Hond (teef!) rijdt op mijn kinderen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:08

anneliesdj schreef:
Zo is het maar net.
Ik bedoel er ook niet mee dat de hond zich maar in alles hoort aan te passen, wat ik al eerder aangaf; natuurlijk is het not-done om een hond in zijn ogen te prikken of aan oren te trekken.
Maar zoals hiervoor gesteld werd, dat de hond zelf de grenzen mag bepalen en je je kinderen daar omheen moet kneden kan natuurlijk niet. Dat zou betekenen dat de hond maar kan doen waar hij/zij zin in heeft en als het kind hem in de weg staat hoeft ie maar te grauwen en ze gaan wel weer.
Wat TS bijvoorbeeld noemde; dat de hond het kind finaal omver rent vind ik echt not-done, voor de hond zijn er net zo goed dingen die niet mogen. Anders zou het kind de enige zijn met regels en de hond doet waar ie zin in heeft, zo werkt het natuurlijk niet.

juist ja, het is de ouder en de baas van de hond die bepaalt tot waar de grens ligt. Niet het kind, en niet de hond. Want zij verstaan elkaars taal nog niet. Als je ze laat aanklooien krijg je de eerste miscommunicatie na de andere totdat het escaleert. Regels moeten gesteld worden door degene met het meeste verstand en inzicht. En dat is niet de hond, noch het kind.

Maar het valt mij op dat mensen hierin dus vaak falen. WAnt regels stellen, is óók grenzen stellen. En daar heeft iedereen zo verschrikkelijk veel moeite mee he. Zowel bij honden als bij kinderen.
En in beide gevallen is er behoefte aan grenzen. In beide gevallen zal er naar grenzen worden afgetast, dat is natuurlijk gedrag voor ieder levend wezen. Maar als er dan niet aangegeven wordt waar die ligt, worden kinderen onzeker en vervelend, en honden ook, en honden kunnen zelfs gevaarlijk worden.
Gewoon duidelijk zijn: grenzen stellen. Dan weet iedereen waar hij staat en dat is wel zo prettig.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:11

janderegelaa schreef:
Pffff, een domme opmerking omdat je mijn situatie niet kent en een nog dommere omdat jij denkt dat het op een juiste wijze opvoeden (=africhten ) van een hond je beter in staat zou kunnen stellen om een kind op te voeden. Ik ben in dit geval blij dat ik jouw kind niet ben om eerlijk te zijn.

Mijn situatie: tot voor kort 2 honden, een Rottweiler en een Jack Russel. De Rottweiler is onlangs helaas ingeslapen. Allebei de honden hebben vanaf dag 1 geleerd dat ze uit de buurt van mijn dochter moeten blijven. Daarentegen weet mijn dochter dat ze van de honden af moet blijven en dat ik de honden corrigeer als dat nodig mocht zijn. Toen de Rottweiler er nog was mocht ze ook nooit alleen zijn met ze. De Jack Russell is nu zo oud dat het geen punt meer is.
In de relatie die ik destijds had was nog een Rottweiler en die ging op de eerste dag van de baby staan plassen tegen de wieg. Dat was de laatste dag in ons huis. Een kind is nu eenmaal belangrijker dan een hond.

Mensen die zo over honden denken als jij, moeten geen hond willen hebben. En al helemaal niet als ze in de toekomst denken kinderen te krijgen. Jij hebt geen moeite willen doen om die rottweiler op te voeden. Je koos de weg van de minste weerstand: weg ermee!
Een kind is bij jou belangrijker omdat een hond niets voorstelt!
En nu reageer ik nog wat feller dan Maura (die helemaal niet zo fel van lering trok, i.t.t. jijzelf, die vond dat de hond er maar uit moest).

riagr schreef:
Feit blijft dat honden vaak te veel van kinderen ( en volwassenen) moeten accepteren, dat mensen zich beklagen over juist de raskenmerken van het ras waar ze voor gekozen hebben, en veel mensen wél een plezierige hond willen, maar zich niet realiseren wat voor een werk en investering het is om deze plezierige hond te krijgen..

