Leuk hoor, de kat buiten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:07

Mijn katten lopen ook buiten. Komen beide van de boerderijd, dus waren het al gewent.
We hebben ze met moeite binnen kunnen houden de eerste paar weken.
Wel wonen wij in rustig dorpje. En bijna iedereen in de straat heeft een kat.

Ik zou echt never een kat binnen opsluiten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:13

Interessant trouwens dat zonet duiven als hobby genoemd werd. Wat vinden de mensen hiervan dan? Die poepen ook de hele bende onder namelijk (vogelpoep op je schone was, yuk!). Die ook binnen houden? Of aan een tuigje? Of simpwelweg verbieden?

Of misschien accepteren dat je nu eenmaal niet alles onder controle hebt en als je als mensen dichter bij elkaar leeft dit nu eenmaal dingen zijn waar je tegenaan kan lopen???

dromertje2

Re: Leuk hoor, de kat buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:14

Als iemand duiven houd in een omgeving dat niet past, zou ik daar ook lastig om zijn, inderdaad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:21

troi schreef:
Interessant trouwens dat zonet duiven als hobby genoemd werd. Wat vinden de mensen hiervan dan? Die poepen ook de hele bende onder namelijk (vogelpoep op je schone was, yuk!). Die ook binnen houden? Of aan een tuigje? Of simpwelweg verbieden?

Of misschien accepteren dat je nu eenmaal niet alles onder controle hebt en als je als mensen dichter bij elkaar leeft dit nu eenmaal dingen zijn waar je tegenaan kan lopen???

Ik accepteer het inderdaad.
Enige dat ik niet accepteer is een haan... omdat die krengen zo absurd vroeg de hele buurt veel te vroeg wekken. Dat zijn geen geschikte wijkdieren... leuk op een boerderij, niet in een dichte woonwijk (toen wij doorhadden dat onze hen toch een haan bleek, is die ook weggegaan :j )
Maar goed, met verkeer moet ik sowieso hier rekening houden met pubers, kinderen, eenden, katten, honden, van mij part ratten. Tja, je mag ook maar 30 km dus dan zie je het vaak wel snel genoeg. In de straat is het stapvoets, dus ach... of die katten er nou wel of niet zijn. Dat maakt hier niet uit voor het verkeer. Zijn genoeg andere dingen om op te letten en dat kan gelukkig ook prima met die snelheid.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:31

Wat is een omgeving die niet past dan? Het is vrij gebruikelijk om die dieren middenin een dorp/stad te houden.

@vuurneon, mbt een haan ben ik het volkomen met je eens, die maken ook echt een klere herrie. In ons drop wonen er vier hanen op korte afstand van elkaar. Echt een ochtendconcert maar doordat iedereen zo'n beetje zo'n beest heeft klaagt niemand :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:36

troi schreef:

duif is geen huisdier bij mijn weten. Kat wel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:38

Dus dan vindt je het geen probleem als je buurman een duiventil heeft met een stuk of 15 duiven die regelmatig rond je huis vliegen en alles onderpoepen?

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:45

Daar zou ik wel een probleem mee hebben ja... net zo goed als ik een probleem heb met andermans kat die boven op mijn voliere banjert.
Ik blijf erbij dat je de verantwoording voor je eigen dieren moet nemen en een ander voor die van hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:39

Mijn buurjongetje heeft rond de 30 duiven .... en die vliegen uit over onze tuin heen en er ligt nergens duivenpoep. Waarom niet? Omdat die dat gewoon netjes binnen in hun hok doen, niet als ze even een rondje gaan vliegen. Daarbij is ze aangeleerd dat ze alleen op het schuurdak mogen lopen, onze terrasoverkapping en raamkozijnen komen ze niet op. Kwestie van opvoeding! De kat van de andere buren, daar heb ik WEL last van ... want die ziet onze tuin als kattenbak. En voor de duidelijkheid, dat bestaat volledig uit tegels, dus onder graven zit er niet bij. En denk maar niet dat de buren daar wat aan proberen te veranderen. Ik moet maar een kattenverjager kopen en in de tuin zetten. Mijn buurjongetje daarentegen weet wat voor overlast duiven KUNNEN veroorzaken en heeft er tijd in gestoken om ze fatsoenlijk op te voeden.

