asielhond/hond uit buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Re: asielhond/hond uit buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:25

Wij vangen ook honden op uit het buiteland! Altijd pups en intussen hebben wij ons 3e pupje. Waarom we dit doen? Wij vinden het ronduit verschrikkelijk hoe men daar met de honden omgaan, ze worden gevonden op straat en vervolgens aan hun lot over gelaten of in een dodingstation gestopt. Een stichting hier uit Nederland haalt de meest hoopvolle honden naar NL.

Onze pups kregen altijd een baasje maar wij hebben ook gezegd; mochten wij een pup opvangen en hij/zij vind geen baasje blijft hij bij ons! :) Never nooit dat we hem dan naar een asiel zouden brengen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:29

@Nienke: heel mooi dat jullie ook bereid zijn de verantwoordelijkheid te nemen voor als het met de nieuwe eigenaar niet klikt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:31

Bekijk gewoon de sites van asiels misschien klik je perongelijk een geschikte hond aan?
Die van mij komt ook uit het asiel, was niet wat ik zocht :o Maar ooooooh, wat hebben wij een geluk met onze stinkie <3 Wij hebben hem inmiddels al 8,5 jaar en genieten nog dagelijks van hem. Onze oppas wilde hem in het begin eigenlijk het liefst houden omdat hij zo makkelijk is :j

Succes met je zoektocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:42

Langcara schreef:
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Griekenland en Spanje, waar honden lukraak op straat geboren worden, gedumpt worden, en gevangen en gedood worden? Is dat zoals het hoort? Daar moet gewoon iets aan veranderen en het lijkt erop dat dat daar niet van binnen uit gebeurt in die landen. Daar is mentaliteitsverbetering voor nodig en dat is dus óók iets waar die stichtingen aan bijdragen: voorlichting geven op scholen (jong geleerd is oud gedaan), maar ook de mentaliteit van de plaatselijke bevolking verbeteren en laten zien hoe het wel kan, en natuurlijk castratieprojecten opzetten. Want niet geboren laten worden is veel beter dan later af maken. Je helpt zo'n stichting door daar een hond te adopteren, en zo hoop je dat het daar ooit beter wordt.

Het zou mooi zijn als het dan in de toekomst niet meer nodig is in die landen om honden naar het buitenland te laten adopteren.

Denk je echt dat de mentaliteit daar zal veranderen door de honden naar NL te halen?

't Is niet dat we hier geen honden hebben die een nieuw huis zoeken.......

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:48

Een goede stichting doet ook werk in het land van herkomst :) Zodat daar ook aan gewerkt wordt... Maar ik denk niet dat een hond die in levensnood verkeert, een boodschap heeft aan 'de mentaliteit die in stand blijft als hij niet wordt geholpen'. Ik vind het oké dat honden naar NL gehaald worden, zolang de stichting ten allen tijden de verantwoordelijkheid blijft nemen (zodat honden niet worden doorverkocht/in het asiel belanden) en ook in het land van herkomst aan een betere toekomst werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:53

Ik kan niet zeggen dat ik het niet oké vind, je kan het moeilijk niet oké vinden om een hond in nood te redden.

Maar zolang we het probleem van de herplaatsers hier niet op schijnen te kunnen lossen, vind ik niet dat we daar honden moeten gaan redden, en zeker niet voordoen hoe het moet..... 't Is niet dat alles hier vlekkeloos gaat of zo.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:06

Niet vlekkeloos nee, maar er gebeuren hier niet van die gruwelijke praktijken als daar. Er zullen ook in NL altijd wel herplaatsers blijven. Maar daar worden ze mishandeld, krijgen ze niet of niet genoeg voeding, komen ze nooit buiten, zitten in veel te krappe kooitjes met teveel dieren, tot ze een spuitje krijgen. Dat is van een heel andere orde als hier. Dus wat dat betreft vind ik wel dat we een voorbeeld kunnen zijn :)

Maar ik snap wel wat je bedoelt en ik denk ook dat we wel op één lijn zitten. Mijn mening is ook enigszins gekleurd door mijn eigen buitenlandertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:08

Ik ken ook buitenlandertjes en ik ben zo blij dat die hier wonen, maar toch......
Ik vind het erg dubbel.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:52

