Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:22

Ik heb het een half jaar gevoerd :j Soms met een rauw ei erbij, wat vis, wat yoghurt.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:35

Mag ik ons ook even voorstellen?
Dit is (nog kleine) Puck hier zat ze nog in Spanje en was ze 3 maanden oud, nu is ze al weer 19 maandjes
Afbeelding

Wij hebben haar uit Spanje, waardoor we niet weten wat voor ras ze is. Wel is het duidelijk dat er herder in zit, zowel qua uiterlijk als in doen en laten. In eerste instantie hebben we met haar een cursus opvoeding gevolgd, daarna een poosje rust gehad (we moesten allemaal ineens heel veel, ze kende toen ze hier met 4 maanden kwam nog geen riem of commando's oid en had al 3 huizen gezien) en daar is ze lekker van bijgekomen. Ik merkte dat ze graag voor ons wilde werken en het doet haar goed om geestelijk ook bezig te zijn, waardoor ik nu bij een werkhondengroep ben aangesloten. In eerste instantie alleen gehoorzaamheid maar wij willen zeker de sport in. Hoe wat en wanneer is nog niet duidelijk maar ze begint steeds beter vast te pakken op speeltjes, dus denk dat we die richting opgaan.

Ze is eigenlijk extreem knuffelig, en volgens te trainster is ze momenteel echt een "huishond" en mag ze nu gaan leren ook zelf iets meer na te denken, dat ze zelf ook fanatieker met alles gaat worden. Ik ben druk met leren en ben de laatste tijd verschillende boeken aan het lezen over het hoe en wat. Allemaal hartstikke leuk en dit topic is dan ook zeker interessant voor mij!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:56

Ik voer helemaal geen vers vlees....af en toe wat pens voor wat lekkers..

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:09

Wij voeren royal canin omdat zij ontzettend kieskeurig is qua eten, en dat wisselen wij af met van dat vers vlees wat je zo in de winkel kan kopen. Nu doet ze het hier redelijk goed op, maar eens in de zoveel tijd stopt ze een paar dagen met eten. Is ze verder wel vrolijk en actief maar eet haar gewone eten gewoon niet, na 2/3 dagen eet ze weer normaal.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:20

Ik voer alleen smuldier. Brokken wilde ze niet eten en smuldier ging er als zoete koek in. Inderdaad af en toe een ei'tje erbij, wat vis etc.
Ik heb het een tijdje aangevuld met Energique, maar daar was ze niet heel gek op :n Zit wel te twijfelen om Lotgering er naast te geven, zodat ze zeker niet te kort komt.
Al moet ik wel zeggen dat ze er perfect uit ziet :) mooi op gewicht, goed in d'r vacht en ze glimt als een spiegel op dit moment *D

Wij trainen 3x per week bij de club en daarnaast probeer ik het appèl elke dag thuis nog even te oefenen. Op de club vindt ze het altijd wat lastig met al die andere honden om zich heen, dus dat probeer ik dan thuis nog een beetje bij te spijkeren :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:03

anneliesdj schreef:
Zo 4x per week op de club, dat is fanatiek!
Kom je nog wel aan je paard toe??

Jawel mijn man en ik doen zowel de paarden als de honden samen. Maar we willen wel stoppen met de paarden. Niet om tijdgebrek maar om gezondheidsredenen helaas. Mijn jonge paard staat te koop. En mijn oudje mag blijven gras maaien.

Wij voeren Chudleys (Dodson and horell) en Royal Canin.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:40

Wat een leuke hond XJosee!

Hier is denk ik de pup wat te dik aan het worden, nu heb ik wel erg veel koekjes de laatse 2 weken gegeven en ze had meer honger ( heb verschillende brok gehad, en nu op aan het maken 4 soorten door elkaar gemengd)
De vacht glanst wel erg goed, maar ze heeft erg veel buik geluiden en met optillen kreunt ze dus denk dat ze beetje overvoerd was....
Ook poept ze als een paard, bah wat een bergen! Nouja, voor mij nooit meer goedkope brokjes, maar maak nu op wat er is, daarna of de fokker of de royal canin weer, dan krijg ze 1x per week voor de lekker een beetje blikvoer.
Nu krijgt ze even geen koekjes meer, alleen eigen brokjes, 350 gram per dag, even een week aan kijken.
( Oh en ze had ook erg veel tussendoor gepikt bij schoonma, dus dat ook even kort houden)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:48

Tjonge gister avond was het weer eens prijs hier in huis....

