[Discussie]Moeten we echt ALLES redden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:06

Ik heb een filmpje opgeiocht van de Crufts waarover het ging in de reportage, ik hoop dat jouw DH zo niet loopt want als jij dat niet zielig vindt... denk ik wel dat er 100 anderen het wèl zielig zullen vinden

http://www.youtube.com/watch?v=cIaM3hYFszc

Paintlinger

Re: [Discussie]Moeten we echt ALLES redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 19:50

We dwalen wel een beetje af geloof ik.....maar misschien ook weer niet.

Ik ben het er absoluut mee eens dat veel hondenrassen compleet kapot gefokt worden.
Zo'ook de duitse herder.............tuurlijk zijn er nog goede honden.
Maar er zijn vreselijk veel honden met ernstig HD.
Maar dat geldt voor heel erg veel rassen die met enorm veel HD en ED te kampen hebben, vergeet ook de knieproblemen niet.

Maar wat ik bij bijvoorbeeld de Duitse herder, de franse bullen en bullterriers het meeste schandelijke vind is dat het zo gefokt wordt omdat MEN het mooi vind.
Auto's worden ook steeds verder verbeterd en aangepast, maar een auto heeft als hoofddoel dat hij funtioneerd.
Maar dat schijnt kennelijk bij honden niet altijd een vereiste te zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:12

Paintlinger schreef:
We dwalen wel een beetje af geloof ik.....maar misschien ook weer niet.

Ik ben het er absoluut mee eens dat veel hondenrassen compleet kapot gefokt worden.
Zo'ook de duitse herder.............tuurlijk zijn er nog goede honden.
Maar er zijn vreselijk veel honden met ernstig HD.
Maar dat geldt voor heel erg veel rassen die met enorm veel HD en ED te kampen hebben, vergeet ook de knieproblemen niet.

Maar wat ik bij bijvoorbeeld de Duitse herder, de franse bullen en bullterriers het meeste schandelijke vind is dat het zo gefokt wordt omdat MEN het mooi vind.
Auto's worden ook steeds verder verbeterd en aangepast, maar een auto heeft als hoofddoel dat hij funtioneerd.
Maar dat schijnt kennelijk bij honden niet altijd een vereiste te zijn.

Jij werkt net als ik bij een dierenarts (toch?) en ben het zeker met je eens. Maar je hebt duitse herders en je hebt duitse herders. Ik heb inmiddels mijn 6e die is nog erg jong maar de rest allemaal top heupen, ellebogen en rug. Allemaal uit keurfok. De DH'sdie ik ken met HD zijn allemaal duitse herders met en zonder papieren maar ook vrijwel allen zonder keurfok. Dat is de ellende. Maar de meesten weten dit niet en uiterlijk moet je wel heel verstand ervan hebben om dat verschil te kunnen zien.

Mooi voorbeeld. Mijn teef komt uit keurfok en de vader is een reu uit NL die erg veel gedekt heeft zowel keurfok als alleen teven met papieren dus zonder keurfok maar ook papierloze. Toen kwam iemand die een broer van de mijne heeft met de vraag hoe het met HD zat want haar buurvrouw hadt een hond met dezelfde vader en kapot op de heupen. Bleek uit een hond te komen waar niks bij is gecontroleerd. Zo zonde en zo wordt het ras kapot gefokt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:20

Klopt WW.
Ik vind het super dat jij goede honden hebt hoor :j
En het is fijn dat ze er nog zijn.

Maar ik bedoel te zeggen met mijn verhaal: Er worden heel erg veel rassen kapot gefokt puur en alleen om wat men MOOI vind.
Tis totaal niet functioneel............Het is in die gevallen absoluut geen rasverbetering.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:19

Kasztanka schreef:
@Krips, als je op mijn post reageert, ik heb gereageert op wat ik hieronder gequoted heb:

Myrddin schreef:
rashond is beter? Krijg nog buikpijn van de herders op de crufts show. Zo moet een hond toch niet zijn. Of de spaniels met te grote hersenen.
.