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:05

Inmiddels vind ik het niet dubbel meer dat er asiel honden uit het buitenland hier heen komen.
De omstandigheden daar zijn veel malen bar & bozer dan hier. In nederland hebben ze verwarmde hokken, water uit de kraan... brokken enz.
Zoals in Polen word het s'winters gewoon min 20 a 30 graden, hebben ze enkel een houten buitenhokje met stro, water uit de pomp als deze niet bevroren is en met een beetje geluk brok of zelfs vlees. (afhankelijk van alle donaties)

En afgelopen maand heeft Dutchy adoptions er voor gezorgd dat er 10 honden naar Nederland konden komen, diezelfde dag zijn er nog 3 honden door een duitse stichting meegenomen.
In Nederland zou een asiel bijna leeg zijn zijn.... In polen was het nauwelijks zichtbaar. (er bleven nog 355 lieve hondjes over)

Volgende week mogen wij weer rijden naar Polen om donaties te brengen en hondjes weer mee terug te nemen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:25

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:41

Zoolgangster schreef:
Thirty schreef:
Dat kan ook bij een buitenlands hondje dat hier al in een gastgezin verblijft.

En dan is er dus wéér een hond hierheen gehaald met een onzekere toekomst, kandidaat voor een langdurig verblijf in een asiel... Of wil dat gastgezin die hond eventueel blijvend een tehuis bieden?

Ik denk niet dat dat de bedoeling is van een gastgezin, hoewel dat wel eens ooit gebeurt. Maar dan komt de hond in een ander gezin terecht. Maar terug naar het asiel is zeer zeker niet de bedoeling van een stichting.

odilia schreef:
Hebben jullie al eens in een asiel in het buitenland gekeken hoe het er daar uit ziet? en sterker nog, hier in Hongarije worden alle asiels gesloten, alleen de dodings worden nog gefinancierd..... Mijn motto is, elke hond is er 1.
Voor een buitenlandse hond het asiel in Ned. als een hotel. En een veel grotere kans op adoptie.

Dan wordt dat dus geen vakantieland voor mij....

Met als Nienke vind ik het ook verschrikkelijk zoals daar met honden omgesprongen wordt. Ik wil er niets meer over weten, want ik kan het eigenlijk niet verdragen. Ik wou dat ik al die dingen niet wist.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:47

Yamcha schreef:
Denk je echt dat de mentaliteit daar zal veranderen door de honden naar NL te halen?

Goed lezen.
Dat is niet alles wat ik schreef. Daar dragen andere factoren aan bij waar stichtingen mee bezig zijn en die beschreef ik ook.
Adoptie is een manier om de honden van nu te helpen, anders vallen die tussen wal en schip. Want daar worden ze dus niet geadopteerd. Alleen maar afgemaakt.

Het aantal honden wat hier te veel is, komt onder andere door geldwolven. De broodfokkers die lukraak fokken en lukraak verkopen aan jan alleman zonder te schiften in geschikte eigenaren. Ik zie niet waarom honden uit het buitenland niet geadopteerd mogen worden omdat mensen hier veel geld willen verdienen over de rug van honden. Pak díe maar liever aan! Dan zijn er hier niet meer te veel honden!
Problemen moeten bij de wortel worden gepakt.

Yamcha schreef:
Ik ken ook buitenlandertjes en ik ben zo blij dat die hier wonen, maar toch......
Ik vind het erg dubbel.

Gewoon geen partij kiezen. Je bent blij voor buitenlandertjes als die een tehuis vinden, en evenzo voor de herplaatsers hier. Dat ben ik ook. Want alle honden gaan mij aan het hart. En dat reikt bij mij dus niet tot de grens.
Laatst bijgewerkt door Langcara op 09-12-11 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:50

Niet altijd waar dat ze worden afgemaakt.
Het asiel in Polen dood geen enkel dier tenzij hier een hele goede reden voor moet zijn. Maar ten alle tijden word er voor gezorgd dat elk gewond of verward dier opgeknapt kan worden.