Mutz zat naast mijn vriend op de grond, de terrier zat achter hem op de bank en de teckel ernaast.
Hij was een ei aan het eten, en op het moment dat ik zeg, niet eten met de honden naastje, alleen aan tafel, vliegt de terrier de pup aan............gillen.............en ja hoor, ze heeft weer een gaatje in haar lip, helemaal erdoor...zo zielig!
Even bloed, toen was het goed, maar wat zijn die andere 2 gemeen naar de pup!
Is al de 4e x sinds ze hier is dat ze echt goed gepakt word, en eigenlijk deed ze niet eens wat, ze draaide zich alleen maar om....( nu dacht de terrier waarschijnlijk dat de pup dat ei ging pakken en verdedige die.....maar dan nog.....pfffff

Ik ben zo bang dat als de pup groot is dat ze terug vecht...met alle gevolgen van dien...mijn vriend zegt dat dat niet gebeurd, en dat ik overal beren op de weg zie, ik krijg het hem maar niet aan zijn verstand.......

Vandaag is de pup heel terug houdend naar die 2, negeert ze echt en loopt ze uit de weg als ze langs lopen.
Vanmorgen heeft ze ontbeten op stal ( bleh mest) en flink gerend, nu ligt ze languit op de bank in de zon, ze maakt steeds van die geluidjes, piep, kreun, smak, gaap.......loop ik naar haar toe dan gaat ze lang op de rug liggen en wil geaaid worden, hihi zo lief!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:58

de pup is de herder???
Zoja dan is het wel logisch dat de andere honden gaan corrigeren die pup doet namelijk allemaal dingen binnen de roedel die hij/zij niet hoord te doen.

Daarbij eten met je honden naast je moet gewoon kunnen zelf als jij bijv maar 1 wat wil geven en de rest niet hebben ze dat te accepteren in een roedel beslist de alfa wie wel wat eet en wie niet. Honden kennen geen jaloersie dat is een menselijke emotie die word geprojecteerd op dieren.

Ik heb nog een foto van mij en assad tijdens het vzh examen zie die spanning bij mij hahaha
Afbeelding

Ik train 2 x per week op de club, elke dag thuis wat appél en 5 x perweek incl. de club dagen het speuren.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:03

@Grotevogel. Het is logish dat ze de pup corrigeren en ik zou het vooral toelaten. Op het moment dat de pup lelijk gaat doen tegen je terrier de pup corrigeren. Als laatste erbij, aan de regels houden van de roedel ;)

Seven mooie hond!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:05

bedankt :D tis ook een heel mooie hond en een echte werker wil elke dag elke minuut wel werken.
IK las nog even terug dat jullie niet de hond verplichten rust te nemen, ik doe dat dus wel binnen wil ik rust en liggen ze veel zodra we wat gaan doen zijn beide honden goed actief en willen ze werken. Maar ze moeten zeker leren ook te rusten en vooral bij werkhonden is dat heel belangrijk ze dat te leren.

Nog een leuke foto van een echte werkhond, overal een apportspeeltje in zien :D
Afbeelding

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:10

Seven schreef:
bedankt :D tis ook een heel mooie hond en een echte werker wil elke dag elke minuut wel werken.
IK las nog even terug dat jullie niet de hond verplichten rust te nemen, ik doe dat dus wel binnen wil ik rust en liggen ze veel zodra we wat gaan doen zijn beide honden goed actief en willen ze werken. Maar ze moeten zeker leren ook te rusten en vooral bij werkhonden is dat heel belangrijk ze dat te leren.

Klopt hier ook hetzelfde, alleen Grotevogel haar pup is extreem druk en zij volgt het advies op om de pup te laten rusten, wat je vaak hoort omdat het niet goed zou zijn behoorlijke stukken te lopen. Alleen ben ik het hier niet mee eens.

De pup moet geestelijk en lichamelijk genoeg beweging en aandacht krijgen. Nu heeft zij daar te kort aan wat zich gaat uiten in ongewenst gedrag. Liever buiten afmatten en binnen rust en het is goed voor de spieropbouw van de pup.