En moets je het nog niet snappen, ik vergelijk die "zakken" die menen sommige rassen te moeten verbeteren, maar daardoor alleen maar zielepoten creêren zoals duitse herders die zo doorzakken vanachter dat die als konijnen lopen en honden die hun hersenen te groot zijn voor hun kleine hoofdjes en aan syringomyelia lijden zoals King Charles Spaniels, cockers en nog andere rassen, dus die zakken vergelijk ik met die andere zak die in Duitsland in de oorlogsjaren het menselijk ras dacht te verbeteren (Hitler dus)

Maar dat vind ik een rare vergelijking. Hitler heeft sowieso weinig te maken met fokken, maar juist met het uitschakelen van, wat hij vind, zwakke elementen in het 'ras'. Wat fokkers doen heeft daar niet zoveel mee te maken denk ik. Bovendien zou je zeggen dat het uitmoorden van hele bevolkingsgroepen hetzelfde is als het misvormd fokken van honden. Dat dat dan net zoiets zou zijn, net zo erg? En dat die mensen gelijk aan honden waren? Vandaar zou ik in deze context een beetje uitkijken met deze vergelijking.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:59

Paintlinger schreef:
Klopt WW.
Ik vind het super dat jij goede honden hebt hoor :j
En het is fijn dat ze er nog zijn.

Maar ik bedoel te zeggen met mijn verhaal: Er worden heel erg veel rassen kapot gefokt puur en alleen om wat men MOOI vind.
Tis totaal niet functioneel............Het is in die gevallen absoluut geen rasverbetering.

Ben ik ook met je eens hoor. Een hond moet gezond zijn en functioneel en een goed belastbaar weklustig karakter en dat is waar ik op wil gaan fokken en onze honden ook op selecteer. Het mooie komt achteraan en het klopt dat dat bij veel mensen helaas op de 1e plek staat.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:11

Kan iemand mij dan uitleggen waarom er geen honden uit het buitenland mogen komen omdat de asielen vol zit en men wel mag fokken met rashonden met buitenlandse lijnen. Zouden deze mensen dan ook niet een asiel hond moeten nemen want er zijn al genoeg honden of het nu rashonden, pretnestjes of buitenlanders zijn.?
Maar het komt er dus op neer dat ik mijn buitenlander maar moeten laten inslapen en er eentje van hier moet nemen.?
Kan je zeggen dat ik dan ruzie krijg met heel veel mensen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:23

IK ga/fok met een rashond ja en daarmee breng ik geen andere honden in gevaar door ziektes uit landen verder weg. Ik selecteer zeer streng op ziektes zelfs meer dan dat de rasvereniging aangeeft. Denk dat men dat niet met een hond uit het buitenland kan vergelijken.
Ik ben ook tegen het fokken van pretjesnestjes en mengelmoesjes maar helaas houdt je dat niet tegen dus ja dan liever asiel dan die uit het buitenland. Die hier hebben ook een goed huis verdient en dat men hier niks vindt vindt ik echt onzin als ik eerlijk ben.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:27

Moeten we dan ook alle mensenlevens redden? Waarom dan mensen in de derdewereld landen niet laten sterven? Ze hadden beter toch niet geboren kunnen worden en er is niet eens eten. Waarom laten we die dan niet sterven, er zijn al te veel mensen, en waarom moeten alle mensen dan persé gered worden?

Hoever trekken we deze redenatie door?
Dat zou wel een goed excuus kunnen zijn om een stap terug te doen en niets meer doen om de wereld te verbeteren.
Ik vind dit topic het tegenovergestelde van idealisme: en dat is hopeloosheid, gelatenheid en passiviteit.

Ik weet niet hoever we moeten gaan om een oude hond nog een oude dag te bezorgen. Ik weet wel dat ik mensen ken die dat wel hebben gedaan, en die hadden daar geen spijt van, en die honden ook niet want die hebben het toch nog even heel prettig gehad.

