Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:02

Onze hond staat op Smuldier en doet het daar geweldig goed op. Omdat brokjes vaak meer zooi dan goed spul bevatten was de keuze snel gemaakt, onze twee (toen nog 3) katten gaan ook op vers! :)* 8-)

Ja. Niet dus. De een blieft het gewoon echt NIET. Die moet geen rauwe kip, geen rauw gehakt, geen vers vlees, geen smuldier, geen rauwe muis, geen rauwe vogel.. gewoon niet. Nou kun je er voor kiezen om haar dan maar gewoon geen eten te geven "honger maakt rauwe bonen zoet" maar met een poesje met een gewicht van rond de 2,5 kg is dat niet verstandig. Dus dan maar gewoon brokjes. En dagelijks 1/3e van een klein blikje blikvoer. Dat is wat ze wil eten en daar doet ze het goed op. Moet je dan maar alles op alles zetten om haar vers te voeren? Dat vraag ik me af.... Het enige wat ze buiten brokjes en blikvoer om eet is stokbrood, krentebollen (daar peutert ze kastjes en ritsen van tassen voor open) en gerookte makreel. Als mijn ouders dat 's avonds bij de borrel als hapje hebben dan is het huis te klein. Dat MOET en dat ZAL zij ook. Terrorist :=

Andere poes net zo. Die verorbert met smaak een rauwe muis of vogel (mits zelf gevangen, anders is het bah) maar rauw vlees? Kip? Vis? Gehakt? Smuldier? :n Dat is geen eten volgens haar. Nou is Minoesje nogal... welvarend := maar verder kerngezond. Ze krijgt haar rauwigheid binnen in de vorm van zelfgevangen beestjes en verder eet ze brokjes. Blikvoer schuift ze ook aan de kant.

Dus daar sta je dan met je goede bedoelingen. De hond doet een moord voor Smuldier en gaat daar echt geweldig op. De katten willen het gewoon niet. En dan? Moet je dan met hangen en wurgen je kat gaan dwingen om iets te eten? Ik kies dan inderdaad voor de makkelijkste oplossing en laat het zo. Ze zijn gezond, happy en de een vangt haar eigen vers. So be it.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:18

Bij mij ook... Ze zijn al zo gauw dun en ik heb weleens gedacht: als je dit niet eet dan KRIJG je ook lekker niks! :7
Gevolg: dunne poes :\

Smuldier en Rodi heb ik ook in allerlei vormen proberen te geven (ook bakken... ) ik heb rauw vlees in de blender gedaan ivm haar tandjes (vies!! :r ) maar het enige wat ze af en toe eet is rauwe gehakt.
En elke dag 1/4 bakje van dat natvoer.
Die andere kat moet druppeltjes door het voer en dat is mij tot nu toe ook nog niet gelukt om het door de biefstuk te prakken.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:25

Neskolay schreef:
Onze kat krijgt brokjes, brokjes en brokjes.... ze is er dol op en ik zou niet weten waarom ik wat anders bij zou voeren :D
Ze is kerngezond en happy ;)

Zo hier nog 1 heeft wel 21 jaar mogen worden. Wou niets anders eten dan wiskas.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:28

Niks moet natuurlijk. En er zijn inderdaad zat katten die wel gezond oud worden met brokjes, het lichaam heeft een behoorlijk zelfherstellend vermogen! En er zijn ook katten of situaties waarbij vers voeren gewoon lastig is, dan moet je wel die hard overtuigd zijn om door te zetten.

Toch is het vaak ook een kwestie van wennen en even zoeken naar wat een kat wel lust. Net zo goed als dat kindjes vaak liever patatjes eten dan bloemkool. Terwijl bloemkool echt wel lekker kan zijn.

Een kat heeft maar heeeeel weinig smaakpapillen. Veel (goedkopere) brokjes zijn 'verrijkt' met geur- en smaakstoffen, vlees bevat geen geur- of smaakstoffen. Is een kat dus brokjes gewend, dan smaakt vlees naar 'niets' en da's lang niet zo lekker.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:28

tja niet alle reacties gelezen.

maar er zit verschil tussen voer uit de supermarkt en voer van premiummerk.