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:13

Ik kom me ook even melden. Ik ben in het bezit van een Duitse Herder reu (bijna 2 jaar) en een Oudduits Herder teefje (nu ruim 1 jaar). Met beiden doe ik aan speuren, appel en combisport (voor mijn herders net even wat leuker/makkelijker dan behendigheid omdat zij naast mij moeten rennen terwijl ze de hindernissen nemen). Soms oefenen we ook wat pakwerk (volgens IPO, op de mouw). Uiteraard onder goede begeleiding, maar we zitten niet aangesloten bij een kringgroep.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:14

Hele stukken lopen is ook niet goed voor jonge pups maar je kan zoveel doen om ze geestelijke voldoening te geven, als de pup van grotevogel van mij was had ik dr wat laten zien wat appél is dus wat volgen, wat spelen met een rolletje, lossen, zit en wachten, af en blijven etc.

Het probleem met het zogenoemde afmatten is dat de pup nog steeds geen geestelijke voldoening heeft en alsnog gaat klieren hoe moe ze ook zijn. Speuren is voor pups ook geweldig geen zware lichamelijke arbeid maar wel veel geestelijke arbeid daarna leren te rusten.

Ik ben van mening dat een hond zo druk is als word toegestaan, onze dober is ook onvermoeibaar en als pup was hij ook vreselijk druk maar heb direct vanaf de 8 weken aangegeven binnen is het rust en buiten mag je dollen. Zo makkelijk te leren want een pup slaapt nog veel nu is hij 2 jaar en doet het nog steeds zo binnen zoekt hij lekker een plek op en gaat lekker liggen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:20

hahahaha herkenbaar Seven. Alleen mijn reu sloopt het dan per ongeluk. Kan ie niks aandoen hoor hahaha

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:22

hahaha, nee dat doet assad niet is geen sloper, maar heb wel een grote zee boei die al voor de helft op gekauwd is :=

En heb een oude tractor sjorband liggen daar doen ze vaak trek spelletjes mee.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:22

Seven wat een leuke foto's!!!!

Enig die laatste whahahaha.

Ja de pup is een herder ( Hollands/mechelaar, 4 maanden)
Eten aan tafel is nooit een probleem, dan zitten ze om ons heen, de pup probeert op tafel te klimmen en wij duwen hem steeds weg zonder iets te zeggen....na een keer of 6 geeft ze het op en blijft lief zitten ( wat die andere 2 dan al doen, ze krijgen een koekje als wij klaar zijn, dat is al 6 jaar een ritueel, alleen moet de pup dat nog leren ;-)

Is het raar dat de terrier mij beschermt ( of zie ik dat verkeerd)
Als de pup aan mijn broek rukt bijvoorbeeld, dan vliegt de terrier erop af en laat de tanden zien, dan is de pup meteen klaar met rukken.
Als ik achter de pc zit met een koekje, en de pup bedelt, dan komt de terrier ook weer met blote tanden.
Zo lijkt het net of de terrier de pup leert wat wel en niet mag???
( Als ik niet kijk en ze zijn met zn 3en in de tuin, dan kan de pup ook niet idioot lekker rennen of achter een bal aan gaan, de terrier pakt alles af, gaat voor de pup staan net alsof ze wil zeggen niet zo druk doen...ik laat dat maar en loop snel weg om ze niet te storen.

De Teckel zat op mijn schoot, de pup loopt langs en zonder waarschuwing vliegt de teckel de pup aan, de pup ligt op de rug te gillen als een speenvarken, ik roep de teckel, die kijkt, kijkt naar de pup en pakt dr nog een keer! Resultaat een gescheurde lip voor de pup...dit kan ik toch niet toe laten????
Ik bedoel zo lang het alleen een grom, snauw of blote lippen zijn kan ik ermee omgaan maar als die 2 echt de pup pakken en verwonden......
Het is wel zo dat als bv de terrier en teckel op bed liggen ( is van kleins hun plek, en de pup wandelt door de kamer word er ook gegromd, ik zeg alleen maar hey, en het is weer stil.) Ben gewoon erg bang voor vecht partijen....

Btw, zo pup vind ik haar niet meer, hahahaa

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:26

Met afmatten bedoel ik ook geestelijke voldoening :j En van een stukje lopen gaan pups niet dood hoor. Is met gezond verstand redelijk goed in te schatten en die schema's van internet kloppen meestal ook niet aangezien het hondgebonden is.

Met mijn pup ging ik gerust een uur of zelfs 2 naar buiten. Lekker ergens tussendoor op een grasveld even zitten en als ze moe was gingen we naar huis. Ook ging ik gewoon naar het strand. In het mulle zand tilde ik er op en op het verharde liet ik haar lopen.

