Kat met struviet (iemand tips?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:15

CIV schreef:
Urine uit de blaas halen zal lastig worden want hij plaats altijd op zijn kleedje in de reismand

ze duwen er gewoon een catheter in. blaas is nooit echt helemaal leeg. en anders wachten ze even en doen ze het later. of ze nemen hem op, geven hem water en dan zuigen ze het eruit.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:46

Tieme schreef:
CIV schreef:
Urine uit de blaas halen zal lastig worden want hij plaats altijd op zijn kleedje in de reismand

ze duwen er gewoon een catheter in. blaas is nooit echt helemaal leeg. en anders wachten ze even en doen ze het later. of ze nemen hem op, geven hem water en dan zuigen ze het eruit.

Dat gewoon even een catheter induwen gaat vaak wel gepaard met een sedatie. Ik ken maar heeeeeeeeeeeeel weinig katten die dit gewoon toelaten zo :+
Zo fijn is dat niet voor ze.
En opnemen doen ze overdag en niet s'avonds. Tenzij het spoed is. Bij spoed gelden andere regels.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:04

youngster schreef:
En opnemen doen ze overdag en niet s'avonds. Tenzij het spoed is. Bij spoed gelden andere regels.

hier nemen ze ze ook gewoon 's avonds op. kunnen ze 's nachts drinken en evt. op de bak plassen met speciale korrels. en als dit niets opleverd, meteen de volgende dag catheteriseren.

youngster

Re: Kat met struviet (iemand tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:11

Dat kan idd :)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 21:18

Allereerst iedereen weer bedankt voor de reacties, goed of slecht, het voelt fijn dat er meer mensen met dit probleem zijn en jullie ervaringen te lezen. Al had ik natuurlijk liever gezien dat niemand deze problemen had.

Zal even vertellen hoe het vanavond was en daarna uitgebreid op jullie posts proberen te reageren, mocht ik iemand of iets vergeten roep dan maar even. Nou we zijn bij DA geweest, ze hebben bloedonderzoek gedaan en alle waarde waren goed, zijn blaas was (zoals verwacht) geleegd in het mandje. Hij heeft een prik gehad tegen spugen en we hebben weer iets nieuws mee gekregen *even spieken* Catmalt Laxacat (tegen haarballen) Helaas kunnen ze aan het plassen niets doen, dit zit waarschijnlijk toch tussen zijn oren. Waarom? Omdat hij altijd op dezelfde plaats plast en netjes 2x daags een grote plas doet. Kan eventueel nogmaals urine brengen. Ga nu stoppen met de metacam omdat dit toch geen verschil geeft. Maak het S/D voer nog op. Verder raadde ze aan om een kattenbak met zand weg te zetten dus lege bak staat klaar, vriendlief brengt zo zand mee. Hopelijk helpt dit. Ergens is het fijn dat hij blijkbaar verder niets blijkt te mankeren maar nu moet hij wel snel op de bak gaan plassen want anders moet hij toch gaan verhuizen of erger |(

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:22

CIV schreef:
Waarom? Omdat hij altijd op dezelfde plaats plast |(

die van mij deed dat ook. altijd op dezelfde plaats buiten de bak. waarom?? omdat die plaats naar zn pies ruikt en hij dat als zijn plekje is gaan zien.
na de behandeling was het geplas afgelopen en deed hij alles weer op de bak.
en echt, ik dacht dat hij het expres deed. zo uitdagend als hij me aan kon kijken als hij voor m'n neus die plek zat onder te piesen :(

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 21:49

Tieme, onze kat plast dus ook niet op de bak maar maar op 1 plaats ernaast, DA heeft dan misschien toch gelijk dat het tussen de oren zit. Hoe gaat het nu met jullie kat? Gelukkig hebben jullie wel een oplossing gevonden voor het plas probleem. Denk dat onze kat wel blij is dat hij zijn geslacht mag houden ;) Al is hij misschien zijn huisje kwijt als hij blijft plassen ;( Was wel prijzig dan bij jullie, kost altijd veel geld die DA. Zag vanavond ook weinig crisis, het zat goed vol, net als afgelopen keren.

Jilleroo, zoals je kunt lezen blijkt er niet meer aan de hand te zijn, vind het nog maar vreemd maar bloed zegt toch dat er niks is.

Quellian, Denk dat onze kat wel blij is dat hij zijn geslacht mag houden ;) Al is hij misschien zijn huisje kwijt als hij blijft plassen ;( Jeetje dat is geen beste ervaring en wat erg voor jullie kat! Wat een ellende en stress moet dat zijn geweest.

TigerB, hopelijk komt jouw kat hier weer vanaf. Kan googlen voor de tabletten maar vrees dat we eerst dit weer even af moeten wachten.