Wat betreft de honden uit andere landen die zogenaamd ziektes hierheen halen, allemaal uitspraken gegrond op egoistme en onverschilligheid, en vooral op onwetendheid. Want die uitspraken zijn zéér ongefundeerd!

Geef mij maar de idealistische mensen, die idealen hebben die waarschijnlijk niet te verwezenlijken zijn of nog niet te verwezenlijken op korte termijn. Maar ze doen in ieder geval moeite om de wereld te verbeteren.
Ik weet nog dat ik met al die mensen daar op het vliegveld stond te wachten met een hondenriem in de hand. Een hond via internet via een stichting uitgekozen. Allemaal idealisten.
En al die honden die voor al die mensen kwamen, die waren daarmee gered. Een druppel op een gloeiende plaat, zo lijkt het. Maar het was een klein deel van een groter geheel: een van de instanties die werken aan de opvang van zwerfdieren, ze een beter leven wil geven, en die er aan werkt om in de toekomst de maatschappij aldaar zwerfdier vrij te krijgen door de mentaliteit te verbeteren van de mensen, castratieprojecten op te zetten, voorlichting te geven. Te laten zien dat het ook anders kan! Zij werken aan een goede en mooie toekomst! En al die idealisten die daar een hond halen, die leveren een klein aandeel door ze te helpen met adoptie van een hond. En al die kleine aandelen samen vormen een groter geheel.

Nee, dan al die mensen hier die aan de zijnlijn staan te zeuren en NIETS doen aan het dierenleed! Die vinden dat niet alle dieren gered moeten worden.... Die bieden soelaas in de toekomst, daar moet je het zeker van hebben... ;(

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:34

Myrddin schreef:
Kan iemand mij dan uitleggen waarom er geen honden uit het buitenland mogen komen omdat de asielen vol zit en men wel mag fokken met rashonden met buitenlandse lijnen. Zouden deze mensen dan ook niet een asiel hond moeten nemen want er zijn al genoeg honden of het nu rashonden, pretnestjes of buitenlanders zijn.?
Maar het komt er dus op neer dat ik mijn buitenlander maar moeten laten inslapen en er eentje van hier moet nemen.?
Kan je zeggen dat ik dan ruzie krijg met heel veel mensen.

Jij moet persé een hond van hier kopen zodat mensen hier kunnen broodfokken en daar lekker geld mee kunnen verdienen.
Of omdat ZIJ leut hebben aan het fokken van een nestje. En voor hun leut moet jij honden in Zuid Europa maar laten zitten waar ze zitten.
Allemaal eigenbelang!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:35

Langcara schreef:
Wat betreft de honden uit andere landen die zogenaamd ziektes hierheen halen, allemaal uitspraken gegrond op egoistme en onverschilligheid, en vooral op onwetendheid. Want die uitspraken zijn zéér ongefundeerd!

Nou ja, een gevalletje hondsdolheid in Amsterdam door een pup uit Marokko, 3 weken terug bijvoorbeeld...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:37

GamblersCup schreef:
Langcara schreef:

Nou ja, een gevalletje hondsdolheid in Amsterdam door een pup uit Marokko, 3 weken terug bijvoorbeeld...

Nog steeds ongefundeerd.

- Dit is de EERSTE keer dat er sprake is van rabies bij buitenlandse hond
- Dit is de operatie van een persoon alleen die niet via een stichting te werk is gegaan.
- maar zelfs als dit via een stichting was gegaan, is er ÉÉN x een geval van rabies, op al die honden die door de jaren heen al hier zijn ingevoerd. Dus dan nog is het geen reden om alle honden in het buitenland te laten creperen.