In huis nooit problemen gehad en heb er een geweldige sociale hond aan over gehouden (met mooie bespiering)

Ze is pas nog gerungent en dat was perfect.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:29

Waarom laat je de honden bij de tafel wachten als jullie eten? Das erg resepctloos honden geven je als alfa normaal de ruimte als je voer/voedsel hebt, wel logisch dat de pup het niet snapt want das een tegenstrijdig idee voor een hond.

De terrier is blijkbaar nog wel een hond die de roedel regels wil behouden en strafd de pup die dingen doet tegen een alfa, normaal zou jij dat doen maar de terrier ziet dat de dat niet gebeurd en grijpt in.

Met de teckel is het meer van weg want ik wil deze hoge plek behouden, de teckel doet het dus niet vanuit roedel behoud maar gewoon om zelf de hoogste plek te behouden die teckel had van mij het wel even gehoord en was zeker niet opschoot gegaan als die daaruit macht ontleend.

Al met al zitter er overal wat roedel problemen bij jullie en ja dat kan eens goed mis gaan tijd om het om de regels wat om te gooien de teckel duidelijk te maken dat deze niet boven de rest staat, de pup weer laten zien hoe het gaat in een roedel en de terrier leren dat jullie eerst in grijpen en als jullie er niet zijn zal de terrier die taak op zich nemen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:30

Het is ook pup gebonden maar als iemand zegt afmatten denk ik aan laten lopen, apporteren tot ze niet meer kunnen :D en dat kan met een pup echt niet.

Wat voor waarden had ze bij de HD uitslag? wat is dr ras, vind dat altijd wel interresant.
Assad is ook voor de HD geweest heupen zagen er perfect uit maar we wachten nog steeds op de uitslag.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:31

Ik laat de pup bewust niet over vermoeid raken, ik maak haar wel moe, maar op het moment dat ze echt gaat vervelen/bijten is het gedaan en dan kap ik het af ( buiten zowel binnen)

Ik doe veel spelletjes met haar, zo strooi ik iedere dag brokjes door de tuin en is ze zeker een half uur bezig om die op te snuffelen ;-)
Kartonnen doos, papier erin en brokjes, lege keukenrolletjes, een spoor maken van brokjes door het huis, een bal waar brokjes uit vallen als die rolt, zoek het brokje ( in 3 zware bekers omgekeerd) verstoppertje enz.
Dit vind ze helemaal geweldig, en als ze klaar is gaat ze uit zichzelf ergens liggen.
Jammer genoeg moet ik de andere 2 honden dan apart zetten want die verpesten het spel en eten de brokjes die ze niet mogen ( allergie) Ook gaan ze de pup blokken zodat ze niet langs meer durft, dus 3x per dag gaan die 2 apart en doe ik deze dingen met de pup. Daarbuiten kan ze de hele dag wanneer ze wil buiten in de grote tuin ( 60 meter bij 10) en gaan we 3x per dag lopen in de velden en naar de stal.
Dit zou even genoeg moeten zijn totdat ik een club heb gevonden voor meerdere keren per week waar we kunnen oefenen.
( Nu gaat ze 1x per week op pup cursus, mar ben er zelf niet zo helemaal blij mee, hihi)

Kan ik nog iets anders doen? Tips verder?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:34

Seven schreef:
Het is ook pup gebonden maar als iemand zegt afmatten denk ik aan laten lopen, apporteren tot ze niet meer kunnen :D en dat kan met een pup echt niet.

Wat voor waarden had ze bij de HD uitslag? wat is dr ras, vind dat altijd wel interresant.
Assad is ook voor de HD geweest heupen zagen er perfect uit maar we wachten nog steeds op de uitslag.

Verkeerd begrepen dan Seven :D Maar sommige mensen doen alsof de hond van suiker is en ja dan kan die zijn energie niet kwijt waardoor je vaak misdragingen binneshuis krijgt ;)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:35

Seven schreef:
Waarom laat je de honden bij de tafel wachten als jullie eten? Das erg resepctloos honden geven je als alfa normaal de ruimte als je voer/voedsel hebt, wel logisch dat de pup het niet snapt want das een tegenstrijdig idee voor een hond.

De terrier is blijkbaar nog wel een hond die de roedel regels wil behouden en strafd de pup die dingen doet tegen een alfa, normaal zou jij dat doen maar de terrier ziet dat de dat niet gebeurd en grijpt in.

Met de teckel is het meer van weg want ik wil deze hoge plek behouden, de teckel doet het dus niet vanuit roedel behoud maar gewoon om zelf de hoogste plek te behouden die teckel had van mij het wel even gehoord en was zeker niet opschoot gegaan als die daaruit macht ontleend.

