Gedomesticeerde vos als huisdier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:42

Captain schreef:
Het zijn ook hondachtigen. :D

en?

Onagers zijn paardachtigen.

Citaat:
Lijkt me wel gaaf om er agility mee te doen. :))

Waarom zou dat mogen?
Schrijf maar een eens een ezel in voor een springwedstrijd.
Beter nog; een muildier. Kun je nog mee winnen ook.

Bij western rijden was Parelli zó succesvol met een muildier dat die het jaar daarop uitgesloten waren.
Daar had men in de reglement geen rekening mee gehouden.

Bij agility staat ´honden´.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:06

loveshadow schreef:
Tja, waar trek je de grens inderdaad.. Ik vind het het belangrijkst dat de eigenaar aan de behoeften/natuurlijke eigenschappen van het dier moet kunnen voldoen. In mijn ogen moeten vogels lekker kunnen vliegen, een paard moet lekker naar buiten kunnen en contact kunnen maken met soortgenoten, vissen horen niet in kleine vissenkommen, etc.

Dit ben ik helemaal met je eens. Het probleem is bij lange na niet wat voor diersoort men in huis haalt, maar hoe men er mee omgaat. Dan zijn er natuurlijk de soorten waar men zich makkelijker fouten mee kan permitteren, van een ongelukkige cavia in een klein rotkooitje heb je doorgaans minder last dan van een ongelukkige hond die onzindelijk wordt, gaat slopen etc., laat staan een ongelukkige vos. Maar ik denk dat het allemaal op hetzelfde neerkomt: Wil je een dier, dan moet je het kunnen bieden waar het behoefte aan heeft, waar het fysiek en mentaal gezond van blijft. Dan vallen er dus heel veel diersoorten af, er er zullen uitzonderingen op de regels zijn. Of dat ook voor vossen geldt weet ik niet, daar heb ik niet genoeg verstand van. Aan die filmpjes te zien is het echter wel mogelijk, maar het zal een relatief klein groepje mensen zijn die het mogelijk kunnen maken.

loveshadow schreef:
En natuurlijk weegt het ook mee of een dier van jongs af aan al gevangen wordt gehouden - een dier dat niet beter weet vind ik ook niet 'zielig.'

Dit zie ik wel iets genuanceerder, ik geloof -op basis van ervaring- dat ze namelijk wèl beter weten. :j Instinct zit er bij wilde dieren zo diep in, ook als ze volledig 'tam' zijn opgegroeid blijft dat de basis van hun handelen. Ik heb zelf momenteel twee wilde en drie halfwilde ratjes. De wilde ratjes waren twee dagen oud toen ze gevonden werden, hebben een tamme pleegmoeder gehad en zijn altijd in handen geweest. En ze zijn tam hoor, met de nodige aanpassingen (ze zijn gevoeliger op prikkels en knagen meer) zijn ze prima te houden en ook nog eens heel goed te hanteren. Maar in alles wat ze doen zie ik dat instinct terug; hoe ze zich bewegen, hoe ze alert zijn op hun omgeving, hoe ze geen vreemd voedsel willen aanpakken, hoe veel verfijnder ze onderling communiceren dan hun tamme soortgenoten. Ik geloof dat ze zich nog steeds zouden redden als ze alleen voor komen te staan, de 'kennis' die ze hebben zit in iets veel groters, iets veel diepers dan in enkel de manier waarop ze opgegroeid zijn. Zoiets wordt na een paar generaties vast minder, maar ik geloof inmiddels niet meer dat een volledig wild dier in de eerste generatie 'niet beter weet' als ze in gevangenschap opgroeien. :)

Mizora

Re: Gedomesticeerde vos als huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:55

Het punt is dat het project van de gedomesticeerde zilvervossen niet gaat over wilde of half wilde vossen. Het gaat over vossen die in 40 generaties tam gefokt zijn. Er zijn indicaties dat het van wolf tot hond ook in een zeer korte tijd is gebeurt, via zogenaamde zelf-domesticatie. De tamme dieren krijgen nou eenmaal meer voedsel mee dan de niet-tamme dieren en daardoor hebben ze een grotere kans op overleving.
De zilvervossen zijn dus in eerste instantie niet gefokt als huisdier, maar als makkelijker te hanteren dieren voor de bontfokkerij. En er zaten bij de 5e generatie al dieren tussen die tam gedrag als van een hond vertoonden. Heel erg snel dus.

amyz

Re: Gedomesticeerde vos als huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:43

Ik kon uit het artikel niet halen dat het echt was voor de pelsfokkerij, maar wellicht heb ik daar overheen gelezen? Ik kreeg de indruk dat het puur voor onderzoek was met de pelsfokkerij als eerste ''leverancier'' en ''afzetpunt'' voor de vossen die niet meer binnen het onderzoek passen?

Uit het onderzoek bleek ook dat opvoeding geen invloed had op de vossen; jongen van een tamme vos die werden opgevoed door een wilde vos bleven vriendelijker naar de mens en vice versa. Zelfde verhaal als wat hierboven werd gepost over de ratten :) Volgens de onderzoekers zit de ''tamheid'' dus in de genen, niet in de opvoeding.

Ik zou in elk geval best een vosje willen hebben... Met als kanttekening dat ik als basiseis heb dat ik het dier goed kan huisvesten. Een dier moet sowieso wél bij je passen... Toen ik ging kijken voor een nieuwe hond had ik ook zo mijn eisen, want ik moet geen hyperactieve hond hebben die extreem veel beweging nodig heeft, past niet bij me. Zo ook met een vosje. Mochten die ooit in NL beschikbaar worden als huisdier, zal iedereen die aanschaf overweegt zich toch eerst moeten afvragen of het bij ze past :)

Helaas inderdaad zullen veel van zulke diertjes wel weggaan als hype, naar mensen die niet eens voor een goudvis kunnen zorgen, dat is de ellende...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:08

Mizora schreef:
Het punt is dat het project van de gedomesticeerde zilvervossen niet gaat over wilde of half wilde vossen.

Weet ik wel, ik heb het artikel destijds gelezen en houd het project verder ook 'bij' omdat ik het heel interessant vind. Ik reageerde daar dus ook niet op, maar inmiddels ging het ook over wilde dieren (eerste generatie) in huis.
Mijn interesse ligt dan vooral bij de ratten waarmee ook onderzoek wordt gedaan, ook daar gaat de domesticatie heel snel (sneller uiteraard nog dan bij vossen vanwege de snelle voortplanting). Ik wilde met mijn reactie maar aangeven dat het inderdaad zo is dat 'tamheid' genetisch is. :) Alles waar mijn wilde ratten tam in zijn is het gedeelte 'nurture', maar ik zie ze regelmatig reageren en handelen vanuit 'nature'. Voor gedomesticeerde ratten (dieren in het algemeen) is contact met de mens maken al veel meer 'nature'. Uiteraard speelt nature/nurture bij alles wat leeft een rol, maar wat 'nature' in basis is valt wel te veranderen door domesticatie.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:21

naast het feit dat ze echt megaleuk zijn om te zien enzo snap ik echt totaal niet waarom het nodig is dat ze gedomesticeerd worden en zelfs dalijk beschikbaar zijn als huisdier..
Krijg je dalijk weer van die impulsieve aankopen en heb je ze overal rondlopen en gaat het binnen de kortste keren fout. net als met de chihuahua-hype van een paar jaar terug.. Zie het al gebeuren.. Zonde..

maar vind ze wel echt megaschattig zeg, krijg je zo'n 'ikWilHemHebben' gevoel van hahaha