Een goede stichting laat een hond de grens over gaan met chip, paspoort, vaccinaties en zeker een vaccinatie met rabies, want dat is verplicht. Dat moeten wij ook met onze honden als wij ze meenemen op vakantie naar het buitenland.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:40

Het lijkt mij persoonlijk beter die honden in die landen te houden, en dáár een goed onderkomen voor ze te creeeren. Bij mensen thuis (maar dat wordt lastig denk ik, ze lopen dara niet voor niets over straat) of een stichting opvang ofzo. Hier zijn inderdaad genoeg dieren in het asiel die een plekje nodig hebben en inderdaad, ik ben dan wel zo "eigen land eerst". En dat hoeft niet te betekenen dat je de honden uit die landen hoeft te vergeten, ik denk zelfs dat je er méér mee bereikt met een opvang dan een paar honden hier heen halen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:48

GamblersCup schreef:
Het lijkt mij persoonlijk beter die honden in die landen te houden, en dáár een goed onderkomen voor ze te creeeren. Bij mensen thuis (maar dat wordt lastig denk ik, ze lopen dara niet voor niets over straat) of een stichting opvang ofzo. Hier zijn inderdaad genoeg dieren in het asiel die een plekje nodig hebben en inderdaad, ik ben dan wel zo "eigen land eerst". En dat hoeft niet te betekenen dat je de honden uit die landen hoeft te vergeten, ik denk zelfs dat je er méér mee bereikt met een opvang dan een paar honden hier heen halen.

Dat gebeurt dus al, dat ze in die landen opgevangen worden.
MAar een goed onderkomen aldaar creeeren lukt nog niet omdat er te veel straathonden zijn. En er zijn daar wel mensen die daar een hond opvangen en/of adopteren. MAar er zijn er te weinig.
Daardoor stroomt de opvang te vol. Er móeten dus hoe dan ook honden geplaatst worden, wil je die zwerfdieren op kunnen vangen.
Vang je de zwerfdieren niet op, dan blijft het zwerfhondenprobleem in stand want ze blijven zich dan voortplanten. De straat moet leeg! Er worden bij sommige stichtingen ook wel weer honden terug de straat op gezet (dat vind ik eigenlijk verschrikkelijk) maar dan tenminste gecastreerd. En sommige honden zijn gewoon niet te plaatsen, die blijven daar in de opvang (zoals bij Kimba)
GEvolg: dodingsstations waar ze op elkaar gestapeld staan, een week lang zonder eten en drinken, elkaar onder plassend en poepend. Helaas bestaan die dodingsstations daar nog. Omdat mensen daar onverschillig zijn, omdat hun mentaliteit nog niet deugt! Hier moet aan gewerkt worden.
En als je daar tegen bent en met onzin begint "eigen volk eerst", dan hou je niet werkelijk van honden. Want je houdt van honden of niet, niet alleen van nederlandse honden.

Als we zo redeneren kunnen we alle goede doelen wel opheffen als ze voor het buitenland zijn. En ook niet meer geven aan rampen elders in de wereld. "Want moeten we persé iedereen willen redden?"

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:55

Dat jij dat onzin vindt, prima. Maar breng jouw mening niet als een feit. Er zijn vele met mij, die dat géén onzin vinden. Net als dat we eerst voor onze eigen mensen moeten zorgen, voordat je miljoenen naar het buitenland stuurt om daar mensen te redden. Wat óók een druppel op een gloeiende plaat is, terwijl hier mensen aan de grond zitten, niet rond kunnen komen, en maar meer en meer moeten afdragen aan van alles of gewoon nóg minder krijgen dan voorheen, wat al te weinig was. Zo zie ik het ook met dieren.

Die dodingsstations zijn niet ok, al ben ik er vóór de dieren te laten castreren voor ze de straat weer op gaan, of op een nette manier in laten slapen. Doe dáár dan wat aan, een plek waar honden netjes ingeslapen kunnen worden, en een manier waarop nog meer dieren gecastreerd kunnen worden. Daar hebben veel meer honden wat aan, dan die paar (ook al vind ik dat teveel) die hierheen komen.