Al met al zitter er overal wat roedel problemen bij jullie en ja dat kan eens goed mis gaan tijd om het om de regels wat om te gooien de teckel duidelijk te maken dat deze niet boven de rest staat, de pup weer laten zien hoe het gaat in een roedel en de terrier leren dat jullie eerst in grijpen en als jullie er niet zijn zal de terrier die taak op zich nemen.

Oke, dat is duidelijk, dus de teckel gaat vanaf nu niet meer op schoot ( of de bank)
Hoe bedoel je dat ze de ruimte geven?
Vanaf pup af aan van de 2, de zeuren en bedelen als wij gaan eten, als je even niet oplet is je eten weg. Vandaag alleen nog aan tafel eten, de honden blijven dan rond ons schooien, maar we geven dus niks, die 2 weten na al die jaren dat als wij klaar zijn hun ook wat krijgen, wat moet ik anders doen?

Waar kan ik meer vinden over roedel???
Heel erg bedankt voor je duidelijke antwoord!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:38

Dus de hond leerd dan als ik vervelend ga doen hoef ik niet meer te luisteren :D Je moet altijd positief afsluiten zeker niet stoppen met iets oefenen als ze gaat bijten maar corrigeren niet toestaan honden bijten niet perongeluk die weten heust wel wat ze doen.

Het brokjes op zoeken leuk idee maar doe iets samen met haar ze moet leren met jou en voor jou te werken. Dus zitten laten zoeken aan de riem iets laten vinden, leren liggen als ze een voorwerpje heeft gevonden, ze zal veel fijner naar jou toe worden als ze doorheeft dat jij de gene bent die dingen met haar doet die ze leuk vind.

De honden die je verder hebt kan je gewoon binnen laten of lekker mee nemen aan de riem ze even vast leggen en dan per hond wat met ze gaan doen, goede oefening ook voor de pup leren wachten tot de baas zegt we gaan wat doen ook met een andere hond.

De ruimte geven als in gaan op afstand liggen of lopen weg, als je ze leerd dat ze er bij horen gaan dieren bedelen welk dier je ook hebt. Schooien is voor een hodn vaak al genoeg als er maar een kruimel valt mensen negeren vaak het schooien maar een hond 1 x wat geven naar schooien en ze zullen het blijven herhalen. Wij hebben ze vanaf pup geleerd als er eten is neem je afstand van de baas of lig je er bij zonder te kijken. Kijken ze wel is het commando klaar genoeg om de kppies van het voer weg te draaien. Het is echter een schooiende hond wat lastiger afteleren door de eigenaar want ergens heb je het toegstaan en zal je dus erg goed moeten overtuigen omte laten merken dat je dat niet wil hebben :D

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:44

Tiffany, ja het klopt echt wel dat veel mensen doen alsof hun hond van suiker is!
Dat zie ik op de pup cursus, daar zitten allerlei honden door elkaar, als er 1 gaat liggen en hijgt word die opgetild en hoor je zo een baasje zeggen, och gut hij is zo moe!

Bij mijn andere 2 hondjes heb ik ze altijd gewoon gelaten, die waren ook niet zo druk als pup, en en rondje om het blok en het was goed.
Tja dan is nu een herder een hele omschakeling, ik vind het jammer dat ik me niet eerst in het ras verdiept heb! Weet er nu nog steeds niet veel vanaf om eerlijk te zijn.
Wel dat ze erg fel is ( vooral met spelen, gaat van level 1 naar 100 in 5 minuten)
Ze bijt ontzettend hard en probeert boven mij uit te komen, nu sinds en paar dagen kap ik dit hard af, straf haar harder en heb haar al de nodige tikken verkocht.....opeens pakt ze me niet meer in mijn hand als ik binnen kom, dus het werkt!
Gister, ze kwam heel stiekem achter me zitten.......uit het niets rukte ze me omlaag aan mijn staart! ( stiekem moet ik erom lachen achteraf, hoe haalt ze het in dr hoofd) Ik heb haar een zwieper verkocht, meteen van de bank af en gescholden. Ze bleef daarna weer rustig.............

Iedere dag is een verassing wat ze nu weer gaat doen, dit is natuurlijk best leuk en leerzaam, maar dat bijten, of nog erger niet los laten...maar goed, ik denk dat als ze klaar is met wisselen dat dat minder gaat worden ( zeggen ze he)