Gladhaar jack russel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:35

Toch ben ik het niet helemaal met die telling eens. Shows, aanschaf teef, werpkist, kennelnaam etc hoort er gewoon bij. Mijn honden zijn een hobby, hobby's mogen geld kosten.
Wat ik meetel in de kosten voor het fokken van mijn honden zijn de gezondheidstesten, dekgeld, stambomen, entingen, wormenkuren, extra voer etc...alles wat rechtstreeks met het nest te maken heeft.
Dat ik die honden heb is voor mij gewoon hobby, fokken is bonus. Als ik wat overhoud van een nest gaat dat weer in de honden, zo onderhouden die zich een beetje zelf...

xSaarSaar

Re: Gladhaar jack russel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:41

Onze jackrussel was €500, €800-€900 zou ik nooit voor zo'n hondje betalen. :n

Begrijpelijk dat de fokker kosten moet maken, maar dat vind ik toch eigenlijk een absurd bedrag voor zo'n hondje.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:43

De advies pupprijs van een Jack is nu 750 euro, met stamboom, geteste ouders etc.
Als jij 500 euro betaald hebt voor eentje zonder stamboom ben je flink afgezet.
Wendy Komen heeft het over Whippets, als je goed leest.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:07

Het komt niet in mij op om een hond van 800 euro te gaan kopen terwijl de asielen kotsvol zitten.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:11

Ik heb ook een Jack Russel (mannetje) maar die is over het algemeen best rustig. Wanneer we een verjaardag hebben thuis gaat hij rustig in zijn mandje liggen en slapen ( 2 jaar). Ook wanneer er gewoon mensen over de vloer komen gaat hij niet vervelend doen. Dus het kan wel :). Wat betreft de vraagprijs ik geloof dat wij destijds 350 euro hebben betaald zonder stamboom maar wel met paspoort,voer etc. erbij..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:32

xSaarSaar schreef:
Clouwdy schreef:
Ik vind het ook erg triest als ik hondjes op 3 beentjes zie lopen omdat ze afwijkingen hebben omdat mensen zo nodig voor de hobby een nestje willen fokken.. Al zouden ze dezelfde kleur hebben.. dan zijn ze nog niet raszuiver.. want er wordt simpelweg niet gefokt met honden die aan het rasstandaard voldoen. Dan kan je er nog zo goed voor zorgen.. dan zegt helemaal niets.. Heeft dus niets met een Jack Russell te maken maar met bastaardhondjes.. En dan zijn er ook nog mensen die dan weet ik hoeveel meer vragen omdat ze een hondje met een bijzondere kleur hebben gefokt... 9 van de 10 black en tan hondjes die ik gezien heb zijn veel feller dan Jack Russells.. laat ik het dan nog niet agressief noemen..

Zoals TS al schrijft.. ze ziet al genoeg hondjes in de kliniek die moeten lijden..

Rashondjes hebben vaak meer afwijkingen dan niet raszuivere hondjes die vaak sterker zijn. ;)

Ik snap het belang van het fokken van gezonde rashonden, maar om dan nu zo meteen uit te vallen tegen mensen die voor de hobby een gezond nestje hebben... Hondjes komen goed terecht en hebben niets te klagen.

Jack-Russel was naar mijn weten trouwens toch geen officieel erkend stamboek? Dit was een paar jaar geleden iig zo.

Je liegt dat je barst heel netjes gezegt. Heb al 4 honden uit eht asiel gehaald. 4x zonder stamboom en 2x een kruising. Heb met alle 4 de DA vele malen gezien en met de 2 die ik nu nog heb ben ik ook vaste klant. Heb dus nog geen gezonde hond gehad waar ik mee kan sporten. HD (2x), ED, Spondylose, tandwoekeringen, schildklierafwijking en gedragsproblemen (oke, dat ligt niet aan het fokken vaak)

Dat kruisingen gezonder LIJKEN komt omdat men ze niet test en als ze al wat mankeren dan wordt dat niet opgenomen in een database zoals bij stamboomhonden.
Er is dus veel minder over bekend. Immers dat ik 4 honden heb/gehad heb die ongezond waren staat nergens in een database of bij een ras soort. Echter als ze stambomen hadden dan was het vermeld en bekend geweest.

