Wie heeft er een stinkdier ???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:53

Elin_ schreef:
Maar als je al zo veel dieren hebt waarom dan nog een stinkdier?
Hij kan zijn verdediging niet gebruiken.. en staat machteloos tegenover de andere dieren.

Ik kan daar zo geiriteerd van raken... al die mensen die persee exotische dieren willen.
Slangen,Stinkdieren,andere reptielen,wasberen en egels horen gewoon NIET als huisdier gehouden te worden.

Dat hoort niet! Ik vind het gewoon onder mishandeling vallen en psygische kwelling.
Je kan wel 100 keer zeggen dat je het goed tehuis geeft,niet zomaar dier wegdoet..
Je lijkt zo lief te willen zijn voor de dieren,maar alsnog kun je je eigen egoisme (ik wil een stinkdier!) niet opzij zetten voor een dier ..

Hier ben ik het op zich mee eens hoor, alleen snap ik niet waarom dan zooooo veel mensen hun paarden 24 uur per dag in een hokje van 3 bij 3 stoppen.... Vind ik dan eigenlijk hetzelfde, worden ook natuurlijke behoeftes én manier van verdedigen weggehaald.. -O-

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:54

Normaal, wat is dan de norm?

Wie voldoet aan de norm? Ik heb een hondenras dat misschien niet helemaal normaal is, en mijn kat is nog minder normaal. :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:54

Weet je, het énige wat hier eigenlijk zou moeten tellen is het volgende:
TS ben jij in staat om het dier een soort-waardig bestaan te geven? Kan het stinkdier bij jou ECHT stinkdier zijn (dus voldoende ruimte, buitenlucht, mogelijkheid om zich als stinkdier te gedragen, al dan niet contact met soortgenoten ( ik weet niet of ze solitair zijn of niet)
Wat mij betreft gaat het dus niet om wel/geen stinkdier, maar om de vraag of je het dier het leven kunt geven dat bij het dier past. Als het antwoord "ja" is, waarom dan niet?

Kijk: ik zou er persoonlijk niet aan beginnen, maar ja... ik zou ook geen paarden houden als ik die maar 1 of 2 uur per dag buiten kon zetten (ook al is dat alleen maar voor de winter).. Dat vind ik namelijk niet 'soortwaardig', maar ondertussen wordt dit wel door veel mensen geaccepteerd 'omdat het niet anders kan'( wat mi dus niet waar is)

TS: Ik hoop dat er mensen zijn die je tips kunnen geven, in contact kunnen brengen met deskundigen die je kunnen vertellen wat de eisen zijn die een stinkdier aan zijn huisvesting/verzorging stelt, zodat je een goede afweging kunt maken of jij de persoon bent die deze verzorging een stinkdierleven lang kunt bieden

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:55

Dan hoor je mij ook nergens zeggen dat ik dat wel goedkeur ;)
Maar je hebt er niks aan om alles op te noemen wat allemaal fout is ,maar dingen te doen.
Of juist niét te doen (zulke dieren aanschaffen)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:55

Sodeletuut schreef:
Hier ben ik het op zich mee eens hoor, alleen snap ik niet waarom dan zooooo veel mensen hun paarden 24 uur per dag in een hokje van 3 bij 3 stoppen.... Vind ik dan eigenlijk hetzelfde, worden ook natuurlijke behoeftes én manier van verdedigen weggehaald.. -O-

Absoluut, zelfde geldt voor vogeltjes en hamstertjes in kooitjes, zelfs de kat die in een flat woont en nooit buiten komt!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:56

Gulpje schreef:
Sodeletuut schreef:

Absoluut, zelfde geldt voor vogeltjes en hamstertjes in kooitjes, zelfs de kat die in een flat woont en nooit buiten komt!

:j En daar wordt door zo veel mensen geen enkel probleem van gemaakt.. Want dat is 'normaal'......

Authentic

Re: Wie heeft er een stinkdier ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:59

Soms denk ik wel eens dat de eerste mensen die paarden wilden temmen ook voor gek werden verklaard. :)

Ik denk dat als je een flinke tuin hebt en daar een flink stuk voor wilt opofferen (want ik denk niet dat stinkdieren aan de inrichting van je tuin denken als ze 'm overhoop halen :D ), en je rekening houdt met de andere behoeften van het diertje, hij het nog niet zo slecht zal hebben. Het zou niet snel mijn keuze zijn denk ik.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:00

In principe is elke dierenhouderij hoe je het ook wend of keert, in essentie egoisme.
Maar laten we dan in ieder geval er voor zorgen dat het dier, élk dier soort-eigen gehouden wordt, met alle ruimte om soort eigen gedrag te vertonen, met juist wel/geen soortgenoten enz enz..

