Hond en (angst)agressie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:31

cinn87 schreef:
Blijkbaar heeft ts al van alles geprobeerd op een gedragsdeskundige na dan! er is niks mis met een teletac als je hem goed gebruikt, het zijn niet meer de teletac's van vroeger hoor, waar een stroomstoot uit komt.

Ze heeft de hond nog maar 2 maanden.
Dan heb je in ieder geval nog niet lang genoeg 'alles geprobeerd' om naar een Teletac over te stappen.

TS: Ik vind de snep/bijtsituaties die jij omschrijft wel allemaal 'gelijk' over komen.
Het is echt het opdringen van de mensen dat ze niet kan waarderen. Jammer wel dat ze jouw adviezen niet ter harte nemen.

MissPippin

Re: Hond en (angst)agressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:37

niet om te zeuren, maar volgens mij ziet ts ernst situatie niet in......

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:01

MissPippin schreef:
niet om te zeuren, maar volgens mij ziet ts ernst situatie niet in......

Dat kan, de situatie kan verergeren door het gemis van een duidelijke (roedel)leider :j

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 12:25

Dat heb je dan wel verkeerd gezien MissPippin. Ik wuif of lach het gedrag van mijn hond namelijk niet weg :) . En waarom zie ik de ernst van de situatie dan wel niet in? Zou het fijn vinden dat als ik beoordeeld word, die persoons mening ook onderbouwd is ;)
Om even te antwoorden op de vraag van klomp: Als de bel gaat, word ze alert en enthousiast, niet bang.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:27

en wat doe je dan?
je moet haar om te beginnen het commando geven om op dr plaats te gaan en daar te blijven.......
koop voor 5 euro een draadloze deurbel. doe het knopje in je zak en train!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:30

En als je eens gaat oefenen met mensen die bij je aanbellen?
Want nu stuur je haar op haar plaats en dan loop je naar de deur en komt de hond al weer achter je aan?

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:32

je kan m ook vastleggen op plaats

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:34

Nou wat in de OP staat is dat de hond ook blijft blaffen.
Dus enkel vastleggen is niet genoeg lijkt me.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:36

mee eens, dan toch met iemand anders oefenen die deur kan opendoen, zodat je zelf hond kan corrigeren OF de aanbeller een sleutel geven en daarna zelf laten binnen komen

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 12:38

Ik vraag me af of je het topic doorgelezen hebt, want ik heb eerder uitgelegd wat ik doe als het blafconcert begint, MissPippin :)

Maar je idee voor een draadloze deurbel vind ik wel een goede.

@Iris82: Nee, ze mag van mij best naar de gang lopen en daar blijven, want zoals gezegd ben ik degene die het eerst bij de deur is.
Het is gewoon dat overdreven geblaf wat het zo chaotisch maakt, om maar zo te zeggen.

Als iemand met de sleutel binnenkomt is er niets aan de hand. Als mijn vader er is, de bel gaat en hij de deur opendoet, blijft ze bij mij en doet ze helemaal niets.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:40

Persoonlijk vind ik dat jouw hond helemaal niets op de gang te zoeken heeft.
Dus gewoon naar haar plaats sturen en mond dicht.

MissPippin

dat blaffen strenger corrigeren.....
en als ik het zo lees is het echt een rangordeprobleem tussen jou en de hond, want als ze het bij je vader niet doet....

MissPippin

Iris82 schreef:
Persoonlijk vind ik dat jouw hond helemaal niets op de gang te zoeken heeft.
Dus gewoon naar haar plaats sturen en mond dicht.

100% mee eens. een hond bepaald niet wanneer er aandacht gegeven wordt......

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 12:43

Dat bepaalt ze ook zeker niet, en dat mag je zeker vinden. Maar als ik tegen dr zeg dat ze terug moet, dan doet ze dat ook wel. Zoals ik zei, het is puur het blaffen waar ik wat aan wil doen.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:45

dat op dr plaats laten is het begin van het laten stoppen met blaffen.....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:46

Ik denk dat een en ander met elkaar in verband staat. En zodra jij jouw hond al toestaat om in een bepaalde mood te komen doordat je haar toestaat om naar de gang te gaan, dan is het gedrag veel lastiger te corrigeren dan wanneer je haar gewoon die ruimte niet geeft. Maar als jij zegt dat dat niet iets is waar je aan wil beginnen dan ... weet ik ff niet wat ik moet typen. Dan houdt het imo ff op. :)

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 12:49

Goed, dan zal ik daarmee aan het oefenen gaan :)

Ik wil alle advies van harte aannemen, maar wel graag met het wat, hoe en waarom, als je snapt wat ik bedoel. Onderbouwend, zodat ik weet wat de redenen zijn waarom ik het zo moet doen.
Ik heb niet gezegd dat ik daar niet aan wil beginnen, maar vind het prettig om graag uitleg te krijgen bij bepaald advies.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:48

Billy schreef:
Mijn mening is anders. Als een dier hapt, kan die de situatie niet aan, dus moet je hem daar niet in brengen.