Ik hou van honden, maar je kunt nu eenmaal niet alles redden. Dan had ik mijn tuin vol staan met alle sielughe paardjes, mijn huis vol honden en katten, mijn schuur met konijntjes en mijn garage met al het andere wat sielugh is. Dan kun je beter voor een betere voorziening ter plaatste zorgen. Als ik zou moeten kiezen tussen een druppel op een gloeiende plaat (honden hierheen halen, en daardoor geen plek hebben voor een hond hier uit het asiel die een nieuw thuis nodig hebben) of het groter aanpakken, dan zegt mijn hart voor dieren: groter aanpakken!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:03

Die velen die met jou dingen vinden, dat zijn geen feiten.
Ik breng mijn mening niet als een feit. Waar breng ik een feit?

En gezonde dieren in laten slapen is verkeerd. Laat ze dan niet geboren worden. Zorg er voor dat ze dan niet geboren worden. En daar wordt dus aan gewerkt. Waar werk jij aan?

Hoe kun jij mensen veroordelen die de wereld een stukje beter maken???????? Wat doe jij om de wereld een stukje beter te maken?

Ik heb hier inderdaad een zielige pony in de wei staan ja. En ik heb wel eens zielige honden (hier uit nederland) opgevangen en een adres bezorgd. En een paar kittens ook trouwens en een paar konijnen (gedumpt). Ik kan de wereld niet redden, maar probeer toch wel iets te doen. En jij?

Ik kan niet alle goede doelen steunen, maar als er iemand voor een goed doel aan de deur komt, krijgt hij/zij een euro. Het is niet veel. Maar als alle adressen een euro zouden geven, dan is het veel.
En als we allemaal 1 of 2 dieren zouden redden, dan is dat bij elkaar heel veel. Als we met z'n allen niets doen, dan wordt het een hopeloze en troosteloze wereld. Daar wil ik niet in leven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:13

Zeg meid, ik denk niet dat je persoonlijk moet gaan worden.

Je weet NIETS van mij. Als ik hier op ga noemen wat ik "allemaal voor de wereld heb gedaan" dan ben ik morgenochtend nog aan het typen. Je weet niet wat ik hier aan opvangers heb en heb gehad de afgelopen 25 jaar, en wat ik op de wei heb staan. Als je hier een wedstrijdje "wie het meest voor goede doelen heeft gedaan en uitgegeven" wilt houden, zit je verkeerd.

Ik veroordeel ook niemand, zoals jij beweerd, ik zou alleen zelf kiezen voor de grotere aanpak, ipv de druppel op de gloeiende plaat. Het is niet zo dat jouw ideeen de enige goede zijn weet je ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:14

Langcara schreef:
Moeten we dan ook alle mensenlevens redden? Waarom dan mensen in de derdewereld landen niet laten sterven? Ze hadden beter toch niet geboren kunnen worden en er is niet eens eten. Waarom laten we die dan niet sterven, er zijn al te veel mensen, en waarom moeten alle mensen dan persé gered worden?

Die vraag zou je wel door kunnen trekken naar bijv. ondraaglijk lijden, of zoals ik vanochtend op het nieuws zag, ouwe mensjes die niet meer willen...

Citaat:
Dat zou wel een goed excuus kunnen zijn om een stap terug te doen en niets meer doen om de wereld te verbeteren.
Ik vind dit topic het tegenovergestelde van idealisme: en dat is hopeloosheid, gelatenheid en passiviteit.

Nee hoor, het is nl heel positief om NLse asielen leeg te halen, ipv buitenlandse :j

Citaat:
Ik weet niet hoever we moeten gaan om een oude hond nog een oude dag te bezorgen. Ik weet wel dat ik mensen ken die dat wel hebben gedaan, en die hadden daar geen spijt van, en die honden ook niet want die hebben het toch nog even heel prettig gehad.

Dat is relatief... ik heb ook wel eens gezien dat iemand een oud beest een 'goeie oude dag' bezorgde.. maar daar had ik een andere mening over.. :D

Citaat:
Ik weet nog dat ik met al die mensen daar op het vliegveld stond te wachten met een hondenriem in de hand. Een hond via internet via een stichting uitgekozen. Allemaal idealisten.
En al die honden die voor al die mensen kwamen, die waren daarmee gered. Een druppel op een gloeiende plaat, zo lijkt het.