Carnibest is niet altijd het best. En als jij je kat echt vers wilt voeren is daar een behoorlijke studie voor nodig..nu weten we dat je voldoende hersencellen hebt arabesk en ik ook maar ik werd er toch beetje moe van met het verhaal van zoveel organen en zoveel spierweefsel.

Als je echt intresse heb in echt vers voeren dus niet ordinair kip en rund wat eigenlijk voor menselijk consumptie is, moet je eens naar kattenplaza gaan.
Daar bestellen mensen massaal bij slachthuis en wordt er naar verhouding gemengd.

Ik voer iid droog enkel premiumvoer

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:32

Zo leesvoer

Dit documentje is gemaakt, om uit te leggen hoe ik/wij over kattenvoeding denken. Kittenkopers staat het natuurlijk vrij om andere keuzes te maken, maar wij hopen zeer dat men hier toch informatie uit kan halen en dit toepast in de eigen manier van voeren. Per slot van rekening is deze manier van voeren vooral voor de gezondheid van de kat.

Wij combineren 4 vormen van kattenvoeding, in volgorde van belangrijkheid is dat:
compleet versvoer (kvv), versvlees, blikvoer, brokjes.

Hieronder een motivatie, waarom we dat doen, en met welk soort voer.

Brokjes:

Merk: onbelangrijk
Hoe vaak: soms
Hoeveel: 5 brokjes per dag

In principe zijn wij niet vóór brokjes. Het bevat echter 1 groot voordeel: Het is makkelijk voor de mens. Je schudt een bakje vol en hoeft er verder niet naar om te kijken. Althans, zo lijkt het.

De nadelen zijn overduidelijk: brokjes bevatten heel veel stoffen die een kat niet nodig heeft, zoals granen en plantaardige materialen. Ook zitten er vaak en veel kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen in en chemische conserveringsmiddelen. Conserveringsmiddelen als BHA, BHT welke in babyvoeding verboden zijn bijvoorbeeld. Het allergrootste nadeel van brok is het gebrek aan vocht.
Katten zijn van nature niet gewend om veel te drinken. Prooidieren bestaan voor ruim 60% uit vocht. Brokjes bestaan maar voor 8% uit vocht. Gevolg: een kat drinkt vaak veel te weinig bij de brok en heeft hierdoor een grote(re) kans op het ontwikkelen van nier- en/of blaasproblemen.

Blikvoer:

Merk: verschillend, oa Animonda, Schmusy, Shesir, Gimpet, Felidae, Franks Pro Gold, Snoezepoes
Hoe vaak: eventueel dagelijks 2x per dag
Hoeveel: per dag ongeveer 50-100 gram per kat/kitten

Voordeel: Blikvoer bevat, net als een prooidier rond de 80% vocht, en als je kritisch bent (bovenstaande merken bijvoorbeeld) hoeft het totaal géén granen en plantaardige stoffen te bevatten.

Wij kiezen vooral voor merken die voor het overgrote deel uit (herkenbaar) vlees bestaan. Bijproducten, granen, plantaardige stoffen en suikers zien wij liever niet. Soms zijn betere merken blikvoer ook wel via de dierenwinkel of zelfs de supermarkt te verkrijgen, zeker de kleinere porties. Bestellen via http://www.Zooplus.nl is echter een ware uitkomst.
Ik geef liever niet te vaak iets met vis, omdat vis eigenlijk geen natuurlijke prooi is voor een kat, daarom beperk ik dat liever tot 1x in de week verse vis, en af en toe een blikje met vis.

Nadeel: niet ieder blik/natvoer is compleet, sommigen zijn enkel bedoeld als aanvulling. Niet alle merken zijn voorzien van vlees. Bekijk de etiketten kritisch! 70% vlees of meer is wat je zoekt. Blikjes waarop staat dat er 4% vlees in zit zijn geen goede voeding voor een kat. Blikvoer is nooit rauw en altijd bewerkt/gekookt. Dit is niet natuurlijk voor een kat.