Precies! Maar mijn hond is in mijn huis. En die is daar vrij. Mijn honden vallen niet aan en ze bijten overigens niet. Maar mocht het zo zijn dat ze niet aangehaald zouden willen worden, dan verzoek ik de mensen om dat niet te doen. En dan moeten ze dat niet doen, heel simpel. Iets vergelijkbaars: ik wil bijvoorbeeld óók niet dat ze mijn hond chips of chocola voeren. En dan moeten ze dat óók niet doen. Mensen moeten mijn wensen in mijn huis respecteren, dat is fatsoen.
Dus mijn honden zijn in mijn huis in hun eigen thuis. Daar laat ik ze vrij want dat is de enige plek waar ze volledig zichzelf mogen zijn. Ik ga ze niet opsluiten bijvoorbeeld omdat ze zouden happen omdat iemand ze persé wil aanhalen. HEt wordt anders als ze inderdaad agressie vertonen en iemand benaderen om te happen. Dan verwijder ik ze uit de ruimte.
Billy schreef:
Maar goed, ik ga met jou verder niet in discussie, dat heeft totaal geen zin, want jij ziet alleen maar je eigen geweldigheid en iedereen die het daar niet mee eens is schiet je af.

In feite beschuldig je mij van wat je zelf doet: jij bent degene die oordeelt en anderen corrigeert. Niet ik.

Billy schreef:
Verder heb ik TS mi nergens veroordeeld, ik heb alleen gevraagd waarom ze een nieuwe hond in een situatie bracht met een andere net aangeschafte hond die niet stabiel was.
Nou die andere hond bleek van dr vader te zijn, dus daar heb je mij niet meer over gehoord.

Nee, je zei ook nog iets over de manier waarop ze haar hond corrigeerde. Dat deugde niet in jouw ogen. Ik zei daar niets van, want ik pretendeer niet te kunnen oordelen of ze er wel of niet goed aan doet.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:52

Nikki__ schreef:
@moi22; de nietjes in het oor is wel degelijk een broodje aap verhaal :j Google maar even, kom je ze in 10 verschillende varianten tegen.
Hoop niet dat je dat verhaal op je opleiding hebt geleerd...?

MAar het verhaal is er niet voor niets. Het is illustratief hoe er met honden om wordt gegaan.
Honden worden door kinderen gepest als deze daar de kans voor krijgen. En ouders zijn daar vaak blind voor. Op een dag bijt een hond een kind en daar zit dan een heel verhaal achter, maar dat verhaal is niet bekend, het is niet gesignaleerd.

Want een hond waarschuwt wel degelijk. Met zijn ogen, zijn oren, zijn houding, zijn staart.... Maar mensen signaleren het niet, ze herkennen het niet, of ze nemen het niet serieus. En dan zeggen ze trots dat hun kind alles met de hond kan doen. En op een dag is het hem te veel. En dan bijt hij. Hij kan het niet meer aan. En dan is de hond onberekenbaar.
Mensen zijn gewoon niet eerlijk naar honden toe.
Het is ook bekend namelijk dat 99% van de hondenbeten voorkomen had kunnen worden als de hondeneigenaar kundig was geweest en had opgelet. Dus de schuld ligt zelden bij de hond zelf.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:22

Het één staat zeker in verband met het ander.
Je moet als leider de gang opeisen, dus je maakt je breed met je armen en dwingt de hond daarmee uit je territorium te gaan. Wanneer de hond uit de gang is, blijf je gewoon in di positie staan tot de hond zijn aandacht verlegt en in een andere gemoedstoestand terecht komt. Honden kunnen dit niet heel lang volhouden door hun korte geheugen dus even geduld tot de hond netjes gaat zitten of nog mooier liggen en de kop wegdraaid. Zolang die blijft blaffen, gaat simpelweg de deur niet open, het is dus belangrijk dat je dit oefent met iemand die wil meewerken aan dit probleem, zodat diegene weet dat de deur soms niet direct kan worden opengedaan door jou tot de hond zich correct gedraagt.

Je gaf aan dat ze alert en enthousiast wordt als de bel gaat, maar hoe is de stand van haar oren, naar voor of naar achter of rechtop? Hoe is de staart, recht omhoog, horizontaal, of naar onder.
Het klinkt nog steeds, vanuit je verdere antwoorden dat dit duidelijk dominantie probleem is, jij moet een leider gaan worden, zodat de hond zich niet meer genoodzaakt voelt om te moeten blaffen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:23

Langcara schreef:
MAar het verhaal is er niet voor niets. Het is illustratief hoe er met honden om wordt gegaan.
Honden worden door kinderen gepest als deze daar de kans voor krijgen. En ouders zijn daar vaak blind voor. Op een dag bijt een hond een kind en daar zit dan een heel verhaal achter, maar dat verhaal is niet bekend, het is niet gesignaleerd.

Want een hond waarschuwt wel degelijk. Met zijn ogen, zijn oren, zijn houding, zijn staart.... Maar mensen signaleren het niet, ze herkennen het niet, of ze nemen het niet serieus. En dan zeggen ze trots dat hun kind alles met de hond kan doen. En op een dag is het hem te veel. En dan bijt hij. Hij kan het niet meer aan. En dan is de hond onberekenbaar.
Mensen zijn gewoon niet eerlijk naar honden toe.
Het is ook bekend namelijk dat 99% van de hondenbeten voorkomen had kunnen worden als de hondeneigenaar kundig was geweest en had opgelet. Dus de schuld ligt zelden bij de hond zelf.

en hier moet ik Lancara absoluut gelijk in geven :j