Ik weet ook dat het wel eens anders is.... Dit geld ook voor een aantal nederlandse asielen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:51

In Pompeï lopen ook zwerfhonden die je kunt adopteren.
Die leven in het oude Pompeï, worden goed verzorgd.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:53

annebe schreef:
Dit geld ook voor een aantal nederlandse asielen.

Een hond wordt in Nederlandse asielen alleen afgemaakt als ze hem niet durven te herplaatsen vanwege onbetrouwbaarheid, of omdat de hond er dermate slecht aan toe is dat euthanasie humaner is. Gelukkig! In Belgie ligt dit helaas alweer anders, daar ligt ook een hoop werk voor de winkel.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:03

Er zijn zowel in Nederland als in het buitenland zó ontzettend veel asiels/stichtingen waar de honden met de benen buiten hangen, dat het met jouw eisenlijst absoluut geen onmogelijke taak is om een leuke hond te vinden.

Zelf heb ik een hond uit Spanje: allerliefste hond ter wereld, doet geen vlieg kwaad en luistert perfect. Maar er zitten wel een paar erg grote nadelen aan(in ons geval):
- Zindelijk maken duurde een eeuwigheid
- Gedragsproblemen in de vorm van extreme angst (hij is bang voor asfalt, harde geluiden en televisie). Dit is verbeterd, maar nooit helemaal weggegaan, waardoor hij nu noodgedwongen bij mijn ouders in een dorp met alleen zandweggetjes moet wonen. Ik kon hem dus zelf niet meer houden in Eindhoven omdat er teveel asfalt is.
- Hij blijkt nu, nadat we hem 5 jaar hebben, opeens toch Leishmania te hebben. Aan alle onderzoeken, medicijnen en pijnstillers zijn we nu duizenden euro's kwijt. Ondertussen zitten we met een doodzieke, magere hond die heel veel pijn heeft.

Nu zitten er natuurlijk ook gewoon gezonde honden in de asiels die weinig tot geen gedragsproblemen hebben. Die zijn er ook echt zeker wel in het buitenland! Ik ben er dus absoluut niet tegen om een hond van zo'n stichting te adopteren. Maar denk er goed over na, want je weet nooit 100% wat je in huis haalt en het kan alsnog ontzettend tegenvallen.

Succes met je zoektocht

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:21

Mijn spaanse hond was op de een of andere manier heel snel zindelijk. Ze heeft misschien 2x binnen geplast, nooit gepoept. Ik heb ook een hond die heel bang is voor knallen en harde geluiden. Dat is Bobbes. Die hebben we hier als pup gekocht. Kun je van te voren niets van zeggen. Je weet niet hoe een hond zich gaat ontwikkelen bij volwassenwording. Dan moet je op safe spelen en een volwassen hond halen uit een nederlands asiel of een buitenlander die al even bij een opvang gezin zit.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:11

Ik heb ook een hond uit Spanje, hond was getest, geent en gechipt en ik kreeg een duidelijke beschrijving van haar gedrag en karakter en ze zat al enige tijd in een opvangadres in Nederland, toen de hond bij me kwam zijn ze van de stichting nog 3 keer bij me geweest om te kijken of het goed ging zowel voor t dier als voor mij en als er iets zou mogen zijn willen ze me altijd helpen. Hier in de buurt weet ik dat er nog 8 honden van stichtingen uit het buitenland komen en die hebben ook geen negatieve ervaringen met de stichtingen of dat de hond ongezond zou zijn, mijn dierenarts vind Jara zelfs een zeer taaie sterke hond (Podenco die 2 was dat ze bij me kwam, flink mishandeld) ook de honden die ik uit het park ken, die 8 van hierboven heb ik nog nooit gehoord over allerlei dierenartsbezoekjes, ik heb juist naar die rescue's gekeken omdat je in de asiels vaak allen de keus hebt uit en pitbullachtige of een hyperactieve Jackrussel en ik wat anders wilde (Ik heb overigens ook oa een Jackrussel maar die is wel normaal en vanaf 9 weken bij me :+ ) Een stichting die ik echt kan aanraden is http://www.arcanoah.eu/index2.php?scrh=768&scrw=1024 ,mijn podenco komt via een kleine stichting die de probleemgevallen red die de gewone stichtingen hopeloos achten, ze heeft ookwel een aardige gebruiksaanwijzing maar daar heb ik bewust voor gekozen, bij de arc van noah zijn gewoon hele leuke honden en ze zijn heel eerlijk over hoe de hond is, ook pups. Veel succes!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:20