En mijn kat blijft netjes binnen of aan de lijn, omdat ik weet wat voor overlast die allemaal kan veroorzaken. Natuurlijk in een woonwijk moet je rekening met elkaar houden en overlast beperken, maar waarom valt overlast door katten daar dan niet onder? Alle honden moeten netjes aan de lijn en in eigen tuin, poep moet opgeruimd worden, maar de katten gaan en staan waar ze willen. Ik vind dat echt heel erg krom, dat is geen appels met peren vergelijken. Dat is inzien wat je eigen kat voor andere mensen aan ellende veroorzaakt. Ik gun het elke kat om buiten te lopen, maar dan wel netjes in eigen tuin of wanneer ze wonen tussen de weilanden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:45

Bij mijn ouders is het gelukkig rustig (woonwijk + doodlopende wegen). Katten kunnen daar rustig buiten komen. Zelfde bij mijn vriend. Wel moeten we opletten dat ze niet meewandelen naar de 50 km weg, dan gaan ze daar misschien ook eens op eigen houtje kijken..

Nee hoor, onze katten komen lekker buiten :j Ze zijn slim genoeg om niet voor auto's te rennen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:41

troi schreef:

Ik denk dat je deze hobby niet kunt houden in de bebouwde kom. Dan moet je ergens buitenaf wonen.
En ik vind eigenlijk ook dat je dat met je katten moet doen als je ze wilt loslaten. Want of het nou katten of duiven zijn die overlast veroorzaken, dat maakt niets uit.

Je kunt duiven niet in je tuin houden, die kunnen immers wegvliegen. Dan zou je ze dus in een grote duiventil moeten houden en er zijn duiven die daar geschikt voor zijn zoals pauwstaartjes. Maar met postduiven gaat dat uiteraard niet op.
Maar in een grote til of volliere kun je dus duiven houden zonder dat ze andermans tuin onderpoepen.
Een kat kun je ook in je tuin houden door middel van geschikte afrastering en op twee lagen stroomdraad (dezelfde manier eigenlijk zoals je vossen bij je konijnen of kippen weghoudt).

Deze maatschappij is héél intolerant naar dieren toe. En als dieren in andermans tuin dringen en daar de boel op stelten zetten, wordt het nóg erger.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:54

Ik vind dat katten naar buiten moeten kunnen. Wanneer je aan een drukke weg woont, kan dat aan een lijntje in de tuin :j

Wij wonen gelukkig rustig. En de katten komen bij ons zelden verder dan de achtertuin. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:23

vuurneon schreef:
Jaa daar is het appels met peren vergelijk weer :D de eerste kat die formaat golden retriever heeft moet ik nog tegenkomen.
Katten begraven hun poep, honden schijten rustig op de tegels. Mijn kat heeft hooguit 1 keutel per dag, de meeste honden echt wel meer :=
En honden kun je nog leuk aanlijnen en mee wandelen, katten kunnen zich daaraan ophangen of wurmen zich alsnog er zo uit.

Je kan geen kat met een hond vergelijken :) dat zijn 2 verschillende dieren.

Denk dat mijn jack kleiner is dan jouw kat. Honden worden ook niet aangelijnd geboren hoor, die moet je het ook leren. Wel eens een pup de eerste keren aan de leiband zien lopen? Die wurmen ook.

Gek dat je terug krabbelt en gaat beginnen over "leven met elkaar" en "leven en laten leven" wanneer iemand zegt dat het niet enkel om de keutels gaat. Waarom jouw kat wel en mijn hond niet als we het toch over leven en laten leven hebben?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-03-12 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:26

Mijn kat is echt een buitenkat, als zij binnen moet blijven breekt ze alles af. Wij hebben wel een enorm grote tuin en weilanden omheen waar ze gelukkig blijft. Op 16 november was mijn kater aan de weg aan het spelen en is voor mijn ogen doodgereden Vreselijk en kapot was ik ervan maar hij heb wel een fantastisch kort leventje gehad.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:42

bliksempie schreef:
Mijn kat is echt een buitenkat, als zij binnen moet blijven breekt ze alles af. Wij hebben wel een enorm grote tuin en weilanden omheen waar ze gelukkig blijft. Op 16 november was mijn kater aan de weg aan het spelen en is voor mijn ogen doodgereden Vreselijk en kapot was ik ervan maar hij heb wel een fantastisch kort leventje gehad.

Hoe kan een kat die op de weg aan het spelen is nou NIET gezien worden door een automobilist?????????? als jij die kat kon zien, waarom hij dan niet?

Kijk en daarom heb ik totaal geen vertrouwen in de mensheid. Het interesseert ze geen lor als ze een dier aanrijden. Daarom mogen mijn honden alleen onder mijn toezicht buiten en als ze los lopen en er komt een auto aan (die zo nodig op de zandpaden moet rijden ondanks dat er zat verharde wegen zijn) ga ik gewoon midden op de weg lopen totdat er flink wordt afgeremd, dan roep ik mijn honden bij me en gaan we langs de kant van de weg staan.