En dan wil ik er nog aan toevoegen dat ze dan ook nog eens een hond willen die niet bij hen als persoon past of bij hun situatie.
Dan nemen ze een rottweiler terwijl ze binnen enkele jaren kinderen hopen te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Langcara op 13-03-12 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Re: Hond (teef!) rijdt op mijn kinderen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:14

Nou zeg, dat is ook wel weer er zwart-wit.
Ik begrijp uit het bericht dat deze hond niet van hem was maar van zijn wederhelft, dan zal hij misschien ook niet degene zijn geweest die de opvoeding heeft gedaan.
Daarbij weet je ook hier de situatie niet, er zal vast wel meer achter hebben gezeten anders doe je een hond niet weg alleen omdat ie op de verkeerde plek piest.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:40

Langcara schreef:
anneliesdj schreef:
Zo is het maar net.
Ik bedoel er ook niet mee dat de hond zich maar in alles hoort aan te passen, wat ik al eerder aangaf; natuurlijk is het not-done om een hond in zijn ogen te prikken of aan oren te trekken.
Maar zoals hiervoor gesteld werd, dat de hond zelf de grenzen mag bepalen en je je kinderen daar omheen moet kneden kan natuurlijk niet. Dat zou betekenen dat de hond maar kan doen waar hij/zij zin in heeft en als het kind hem in de weg staat hoeft ie maar te grauwen en ze gaan wel weer.
Wat TS bijvoorbeeld noemde; dat de hond het kind finaal omver rent vind ik echt not-done, voor de hond zijn er net zo goed dingen die niet mogen. Anders zou het kind de enige zijn met regels en de hond doet waar ie zin in heeft, zo werkt het natuurlijk niet.

juist ja, het is de ouder en de baas van de hond die bepaalt tot waar de grens ligt. Niet het kind, en niet de hond. Want zij verstaan elkaars taal nog niet. Als je ze laat aanklooien krijg je de eerste miscommunicatie na de andere totdat het escaleert. Regels moeten gesteld worden door degene met het meeste verstand en inzicht. En dat is niet de hond, noch het kind.

Maar het valt mij op dat mensen hierin dus vaak falen. WAnt regels stellen, is óók grenzen stellen. En daar heeft iedereen zo verschrikkelijk veel moeite mee he. Zowel bij honden als bij kinderen.
En in beide gevallen is er behoefte aan grenzen. In beide gevallen zal er naar grenzen worden afgetast, dat is natuurlijk gedrag voor ieder levend wezen. Maar als er dan niet aangegeven wordt waar die ligt, worden kinderen onzeker en vervelend, en honden ook, en honden kunnen zelfs gevaarlijk worden.
Gewoon duidelijk zijn: grenzen stellen. Dan weet iedereen waar hij staat en dat is wel zo prettig.

Hier ben ik het mee eens
had vandaag ook een situatie buiten mijn hond liep los bij het park en ik was samen met een vriendin van mij
ik zag dat mijn hond lelijk wou doen tegen een andere hond dus ik zeg streng jessy! Maar ik zag dat ze zich van mijn eerste waarschuwing niet veel aantrekte en stond nog steeds in de aanval modus tegenover die hond .. Dus toen schreeuwde ik heel streng Jessy! En toen vond ze het toch maar beter om naar mij te luisteren want ze weet dat ze anders een schop onder haar hol kan verwachten :o

Maarja toen zei me vriendin waarom schreeuwde je zo tegen haar ?
zei ze dat zou ik nooit doen... Kzei tja zou jij het fijn hebben gevonden als zij die hond iets had aangedaan? Nee dusja soms moet je wel even flink ingrijpen en grenzen stellen want anders is de hond gewoon de baas....

Ik heb best een dominante teef en als ze haar buien heeft probeert ze je ook te berijden maar daar word ook gauw een eind gemaakt als we het merken...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:43

En als je je hond een schop onder haar hol had gegeven, had je iedereen over je heen gehad.
Je moet een hond de aanpak geven die hij nodig heeft. Als het zachte niet helpt en geen indruk maakt, dan maar harder. Zo hard als nodig is.
Anders zal er inderdaad leed volgen. Een hond of kind die gebeten wordt, of je hond moet voortaan altijd aan de lijn.

Maar andere mensen kiezen voor de halfzachte aanpak, laten het escaleren en de hond moet dan maar weg.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:50

@ langcara

ik geef haar liever een schop onder haar hol als ze het te bont maak dan maar iedereen over me heen maar gelukkig geen verdrietig ander baasje bij de DA of beide... Heb een en amerikaanse bulldog met dikke billen dus in princiepe kan ze mijn schopjes wel hebben :P
het is helaas geen schoothondje die niet al teveel kan aanrichten met haar kaken... Ik heb liever een harde schreeuw of uiterst een schop dan dat zij een andere hond verwond .... Zij was ook degene die begon met uitdagen tot vechten ze nam de gevechtshouding aan en ik accepteer die houding gewoon niet klaar!