Kompleet versvoer (KVV):

Merk: Carnibest, Prins total Care, Rodi, Smuldier, AHV
Hoe vaak: dagelijks 2x
Hoeveel: per keer ongeveer 25-50 gram per kat.

Kompleet versvoer bevat nog meer voordelen dan blikvoer: Het bestaat uit puur, rauw vlees, dus het vlees is niet gekookt. Eigenlijk is het gewoon natuurlijk voer, maar dan zo fijn gemalen dat het er niet confronterend uit ziet, en makkelijk te verwerken is. Kvv is dus veel natuurlijker, en heel belangrijk, het is compleet, qua voedingstoffen. Deze voeding hoeft dus niet aangevuld te worden. Mijn katten eten graag de hondenversies die vaak iets grover gemalen zijn. Ook voor pens varianten draaien zij hun pootje niet om.
Bij mijn weten bestaat er geen minder goed merk kvv. Wij kiezen voor deze merken omdat die voor ons het makkelijkst te verkrijgen zijn. Het zijn vrijwel altijd diepvriesverpakkingen. Smuldier en Rodi kun je vaak zelfs gewoon in de supermarkt (diepvries) vinden. De betere dierenwinkels hebben ook een assortiment en via de sites op internet is ook vaak aan verkoopadressen te komen.

Vers vlees

“Merk”: uit de supermarkt: kipfilet, kippenlever, -maagjes, -hartjes, vleugeldelen, koolvis, vis uit blik (tonijn, makreel, zalm, alleen op water, niet op olie), runderpoulet, runderhart.
via groothandel / dierenwinkel: eendagskuikens, hele lamsharten, kippennekken (eventueel poelier op de markt)

Hoe vaak: dagelijks, bijvoorbeeld afwisselend de ene maaltijd vers vlees, de andere kvv.
Hoeveel: moeilijk te zeggen, ook rond de 25-50 gram per keer per kat afhankelijk van hetgeen je geeft.

Voordeel: Vers vlees is het meest natuurlijke voer voor een kat.
Wij variëren heel erg, bijna alles kan, zolang het maar geen varkensvlees is. Het grote voordeel aan het voeren van versvlees is dat de katten echt hun tanden moeten gebruiken. Het is een fabeltje, dat brokjes goed zijn voor de tanden, deze splijten namelijk meteen bij het eerste tand-contact. Op stukken vlees, bij voorkeur met bot, moet echt flink geknaagd worden, en dát is wel echt goed voor de tanden.
Vers vlees mag nooit gekookt worden, omdat de botten dan juist hard worden, en gaan splinteren! Dus rauwe, zachte botten (of graten) zijn voor een kat niet gevaarlijk, gekookte, harde botten echter wel. Stukken vlees zonder bot (zoals kipfilet) mogen eventueel wel gekookt worden, maar dan verliest het vlees wel veel van zijn voordelen. In de natuur wordt vlees natuurlijk ook niet gekookt.

Een ander belangrijk voordeel van het voeren van versvlees is dat de kattenbak nauwelijks stinkt en dat de ontlasting zo compact is dat je dit met blote handen op zou kunnen pakken.

Nadeel: Het kan er voor de mens nogal confronterend uitzien. Het is niet zomaar compleet.

Als je énkel vers voer wilt voeren, moet je goed weten waar je mee bezig bent en trachten een natuurlijke prooi na te bootsen (dus een goede verhouding tussen gewoon vlees, orgaanvlees, en vooral bot). Als je gewoon een paar keer per week vers als extra geeft (zoals wij), hoef je minder goed te letten op de “compleetheid”, maar afwisseling is natuurlijk en altijd goed.