Nooit meer beweren dus dat kruisingen gezonder zijn, ze zijn gewoon niet nagekeken!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:33

xSaarSaar schreef:
Ik zeg niet dat ik de raskenner ben hier, maar toevallig weet ik wel dat ze bij elles9 gezonde nestjes hebben, en dan weet ik meer dan jij vanachter je computerscherm daarover kunt zeggen. ;)

Daarom lijkt het me ook niet terecht om haar hier in dit topic er over aan te vallen.

Geef me maar eens de uitslagen dan van oog onderzoeken en patella onderzoeken. ;) niet alleen van de ouders maar ook graag voorouders anders weet je nog niets eigenlijk. Liefst ook nog nestgenoten......

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:44

Ik heb ook al zat gehoord van mensen met peperdure rashonden, die zouden ook allerlei tests hebben gehad en ook die krijgen wel eens problemen.
Ook die hondjes kunnen net zo goed ziek worden, zo'n testpapiertje blokt echt niet alles af.

Ik ben niet tegen het fokken volgens het boekje met allerlei tests en shows, ik vind juist als je een ras goed wil houden dat dit belangrijk is.
Maar ik ga niet zoveel geld voor een hond betalen, ik ben zo'n gek die een kat zonder staart uit een asiel haalt juist omdat die anders geen kans krijgt en ook een hond, ik zou zo de grootste fokfout van het asiel meenemen.

Waar ik een beetje moeite mee heb is dat iedereen die niet aan dat hele officiele gedoe meedoet meteen afgeschilderd word als broodfokker.
Er zijn ook mensen die echt wel kijken naar kwaliteiten voor zover dat kan.
Alleen er wordt wel teveel maar lukraak gefokt, het heeft dus voor mij meerdere kanten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:46

Snackie schreef:
Echte jackrussel fokkers? terwijl een jackrussel eigenlijk een mix schijnt te zijn van meerdere soorten?

Mij maakt het niet uit.
Afgelopen jaar heb ik een nestje gefokt,
Mijn teefje is 21cm,en het reutje (na lang zoeken gevonden) was 22cm, kleiner vind je ze haast niet.
Goed naar de bouw gekeken etc.

Resultaat? 3 schitterende pups. En als ik ze (met regelmaat) zie en bezoek, dan ben ik elke keer weer trots.
Ze zijn mooi klein en fijn gebleven,en geen scheve gewrichten, zoals 9 van de 10 die op mp staan.

@ Ts, ik hoop dat je een geschikt hondje vind.
Gewoon gaan kijken,en als je het niet 100% vertrouwd, dan gewoon weggaan.

Bij mij zijn de mensen 3x komen kijken, vanaf week 1 al.
Ze konden ze helemaal zien opgroeien,en dat was erg leuk.

Oh en de mijne heeft beide oren rechtop.

WOWWw dat was vast een heel inspannende zoektocht gelukkig dat je nog zo'n leuk mini hondje gevonden hebt. Wel een pracht overweging om niet te letten op gezondheid maar op grootte.
De bouw zegt niet veel overigens. Mijn hond is prefect gebouwd qua uiterlijk. Op ringtraining (ja voor showhonden hoewel het een kruising is maar ook die mogen dat volgen) waren ze altijd compleet weg van zijn bouw, karakter, uiterlijk enz.
Maar het innerlijk qua botwerk is gewoon belabberd.........
Liever een wat krommer front dan ED hoor!

Overigens een jack russell hoort o.a.:
Ideale hoogte : 25 cm (10 inch) tot 30 cm (12 inch).
Gewicht : Dusdanig dat 1 kg gewicht met 5 cm hoogte overeenkomt. Dat houdt in dat een hond van 25 cm hoogte ongeveer 5 kg behoort te wegen en een hond van 30 cm hoogte 6 kg behoort te wegen.
(bron http://www.nvjrt.nl)

Wat jij gefokt hebt is dus qua hoogte al niet rastypisch. Kan er zelf gewoon niet bij dat mensen grootte en uiterlijk altijd nog belangrijker vinden dan innerlijk en gezondheid.

Mijn hart ligt bij de herplaatsers en hoop ooit eens een gezonde herplaatser te hebben (alle 4 mijn honden waren bij aanschaf qua uiterlijk en zicht gezond maar binnenin bleek het dus anders te zijn). Ooit ga ik ook voor weer een pup en dan van een goede fokker. Ben nu al jaren bezig met uitzoeken, bijwerken, nakijken, enz. Een aantal rassen die ik heel leuk vind hou ik dus nu al fokkers van in de gaten die ik wel/niet goed vind qua fokken en waarom enz.
Zelfs lijnen binnen bepaalde rassen heb ik al uitgeplozen voor zover kan.
Dit alles met de hoop dat ik over jaren een gezonde rashond kan verwelkomen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:51

jesito schreef:
Ik heb ook al zat gehoord van mensen met peperdure rashonden, die zouden ook allerlei tests hebben gehad en ook die krijgen wel eens problemen.
Ook die hondjes kunnen net zo goed ziek worden, zo'n testpapiertje blokt echt niet alles af.

