper dan in de winkel. Als ik elke dag 3/4 hamburgers moet voeren tikt het aardig aan. Mijn honden zien er top uit. De 3 15 jarige springen nog in het rond. Het nadeel van kvv vind ik dat ze het in 10 seconde op hebben. Ze krijgen wel geregeld pens .
Eukenuba is natuurlijk belachelijk duur en zie hier in pension dat veel honden er niet lekker gezond er van uit zien. Denk dat veel honden net als paarden veel te hoog voer krijgen naar wat ze doen.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:14

aslo schreef:
En das ook al zo'n kolder, puppy voer. Een welp al eens een speciaal konijn zien eten omdat het een welp is?

Je kan een rashond toch niet vergelijken met een welp in de natuur?
Sommigen honden rassen hebben na eenmaal meer kans op skeletproblemen of andere problemen omdat ze zo gefokt
worden.
Wij hebben hier ook altijd op de boederij van die vuilnisbakkie's lopen en dat zijn ijzer sterke hondjes eten mee met de pot(van schoonmoeder),koeien- en schapenvoer en worden met gemakt 17,18 jaar. Mankeren nooit wat en worden ook nooit ingeënt of ontwormt.
Dit durf ik bij mijn Rottie's echt niet zo te doen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:22

kohtje ,je kan bv lotgering gaan voeren is 1,32 de kilo ( en brengt aan huis) die hamburgers zijn duurder als lotgering :j

en ja kvv is inderdaad zo op,dat is een reden dat ik nu langzaam aan het overstappen ben naar barf,vind het geweldig om te zien hoe de honden soms half uur a 3 kwartier liggen te kauwen aan een stuk dik vlees :D

alleen de 2 oudere honden hier willen er nog niet helemaal aan,dus daar haal ik nog kvv voor ,de rest van het vlees komt zo van de slachter vandaan ( a 90 ct de kilo)

essie,nee zakken hoef je ook niet weg te gooien,maar je hebt tegenwoordig ook 100% vlees blikken ( of zelfs gevriesdrrogd vlees, http://www.k9natural.nl/waarom-k9/waarom-easy/ ),daar heb je geen vriezer voor nodig,en is beter als brok welke grotendeels bestaat uit granen ( waar een hond niets mee kan uiteindelijk) :j

maar goed je moet dat dan ook zelf willen :)

en ik weet niet of honden te hoog voer krijgen,wat is "hoog voer"de zogenaamde a merken waar iedereen het altijd over heeft ( RC,hills eukanuba enz) bevatten 20% vlees,en 80 % aan opvulling,tja wat is daar hoogwaardig aan??

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:26

Bedankt voor de tip.Dit ken ik nog niet ik ga eens kijken of dat wat is om mee te nemen :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:28

maar essie,waarom zou een welp anders moeten eten als een volwassen hond,er wordt meer bedoeld,vangen wolven speciale konijntjes voor hun welpen...

vers vlees is vers vlees voor alle leeftijden geschikt,van pup tot senior,omdat er gewoon geen ( tot amper) toevoegingen inzitten...

en juist doordat er geen bergen zooi in het verse vlees zitten groeien puppies veel mooier en evenwichtiger op,en omdat hondjes 100% gebruik kunnen maken van het gegeven voer ( ipv 80% uitpoepen) groeien ze veel mooier op...( is mijn persoonlijke ervaring dan)

ik heb hier wel 2 tabellen van vleesgevoerde honden en brok gevoerde honden,en zowel bloedwaardes als feaces onderzoeken,en dan zie je echt wel ( grote)verschillen...

en graag gedaan hoor :D de vleesblikken heten animonda gran carno overigens,te bestellen bij zooplus :) :)

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:39

Hmm leest mee heel intressant allemaal.
Heb mijn pup op kvv staan dat dan weer wel.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:44

Mijn honden krijgen vers vlees en cavom brokken