Trouwens, zo doe ik het ook met paard. Mensen willen persé voorbij racen, en een gebaar om ze rustiger te laten passeren wordt genegeerd. Dus ga ik midden op de weg zodat ze er niet langs kunnen. Eerst afremmen, en dan mogen ze er van mij door. Ik moet nu eenmaal mijn leven en dat van mijn dieren beschermen.

Verder vind ik het erg dubbele moraal wanneer men zich stoort aan een willekeurige hondendrol (die plots allemaal zo groot zijn als die van een golden retriever, ook al zijn ze van een jack russel) maar aan die van een kat niet.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:45

Ik vraag me ook af hoe die automobilist hem over het hoofd heeft gezien. Het was een enorme grote zwarte kater. Ik was er al heen aan het lopen maar was te laat.

Mensen denken vaak; 'ah die springt wel weg of ah die blijft wel zitten.'

Ik trap altijd vol op me rem als er een beestje langs de weg zit. Al is het een konijn kat of hond of een muis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:49

Als ik een kat zie lopen en ik zie ook iemand in mijn achteruit kijk spiegel die redelijk dicht zit kan de kat maken dat ze weg is of ze heeft pech. Ik riskeer mijn lichaam, noch de achterkant van mijn auto niet voor het dier van iemand die het overduidelijk ook niet boeit. Anders hielden ze het beest wel van straat. Jammer maar helaas.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:50

Firegirl schreef:
Langcara schreef:
Daar zit zo'n katteneigenaar echt niet mee hoor! als die kat maar los kan lopen want 'anders is hij zo zielïg".

Die fijne baasjes die hun katten zo nodig buiten moeten hebben, hebben me al een total losse auto opgeleverd en een trauma doordat ik op ongeveer dezelfde plek en paar weken later een kat onder de auto kreeg..... Arm dier om zo aan z'n einde te komen.

Daar ben je als bestuurder toch echt zelf verantwoordelijk voor. Vooruit kijken leer je tijdens je rijlessen al. Niet voor niets. Wat had je gezegd als het een eend was geweest? Wie had je dan de schuld willen geven? En als je een kind aanrijd, dan ben jij ook de schuldige, niet de ouders van dat kind.

Als je geen stront in je tuin wil moet je op een flatje gaan wonen, stront voorkom je niet. Vogels, egels, marters etc.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:51

Ayasha schreef:
Als ik een kat zie lopen en ik zie ook iemand in mijn achteruit kijk spiegel die redelijk dicht zit kan de kat maken dat ze weg is of ze heeft pech. Ik riskeer mijn lichaam, noch de achterkant van mijn auto niet voor het dier van iemand die het overduidelijk ook niet boeit. Anders hielden ze het beest wel van straat. Jammer maar helaas.

Als je later kinderen hebt worden ze binnen gekluisterd mag ik aannemen? En je paarden heb je in een ministal staan zodat ze niet kunnen bewegen en zich niet kunnen blesseren? Buiten zijn is uit den boze, want je houd niet van je dieren of kinderen als je ze buiten laat.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:52

Al onze katten gaan naar buiten, ik zou ze dat plezier niet willen afnemen. Ja uiteindelijk zijn alle katten die we hebben dood gegaan door auto's, maar dat heb ik voor over.

De kat die we nu al 12 jaar hebben gaat ook wel naar buiten, maar is niet zo'n actieverd (vandaar zijn 9 kilo aan lichaamsgewicht :=). Meestal komt hij niet veel veder dan de tuin of onze straat. Al is hij toen we hier heen verhuisde wel 4 keer terug gelopen naar het oude huis (Paar kilometer veder, met een groot park ertussen, geen idee hoe hij dat heeft te vinden)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:53

Dus een hond en een kat zijn appelen en peren volgens dit topic maar een kind en een kat is een logische vergelijking? _O-

Ik zal later geen kinderen hebben, ten eerste, ten tweede zouden ze idd niet alleen op straat mogen spelen maar in de tuin; afgesloten tuin. Net zoals mijn paarden op een afgesloten weide heerlijk staan te grazen en mijn honden dagelijks heerlijk in de tuin dollen. Jouw paarden lopen gewoon in het bos en als je ze nodig hebt fluit je ze zoals Lucky Luke zijn Jolly Jumper?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-03-12 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:54

bliksempie schreef:
Ik vraag me ook af hoe die automobilist hem over het hoofd heeft gezien. Het was een enorme grote zwarte kater. Ik was er al heen aan het lopen maar was te laat.

