Mag een dierenarts een spoedgeval weigeren??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: Mag een dierenarts een spoedgeval weigeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:10

sorry hoor vogeltje, maar hier ben ik het absoluut niet met je eens :n
een da op een half uur rijden vindt ik al veels te ver voor een dier in nood!!
deze dierenarts heeft wel zijn plicht verzaakt en dient hier van de gevolgen te onder zien!!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:15

M_D_H schreef:
sorry hoor vogeltje, maar hier ben ik het absoluut niet met je eens :n
een da op een half uur rijden vindt ik al veels te ver voor een dier in nood!!
deze dierenarts heeft wel zijn plicht verzaakt en dient hier van de gevolgen te onder zien!!

Een half uur is inderdaad wel lang, daar had ik een beetje overheen gelezen. En ik wil hem ook niet verdedigen, want ik vind sowieso dat hij fout heeft gehandeld.
Maar ik snap gewoon zijn motivatie wel. Ook al had ik het zelf heel anders aangepakt, als ik hem was geweest.

En als ik moet antwoorden op de vraag: 'mag een dierenarts een spoedgeval weigeren?', zeg ik dus: 'ja, als hij correct kan doorsturen wel'.

In dit geval vind ik dat excuses van die dierenarts idd op zijn plaats zouden zijn, maar 'de gevolgen overzien', van wat? Het is nog steeds niet zijn schuld dat het beestje is overleden.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 15:16

Zo, het word hier onderhand nog een hele discussie. Dat is nou ook weer niet de bedoeling..

En gevoelens van verdriet projecteren? Ik hem voor de tuchtraad slepen? Tsjong, er weet hier iemand meer dan ik..
Toevallig ben ik heel nuchter, er gaan hier vaker dieren dood, we hebben een boerenbedrijf. Ik weet dat het menselijk kan zijn om inschattingsfouten te maken, maar ik vind dit gewoon grof. En dan niet omdat het diertje overleden is, maar op de manier waarop dit ons duidelijk gemaakt is dat we gewoon niet welkom waren. Wanneer we direct hadden kunnen komen had er misschien nog wel wat gedaan kunnen worden voor Lilly, nu is er niks geprobeerd.. Dan had ze misschien alsnog gestorven, maar had ik wel kunnen zeggen van 'de DA heeft alles gedaan'..
De beste man was overigends gewoon aanwezig op de praktijk, dus een rustige avond thuis op de bank had ie ook al niet.. ;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:18

Sita_ schreef:
En gevoelens van verdriet projecteren? Ik hem voor de tuchtraad slepen? Tsjong, er weet hier iemand meer dan ik..

Ik bedoelde dat niet als reactie op jouw post, TS. Excuses als het zo overkwam. Ik bedoelde het als reactie op meerdere reacties van mensen 'die hem voor de tuchtraad zouden slepen'.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:31

VogeltjeM schreef:
Hier ben ik het niet mee eens. Een dier kan pas overlijden ten gevolge van de weigering, als er geen andere dierenartsen wachtdienst hebben in de wijde omtrek. In dit geval heeft de dierenarts (zij het op een heel onbeschofte, schandalige manier) doorverwezen naar hun eigen dierenarts. Als die gewoon bereikbaar was, dan is er niets aan de hand. Dan staat het die dierenarts vrij om door te verwijzen. Als er nou in de wijde omtrek geen andere dierenartsen (bereikbaar) waren geweest en iedere seconde telt (bijv. bij een maagtorsie) is dat een ander verhaal.

En wat betreft 'had ie een ander vak moeten nemen': ik geloof niet dat als je afstudeert als dierenarts, dat een vonnis is om de rest van je leven geen recht meer te hebben op een avondje vrij, zodra er mensen zijn die aanspraak willen maken op je diensten :=

Om eerst even op het laatste in te gaan: in hoeverre je elke avond dienst hebt is afhankelijk van hoe goed je je zaakjes regelt. Dus ga of bij een groepspraktijk of regel het goed in de omgeving. Dan ben je als beginnende dierenarts toch wat vaker de pineut, maar dat hoort er gewoon bij.