Dat hadden ook best veel Nlse asieldieren kunnen zijn, toch? Maar die zitten in hun hokje nog steeds :\

Citaat:
aldaar zwerfdier vrij te krijgen door de mentaliteit te verbeteren van de mensen, castratieprojecten op te zetten, voorlichting te geven. Te laten zien dat het ook anders kan! Zij werken aan een goede en mooie toekomst!.

Lokaal oplossen is altijd beter :j

Citaat:
Nee, dan al die mensen hier die aan de zijnlijn staan te zeuren en NIETS doen aan het dierenleed! Die vinden dat niet alle dieren gered moeten worden.... Die bieden soelaas in de toekomst, daar moet je het zeker van hebben... ;(

Al mijn dieren komen uit Nlse asielen :j zelfs de raskatten..

Ik weiger om versgefokte rasdieren te kopen als er nog zoveel beesten zonder baasje zijn... Hobbyfokkers (och want de buurvrouw neemt wel een kitten, pup, kuik, babyvis weet ik veel) en eigenlijk ook de professionele fokker zonder voorafzet zijn imo slecht bezig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:17

Langcara schreef:
Ik weet niet hoever we moeten gaan om een oude hond nog een oude dag te bezorgen. Ik weet wel dat ik mensen ken die dat wel hebben gedaan, en die hadden daar geen spijt van, en die honden ook niet want die hebben het toch nog even heel prettig

Ik ook niet. En voor hetzelfde geld kan ik een jonge hond die nog veel meer jaren voor de boeg heeft, een kans geven op een goed leven. Wat doe je dan? Je kunt niet niet alles redden.
En die oude hond? Ik heb mijn oudje niet gered, ik heb hem laten inslapen, en en ben gruwelijk dankbaar dat niemand hem heeft 'gered' van een sluitje, want dat had hem alleen maar uitzichtloos lijden bezorgd. Je moest eens weten hoevaak ik, terwijl de hond in mijn armen in slaap viel, de neiging had om te roepen: alsjeblieft, laat hem wakker worden....... ik heb het niet gedaan. Ook al zag hij er nog geweldig uit, en deed hij het geweldig....... het zou niet lang zo blijven. Nog misschien een dag...... de pijn zou snel erger worden, en hij kreeg al het maximum Metacam, de laatste dagen. Hij had het ongetwijfeld nog een dag heel prettig gehad.
Ik geef liever die jonge hond een kans.
Langcara schreef:

Ongefundeerd, als de info van een DA zelf komt?
En onverschillig? Wáárom zou ik een hond hierheen halen van een organisatie van een twijfelachtig allooi, en het risico op enge ziektes gaan lopen, als ik ook een gezonde hond hierheen kan halen? Wat is daar onverschillig aan? Het is niet dat ik beide honden laat stikken, maar je moet een keus maken, altijd. Je kunt niet alles redden. Red om wie je je armen heen kunt slaan, en voor de rest moet je je ogen maar sluiten, als je tenminste niet stuk wilt gaan van binnen.
Langcara schreef:

Hopeloosheid?
Hier geen hopeloosheid....... sterker nog, mensen die doen wat ze kunnen. Echter ben ik wel een realist geworden. Ik koop geen puppen met een twijfelachtige afstamming, ook al zijn ze nog zo zielig.
Want voor elke pup die ik koop, wordt de moeder van dat nest weer volgestopt, en mag ze nog weer maanden in afschuwelijke onstandigheden doorbrengen. Voor elke pup die je koopt, is er weer geld om te dekken en nieuwe pups te fokken, en weer 8 tot 10 honden die hun leven op een vreselijke manier beginnen, en waarvan een aantal het leven schreeuwend van ellende doorbrengen, om in eenzaamheid te sterven. Dát is waar je verantwoordelijk voor bent als je zulke puppen koopt. Dat is apenliefde, en door dat valse sentiment, wat in wezen puur egoïsme is, wordt onvoorstelbaar veel leed veroorzaakt. The road to hell is paved with good intentions.
Het leven rekken van een hond is alleen maar het lijden verlengen, als er geen reële hoop is op herstel, en ik verdom het. Ik laat ze liever inslapen, en I hope to God dat niemand ze redt, want dan kan ik ze pijn en lijden besparen....... soms is dat ook redding.

