anneliesdj schreef:Zo is het maar net.
Ik bedoel er ook niet mee dat de hond zich maar in alles hoort aan te passen, wat ik al eerder aangaf; natuurlijk is het not-done om een hond in zijn ogen te prikken of aan oren te trekken.
Maar zoals hiervoor gesteld werd, dat de hond zelf de grenzen mag bepalen en je je kinderen daar omheen moet kneden kan natuurlijk niet. Dat zou betekenen dat de hond maar kan doen waar hij/zij zin in heeft en als het kind hem in de weg staat hoeft ie maar te grauwen en ze gaan wel weer.
Wat TS bijvoorbeeld noemde; dat de hond het kind finaal omver rent vind ik echt not-done, voor de hond zijn er net zo goed dingen die niet mogen. Anders zou het kind de enige zijn met regels en de hond doet waar ie zin in heeft, zo werkt het natuurlijk niet.
juist ja, het is de ouder en de baas van de hond die bepaalt tot waar de grens ligt. Niet het kind, en niet de hond. Want zij verstaan elkaars taal nog niet. Als je ze laat aanklooien krijg je de eerste miscommunicatie na de andere totdat het escaleert. Regels moeten gesteld worden door degene met het meeste verstand en inzicht. En dat is niet de hond, noch het kind.
Maar het valt mij op dat mensen hierin dus vaak falen. WAnt regels stellen, is óók grenzen stellen. En daar heeft iedereen zo verschrikkelijk veel moeite mee he. Zowel bij honden als bij kinderen.
En in beide gevallen is er behoefte aan grenzen. In beide gevallen zal er naar grenzen worden afgetast, dat is natuurlijk gedrag voor ieder levend wezen. Maar als er dan niet aangegeven wordt waar die ligt, worden kinderen onzeker en vervelend, en honden ook, en honden kunnen zelfs gevaarlijk worden.
Gewoon duidelijk zijn: grenzen stellen. Dan weet iedereen waar hij staat en dat is wel zo prettig.