Koetjesreep, de DA vond een foto niet nodig, ze wilde het doen maar het zou zonde van mijn geld zijn. Ze heeft uitgebreid (meerdere malen) gevoeld maar alles voelt goed, kat geeft ook geen (felle) reacties. Dank je nog voor je succes wensen. Ik ben in de avond gegaan omdat ik een hele week moet werken en wij buiten het spreekuur niet terecht kunnen, althans niet zover ik weet. Mag dit keer niet klagen, ze namen uitgebreid de tijd voor me. Er was ook een leerling dierenarts bij dus dat hielp misschien.

Youngster, helaas niets uit het bloedonderzoek gekomen (of gelukkig maar) en geen foto meer gemaakt, DA vond het overbodig.

Vanavond bij thuis komst uit het werk lag er trouwens geen plas, poep of kots. Zandbak staat klaar, zou toch wat zijn als dat alles op zou lossen. Mocht het niet helpen dan wist de DA misschien nog wel een plekje maar ik zet eerst mn hoop in op de zandbak. Als ik een deze dagen nog urine vind en deze op kan zuigen dan zal ik die weer wegbrengen. Jammer is wel dat de DA een half uur rijden is.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 21:50

Tieme, bij ons is het nog niet zo erg dat hij je aankijkt, hij doet het op momenten dat we niet thuis zijn of het niet zien. Hij probeert het daarna ook te verstoppen (onderdekken met zn pootjes) vandaar het zandbak advies. Als hij iets zou hebben dan zou je dat toch in zijn bloed terug moeten zien? Ben benieuwd wat zijn urine volgende keer zal aangeven? Enige nadeel is dat het altijd al lang(er) ligt.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:57

als je kat altijd op de zelfde plek plast waarom zet je dan daar niet de kattenbak? en als hij dan op de kattenbak gaat na een week ofzo elke keer de kattenbak stukje opschuiven naar de gewenste plek

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:03

en je kan ook eventueel een beetje peper strooien op de plek waar hij zijn behoefte altijd doet.
Doordat hij dan moet niezen gaat hij dat plekje als onaangenaam zien (is niet erg voor de kat hoor moet er alleen van niezen) en misschien dat hij dan ook op de kattenbak gaat.
Of inderdaad wat er hier boven gezegd word de kattenbak op dat plekje zetten.
Sommige katten gaan ook niet op de bak omdat de plek waar de kattenbak te druk is of hij de plek gewoon onaangenaam vind.
Dus de bak verhuizen is ook een optie waard om te proberen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:09

Bedankt voor de tip maar dat hebben we natuurlijk al geprobeerd,was een van de eerste dingen.ook de zandbak staat nu op de plek waar hij plaats en poept.meneer had er netjes aan deze ene kant naast geplast en aan de andere kant er naast epoept.we zullen vanavond nog eens met spray eng

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:05

dacht het al wel :+ , hij is wel erg inventief hoor :') ik denk dat ik een mega kattenpak zou maken van een konijnenonderhok ofzo als ik dat kon lenen bij iemand om te hopen dat hij het daarin deed. of een bench lenen van iemand om te zien of hij daarin zindelijk is als dat zo is dan naar kleine kamer bijv badkamer en dan als dat goed gaat pas weer door hele huis in de hoop hem opnieuw te leren zindelijk zijn

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:08

Misschien een overbodige vraag....zit bij jou de bovenkant op de kattenbak? Je had meerdere katten toch? Bij mij was het ook dat mijn kat zich niet veilig voelde in een dichte kattenbak. Open was beter, omdat ze dan alles kon overzien en anticiperen op de andere katten.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 12:21

Cyclo, hij is erg slim daar waren we ook al achter ;) we hebben ditzelfde ook allemaal al geprobeerd met het poepprobleem, ook toen mocht er niks baten maar plas loopt overal in en onder en dat is toch wel erg smerig (poep ook maar je snap het wel) Zit met mn handen in het haar wat nu nog te doen.

Een vriendin heeft een bench voor de hond en ik hoop dat ik deze kan gebruiken, dan zou die er morgen zijn en dan gaan we hem door instoppen snachts of als we weggaan. Anders gaat het eigenlijk goed dus dat is ook wel vreemd, als hij iets zou mankeren dan zou het niet kunnen wachten tot je weg bent waarschijnlijk.