Ik heb een totaal NIET zielige pup gekocht, van een fijne fokker met vrolijke, gezonde honden. Een hond met een stamboom, en een hele papierwinkel. En geen Hollandse keurfok, want daar heb ik helaas niet meer zoveel vertrouwen in. En ik heb er met alle liefde voor betaald, want met mijn geld kunnen de ouders getest worden op allerlei gezondheidsdingen, en kan er stamboomonderzoek gedaan worden, en voor dat geld kan er een vrolijke pup geboren worden, met een geweldige start, en álle kansen op een goed leven. Ik heb die keuze bewust gemaakt, omdat ik wil dat álle honden zulke kansen krijgen, maar dat kan alleen, als mensen dat ook financieren.

Als er geen mens meer betaalt voor een zielige Oostblokpup, en de 'fokkers' ze aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen, houdt de fok wel op, want dan kost het veel meer dan het oplevert...... en dán, als die puppiefarms opgeheven zijn, mogen ze die teven wel bij mij komen brengen...... maar ik betaal er geen cent voor. Nu niet, en nooit.
Als de stichtingen geen honden meer naar Nederland kunnen exporteren, zijn ze wel gedwongen om de mensen daar voorlichting te gaan geven. Brooke doet dat al jaren, en de resultaten daarvan zijn bewézen beter dan die van het redden. Het duurt alleen langer, maar je doet veel meer voor veel meer honden.......

Dát is pas idealisme. Ik red geen individuele zielige gevallen, ik ga voor wereldverbetering. Maar dan moet je wel over je valse sentimenten kunnen heenstappen, en hard durven zijn.
Langcara schreef:
MAar een goed onderkomen aldaar creeeren lukt nog niet omdat er te veel straathonden zijn. En er zijn daar wel mensen die daar een hond opvangen en/of adopteren. MAar er zijn er te weinig.
Daardoor stroomt de opvang te vol. Er móeten dus hoe dan ook honden geplaatst worden, wil je die zwerfdieren op kunnen vangen.
Vang je de zwerfdieren niet op, dan blijft het zwerfhondenprobleem in stand want ze blijven zich dan voortplanten.

Dan móeten ze wel iets anders. Maar honden blijven redden is pappen en nathouden, en dus juist het probleem in standhouden....... dat wil je toch niet?
Langcara schreef:
En als je daar tegen bent en met onzin begint "eigen volk eerst", dan hou je niet werkelijk van honden. Want je houdt van honden of niet, niet alleen van nederlandse honden.
Of je kijkt verder dan je neus lang is.......
Ik ben dol op honden, en daarom betaal ik liever aan een fokker, die vrolijke, blije gezonde puppen fokt, dan aan de instandhouding van een zwerfhondenprobleem, of de broodfok. Ik kan mijn geld maar één keer uitgeven, en ik heb echt een maximum aan dieren die ik kwijt kan én kan onderhouden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:43

Lancara@

je wilt niet weten hoeveel ziektes die buitenlandse honden meenemen. En het komt helaas maar zelden in het nieuws. Mochten ze van mij bij alles wel doen. Zou een hoop mensen de ogen doen openen die nu wegkijken en de zielpoten uit die landen blijven halen. Daramee zal dit nooit een einde hebben en de pretnestjes en ongelukjes zullen daar gewoon verder gaan.

(Ja uiterraard vindt ik dat ook zielig en zou ik ze ook graag willen helpen maar zolang er hier in de asiels genoeg zielige projectjes zitten zie ik daar het nut niet van 1, voor elk overgevlogen hond blijft een andere zitten en lopen er weer gezonde honden kans op ziektes).