Deze dierenarts had of dienst (en had dan moeten helpen) of had geen dienst (en had dan naar zijn directe vervanging moeten doorverwijzen). Over het algemeen zit vervanging wel in de directe omgeving. Hij verwees hun naar zijn eigen dierenarts, wat op dat moment geen optie was.
Als een dierenarts in geval van nood verplicht is om te handelen, zoals er eerder in dit topic staat, dan is hij gewoon nalatig. Er was sprake van nood, dat is duidelijk, en hij heeft niet gehandeld. Een kitten van 12 weken, niet meer goed aanspreekbaar, kwijlen, ontlasting laten lopen, stuipjes: dat is geen inschattingsfout, dat is gewoon geen zin.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:43

Nikka schreef:
Om eerst even op het laatste in te gaan: in hoeverre je elke avond dienst hebt is afhankelijk van hoe goed je je zaakjes regelt. Dus ga of bij een groepspraktijk of regel het goed in de omgeving.

Daar heb je gelijk in, maar wat ik uit jouw berichtje (misschien onterecht) opmaakte, was dat hij maar 'een ander beroep had moeten kiezen' als hij vrij wilde zijn 's avonds. Dat hij altijd klaar moet staan. Daar ben ik het niet mee eens, want je moet als dierenarts correct kunnen doorsturen. Vind ik dan.

Nikka schreef:
dat is geen inschattingsfout, dat is gewoon geen zin.

Denk dat we daar alleen maar naar kunnen gissen..

En ik speel advocaat van de duivel he. Ik sta nog steeds niet achter de handelswijzen van die man. Ik voelde me geroepen om te reageren, omdat die man helemaal werd afgekraakt door een aantal mensen, terwijl hij misschien wel een goed reden had (enige vrije avond in de week?).

Maar TS zegt dat hij wel degelijk dienst had. Dan is het schandalig idd.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:11

Als het zijn enige vrije avond was geweest,dan had hij de telefoon niet op moeten nemen of hem door moeten schakelen naar zijn vervanger.

Verder ga ik met Nikka mee.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:15

Faruba schreef:
Als het zijn enige vrije avond was geweest,dan had hij de telefoon niet op moeten nemen of hem door moeten schakelen naar zijn vervanger..

dat vind ik ook

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:16

Tja, dat vind ik ook. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:36

TS, wat een ontzettend naar verhaal. Wat eng dat het zo snel kan gaan, dat is toch de nachtmerrie van iedere dierenliefhebber/eigenaar. Allereerst: sterkte!

Ten tweede: als ik jou was zou ik de dierenarts in kwestie uitnodigen voor een gesprek over de situatie. Je kunt hem dan vertellen hoe vervelend je het vond, wat er gebeurd is en hoe jullie zijn manier van handelen/denken/communiceren hebben ervaren. Hopelijk neemt hij je dan serieus.
Mocht het niet zo zijn, heb je op basis hiervan zeker recht en misschien ook reden tot een tuchtzaak. Een tijdje terug heeft een dierenarts die exact hetzelfde heeft gedaan (toen ging het volgens mij om een hond) een officiele waarschuwing gekregen voor het niet verlenen van spoedeisende hulp.

Hiermee bedoel ik dus niet, dat je vooral maar naar de tuchtcommissie moet stappen -en volgens mij was je dat ook niet van plan zo te lezen hierboven. Maar ik zou je wel aanraden om stappen te ondernemen opdat de dierenarts in de toekomst nooit meer dezelfde fout begaat. Je krijgt er je kitten niet mee terug natuurlijk, maar wie weet help je er in de toekomst mensen mee.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 18:09

Even een update van ons.. :)

Mijn dierenarts heeft de dierenarts van gister opgebeld, dat was geen fijn gesprek.
Wel beweerde hij dat hij ons nooit had geweigerd, maar had gezegt dat het misschien voor onze DA fijner was dat we daar heen waren gegaan en niet naar hem.. :? Ze vond het onzin, ze zei ook dat ie nav onze beschrijving wel had kunnen nagaan dat het echt een spoedgeval was en dat we zsm geholpen moesten worden.
Hij kneep hem wel behoorlijk.