Naast het feit dat een vleesvoeding dichter bij het functioneren van het maag- en darmstelsel van de kat moet ook het sociale aspect niet vergeten worden. Het roofdier kat hebben wij, voor zijn levensbehoud!! , veroordeeld tot een leven binnenshuis. Het vertier en de levensinvulling van het op jacht gaan naar prooi heeft hij niet meer. We kunnen dit compenseren, niet alleen door veel te spelen met hem maar ook door zijn prooien na te bootsen en op gevarieerde tijden en in verschillende verschijningsvormen en hoeveelheden te geven. De vraag; wat eten we vandaag, hoe zal het eruit zien, zal het smaken en wanneer krijg ik het is een prima invulling van de dag. Zeker als daar een lekker hapje tegenover staat.

Merkenlijst waar wij positief over zijn (deze lijst is natuurlijk nooit helemaal compleet):

Blikvoer:
Animonda Carny, Animonda Vom Feinsten, Schmusy, Franks Pro Gold, Miamor, Almo, Gimpet - Shiny Cat, Schesir.

Kvv:
Carnibest, Prins Totalcare, Rodi (met name lamshart), Bibi, Smuldier (kip, vlees, hart), AHV vlees(pens) compleet

Vers vlees:
Echt alles mag (ook alle soorten gevogelte en knaagdieren) behalve varkensvlees,
vis liever niet vaker dan 1x per week.

Verkoopbronnen onder andere:

http://www.animaal.nl http://www.zooplus.nl http://www.ardengrange.nl
http://www.prinspetfood.nl http://www.carnibest.nl http://www.huisdiergezond.eu

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:33

Der lopen er hier nog 2 op wiskas omdat die dat het lekkerst vinden. De andere 2 krijgen royal canin.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:35

Op mijn website (zie onderschrift) staat ook alle uitleg... :D

Magrathea

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:38

Ik las hier ergens dat whiskas een goedkoop merk is. Uhh.. als dat hier al als goedkoop merk wordt gezien :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:39

Ik heb op kattenplaza eens flink gelezen over vers voeren. Maar dat is zó tijdrovend en je moet de katten goed in de gaten houden tijdens het eten van bijvoorbeeld vleesbot, de ontlasting in de gaten houden etc. Dat is gewoonweg niet mogelijk hier. Jammer, want hoewel ik net flink wat geld in voer geinvesteerd heb, had ik er eigenlijk wel oren naar.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:25

Met Prins heb ik goede ervaringen,maar als ik dat ver voer van Prins,laat ik dan de brokken weg?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:31

marleen_usar schreef:
Met Prins heb ik goede ervaringen,maar als ik dat ver voer van Prins,laat ik dan de brokken weg?

:j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:34

Okee dan ga ik dat proberen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:35

suuzepuus schreef:
Ik heb ook een kat die niks anders wil eten dan gewoon droge brokjes. Ik heb al vanalles geprobeerd maar ze wil het niet. Heb je een idee hoe ik haar wel vers kan laten eten? ik zou het graag proberen.
Uithongeren is geen optie. ze wordt al erg snel dun en er is een tweede veelvraat in de buurt...

Het lijkt mij dat als je kat het daar goed op doet en als ze dat het liefst eet, dat het handiger is om het zo te laten.
Ik heb 6 katten en haal het echt niet in mijn hoofd om vers te gaan voeren, dan kan ik wel een extra koelkast aanschaffen.
Mijn man is kwaliteitsmanager bij een katten- en honden(met name droog)voerfabriek en zij doen daar continu onderzoek en staan bekend om hun super dieetvoeren voor o.a. zieke katten, die ervaring en expertise (en de opleiding die hij heeft gevolgd) is er ook niet voor niets hoor..

