Hoe denken jullie over jagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:53

Brainless schreef:
Het is niet verboden hoor om te jagen op zondag.
Maar het is niet standaard, ook moet je het speciaal aanvragen (dit geldt ook voor België):
Citaat:
Meldpunt zondagjacht

Het jachtvoorwaardenbesluit, dat sinds 1 juli 2008 van kracht is, stelt bijkomende voorwaarden aan de jacht op zondag. De zondagsjacht met vuurwapens moet door de jager minstens 24 uur op voorhand worden gemeld op via het elektronisch meldpunt . Het meldpunt zondagjacht werd opgericht om een evaluatie te kunnen maken van het aantal jachtactiviteiten op zondag en het aantal conflicten met andere recreatieve activiteiten in het buitengebied. Aan de hand van de resultaten kan de minister beslissen of het wenselijk is om de regelgeving over zondagjacht aan te passen.

O niet verboden, altijd wat anders geleerd uit respect. Naja wat ik al zei als je het de jagers vraagt dan krijg je een standaard reactie: 'Dat doe je gewoon niet'

8nnemiek

Re: Hoe denken jullie over jagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:59

Ik snap niet waarom ze dan af en toe wel toestemming geven om op zondag te jagen.. Dat is voor mij meestal de enige morgen dat ik tijd heb voor een mooie buitenrit.. maar dat durf ik dus al weken niet meer, nu het hier vaak klinkt alsof de kogels je om de oren vliegen :n
Heeft in mijn ogen niks te maken met het christelijk zijn (of misschien alleen in de streng gereformeerde delen van nederland).. maar meer met dat men op zondag gewoon graag een dagje er tussenuit gaat, wandelen in de natuur.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:59

Bij ons jagen ze ook.
Wel op vossen omdat die de kippen weghalen bij de boeren. :o
IK vind het zielig maar begrijp de boeren en de jagers ook wel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:01

Ik eigenlijk niet zo veel (meer) tegen de jacht. "Vroeger" toen ik een stuk jonger was vond ik het zielig, je kent het wel klein meisje dode dieren hartstikke eng. Maar toen ik verzorgpaarden gevonden had, tja dat waren jagers. Eerst was het altijd ogen bedenken als er een dood dier was of lag. Nu inmiddels ben ik het wel gewend. En ken redelijk wat van de jacht inmiddels. Ik zou nooit mee gaan puur om het feit dat ik het nog steeds niet aan kan zien om een dier dood te zien gaan en ja of dat nu een muis is of een vos,ree, konijn, haas of fazant. Ik hoef de dood zelf niet te zien vindt ik nog steeds sneu.
Maar alle regels omtrent het jagen zijn best wel wat. Of ze zich er aan houden is natuurlijk ten tweede, ken er ook wel die zich nergens aan houden en alles wat leeft op schiet of ze het nu goed kunnen raken of niet. Maar dat heb je overal of we het nu over de jacht hebben of over paardensport overal zitten rotte appels tussen en dat zul je ook altijd houden.

Zo weet ik ook dat ze de regels vrij goed handhaven zo zijn er ook een aantal jagers opgepakt omdat ze dus tamme fazanten hadden gefokt en alles loslaten en dan als een gek direct er op los schieten. En zo zijn er nog wel meer dingen waarvan ik weet dat jagers de gevolgen hebben ondervonden als ze de regels ernstig overtreden.

Het schieten op katten, tja daar kan ik 1 ding op zeggen als je dat niet wil moet je je katten gewoon op eigen terrein houden waar ze horen. Katten brengen behoorlijk wat schade aan als het gaat om kleine vogels, jonge konijnen end. Dat is de reden dat de meeste jagers op katten schieten, teveel aan katten.

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:06

Ik zie nu zelf ook dat de huismus niet gedood mag worden met een luchtbuks... Mijn fout...

Waar heb je gevonden dat er wel op zondag gejaagt mag worden?

http://www.nojg.nl/FF-wet/ffart53.html Volgens dit artikel mag het niet..

