Beelden in konijnenstal "schokkend"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kyaral

Re: Beelden in konijnenstal "schokkend"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:27

Langzaam verbeterd er ook wel vanalles voor de dieren, vroeger stonden de varkens vast aan een band die om hun buik zat in een soort stand. Tegenwoordig lopen ze bij heel veel bedrijven los in een groep, bij ons ook. Tijdens de gehele draagtijd lopen ze los en kunnen ze rondhangen, spelen en doen en laten wat ze zelf willen. Ze kunnen op 3 uur na continue zelf voer krijgen als ze dat willen en water is de gehele dag onbeperkt door beschikbaar. Slapen kunnen ze op een dichte vloer waar stro op ligt (niet zoveel om diep zacht in te liggen) maar gek genoeg vinden ze het heerlijk om middenop de roosters of in de gedeeltes zonder stro te gaan liggen. Zal wel koeler zijn ofzo.
Op het moment dat ze bijna biggen moeten krijgen gaan ze naar de kraamhokken hier liggen ze ongeveer een maand. Een varken heeft iets meer dan 2 worpen per jaar dus grof gezegd kunnen ze 3 kwartaal loslopen en zitten ze 1 kwartaal in een hok per jaar.

Varkens zijn nog dieren die van lekker luieren houden en veel liggen maar kan me voorstellen dat ze de ruimte van konijnen kleiner maken zodat ze minder energie verbruiken en dus sneller groeien. Ze huppelen naar mijn idee best veel tijd van de dag vrolijk rond normaal gesproken.
Moet zeggen dat ik de foto's hierboven nog wel mee vind vallen maar neem aan dat ze nog groter groeien en dan word alle ruimte die je nu ziet kleiner. Biggen hebben bij ons een groot hok, in het begin lijkt het mega maar op het moment van afleveren word het ook wel tijd wat ruimte betreft. Dat zijn zeker dingen waarvan ik vind dat beter kan. Inmiddels zijn er ook biggenstallen waar etages bijingemaakt worden zodat de biggen omhoog en omlaag kunnen lopen op een hoger gelegen stuk. Maar ja dat kost een paar cent en is voor ons helaas niet te realiseren momenteel.
Momenteel hebben we nog een verlies van ongeveer 10 euro per big. Zoals jullie gelezen hebben leveren we wekenlijks ongeveer 200 biggen af, dus reken maar uit.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:32

Mariska85 schreef:
picobello schreef:
[Lekker generaliserend, dat alle soja voor vegetariers wordt geteeld. Het merendeel gaat naar de veevoer industrie.... Verder vind ik de beelden van de konijnenfokkerij in het geheel triest. Ik begrijp dat het anders niet kosten effectief zal zijn voor de houder,maar voor mij reden genoeg om dat nooit te eten.

Ik weet ook wel dat het niet alleen voor het vegetarische eten is, en nee ik ben geen echte anti-vegetariër, dat moet iedereen lekker voor zichzelf weten! Maar jij geeft precies de reactie waar ik graag op wil reageren (was ook de reden voor die opmerking over de soja-velden :o ). Jullie zeggen nu hetzelfde over over hoe al die konijntjes daar gehuisvest zijn dat ALLE konijnen het daar slecht hebben! En nee ik praat deze beelden echt niet goed, vind het ook erg om te zien maar dit is maar een hele kleine selectie van het geheel, dat probeerde ik ermee te zeggen!
Ik vind ook dat je daar pas een oordeel over mag vellen als je daar zelf ben wezen kijken. Misschien zijn het 'alleen' deze dieren en zit de rest er gezond bij voor zover dat mogelijk is (binnen de regels).

Ik zeg niet dat de konijnen er slecht bij zitten, ik VIND dat ze er slecht bij zitten. Ik vind het niks, ongeacht of die beesten ziek of gezond zijn. Maarje hebt wel gelijk, je moet er met eigen ogen naar gekeken hebben. De beelden zijn natuurlijk eenzijdig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 21:40

@Mizora: Bedankt voor de interessante rapportage. Ik vind dit persoonlijk ook een grote verbetering.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:43

zeker die opfokkooien vind ik niet heel slecht, met de buizen ed erin.
wat ik me wel afvraag: hoe worden die matten proper gehouden?
ik werk in een dierenspeciaalzaak (en als we eerlijk zijn, de gezelschapskonijnen zitten bij ons ook met 4-6 gewone dwergjes, of max 4 hangoren, in een hok van ik dacht 100*50 cm, alleen zitten ze bij ons natuurlijk er maar een of twee weekjes ...) en als ik zie wat een afval de nijntjes produceren :D

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:44

Horse321 schreef:
Nathalie02 schreef:
Dit is de reden waarom ik alleen biologisch eet en met liefde wat meer betaal voor een stukje vlees of een eitje op mijn bord. Dan nog even het hoe en wat van dit filmpje daar gelaten, maar ik vind het geen enkel excuus dat die dieren zo opgepropt in een kooitje zitten. Als het een boer/fokker zoveel doet, dan moet hij er ook wat aan doen.