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:09

ik heb die site al helemaal door gelezen net erg leuk
zoals hier boven ergens werdt beschreven wat ik de meerwaarde er van vindt?
tsjaja vindt het mooie intressante beesten
en kan er uren na kijken .
het als me konijnen in de tuin
hoe ze zich bewegen en wat ze zoal doen
soms zit ik ook uren naar me paarden gewoon te kijken wat ze doen.
ik weet ook niet of ik een stinkdier een waardig thuis kan bieden
daarvoor zou ik voor ik beslis ook eerst een goed gesprek willen met de fokker

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:20

josien_m_ schreef:
Een stinkdier is familie van de fret, ook een dier wat al aardig gewend is bij mensen.

Inderdaad, fretten worden al sinds de Romeinse tijd door mensen gehouden!

Elin_ schreef:
Dan zijn het nog steeds niet echt normale huisdieren ;)

Normaal? Fretten zijn ook niet "normaal", als je bedoelt dat normaal is "door de massa als huisdier gehouden". Ik heb inmiddels 20 jaar fretten en geloof me, die zijn prima gedomesticeerd hoor.

Ik heb ooit eens een stinkdier opgevangen. Heb hem maar kort in huis gehouden, dus echt ervaring heb ik niet. In mijn geval was de skunk wel ontklierd. Ik vond het een lief, rustig beest. Wat ik wel moet zeggen is dat hij inderdaad 's nachts actief werd, en voorzien was van enorme graafklauwen. Ik vond het een bijzondere ervaring, maar persoonlijk zou ik er eerlijk gezegd niet aan beginnen. Maar goed, TS lijkt zich goed in te lezen en onderzoek te doen. Als zij na uitvoerige voorbereiding nog steeds denkt dat een stinkdier voor haar het juiste dier is...prima toch?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:25

laatst bij een dierenwinkel bij mij in de buurt daar verkochten ze egeltjes :(
dat vind ik ook geen huisdier

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:32

dennisje schreef:

Er zijn egelsoorten die prima als huisdier gehouden kunnen worden. Ik vind het echter geen goed idee om zulke aparte dieren bij een gewone dierenwinkel te verkopen. Zo is de kans groot dat de diertjes als impulsaankoop met de verkeerde baasjes naar huis gaan. Bijzondere huisdieren moet je echt niet zomaar in een opwelling kopen. Eerst onderzoek doen of jij wel het juiste baasje voor het dier kan zijn !

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:38

dennisje schreef:

Het is maar net wat je gewend bent.
Waarom is een konijn, hamster of cavia niet zielig en een egeltje of stinkdier wel?
Ik heb heel lang 2 fretten gehad in een groot kippenhok, ze hadden een grote ren en een binnenhok met 3 verdiepingen, buiten konden ze holen graven en ravotten met speeltjes en binnen konden ze lekker slapen, was echt niets zieligs aan hoor!
Ik liet ze ook wel is binnen en dan waren ze super aan het spelen en aan het kekkeren (heel leuk gehoor) ze vliegen in je broekspijpen of maken gekke bokkensprongen op de bank, ze maken je vaak aan het lachen.
Wat betreft de anaalklieren laten verwijderen dat is WEL zielig, en zelfs verboden in Nederland.
Als je je fret (en ik denkt dat dit voor stinkdieren ook wel opgaat) laat castreren of steriliseren en je verschoond het hok elke dag dan is de geur minimaal.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:39

astra4 schreef:
dennisje schreef:

Er zijn egelsoorten die prima als huisdier gehouden kunnen worden. Ik vind het echter geen goed idee om zulke aparte dieren bij een gewone dierenwinkel te verkopen. Zo is de kans groot dat de diertjes als impulsaankoop met de verkeerde baasjes naar huis gaan. Bijzondere huisdieren moet je echt niet zomaar in een opwelling kopen. Eerst onderzoek doen of jij wel het juiste baasje voor het dier kan zijn !

ik vind dat die diertjes gewoon in het wild horen :o en idd in een dierenwinkel worden ze vaak in een opwelling gekocht :(

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:43

dennisje schreef:
ik vind dat die diertjes gewoon in het wild horen :o

Vergeet niet dat de egels die als huisdier gehouden worden niet dezelfde zijn als de egeltjes in het wild. Het is niet zo dat die egels uit het bos geplukt worden en in een kooitje gedropt worden. Tessyke heeft (of had) bijvoorbeeld een Afrikaanse witbuikegel...heel wat anders dan de wilde egel van hier ;)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:44

astra4 schreef:
dennisje schreef:
ik vind dat die diertjes gewoon in het wild horen :o