Yamcha schreef:
Langcara schreef:
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Griekenland en Spanje, waar honden lukraak op straat geboren worden, gedumpt worden, en gevangen en gedood worden? Is dat zoals het hoort? Daar moet gewoon iets aan veranderen en het lijkt erop dat dat daar niet van binnen uit gebeurt in die landen. Daar is mentaliteitsverbetering voor nodig en dat is dus óók iets waar die stichtingen aan bijdragen: voorlichting geven op scholen (jong geleerd is oud gedaan), maar ook de mentaliteit van de plaatselijke bevolking verbeteren en laten zien hoe het wel kan, en natuurlijk castratieprojecten opzetten. Want niet geboren laten worden is veel beter dan later af maken. Je helpt zo'n stichting door daar een hond te adopteren, en zo hoop je dat het daar ooit beter wordt.

Het zou mooi zijn als het dan in de toekomst niet meer nodig is in die landen om honden naar het buitenland te laten adopteren.

waarom geen honden naar nederland halen !? dan kun je al die kinderen uit het buitenland daar ook wel laten .
hier in nederland zijn genoeg kinden die ook een gezin zoeken ! maar dat is wel normaal om kinderen uit het buitenland te halen _/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:35

Het grootste nadeel ten op zichte van een hond uit het buitenland en een Nederlandse hond lijkt me toch wel, dat je nog zo'n uitgebreide karakterbeschrijving erbij kan krijgen, als het niet klikt dan klikt het niet. En wat doe je dan? In Nederland kan je uitgebreider kennis maken, en kan hij eventueel nog terug als je echt van mening bent dat de hond beter af is bij een ander baasje.

En trouwens.. niet banketstaaf bedoeld hoor, maar.. Ik vind het niet netjes dat één van je eisen is dat je hond vrij is van gedragsproblemen en medische mankementen. We hadden laatst een schat van een hondje, met maar met Cushing. Of een prachtige hond, een soort zwarte golden retriever, van een jaar oud, die slecht opgevoed was omdat hij zijn hele leven bij een verslaafde man had gewoond. Was echt één van de liefste honden die ik in het asiel heb gezien, maar had gewoon geen idee van hoe je normaal met anderen (mens en dier) om moest gaan. Om maar een paar voorbeelden te noemen :)

Maar goed, veel succes met je zoektocht! :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:35

Ik ben het met Yamcha eens. Ik vindt dat ook erg dubbel. Tuurlijk blij voor een hond uit het buitenland, zou geen dierenliefhebber zijn als dat niet zo was maar dan denk ik aan al die hondjes die hier in het asiel zitten en graag een eigen plekje en baasje willen. Waarom niet eerst in eigen land beginnen als je een asielhond kiest. In die landen houdt je deze praktijken alleen maar aan de gang. Dat zal niet beter worden.

Kinderen uit het buitenland halen, ja wij denken ook over adoptie. Met de tijd. Ik heb me er nog niet in verdiept maar volgens mij is het niet zo makkelijk om een kind uit eigen land te adopteren. Tenminste dat is me verteld door andre mensen die kinderen geadopteerd hebben.

Maar ik denk dat een kind in NL in een tehuis het beter heeft dan een hond in een asiel maar goed.

Waarom zou je een hond uit het Buitenland halen terwijl je daar een hoop gevaar loopt een zieke hond te nemen? dan ook nog eens de honden in NL hier aan blootstelt. De laatste jaren komen tekenziektes die normaal alleen in de warmere landen voorkomen hier ook steeds meer voor. Dat heeft ook zeer zeker te maken met de honden die allen naar hier heen komen. Het klinkt allemaal zo goed maar helaas is dat vaak helemaal niet zo en ook nog eens voor zo weinig geld dat testen helemaal niet uit kan. Ik vraag me dan echt af of die honden daadwerkelijk getetst zijn.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:53