Groet Marien

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:07

8nnemiek schreef:
Ik snap niet waarom ze dan af en toe wel toestemming geven om op zondag te jagen.. Dat is voor mij meestal de enige morgen dat ik tijd heb voor een mooie buitenrit.. maar dat durf ik dus al weken niet meer, nu het hier vaak klinkt alsof de kogels je om de oren vliegen :n
Heeft in mijn ogen niks te maken met het christelijk zijn (of misschien alleen in de streng gereformeerde delen van nederland).. maar meer met dat men op zondag gewoon graag een dagje er tussenuit gaat, wandelen in de natuur.

Naja hier zijn we echt niet streng gereformeerd ;) . Het is ook gewoon uit respect voor de natuur, ook voor de andere mensen in de natuur. Ik ken vaak de jacht op vrijdag en zaterdag, maar niet op zondag :n .

Het is ook niet alleen maar het jagen, natuurlijk word er ook na afloop wat gedronken en gepraat. Vaak in een mooie jacht kamer, die groen is aan gekleed, met natuurlijk wel een gewei of een op gezette fazant aan de muur maar ook mooie schilderijen van jacht taferelen.. Of mooie kleden op de tafels, of oude sierlijke houten stoelen.
Meestal word de jacht aan geblazen, door jachthoorn blazers. Maar als de dag voorbij is, dan word het wild 'dood' geblazen ter ere van het mooie wild wat er in het gebied gelopen heeft en om te ere dat het vruchtbare nakomelingen heeft bezorgt.

Maar bedenk ook de ziekte myxomatose, door de druk van de konijnenpopulatie terug te brengen, is er minder kans om deze ziekte verder te verspreiden. Zijn er meer konijnen in een gebied, dan is er vaak ook myxomatose. Deze ziekte is natuurlijk bedacht om een konijnenpopulatie uit te dunnen en dat doet het dan ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:09

Ik heb geen problemen met de jacht, dieren hebben vaak een prima leven gehad en een snelle dood. Een goede jager jaagt om direct te doden.
Jacht trofeeën zijn niet mijn ding.... Maar om ja, om iets weg te gooien is ook zonde. Als je een dier doodt moet je het ook volledig gebruiken.

Vroeger was ik falikant tegen de jacht, vond ik zielig. Totdat ik jagers had ontmoet die ook heel nuttig werk hadden verricht, want de mannen die ik leerde kennen verlostten ook lijdende dieren die bv waren aangereden of erg ziek waren. Die zeiden ook, wij doen het voor onze lol, eten maar ook voor de dieren. Waren echte regeltjes jagers, want ze deden het volgens het boekje.

Ik heb geen goed woord over voor overtreders natuurlijk!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:12

Ik heb geen problemen met de jacht mits het via de regels gaat. Jagers worden vaak ingehuurt omdat er en overschot (ahhaha leuk woord...) is van een bepaalde diersoort. TEveel konijn richten schade aanTE veel vossen richten schde aan. dus tja... afschieten die hap en daarna lekker opeten!!

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:13

vuurneon schreef:
Ik heb geen problemen met de jacht, dieren hebben vaak een prima leven gehad en een snelle dood. Een goede jager jaagt om direct te doden.
Jacht trofeeën zijn niet mijn ding.... Maar om ja, om iets weg te gooien is ook zonde. Als je een dier doodt moet je het ook volledig gebruiken.

Vroeger was ik falikant tegen de jacht, vond ik zielig. Totdat ik jagers had ontmoet die ook heel nuttig werk hadden verricht, want de mannen die ik leerde kennen verlostten ook lijdende dieren die bv waren aangereden of erg ziek waren. Die zeiden ook, wij doen het voor onze lol, eten maar ook voor de dieren. Waren echte regeltjes jagers, want ze deden het volgens het boekje.

Ik heb geen goed woord over voor overtreders natuurlijk!