Ja ik ga rashonden fokken en heb rashonden. Waarom? omdat ik een gezonde hond wil waar ik mee wil sporten en die ik zelf wil opleiden. We hebben altijd asielhonden gehad met de bijbehorende gezondheidsproblemen en vooral problemen in de omgang en dat is iets wat ik niet wil. Doordat de honden in aanschaf een heel stuk duurder zijn zullen ze ook bij goede baasjes komen en niet snel in een asiel belanden. Ze kunnen in zon geval terugkomen en de potentiele puppenkopers worden ook gescreend.

En daarbij entingen en stempels, uitslagen enz zijn makkelijk aan te komen als je de weg weet en wie zegt me dat ze daadwerkelijk gecontroleerd zijn en geent? Dat vertrouwen zou ikuit die landen niet hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:52

Iemand die zegt dat in de asiels in Nederland niets zat heeft imo niet genoeg gezocht of genoeg geduld gehad. Het zou ook een heel stuk schelen als iedereen die een pup wil er ook de centen voor uit zou willen geven en naar een erkende fokker zou gaan ipv een pup van marktplaatst te kopen die met z'n 200 tegelijk uit polen/roemenie door broodfokbedrijven daar,met vervalste papieren hier gedumpt worden. Ik snap werkelijk niet dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is,erger me kapot aan al die zielige verhalen op tv en i-net, gebruik je verstand en betaal wat meer en vooral dat laatste is een groot probleem in nederland, ons bint zunig maar dan wel soms verkeerde zuinigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:53

Juist, bigone, dát is het hele probleem.......

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:00

inderdaad Bigone. Dat is ook een groot probleem. Het mag niks meer kosten en goedkoop is later vaak duurkoop.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:16

Ik zal zo graag een actie willen opzetten. Geld inzamelen, deuren langsgaan en informeren, dieren sterriliseren / castreren, erkende fokkers mogen rashonden fokken - niet erkende mogen tenzij aanvraag bij bepaalde instantie niet zomaar mengelmoesjes fokken anders volgt boete. Zoiets. Vooral tot alles weer op pijl is.

Misschien moeilijk / niet haalbaar maar we hebben een overschot! Leuk dat je graag puppie wilt van eigen hond maar je kan heus wel een klik krijgen met een andere pup daarvoor hoef je niet een heel nest te fokken en één te houden. Pup uit het buitenland, tja dat kan als je 'valt' op zo een mengelmoes.. maar 'redden'.. dat kan alleen als er verder ook nog wat aan gedaan word.

En kruizingen is niks mis mee maar er word gekruist met gekruiste honden.. dat gaat mij te ver. Ik heb btw zelf ook een half Cane Corso x New foundlander, ook de beste hond die er bestaat, maar heb zijn ballen eraf hoor! Ken wel meer doorfokken maar het houd op. Er is veel vraag naar hem, en ik zal bv wel een aanvraag willen doen nog een nest van Cane Corso x New Foundlander te krijgen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:23

Zipporah schreef:
Ik zal zo graag een actie willen opzetten. Geld inzamelen, deuren langsgaan en informeren, dieren sterriliseren / castreren, erkende fokkers mogen rashonden fokken - niet erkende mogen tenzij aanvraag bij bepaalde instantie niet zomaar mengelmoesjes fokken anders volgt boete. Zoiets. Vooral tot alles weer op pijl is.

Misschien moeilijk / niet haalbaar maar we hebben een overschot! Leuk dat je graag puppie wilt van eigen hond maar je kan heus wel een klik krijgen met een andere pup daarvoor hoef je niet een heel nest te fokken en één te houden. Pup uit het buitenland, tja dat kan als je 'valt' op zo een mengelmoes.. maar 'redden'.. dat kan alleen als er verder ook nog wat aan gedaan word.

Helaas zal dan niet werken zolang er mensen zijn die zielige dieren redden of geen geld willen uitgeven aan een ras hond. Iets wat erg jammer is. Van mij mag alles een stuk strenger worden ook voor de erkende fokkers want daar zitten ook genoeg rotte appels tussen helaas.