Wilawander schreef:
Waarom zou je een hond uit het Buitenland halen terwijl je daar een hoop gevaar loopt een zieke hond te nemen? dan ook nog eens de honden in NL hier aan blootstelt. De laatste jaren komen tekenziektes die normaal alleen in de warmere landen voorkomen hier ook steeds meer voor. Dat heeft ook zeer zeker te maken met de honden die allen naar hier heen komen. Het klinkt allemaal zo goed maar helaas is dat vaak helemaal niet zo en ook nog eens voor zo weinig geld dat testen helemaal niet uit kan. Ik vraag me dan echt af of die honden daadwerkelijk getetst zijn.

waarom zou dat van rescues komen, hond die ik heb is voledig getest voordat ze in het vliegtuig mee mocht, vergeet niet alle Nederlanders die hun hond in de auto,caravan meenemen op vakantie, wat nemen die allemaal mee en wat dacht je van de hondjes die uit het oostblok hiernaartoe worden gehaald met name de Chihuahua's die je dan later op marktplaats ziet staan, die gaan echt niet keurig via de douane over de grens. Van de rescue stichtingen kan je veel zeggen maar in het contract staat ook dat de hond terug kan mocht er wat zijn en dat allemaal op basis van vrijwilligers die de honden gewoon willen helpen, als je kijkt wat je betaald en wat je ervoor krijgt, alleen de vlucht en sterrilisatie alleen al zijn duurder dan wat je betaald, nee ik vind die veroordelingen te ver gezocht, oke er is idd wat te zeggen voor t feit dat er daar niets aan de mentaliteit word gedaan, maar in Nederland heb je ondanks dat hier wel naar dierenwelzijn word gekeken toch ook heel veel dieren die in het asiel terechtkomen door allerlei omstandigeheden, moeten die dan ook maar blijven zitten want zo stimuleer je het en stopt er niets?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:21

Ik heb een Spaans hondje, dit hondje is kerngezond, inmiddels 7 jaar bij ons, en heeft werkelijk GEEN problemen opgeleverd.
Iedereen verbaasd zich over haar makkelijke en vriendelijke karakter, ze is gehoorzaam, speels... werkelijk een droom van een hond.
En wat tekenziekte betreft? Tja, hoeveel paarden/ mensen/ honden uit NL lopen, helaas, met Lyme rond?
Nederland is 1 van de landen waar de teek het meest welig tiert en lustig om zich heen bijt... dus daar zou ik niets om laten...

Overigens ben ik wel van mening dat een goede stichting veel werk in land van herkomst doet, alleen honden selecteert die zich overduidelijk in een onderdanige rol willen schikken en zich hier prettig bij voelen (dat kun je dan zelf nog verprutsen, maar daar kan een stichting of de hond niets aan doen), en ze eerst observeert in een gastgezin alvorens de hond weg te geven aan de adoptant.

Wij wilden Sticker, zo heet ze, graag adopteren, maar moesten eerst beiden komen kijken, verplicht 48 uur erover nadenken, en dan nogmaals komen, wandelen, van alles met haar doen. Pas wanneer de hond ook naar ons toe trok, zich prettig voelde in onze aanwezigheid, mocht ze mee.
Behoorlijk streng dus, en zo hoort het te gaan!
Ik zou dus absoluut opnieuw voor een 2e handsje gaan....

Ik heb Sticker via http://www.sos-strays.nl/

Ik krijg soms wel de indruk dat veel negatieve geluiden vooral van 'horen/ zeggen' komen.... Daarbij dient aangetekend te worden dat er gewoon erg veel slechte stichtingen werkzaam zijn.
Dus kies zorgvuldig, ga gewoon eens kennismaken met wat honden, kijk hoe het voelt... je bent zelf denk ik je best raadgever in deze.
Maar ga dus objectief kijken, en laat je niet verleiden of juist afschrikken door verhalen van derden.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 10-12-11 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:24

Wilawander schreef:

Van alle Europese landen heerst er in Nederland de grootste tekendruk. Tot tweemaal zo hoog!!!!
De kans dat mens of dier dus ziek wordt van teken is het grootst in eigen land.

Ik weet dat jij erg negatief bent over buitenlandse honden, maar probeer in je redenatie dan wel zoveel mogelijk 'ware' feiten te gebruiken.