Als goede jager, zoek jij door totdat je het aangeschoten wild gevonden hebt en alsnog gedood hebt.
Als een haas wegrent en je hebt het idee dat hij aangeschoten hebt, dan ga je er achter aan.
Op de Veluwe, heb je speciale zoekteams met bloedhonden om aangeschoten herten, reeën of zwijnen te zoeken. En ik kan je zeggen, dat word tot midden in de nacht gedaan ;) . En mocht de zoekactie om 3uur 's nachts gestaakt worden, word er dus de volgende morgen rond 6/7 weer verder gezocht.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 07:23

Wat ik dus niet snap : in NL is er een overschot aan ganzen.
I.p.v ze te schieten,worden ze gevangen en daarna vergast.Dat vind ik nou niet bepaald diervriendelijk.
En ze doen verder ook niets met het vlees en veren.
Dat vind ik zo idioot.

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 07:43

ik heb niks tegen beheersjacht.
maar ben wel tegen sportjagers.
vraag me ook af waarom ze de overschot aan ganzen niet laten afschieten maar vangen en daarna vergassen, vervolgens wordt al het vlees vernietigd.
terwijl er nog sdeeds voedselbanken moeten zijn om mensen te kunnen voeden.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 08:25

bij ons is het pas erg

bij mijn opa en oma zijn er boederijen
en als mensen aan het jagen zijn en zien een kat in zon groot weiland jagen of lopen
schieten ze dood

en weet je waarom omdat die mensen denken dat die kat alle hasen gaan opeten
en dat de jagers daar niks hebben om op te schieten
en dat schieten ze de katten maar dood die ze daar zien lopen
dit vindt ik echt niet kunnen :n %)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 08:35

Ik ben VOOR jagen als natuurbehoud. Dus om te zorgen dat de populatie op een goed pijl blijft. Sommige dieren in de natuur hebben gewoon haast geen natuurlijke vijanden en dan wordt de populatie te groot en krijg je overlast, ziektes etc. Maar het jagen als sport ( het speciaal tame dieren uitzetten om ze af te kunnen knallen) dat vind ik een beetje te ver gaan. Ben ook van mening dat jagen op een respectvolle manier moet gaan. Zorgen dat het dier zo min mogelijk pijn lijd. Vossenjagen en dan door de honden aan stukken laten trekken, dat vind ik een erg dieronvriendelijke manier. Dat er op vossen word gejaagd, daar ben ik het redelijk mee eens, want op mn vorige land daar werden mn kippen steeds opgegeten voor vossen, terwijl het er stikte van de konijnen. Maar de kippen waren lekkerder en makkelijker.
Ze hebben daar dan ook 3 vossen afgeschoten, maar er liepen er nog genoeg.
Als het dus met respect en in harmony van de natuur gebeurd, dan kan ik me er best in vinden, maar anders niet echt.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 08:49

natasha1996 schreef:
bij ons is het pas erg

bij mijn opa en oma zijn er boederijen
en als mensen aan het jagen zijn en zien een kat in zon groot weiland jagen of lopen
schieten ze dood

en weet je waarom omdat die mensen denken dat die kat alle hasen gaan opeten
en dat de jagers daar niks hebben om op te schieten
en dat schieten ze de katten maar dood die ze daar zien lopen
dit vindt ik echt niet kunnen :n %)

:')

Maar om ontopic te blijven.....ik ben absoluut VOOR de jacht :j
Als het volgens "het boekje" gaat tenminste!

Onwetende mensen verwarren de jacht vaak met stroperij.
Jagers moeten zich aan regels houden en het hoofddoel is het in stand houden van het wild.
En ja, dan zullen dieren afgeschoten moeten worden i.v.m. overschot, ziektes beperken etc.
Als ze bv. op reeën moeten gaan, moeten ze eerst een reewildtelling houden. Dat houd in dat ze dagenlang het reewild in de gaten gaan houden en moeten herkennen. Dan komt er een inventarisatie, zodat ze weten wat afgeschoten moet worden (leeftijd, geslacht, afwijkingen etc.).