Met alle respect maar heb je überhaupt het topic wel globaal doorgelezen? Zo makkelijk steekt het dus niet in elkaar.
De schoonouders van m'n zus houden melkkoeien (in het buitenland) Ook daar krijgen ze steeds meer regels om te voldoen aan het dierenwelzijn... soms gaan de investeringen om duizenden euro's... waar haal je dat weg als je een kleinschalig bedrijf bent? terwijl je weinig tot niks voor je melk krijgt? de melk-prijzen zijn nu weer wat omhoog gegaan, maar er zijn tijden geweest dat ze voor niks aan het werk waren, sterker nog ze draaiden verlies! Je mag mij gaan vertellen hoe je dit als boer gaat oplossen...

Mensen willen veel voor heel weinig... kwaliteit word vaak niet eens meer naar gekeken.
Biologisch is ook niet altijd op save spelen want in sommige gevallen zijn de regels daarvoor maar iets opgehoogd(bijv. is meer loopruimte in het hok... hiep hoera -O- )

Ja, mijn maag draait hier ook van om... en het is hartverscheurend om te zien... maar blijf alsjeblieft een beetje realistisch

Ik reageer niet zomaar. Ik weet hoe lastig het kan zijn, maar heb ook gezien hoe het wel kan. Ik vind dat geld niet de reden mag zijn om een dier dan maar te laten lijden. Ik koop mijn vlees bij een biologische slager en koop eieren van de boerderij. Betaal dus een heleboel meer dan de kiloknallers, maar dat heb ik er voor over. Het enige waar ik soms wat moeite mee heb zijn de melkproducten die ik gebruik maar dat is weer een andere discussie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:35

De kooien hebben een raster, dus de poep valt er doorheen. Waarschijnlijk worden de hokken na de afmestperiode schoongemaakt (=8 weken). De konijnen worden door de afmestperiode ook steeds geler (dan heb ik het over de parkkonijnen).

Ook voor dierenwinkelkonijnen vind ik dat gewoon te klein. Ik snap het wel hoor, maar blijf het niet goedkeuren.

Parkkonijnen zijn dus niet de algemene methode voor konijnenvlees en de dieren op de foto zijn uiteraard nog jonge dieren. Ik heb zelf geen konijnen meer (had er twee op 3m2) dus ik kan niet laten zien hoe een konijn van 2.5-3kg zit op een A4'tje, de foto afmestkooi voldoet dus gewoon aan de regels van 2006-2016.

De parkkonijnen hebben zover ik weet geen ster van de dierenbescherming maar op die manier moet je denken over de parkkonijnen, als 1 of 2-sters dieren. Niet als de gangbaar gehouden konijnen.

Idem dito over de opfokkooi, 40x50 van 4/12 weken tot 18 weken (met 4 weken gespeend, 15 gedekt, dus 19 weken jongen). Al verwacht ik dat ze in eerste instantie in een afmestkooi worden gehouden, maar dat weet ik niet zeker.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 22:56

Mizora schreef:
de foto afmestkooi voldoet dus gewoon aan de regels van 2006-2016.

Bedoel je dat dit al de kooien volgens de nieuwe Nederlandse wetgeving zijn?
(Behalve die Parkkooi dan)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:26

Jep, dit zijn al de kooien via de nieuwe nederlandse wetgeving.

Dat maakt het dus ook zo beroerd. Deze konijnen zijn er dus al op vooruit gegaan t.o.v. oude wetgeving.
O.a. kooihoogte is een belangrijke, de kooien moeten nu minimaal 40cm hoog zijn waardoor er minder vergroeiingen in de rug zijn.
Ook de draaddikte is aangepast, het matje is verplicht geworden net als het plateau.