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:37

Mijn vorige katten kregen altijd (goedkope) brokjes en 1 keer per dag vlees.
Zijn 16,5 en 17 jaar geworden, zonder ooit 1 dag ziek geweest te zijn.
Mijn huidige 4 poezenkrijgen dus het zelfde.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:54

Hier nog iemand die graag zou overgaan op vers vlees. Mijn 2 jeweetwel katers (maine coon) blieven het ook gewoon niet.....
van pure frustratie eens levertjes in de blender gedaan (geen succes :) ) en kip gebakken zonder toevoegingen.
De versvlees 'worsten' dring ik zo nu en dan aan ze op. Daarnaast krijgen ze af en toe een kippennek of een eendagskuiken. Die gaan er dan wel weer in. Het is lastig om ze echt goed over te krijgen.
Ik voer nu een combinatie van Orijen brokken en Fit32 van Royal Canin.
Voor mij blijft het dus afwisselen tussen vers en brokken.
Blijkbaar zijn mijn katten van de 'patatgeneratie'

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:09

Tita, duidelijk verhaal, maar: waarom geen varkensvlees?
Mijn kat zonder tanden heb ik uit de shoarmazaak gevist, waarschijnlijk kreeg zij als voer dus... shoarma :=
(en dat is meestal geen lamsvlees zoals we vaak denken)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:14

Nicolletje schreef:
Niet door brokken.

Mijn DA heeft een praktijk waar 80% op rauw staat.
Hij doet momenteel 3 gebitsreinigingen/behandelingen per jaar,
in de brokkentijd was dit 3 per week, en soms zelfs 3 per dag.

Hij heeft twee katten in zijn praktijk die uit hetzelfde nest komen,
een is rauw gevoerd, de ander staat op brokjes. Ze zijn nu anderhalf jaar oud,
en afgelopen jaar heeft hij alle tanden en kiezen moeten trekken bij de broketende kat.
Dus 2 katten uit hetzelfde nest.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:23

onze hond eet al haar hele leven vers vlees. Meestal stel ik het zelf samen (is niet zo moeilijk) en nu met dit slechte weer koop ik kant en klaar vers vlees. Smuldier, Carnibest, Lotgering etc.
Die hond gilmt als een spiegel (als je je neus in haar vacht drukt, ruikt ze niet eens naar hond), heeft nu ze vier jaar is nog geen spoortje van tandsteen en heeft nog een adem als die van een puppy.
Ik heb ons kattenvolk er ook aan proberen te krijgen. Van uithongeren, mixen met brokjes, koken etc etc. niks heeft gewerkt. Die eten nu maar een brokje van Applaws.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:25

doet hij dat bij wijze van experiment dan, Romana?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:26

Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 05-12-11 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:27

Dakotah schreef:
Mijn vorige katten kregen altijd (goedkope) brokjes en 1 keer per dag vlees.
Zijn 16,5 en 17 jaar geworden, zonder ooit 1 dag ziek geweest te zijn.
Mijn huidige 4 poezenkrijgen dus het zelfde.

bij mij ook hoor.
altijd katten gehad en het grootste gedeelte is oud geworden met tom poes brokken :D
de oudste is 17 geworden :j

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:28

Lusitano schreef:
doet hij dat bij wijze van experiment dan, Romana?

:n
Zijn katten uit zijn praktijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:34

Wij voeren wel goede brokken, maar onze kat is zinnig. Vers vlees eet mevrouw helaas niet... Afgezien van een hapje uit een koolmeesje :+
dus tja, dan is het lastig. Ze is kerngezond! Onze vorige kat is ook bijna 19 geworden :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:37

xRomana schreef:
Nicolletje schreef:
Niet door brokken.

Mijn DA heeft een praktijk waar 80% op rauw staat.
Hij doet momenteel 3 gebitsreinigingen/behandelingen per jaar,
in de brokkentijd was dit 3 per week, en soms zelfs 3 per dag.

Hij heeft twee katten in zijn praktijk die uit hetzelfde nest komen,
een is rauw gevoerd, de ander staat op brokjes. Ze zijn nu anderhalf jaar oud,
en afgelopen jaar heeft hij alle tanden en kiezen moeten trekken bij de broketende kat.
Dus 2 katten uit hetzelfde nest.

Zie mijn reactie pal boven jou :)