Vergeet niet dat de egels die als huisdier gehouden worden niet dezelfde zijn als de egeltjes in het wild. Het is niet zo dat die egels uit het bos geplukt worden en in een kooitje gedropt worden. Tessyke heeft (of had) bijvoorbeeld een Afrikaanse witbuikegel...heel wat anders dan de wilde egel van hier ;)

ja oke maar ik zelf zou ze nooit nemen :o

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:58

Hey TS
Ik ontdek nu pas dat stinkdieren als huisdier kunnen gehouden worden. Ik vind er op zich niets verkeerd aan indien ze een gepaste omgeving krijgen en hun natuurlijk gedrag niet belemmert word. Ik versta onder je posts dat het voor jou geen impulsieve aankoop is en dat als je het diertje in huis neemt het ook niet meer vertrekt. Ik wil je wel waarschuwen dat je bij zo een dier de kans loopt dat je ze snel beu word of hun gedrag na verloop van tijd minder gaat waarderen. Dan zit je wel vast met een diertje dat je eigenlijk diep vanbinnen niet meer zo leuk vind. Ik heb zelf ratten gehouden en hoe vrolijk en lief ze soms ook waren, na een tijdje vond ik al die zorg voor hen best vervelend. Ik heb ze gehouden (ze leven dan ook niet zo heel lang) , maar begin er nu niet meer aan. Mischien stel je jezelf voor dat hij net zo aanhankelijk word als andere huisdieren, maar dan kun je best teleurgesteld worden. Indien je er echt gepassioneerd door bent en je zeker bent, waarom niet dan, dan ga je sowieso je best voor hen doen, maar als je weet dat het een echte opoffering gaat worden voor jou om ze te houden dan zou ik het niet doen. Grtjs

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:50

dennisje schreef:
ik vind dat die diertjes gewoon in het wild horen :o en idd in een dierenwinkel worden ze vaak in een opwelling gekocht :(

Heel fijn dat jij dat vindt.
Als ik mijn egels buitengooi zijn ze in no time dood....
Die dieren zijn huisdiergefokt en kan je absoluut niet vergelijken met wilde egels. :n

Net zoals skunks, die zijn ook huisdiergefokt en moet je zeker niet in het wild gaan gooien.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:31

tessyke schreef:
dennisje schreef:

Heel fijn dat jij dat vindt.
Als ik mijn egels buitengooi zijn ze in no time dood....
Die dieren zijn huisdiergefokt en kan je absoluut niet vergelijken met wilde egels. :n

Net zoals skunks, die zijn ook huisdiergefokt en moet je zeker niet in het wild gaan gooien.

Er wordt toch niet gezegd dat 'zulke' huisdieren dan maar los gelaten moeten worden? Die zullen dat inderdaad ook niet overleven. Ik ben echter wel van mening dat mensen het beter bij 'de normale' huisdieren zouden moeten houden en zodoende ook niet de fok van 'bijzondere' huisdieren stimuleren.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:31

riagr schreef:
TS ben jij in staat om het dier een soort-waardig bestaan te geven? Kan het stinkdier bij jou ECHT stinkdier zijn (dus voldoende ruimte, buitenlucht, mogelijkheid om zich als stinkdier te gedragen, al dan niet contact met soortgenoten ( ik weet niet of ze solitair zijn of niet)
Wat mij betreft gaat het dus niet om wel/geen stinkdier, maar om de vraag of je het dier het leven kunt geven dat bij het dier past. Als het antwoord "ja" is, waarom dan niet?

Kijk: ik zou er persoonlijk niet aan beginnen, maar ja... ik zou ook geen paarden houden als ik die maar 1 of 2 uur per dag buiten kon zetten (ook al is dat alleen maar voor de winter).. Dat vind ik namelijk niet 'soortwaardig', maar ondertussen wordt dit wel door veel mensen geaccepteerd 'omdat het niet anders kan'( wat mi dus niet waar is)

TS: Ik hoop dat er mensen zijn die je tips kunnen geven, in contact kunnen brengen met deskundigen die je kunnen vertellen wat de eisen zijn die een stinkdier aan zijn huisvesting/verzorging stelt, zodat je een goede afweging kunt maken of jij de persoon bent die deze verzorging een stinkdierleven lang kunt bieden

Helemaal mee eens.
Kan jij het diertje in het grootste deel van z'n behoeftes voorzien?
Dus buitenlucht, graafmogelijkheden, beweging, ruimte. Maar ook voeding (wat eten ze? Hoe vaak? Hoe zoeken/krijgen ze voer in de natuur?) en soortgenoten (of leven ze solitair)?
Wat wil je ermee?
Enkel om naar te kijken vind ik nogal een onzin-argument. Als je het daadwerkelijk liefde kan geven (kan dat überhaupt? Weet het stinkdier dat? Geeft hij het dan ook terug? Zoekt het graag warmte en veiligheid bij een mens?) is al iets beter argument.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:39

Broer van mijn vriend heeft er een.
Het zou een huisdier kunnen zijn, als je er elke dag enkele uren mee bezig bent.