Mensen denken vaak; 'ah die springt wel weg of ah die blijft wel zitten.'

Ik trap altijd vol op me rem als er een beestje langs de weg zit. Al is het een konijn kat of hond of een muis.

Mensen roepen altijd keihard dat dieren geen verstand hebben of kunnen denken. En als je dan tegenwerpingen geeft, roepen ze weer dat je niet objectief bent en "dieren niet moet gaan vermenselijken".
Hoe kunnen ze dan wél denken dat dieren zoveel verstand hebben dat ze voor auto's uit moeten kijken????????
Ze ouweh..eren maar een end weg zoals het in hun eigen straatje past. Echt, dit maakt me woest hoor!

Air schreef:
Daar ben je als bestuurder toch echt zelf verantwoordelijk voor. Vooruit kijken leer je tijdens je rijlessen al. Niet voor niets. Wat had je gezegd als het een eend was geweest? Wie had je dan de schuld willen geven? En als je een kind aanrijd, dan ben jij ook de schuldige, niet de ouders van dat kind.

Als je geen stront in je tuin wil moet je op een flatje gaan wonen, stront voorkom je niet. Vogels, egels, marters etc.

DAar heb je het dubbele in de wet Air. Als je een kind aanrijdt, ben jij verantwoordelijk, maar vervang het woord "kind' in "kat' of "hond", dan ben je dat plotseling niet meer! Raar maar waar.

Verder is het ook niet helemaal reeel om altijd alle blaam op de automobilist te schuiven, of het nu om een kind of om een dier gaat. Als er links en rechts open velden zijn of een lege stoep en je hebt niets gezien, dan hoor je eigenlijk niet achter het stuur te zitten. MAar komt er iets vanachter een struik of auto te voorschijn en dan net voor je wielen, dan sta je machteloos.

Stront kun je trouwens wel voorkomen in je tuin hoor. Maar ik geloof niet dat ik mensen ooit hoor klagen over egels in de tuin of de poepjes van een klein vogeltje.
Ik wil overigens zelf geen zwaluwen in de stal meer. Die schieten ECHT alles onder, ook de voerbakken waar de paarden uit moeten eten. Daar word je niet blij van. Maar buiten is een ander verhaal.

MAar een grote bruine op het gras is minder leuk, of als je een moestuin hebt of zandbak, sta je ook niet te lachen als je in zo'n bruine zompige graait.....

Air schreef:
Als je later kinderen hebt worden ze binnen gekluisterd mag ik aannemen? En je paarden heb je in een ministal staan zodat ze niet kunnen bewegen en zich niet kunnen blesseren? Buiten zijn is uit den boze, want je houd niet van je dieren of kinderen als je ze buiten laat.

Ik denk dat ik kinderen pas vanaf een bepaalde leeftijd buiten zou durven laten spelen, maar daar zouden ook weer voorwaarden aan vast zitten. Dus niet op straat.
voor die tijd hebben ze niet genoeg verstand en inzicht, net zo min als dieren dat hebben. En dan ga je ze niet blootstellen aan mogelijk gevaar, je beschermt ze juist.

En nogmaals: ook paarden staan afgerasterd en lopen niet los rond. Dus katten kunnen ook best achter goede omheining blijven, mits de eigenaar moeite en geld wil investeren i.p.v. te verwachten dat anderen dat voor zijn kat doen.
Laatst bijgewerkt door Langcara op 07-03-12 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:00

Geen enkel dier dat wij nu als huisdier houden liep van origine niet buiten...
Hoeveel moeten die dieren zich nog aanpassen aan de mens.
Wij mensen nemen alle ruimte in van de natuur, waar eerst ook honden en katten onder vielen.
Vind dat hier erg hypocriete mensen in dit topic zitten....

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:02

Ik ben absoluut niet hypocriet. Ik gun elk dier het buitenzijn, ik denk zelfs dat alle dieren dat nodig hebben (behalve tropische dieren hier in dit land). Maar wel binnen de mogelijkheden van de situatie en het dier zelf.
Een kat kun je niet aangelijnd uitlaten, dus zorg je dat je een goed afgerasterde tuin hebt, of je gaat buiten wonen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:04

griebels: gelieve niet persoonlijk te worden!

Ieder heeft zijn mening, het is niet omdat het niet jouw mening is, dat andere meningen hypocriet zijn.

Diegene die hun poezen binnen houden, hebben even goede reden als de mensen dien hun poezen buiten laten.