Ze kan wel los lopen maar je moet haar goed in de gaten houden (zoals eigenlijk alle baasjes moeten doen) en haar houding goed in de gaten houden de ene keer loopt ze een hond voorbij de andere keer heeft ze zoiets van is even kijken wat die hond wil en dan even besnuffelen maar helaas vandaag moest het even zo.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:51

Groot gelijk!
Dan ben jij een van de weinigen die zo'n hond heeft en daar ook daadwerkelijk geschikt voor is.
De meeste hondeneigenaren voldoen niet en verpesten zo'n hond. Daarom hebben die honden ook zo'n slechte naam.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:58

anneliesdj schreef:
Nou zeg, dat is ook wel weer er zwart-wit.
Ik begrijp uit het bericht dat deze hond niet van hem was maar van zijn wederhelft, dan zal hij misschien ook niet degene zijn geweest die de opvoeding heeft gedaan.
Daarbij weet je ook hier de situatie niet, er zal vast wel meer achter hebben gezeten anders doe je een hond niet weg alleen omdat ie op de verkeerde plek piest.

En als er goed gelezen is waren er 2 Rottweilers...De ander is gewoon tot haar laatste moment gebleven.

Honden africhten of kinderen opvoeden is echt een wereld van verschil. En net zoals kinderen verschillende karakters hebben, hebben honden dat ook. De één kan prima met kinderen terwijl de ander van hetzelfde ras dat niet kan. Aangezien een kind mijn kostbaarste bezit is ga ik niet lopen soebatten om een hond in het gareel te krijgen met het risico dat het op een onbewaakt moment wél misgaat. En al helemaal niet als zo'n hond kaken heeft waarin hij in no time aanzienlijke schade aanricht. Jaarlijks worden 30.000 kinderen gebeten, over het algemeen in hun gezicht. Ik kies van de 2 kwaden de minst kwade voor mijn kind. En dat is de hond eruit. Dat weet ik tenminste zeker dat het niet misgaat. Als het wél misgaat is het namelijk onomkeerbaar én onvergeeflijk. Dan gaat de hond er alsnog uit en je kind is levenslang verminkt met alle daarbij behorende psychische klachten.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:28

Maar waarom moet je nou zo nodig een rottweiler hebben als je weet dat je ooit kinderen zult hebben?
Je wéét dat deze hondenrassen niet ideaal zijn bij kinderen.

Een hond neem je niet voor even, maar voor de rest van z'n leven!
Ook al vind jij een hond maar minderwaardig, dat neemt nog niet weg dat het een levend wezen is met gevoel dat je niet zomaar hoort te dumpen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:59

Langcara schreef:
Maar waarom moet je nou zo nodig een rottweiler hebben als je weet dat je ooit kinderen zult hebben?

Een hond neem je niet voor even, maar voor de rest van z'n leven!
Ook al vind jij een hond maar minderwaardig, dat neemt nog niet weg dat het een levend wezen is met gevoel dat je niet zomaar hoort te dumpen.

Nou, de andere Rottweiler is 13 bij me geworden. Een vriendelijkere hond voor het gezin kon ik niet wensen. Een Rottweiler is niet per definitie een slechte hond voor kinderen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:44

janderegelaa schreef:
Nou, de andere Rottweiler is 13 bij me geworden. Een vriendelijkere hond voor het gezin kon ik niet wensen. Een Rottweiler is niet per definitie een slechte hond voor kinderen.

Dat zul je mij ook niet horen zeggen.
Maar in combinatie met kinderen vormen rottweilers vaker een probleem dan veel andere rassen. En dan zou ik voor een soort hond gaan waarbij dat niet het geval is.
En bij een pup kun je van te voren niet weten hoe hij gaat worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:43

Langcara schreef:

Wat een vage reactie zeg.
Hoe kun je nu weten wat je over 10 jaar doet?
Moet je dan je relatie maar de deur wijzen 'sorry, de hond leeft nog, kom over 10 jaar maar terug'.
Ik denk dat wij mensen meer problemen maken bij het herplaatsen dan de hond.
Waarom zou je je in bochten wringen als je hem ook kunt herplaatsen bij iemand die er een prachtig plekje voor heeft?
Dan is iedereen tevreden, bij het wringen in bochten lijd iedereen eronder.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:08

Juist omdat je niet weet hoe hij over 10 jaar zal zijn en de kans bij een rottweiler groter is dan bij veel andere rassen dat het niet goed zal gaan met een kind.
Als je weet dat je ooit aan kinderen gaat beginnen, neem dan een hond die daar goed mee samen kan gaan.