Spokie; we hebben momenteel 3 bakken staan, 2 zonder kap waarvan 1 binnen en deze is gevuld met zand en dan nog 1 met kap. Helaas mag ook dit niet helpen, weet het op den duur ook niet meer :( *zucht*

Vorige bericht was niet helemaal netjes maar ging via mn telefoon en dat ging niet zo lekker, dacht plaats het maar dan snappen jullie het wel. Onze zandbak wordt wel gebruikt, heel de bijkeuken ligt vol met zand ze hebben hem bijna helemaal leeg gemaakt :S

Edit: net een bench geregeld voor een kleine hond, kan hij daar in voor de nacht en eens kijken hoe dat gaat. Morgen komen ze de bench brengen. Wil er toch alles aan gedaan hebben, ben heel benieuwd, geeft weer hoop. Denk dat ik er 1 bak in zet, half zand en half grit? Of eerst zand en dan grit erover? Iemand tips?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:10

bench lijkt me dan heel goed idee al is het maar voor je zelf ;). doet hij als je thuis bent weleens in de bak of houdt hij het op tot jullie weg zijn (dit laatste kan komen doordat julie hem straffen als hij plaste en hij daardoor niet meer durft als jullie er zijn >>> stress (zie je ook vaak bij honden die hierdoor nog onzindelijker worden)

ik zou de kattenbakvulling gebruiken waar hij het ooit al ingedaan heeft :D katten zijn nameijk over het algemeen niet al te happy met veranderingen meestal houden ze van bekendste optie. Kan best begrijpen dat je heel gek van wordt hij er steeds naast plast want dat is natuurlijk ook heel erg vervelend en vind dat je heel erg je best doet voor hem. Heb je al eens een felyway geprobeert trouwens heb dat gemist? als je het idee hebt dat het van stress komt kan je zelfs nog aan kalmeringstabletten denken is ook een optie. zet de bench op een kalme plek en laat hem overdag als je thuis bent openstaan wellicht zal hij op termijn dan zelf in gaan om te plassen (blijven hopen ;) )

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:59

Nou vriendlief geeft de kat nog 1 week, hij is er helemaal klaar mee. Snap het wel, ik ga hopen op een klein wonder.

Zal anders van de week een oproep op MP plaatsen of iemand hem (tijdelijk) wil opvangen of we moeten kijken of hij altijd buiten zou kunnen leven of..... nouja daar wil ik niet eens over nadenken ;( |( .

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:47

Alle tips die zouden kunnen leiden tot een snelle oplossing zijn welkom, wordt een spannende week

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 15:37

Zandbak is weer naar buiten,zorgde alleen maar voor meer vuil.vannacht voor het eerst in de bench als dit helpt dan zou dit weleens dé oplossing kunnen zijn. Dan kan hij ook blijven maar zal dan altijd in de bench moeten als we weg zijn. Hopelijk bevuilt hij zichzelf niet want dan is dat ook geen oplossing.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:21

fingers crossed

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:24

Dank je _/-\o_ was al bang dat ik hier alleen over was gebleven.
Nu klopt mn titel ook niet echt meer natuurlijk :o

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 01:04

Ik duim voor je (en voor poes).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:27

Heb je al feliway al geprobeerd, dat kan erg goed helpen

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 17:29

Dank je Quellian, het is goed gegaan vannacht. Hij is op de bak gegaan al was de bak wat lek maargoed daar kon hij niets aandoen. Vannacht oud afwastijltje erbij, is niet lek en wat hoger want hij lag vanmorgen in zijn bakje. Alleen poepen heeft hij vanmiddag weer wel naast de bak gedaan, hij liep toen los.

Vind het eigenlijk zielig om hem er dag en nacht in te doen, nu zijn we thuis maar we werken beide een hele week en dan gaat hij de boel weer vervuilen natuurlijk. Als hij er alleen snachts is moet zou je hem dan eten en drinken geven? Vannacht had hij zijn waterbakje omgegooid.

Hoop dat hij met de tijd weer los kan lopen, iemand enig idee hoe je dit aanpakt? Voorlopig gaat hij in ieder geval snachts in de bench, al vind ik het zielig, het is en kan niet anders.

Marleen_usar, die hebben we, en de spray maar dit helpt helaas niet.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:20

De bench in een kamer zetten die wat kleiner is dan je huiskamer. Als hij het goed doet op de bench de ruimte wat groter maken en dit uitbreiden :)
Katten houden niet zo van grote ruimtes, daar krijgen ze stress van.
Wat je ook nog kan proberen is Zylkene door zijn eten doen, anders is Calm dieet van Royal canin nog een optie. Zijn allebei anti stress.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 20:19

Dank je Youngster, onze poezels leven in de kattenkamer + buitenverblijf. Ruimte waar zij overdag en snachts verblijven, als we thuis zijn komen ze door het hele huis beneden. We gaan eerst dit vannacht weer maar proberen, vind het wel zielig maar weet geen andere oplossing meer. Zou je hem er overdag ook in doen of alleen snachts? En dan geven we hem wel eten en drinken natuurlijk overdag. We kijken eerst dit even aan maar anders zouden jou opties wel wat kunnen zijn, dank je.