Ik ben niet tegen het fokken volgens het boekje met allerlei tests en shows, ik vind juist als je een ras goed wil houden dat dit belangrijk is.
Maar ik ga niet zoveel geld voor een hond betalen, ik ben zo'n gek die een kat zonder staart uit een asiel haalt juist omdat die anders geen kans krijgt en ook een hond, ik zou zo de grootste fokfout van het asiel meenemen.

Waar ik een beetje moeite mee heb is dat iedereen die niet aan dat hele officiele gedoe meedoet meteen afgeschilderd word als broodfokker.
Er zijn ook mensen die echt wel kijken naar kwaliteiten voor zover dat kan.
Alleen er wordt wel teveel maar lukraak gefokt, het heeft dus voor mij meerdere kanten.

Ik ga niemand broodfokker noemen omdat deze zonder papieren fokt. DIe papieren zeggen me niet veel. Wel als iemand kijkt naar zo klein mogelijk fokken en zo min mogelijk gewicht en zo mooi mogelijk uiterlijk.
Van mij mag iedereen fokken met allerlei kruisingen enz. MAARRRRRR doe dan minstends HD, ED, ogen en al wat nodig is binnen het ras of kruising van rassen qua erfelijke afwijkingen die voor komen.
Zet maar eens een goed geteste border collie op een goed geteste labrador. Of een geweldig gezonde en geteste jack russell op een schipperke die ook getest is.
Hou de afstammeling en gezondheid bij en kruis en fok lekker door.

Mijn idee daar achter is dat je dan wel gezonde kruisingen krijgt en je weet de afkomst en gezondheidsuitslagen van ouderdieren in vele generaties. Breed genen pakket en brede bloedlijnen. Totaal geen inteelt, het is een toekomstdroom.
Gezien ik zelf echt niet zal gaan fokken en dit weinig tot niet gebeurd (op de politiehonden e.d. na) zal het wel een droom blijven. Kijk overigens naar die x mechelaars bij de politie en mensen in die sport. Ze hebben geen stambomen maar ze weten exact welke lijnen er achter zitten en de honden zijn vaak kern gezond. TOP toch??

Uiteraard kan je testen wat je testen kan en willen wat je wil maar het kan toch fout gaan. Dit uiteraard omdat problemen zoals HD niet alleen erfelijk zijn. Ze kunnen ook ontstaan door trauma, ongeluk, voeding, verkeerde beweging enz.
niet alles is dus op een fokker af te schuiven!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:55

jesito schreef:
Het komt niet in mij op om een hond van 800 euro te gaan kopen terwijl de asielen kotsvol zitten.

Dat is iedereen z'n eigen afweging.
Ik hoef bijv een asielhond omdat ik graag weet wat de achtergrond van een hond is, plus dat ik showen en fokken leuk vind en dus rashonden wil.
Overigens heb ik nu een opvanger Border Collie die slecht zat en die bij mij ff komt bijspijkeren, waarna ik er een leuk huis voor ga zoeken.
En 1 vabn mijn Jacks is een herplaatser, wel van de fokker waar andere honden van mij ook vandaan komen, maar Kiri was 6 toen ze bij mij kwam wonen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:20

Billy schreef:
De advies pupprijs van een Jack is nu 750 euro, met stamboom, geteste ouders etc.

Wie zegt dat die van mij geen stamboom heeft.
We hebben hem voor die prijs gekocht compleet met stamboom, dierenarts/gezondheidsverklaring etc.

Verder is het onzin dat ik glashard zit te liegen over dat kruisingen dikwijls gezonder dan rashonden. Inteelt maakt nu eenmaal zwakker.
Dat jij nu toevallig pech hebt gehad met je honden wil niet zeggen dat het maatgevend is. ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:33

Ik heb gezegd als, maar ben wel benieuwd bij welke kennel en hoe lang geleden.
Ik heb niks gezegd over kruisingen, wil je mij daar buiten laten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:55

xSaarSaar schreef:
Billy schreef:

Wie zegt dat die van mij geen stamboom heeft.
We hebben hem voor die prijs gekocht compleet met stamboom, dierenarts/gezondheidsverklaring etc.