Maar hebben bv. fazanten in de winter te weinig voedsel, worden ze iedere dag gevoerd op speciale voerplekken in het bos. Het gaat niet alleen om het schieten, maar het in stand houden van gezonde dieren in het wild.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:12

Winddancer ik vind je smiley niet zo gepast, is ook gewoon een mening toch?
Ik als kattenliefhebber vind dat je het niet kunt maken om katten af te schieten die niet in het jachtgebied lopen, zoals Natasha volgens mij noemt (in een weiland van de boer zelf).
Tja, als katteneigenaar weet je misschien dat je kat risico loopt als hij weleens in een jachtgebied komt. Dan nog vind ik het not done om een kat af te schieten, het is toch iemands huisdier.
Eten ze ook katten op trouwens of is dat just for sports??

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:19

Die smiley gaat om het feit dat zij zegt dat de jagers alleen maar katten af schieten omdat ze verder niks te schieten hebben, dat anders de katten de hazen opvreten etc. (en dan heb ik het nog niet eens over het slechte taalgebruik...)

Sorry maar als de katten al de hazen gaan "opvreten" heb je dus een overschot aan hazen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:20

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:22

opisop_shop schreef:
ja maar het meisje is 14 he ;)

Had niet in het profiel gekeken (doe ik sowieso maar zelden) :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:27

ik ook niet, pas na jouw opmerking. Ik kon het aan de schrijfstijl namelijk al zien :)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:37

Zelf ben ik totaal ongeschikt om te jagen. Ik kan al 3 dagen niet goed slapen als ik een zielige tekenfilm zie :D
Het is helaas nodig om de wildstand op orde te houden. Heel vervelende ziektes breken uit, als we dit niet doen en er ergens een te grote populatie van komt.
Dat jagen een hobby kan zijn, kan ik niet inkomen. Voor stropers heb ik ook helemaal geen begrip.
Maar de mensen met een jachtvergunning, die gericht jagen uit voorzorg...tja het zij zo.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:42

Aan de ene kant vind ik het zielig maar aan de andere kant, een dier waarop gejaagd wordt heeft 9 van de 10 keer een veel beter en vrijer leven gehad dan de dieren die op mijn bord belanden. Daarnaast wordt er in de bioindustrie maar een deel gebruikt en wordt er veel weggegooid terwijl een jager (bijna) elk deel van het dier gebruikt en er iets mee doet. Er is geen verspilling en dat vind ik iets goed. Jagen zou mijn ding niet zijn, ik kan er als het goed gedaan wordt respect voor opbrengen. Op facebook had ik een "vriend" uit Amerika die met haar jachttrofeeën op de foto ging en dat op haar facebook zette. Toch vind ik dat weer iets te ver gaan en zelfs een beetje luguber. Dan zit ze naast een dode beer, aan de ene kant denk ik wat heeft die beer jou ooit gedaan (kan je dat vlees eten?) maar ik weet natuurlijk niet of het jagen is om de populatie in stand te houden. Echter stond ze met zo'n rotsmile op de foto dat ik er een naar gevoel bij kreeg.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:47

Dat kan ik me goed voorstellen! Ik kan het ook niet uitstaan hoor als iemand dan per se op de foto er mee moet met een big smile :n
Maar dat zijn wel de mensen (ook de stropers uiteraard) die de jagers, die wel met vergunningen jagen en het alleen maar doen om de wildpopulatie in goede gezondheid te houden, een slechte naam toe brengen.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:51

Sappos schreef:
Aan de ene kant vind ik het zielig maar aan de andere kant, een dier waarop gejaagd wordt heeft 9 van de 10 keer een veel beter en vrijer leven gehad dan de dieren die op mijn bord belanden. Daarnaast wordt er in de bioindustrie maar een deel gebruikt en wordt er veel weggegooid terwijl een jager (bijna) elk deel van het dier gebruikt en er iets mee doet. Er is geen verspilling en dat vind ik iets goed. Jagen zou mijn ding niet zijn, ik kan er als het goed gedaan wordt respect voor opbrengen. Op facebook had ik een "vriend" uit Amerika die met haar jachttrofeeën op de foto ging en dat op haar facebook zette. Toch vind ik dat weer iets te ver gaan en zelfs een beetje luguber. Dan zit ze naast een dode beer, aan de ene kant denk ik wat heeft die beer jou ooit gedaan (kan je dat vlees eten?) maar ik weet natuurlijk niet of het jagen is om de populatie in stand te houden. Echter stond ze met zo'n rotsmile op de foto dat ik er een naar gevoel bij kreeg.