Hij zou nog contact opnemen met ons. Wrs. om zijn excuses aan te bieden denk ik.
Onze huidige DA is woest, niet wij maar zij gaat nu een klacht indienen bij het tuchtcollege.. Dus het krijgt nog wel een staartje, maar niet door ons dus.. Wij hebben gezegt dat dat niet nodig was, maar ze stond er op. Het is het ergste wat je als DA kan doen, een dier in nood geen medische hulp verlenen.

De oorzaak van de dood is nog niet bekend. Zo adhv hoe Lilly erbij lag en hoe ze geleden heeft dacht ze in de eerste instantie aan vergiftiging. Ik zou alleen niet weten hoe of wat dat zou kunnen.
Maar ze gaat haar ook openmaken en onderzoeken.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:25

ben benieuwd hoe het af loopt en uiteraard wat er uit het onderzoek komt naar lilly

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:29

Heftig. Los van wat het er gaat gebeuren wil ik je sterkte wensen met het verdriet. Is niet niks zo allemaal.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:35

Houd ons vooral op de hoogte van het verloop van deze zaak...
Ik ben benieuwd of de da in kwestie daadwerkelijk nog belt ;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:45

Sterkte met jullie verlies.

Goed dat jullie DA hier werk van maakt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:24

Zo jij hebt een pittige dierenarts! Die heeft ballen om een collega aan te geven bij het tuchtcollege. Moet zeggen dat ik daar wel respect voor heb. Heeft in ieder geval echt hart voor haar vak.
Zoals ik eerder zei, zou ik al tevreden zijn met welgemeende excuses en het idee dat hij er wat van geleerd zou hebben. Maar ik snap wel dat je eigen dierenarts die echt onaccepatabel vindt. Want zoals Ffortuna zegt, het gaat ook om de mensen na je die misschien ook geweigerd worden.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:29

Ik las het op FB Sita!

Wel fijn dat te lezen dat je eigen DA er nog achteraan gaat. Die neemt je tenminste wel serieus! Al heb je daar nu niet zo heel veel meer aan natuurlijk.. :n

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 19:44

Lilly is gestorven aan een buikwandontsteking, ten gevolge van het Coronavirus (ook wel FIP) genoemd.
Een op de zoveel katten zijn dragers, en een klein aantal krijgt het daadwerkelijk.. Lilly was dus de uitverkorene helaas.. Maar we weten nu wel wat ze had, ze had er zowiezo aan dood gegaan.
Het is niet besmettelijk voor haar zusjes en onze andere katten.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:46

Och wat een pech voor 't beestje! Was ze dan evt. nog wel te redden?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 19:48

Nee, ze zou sowieso gestorven zijn..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:53

Wat sneu! :(:)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 19:54

Ik had zelf alleen liever gezien dat ze dan een spuitje had kunnen krijgen ipv dat ze zo heeft moeten lijden..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:55

Sita_ schreef:
Ik had zelf alleen liever gezien dat ze dan een spuitje had kunnen krijgen ipv dat ze zo heeft moeten lijden..

Dat snap ik..!! Dan had ze niet onnodig hoeven lijden..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:58

Allereerst sterkte, het is niet niks....

Dat de dierenarts niet handig gehandeld heeft is een feit. Aan de andere kant, als iedereen een eind verderop gaat en alleen bij spoedgevallen bij hem komt, kan ik mij voorstellen, als mens dat hij ook een keer denkt, dan ga je nu ook maar naar je eigen dierenarts.

Blijft het feit dat het voor jullie natuurlijk heel erg wrang is..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 20:01

Babsiej, ik wil op jou bericht nog wel even kwijt dat wij hier nog niet zo gek lang wonen en dus voor de gewone zaken bij onze huidige DA zijn gebleven.
Daar we (gelukkig) nooit spoed hebben gehad hebben hebben we er ook nooit aan gedacht hier in t dorp te gaan. Dus ja, het kan op die manier gedacht hebben, maar echt klantenbinding is het natuurlijk niet.. :=