Verder is het onzin dat ik glashard zit te liegen over dat kruisingen dikwijls gezonder dan rashonden. Inteelt maakt nu eenmaal zwakker.
Dat jij nu toevallig pech hebt gehad met je honden wil niet zeggen dat het maatgevend is. ;)

Hoe kan je 4x zieke niet rashond hebben toevallig pech noemen?? (neem aan dat de laatste alinea voor mij bedoeld is)
Als mijn 5de niet rashond gezond is dan noem ik dat eerder toevallig geluk ;) tenzij ik die neem uit (wat ik in laatste post uitlegde) neem uit kruising van goede, geteste en gezonde stamboomhonden.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:52

Ik ben het eens met dierenfan.
Een hond met stamboom hoeft niet altijd beter te wezen dan een hond zonder stamboom. Voorheen hadden we herder met stamboom nooit wat mis mee. Nu hebben we sinds twee jaar een jack zonder stamboom en ook daar hebben we nog nooit problemen mee gehad. En is zo gezond als maar kan!

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:27

Ik weet op t moment een Jack Russell terriër herplaatser, een reu.
hier kun je 'm vinden: http://www.jack-russells.nl/ onderaan onder het kopje 'news'.
Hij heet Sepp

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 08:29

Da's een leuk hondje, ik ken de kennel waar hij vandaan komt, en zn ouders.
Fijn karaktertje!
Die puppies heb ik nog verzorgd toen ze een paar dagen oud waren :D

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 08:41

Weet iemand in dit topic toevallig ook een goede fokker van Parson Jack Russel Terriërs?

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:23

@ dancer, ik ken alleen Kate uit Tsjechië, ze fokt Jack Russells en ook Parson Jack Russel Terriërs

Daar komt ons Woutje vandaan, (zie mijn profiel) is een heel goed adres!

Je kunt haar mailen (wel in het Engels) Kate kent zowat iedereen wereldwijd :-) --> http://www.parson-jack-russell.cz/ misschien weet ze wel iemand in NL...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:25

vinos schreef:
Ik weet op t moment een Jack Russell terriër herplaatser, een reu.
hier kun je 'm vinden: http://www.jack-russells.nl/ onderaan onder het kopje 'news'.
Hij heet Sepp

Wat een leukerd zeg!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:29

Er zijn geen Parson Jack russells meer die heten alleen Parson Russell terriers ;)
Misschien even googlen op parson russell en fokker.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:02

Ik denk dat een jack russel een geschikte hond voor je is. De hond is weinig alleen, krijgt genoeg aandacht en is zoals jij graag wilt actief.
Nadeel van gladharig; ze ruien als de neten!

Dan is ruwharig prettiger! Ik zou daarom zelf voor een ruwharige gaan (heb een gladharige maar die is door omstandigheden bij mij terecht gekomen).

Wat ik ondervonden heb aan jack russels:
- ze zijn tegen mijn verwachting in ontzettend trouw en blijven heel goed bij me.
- lekker speels en actief. Spelen met stok en balletje
- kunnen goed leren, zijn intelligent
- zijn ook volhardend. Dat is fijn in goed gedrag, maar lastig in verkeerd gedrag. Ze houden het lang in stand.
- duurt mentaal lang voordat deze honden oud zijn, blijven speels tot het laatst
- kunnen oud worden. Vind ik een groot voordeel
- laten zich niet gemakkelijk op hun kop zitten, herstellen mentaal gemakkelijk als vervelende dingen gebeuren, i.t.t. heel gevoelige honden zoals bijvoorbeeld een friese stabij of een duitse herder die psychisch sneller onherstelbaar beschadigd kunnen worden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:07

Inderdaad dat verharen bij gladharige Jack russells is echt vreselijk..Het gaat het hele jaar door en overal waar ze komen,direct veel haar..Toen mijn jack nog leefde zoog ik elke dag,maar dat was nog niet afdoende..Ik heb nu echt bewust gekozen voor een soort die minder haart!Is broken coat ook ruwharig en haren die ook minder?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:10

Broken is beter dan ruw, niet verharen en minder plukken :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:13

Ok leuk om te weten,ik wil eigenlijk nog wel een keer een derde hondje erbij en vind een jr broken wel erg leuk :j ..Zowiezo geweldige karakters die jr :)