In Duitsland sta je hoog aangeschreven als jij een jager bent. Hier in Nederland totaal niet. Waarschijnlijk gaat dat ook nooit meer komen, maar je staat als jager ingeschreven bij de KNJV Koninklijke Nederlandse Jacht vereniging. Deze bepaalt niet alleen wat er geschoten mag worden, maar controleert ook alles. Er worden ook cursussen gegeven, om bijvoorbeeld bomen te zagen. Dan kun je je jachtgebied onderhouden. Door slechte, weinig kans hebbende bomen weg te zagen of om bijvoorbeeld weer in te planten.
Ook zijn er hygiënecursussen voor het wild. Word er een stuk wild binnen gebracht, waar let je op? Op de gezondheid van de vacht, ogen, alle uiteindes dus de bek of anus. Dan het open snijden, hoe doe je dat? Hoe snijd je zo mooi de stukken eruit, zodat het weer verkocht kan worden als een stukje wild. Als een haas of konijn ziek is, word het vernietigd en dus niet voor consumptie gebruikt.
Ook zijn er zoals eerder genoemd de reewild tellingen. Dagen achtereen op een hoogzit wachten op de reeën om ze te tellen.
Er worden wandelingen georganiseerd voor de mensen om eens van dicht bij de mooie herten en wilde zwijnen te zien.
Je krijgt een aantal loodjes (soort oormerken) per jaar voor reewild en daar moet je het mee doen. Als je er 2 krijgt dan mag je er maar 2 schieten, omdat je anders verboden wild schiet.
Hoe het in Amerika is als je jager bent, weet ik niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:55

Ik snap ook niet dat iemand trots kan zijn op zichzelf, dat ze een dier hebben doodgeschoten :n En dan zeker een groot dier als een beer of eland.. dapper hoor, zo'n groot dier kun je haast niet missen lijkt me, met een jachtgeweer terwijl die dieren niks hebben om zich te verdedigen. Dat is dan toch niks om trots op te zijn? Trots dat ze dat dier hebben weten te vinden in het bos? Zoals een kind trots is als ze hun eerste paasei hebben gevonden.. :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:06

8nnemiek schreef:
Ik snap ook niet dat iemand trots kan zijn op zichzelf, dat ze een dier hebben doodgeschoten :n En dan zeker een groot dier als een beer of eland.. dapper hoor, zo'n groot dier kun je haast niet missen lijkt me, met een jachtgeweer terwijl die dieren niks hebben om zich te verdedigen. Dat is dan toch niks om trots op te zijn? Trots dat ze dat dier hebben weten te vinden in het bos? Zoals een kind trots is als ze hun eerste paasei hebben gevonden.. :=

euh?.... beren en elanden? ken jij mensen die beren en elanden neerschieten?.... want niet om 't een of 't ander, maar die heb je in nederland niet hoor :Y)

En trots... zoals al eerder aangegeven doen jagers veel meer dan alleen maar beesten neerschieten hoor. Ze zorgen ook voor het omgekeerde, als het bijv. met een bepaalde diersoort juist minder gaat (die ze dan sowieso niet afschieten) dan zorgen ze bijv. dat ze verschillende voerplekken neerleggen.
En dus, als ze een wild beest doodschieten in een gebied dat jagers 'verzorgen' en op orde houden, wat is daar mis mee? Waarom mogen ze niet trots zijn?
Of ga je me nu vertellen dat 't veel beter is om een biefstukje te eten van een rund dat z'n hele leven niks anders heeft gezien dan die 4 muren in z'n stal?