Beestje van mijn 'schoonbroer' is niet aanhankelijk, zit liever in zijn eentje in zijn hok, als je hem wilt pakken gaat hij achteruit of begint hij te 'dreigen'. Anaalklieren zijn weggehaald, maar er blijft toch nog een specifiek geurtje hangen (en dit beestje zit buiten, is binnen helemaal niet te doen denk ik). En ook nog eens een verschrikkelijke rommelmaker.

Persoonlijk vind ik het niets.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:43

Nou ts. Ik heb in een vluchtigheid je topic doorgelezen.
Nou vraag ik me wel iets af. Begrijp dit niet verkeerd aub :)

Ik zie dat je al een hoop dieren hebt, je familie zegt zelf dat je een "dierentuin" hebt. Ik vraag me af waarom je dan nog een extra huisdier wilt nemen. Want een extra dier = extra kosten = extra werk. Kan je dit ook effectief bolwerken? Want je ziet helaas vaak genoeg mensen met 3 honden, 2 katten een pappegaai, 5 konijnen en na een tijdje moet de dierenbescherming deze dieren komen halen omdat de eigenaar gewoonweg geen tijd en geld meer voor deze dieren heeft.

Van mij mag je heus wel zo'n diertje aankopen, maar om nu een dier te kopen dat verminkt is? Wie weet valt het enorm tegen (en ja, ik zie wel dat je veel informatie zoekt, maar je weet nooit hé.. Een pup is ook schattig, maar met de verkeerde opvoeding, kan het een vervelende hond worden)

Ik hoop gewoon dat je een verstandige keuze maakt en voor jezelf uitmaakt of een extra huisdier wel haalbaar is. :)

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 17:20

Rebel_Jits schreef:
riagr schreef:

Helemaal mee eens.
Kan jij het diertje in het grootste deel van z'n behoeftes voorzien?
Dus buitenlucht, graafmogelijkheden, beweging, ruimte. Maar ook voeding (wat eten ze? Hoe vaak? Hoe zoeken/krijgen ze voer in de natuur?) en soortgenoten (of leven ze solitair)?
Wat wil je ermee?
Enkel om naar te kijken vind ik nogal een onzin-argument. Als je het daadwerkelijk liefde kan geven (kan dat überhaupt? Weet het stinkdier dat? Geeft hij het dan ook terug? Zoekt het graag warmte en veiligheid bij een mens?) is al iets beter argument.

dus eigenlijk denk jij dat ik me dier dat niet kan geven?

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 17:22

SETEFURII schreef:
Nou ts. Ik heb in een vluchtigheid je topic doorgelezen.
Nou vraag ik me wel iets af. Begrijp dit niet verkeerd aub :)

Ik zie dat je al een hoop dieren hebt, je familie zegt zelf dat je een "dierentuin" hebt. Ik vraag me af waarom je dan nog een extra huisdier wilt nemen. Want een extra dier = extra kosten = extra werk. Kan je dit ook effectief bolwerken? Want je ziet helaas vaak genoeg mensen met 3 honden, 2 katten een pappegaai, 5 konijnen en na een tijdje moet de dierenbescherming deze dieren komen halen omdat de eigenaar gewoonweg geen tijd en geld meer voor deze dieren heeft.

Van mij mag je heus wel zo'n diertje aankopen, maar om nu een dier te kopen dat verminkt is? Wie weet valt het enorm tegen (en ja, ik zie wel dat je veel informatie zoekt, maar je weet nooit hé.. Een pup is ook schattig, maar met de verkeerde opvoeding, kan het een vervelende hond worden)

Ik hoop gewoon dat je een verstandige keuze maakt en voor jezelf uitmaakt of een extra huisdier wel haalbaar is. :)

ik werk partime
dus hebb tijd genoeg .
geld is ook geen probleem
als ik 2 paarden kan onderhouden in een pension is zo beestje ook geen probleem ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:23

Rebel-Jits, nu kom jij met de grootste onzin aan. Denk jij echt dat jouw paard weet dat jij van m houdt, dat hij jou liefde terug geeft etc. etc. van je hele verhaal? :') Bull. Beetje een meisjes-opmerking, ga alsjeblieft niet ieder dier zitten vermenselijken, juist daardoor krijgen zoveel dieren niet de juiste verzorging.