Dan HOEF je niet te herplaatsen. Alsof herplaatsen zo eenvoudig is, vooral met grote honden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:12

Juist omdat je als 18/22/25/30 jarige nog helemaal geen relatie hebt laat staan over kinderen nadenkt??
Misschien gewoon omdat je een mattie wilt die met je meerent als je gaat sporten.
Je denkt toch helemaal niet na of die uberhaupt geschikt is voor kinderen, kom op zeg.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:15

Ik heb er wel over gedacht en ik wacht het liefst tot deze hond dood is tot ik kids neem want ik weet dat zij niet te vertrouwen is bij kinderen in sommige situaties....

Meestal als je 22 bent heb je al wat keren nagedacht over kids lijkt mij.....

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:21

anneliesdj schreef:
Juist omdat je als 18/22/25/30 jarige nog helemaal geen relatie hebt laat staan over kinderen nadenkt??
Misschien gewoon omdat je een mattie wilt die met je meerent als je gaat sporten.
Je denkt toch helemaal niet na of die uberhaupt geschikt is voor kinderen, kom op zeg.

En je mattie die met je meerent, die dump je wel weer als je dan ineens hopla toch kinderen krijgt?
Sorry, die vlieger gaat niet op.
Mensen weten in het algemeen wel of ze wel of niet kinderen willen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:40

Nee natuurlijk dump je die niet zomaar, als je als vrijgezel aan een hond begint heb je ook niet zo ineens een stel koters rondlopen.
Als de hond al ouder is kun je 'wachten' tot hij dood is, je kunt zorgen dat ze gescheiden blijven oid.
Maar hoe weet je of je hond met kinderen kan? Als hij altijd leuk met je meegerend heeft bij het sporten denk je er helemaal niet over na dat ie misschien wel heel vervelend kan doen.
Tot het kind er is en de hond ineens vreemd doet. Je kijkt dat een paar dagen/weken aan maar dan moet er toch eens wat gebeuren he?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:07

Maar wat voor honden zijn niet geschikt met kinderen. Dat is ook weer de vraag. Ik ben bijvoorbeeld rotweilers niet als kindonvriendelijk. Juist door paar die super met kinderen zijn. Wij hebben een Duitse Herder en daar komt nog een 2e bij. Maar over een aantal jaar komen er ook kinderen, maar ik heb me er nooit in verdiept of DH wel goed met kinderen kunnen.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:23

MyWishMax schreef:
Maar wat voor honden zijn niet geschikt met kinderen. Dat is ook weer de vraag. Ik ben bijvoorbeeld rotweilers niet als kindonvriendelijk. Juist door paar die super met kinderen zijn. Wij hebben een Duitse Herder en daar komt nog een 2e bij. Maar over een aantal jaar komen er ook kinderen, maar ik heb me er nooit in verdiept of DH wel goed met kinderen kunnen.

licht niet aaan het ras, maar aan het karaker, ben ik van mening ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:45

Dat idee heb ik dus ook. Onze bouvier vroeger was super met kinderen, de Berner Sennen van schoonouders moet je hee erg op letten, onze huidige DH is super met 2 nichtjesen neefjes, beetje druk misschien. Husky vroeger was ook super tegen kinderen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:59

fjordowner18 schreef:
MyWishMax schreef:

licht niet aaan het ras, maar aan het karaker, ben ik van mening ;)

ik denk ook dat het aan de kinderen ligt....ik laat kleine kinderen nooit bij mijn honden alleen en dat is niet omdat ik mijn honden niet vertrouw,nee....ik vertrouw kinderen namelijk niet.
Een kind begrijpt namelijk niet dat je een dier pijn kan doen.Helemaal niet in de leeftijd van baby tot een jaar of vijf.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:16

klopt, maar er is ook verschil in karakter van de hond zelf, de ene hond pikt meer dan de andere, ik zou alleen niet uittesten hoever je kind bij je hond kan gaan....