Hoe de wetgeving in belgië is weet ik zo één twee drie niet, dat zou ik moeten uitzoeken.
(maar dat vind ik lastig want je moet de juiste termen en instanties kennen en die weet ik daar niet).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:39

Hoe zit het in de nieuwe kooien met de geur? hebben de dieren frisse lucht, of zitten ze meer in een ammoniakgeur?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:53

Zijn geen regels over, dus ik weet niet hoe dat gemiddeld in de stallen is. Ben er namelijk nog nooit binnengeweest. Het wisselt waarschijnlijk ook een hoop tussen de verschillende stallen door manier van stapelen (enkel-laags tot veel-laags). Over het algemeen verwacht ik dat de luchtkwaliteit bij voldoende onderhoud (de mest valt direct eronder op de grond, zeil of lopende mestband) heel acceptabel moet zijn, het zijn geen vreselijk stinkende dieren namelijk. Maar ik kan het slecht inschatten. Als ik het goed begrepen heb moet je het vergelijken met een runderlucht. Dat las ik tenminste in één van de reportages (van de konijnen direct door naar het werk).

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:20

ik kon het filmpje niet eens uitkijken
zeker niet toen het babykonijntje zo alleen in het hoekje zat
ik heb zelf 3 konijnen en die hebben het echt mega lux vergeleken met dit
ze moeten die konijnen houders zelf een in zo een hokkie stoppen
geen zaagsel of stro niks
gewoon een ijzeren hok die pootjes door de tralies zo erg |(
wat een h*****s lopen er rond op deze planeet

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 12:05

Hmm, hoor net op de radio het volgende:

Citaat:
Konijnenlijkjes bij protest op de Dam

Vanmiddag om 13.00 gaan de dierenactivisten van Ongehoord demonstreren tegen dierenleed. Dit maal met dode konijnen.De belangenorganisatie LTO Nederland heeft burgemeester Eberhard van der Laan inmiddels gevraagd een stokje te steken voor de demonstratie. Volgens de agrarische organisatie is het meenemen van dode konijnen in strijd met de wet.

In een brief aan Van der Laan schrijft LTO Nederland dat op 30 juni bij een soortgelijke demonstratie op de Dam dode biggen werden meegevoerd. Dat gebeurde nadat dierenactivisten hadden ingebroken bij varkenshouders. Maandag werd bekend dat ook is ingebroken bij konijnenhouders.

Johan Boonstra, persvoorlichter van Ongehoord, zegt dat het meezeulen van konijnenlijkjes gerechtvaardigd is, zolang er dode konijnen in de schappen van Albert Heijn liggen. Hij concludeert dat LTO Nederland überhaupt wil voorkomen dat dierenleed aan de kaak wordt gesteld.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:27

Beetje overdreven lijkt mij.
Ook niet de juiste manier om hun statement duidelijk te maken.

Zoals ik eerder al zei: Het is goed dat de consument met zijn neus op de feiten wordt gedrukt. Maar de manier waarop is echt om van te :r

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:35

Mizora schreef:
Zijn geen regels over, dus ik weet niet hoe dat gemiddeld in de stallen is. Ben er namelijk nog nooit binnengeweest. Het wisselt waarschijnlijk ook een hoop tussen de verschillende stallen door manier van stapelen (enkel-laags tot veel-laags). Over het algemeen verwacht ik dat de luchtkwaliteit bij voldoende onderhoud (de mest valt direct eronder op de grond, zeil of lopende mestband) heel acceptabel moet zijn, het zijn geen vreselijk stinkende dieren namelijk. Maar ik kan het slecht inschatten. Als ik het goed begrepen heb moet je het vergelijken met een runderlucht. Dat las ik tenminste in één van de reportages (van de konijnen direct door naar het werk).

geen vreselijk stinkende dieren? helaas hang ik wekelijks twee dagen met mijn hoofd in vuile konijnenhokken, en ik kan je verzekeren, zelfs al zitten er maar twee konijnen per hook, die uitwerpselen en urine stinken wél vreselijk (en ja, dat is maar van een weekje ver :D )
Maar idd, als het op een soort lopende band gaat zal het inderdaad wel goed meevallen

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:38

Marlou91 schreef:
Beetje overdreven lijkt mij.
Ook niet de juiste manier om hun statement duidelijk te maken.

Zoals ik eerder al zei: Het is goed dat de consument met zijn neus op de feiten wordt gedrukt. Maar de manier waarop is echt om van te :r

Weet jij een betere manier? Let wel dat je de consument aan z'n portemonee komt als het om dierenwelzijn gaat he. En dan moet er veel gebeuren wil je dus indruk maken.

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:40

ja maar om dat ten koste van het boerenimago te doen....................Zet degene die er voor verantwoordelijk zijn in een kwaad daglicht en niet de boeren.