Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:17

Heel simpel: een konijn hoort niet alleen. Het is een groepsdier. Precies hetzelfde als je paard leven lang alleen houden en dat ie geen soortgenoten kan zien.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:18

Hoe weet jij dat de dieren het prettig vinden als ze gekoppeld worden aan een soortgenoot?
Ik wil er geen dieren meer bij dus zo is het en niet anders. En dat je dat egoistisch vindt, daar kan ik niets aan doen, dat is jouw probleem. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:19

Nogmaals, ik heb nooit de indruk gehad dat de 2 konijnen samen veel gelukkiger waren. Als ik deze hobby voort zou zetten zou ik het wel proberen maar nu niet, ik wil er geen dieren meer bij.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:19

Ik vind het wel dubbel want er zijn ook genoeg mensen die alleen willen zijn en als dieren dat aangeven door zich vijandig op te stellen denk ik wel dat het goed is.
Mijn konijn zit dus ook een tijd alleen 1e jaar met een konijn toen 3 jaar niet en toen weer een jaar met een konijn en nu weer niet en ik merk nou niet echt verschil aan haar.
En met voeren waarom zou ik minder geven als ze gewoon kan eten wanneer ze wilt en goed op gewicht blijft?
Ik vind het belangrijk dat ze onbeperkt kunnen eten.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:26

Het is belangrijk dat ze onbeperkt hooi heeft, brokken is echt niet de hoofdzaak
Geloof me, 25 gram per kilogewicht is genoeg

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:27

MamboBeach schreef:
Hoe weet jij dat de dieren het prettig vinden als ze gekoppeld worden aan een soortgenoot?
Ik wil er geen dieren meer bij dus zo is het en niet anders. En dat je dat egoistisch vindt, daar kan ik niets aan doen, dat is jouw probleem. ;)

Dat zie je, geloof me, ik heb heel wat konijnen gekoppeld en je ziet echt hoe gelukkig ze dan zijn
Samen eten, likken, tegen elkaar aan liggen, samen rennen, spelen enz

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:28

Mambobeach: Ten eerste wil je even quoten tegen wie je het hebt, want vond het een beetje verwarrend.
Ik snap niet waarom je niet 1 ram bij 1 voedster zet en 2 voedsters bij elkaar houd? ( de cavia's laat ik er even buiten)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:30

WinSel schreef:
MamboBeach schreef:

Dat zie je, geloof me, ik heb heel wat konijnen gekoppeld en je ziet echt hoe gelukkig ze dan zijn

Ik heb ze gekoppeld gehad maar ik zie die vreugde niet zo, die mis ik...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:30

WinSel schreef:

+ meer durven te ondernemen met z'n tweeën :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:31

saskiakefie schreef:
Mambobeach: Ten eerste wil je even quoten tegen wie je het hebt, want vond het een beetje verwarrend.
Ik snap niet waarom je niet 1 ram bij 1 voedster zet en 2 voedsters bij elkaar houd? ( de cavia's laat ik er even buiten)

Ik heb maar 1 ram. :+ Ik had het ook niet echt tegen iemand. :+

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:31

Je moet konijnen ook de tijd geven, liefde kan groeien
En zoals ik al eerder zei, wij kunnen het ook niet met iedereen even goed vinden, zo gaat dat met konijnen ook zo, alle dieren btw

Ram laten castreren, voedster er bij en je hebt een gelukkig koppel :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:32

MamboBeach schreef:
Ik heb maar 1 ram. :+ Ik had het ook niet echt tegen iemand. :+

ja? dat zeg ik toch??

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:33

WinSel schreef:
Het is belangrijk dat ze onbeperkt hooi heeft, brokken is echt niet de hoofdzaak
Geloof me, 25 gram per kilogewicht is genoeg

Dat kan ze er zelf uithalen.
Maar jullie zeggen dat je ze koppelt maar hoe weet je nou dat ze samenhoren, ze kunnen daar leuk doen en elkaar thuis vermoorden.
Als ik er uberhaupt weer 1 bij neem doe ik er sowieso gaas tussen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:34

loversyl schreef:
Dat kan ze er zelf uithalen.
Maar jullie zeggen dat je ze koppelt maar hoe weet je nou dat ze samenhoren, ze kunnen daar leuk doen en elkaar thuis vermoorden.
Als ik er uberhaupt weer 1 bij neem doe ik er sowieso gaas tussen

Die mensen kunnen dat wel zien hoor :j aan de houding/gedrag van de konijnen. Als het zonder agressie is kun je ervan uitgaan dat het ook thuis goed gaat :j
En je moet echt niet zoveel brok geven, dat is niet goed, dan gaat ie minder hooi eten terwijl dat zo belangrijk is. Bovendien als je beperkt geeft kan je goed in de gaten houden of die goed eet. Veel konijnen zijn ook te dik. Je hebt toch geen slachtkonijnen? Of ben je van plan konijn te eten met de kerst?
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 08-11-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:35

Jou konijn kan veel meer eten dan 25 gram per kilogewicht, waarom voer je onbeperkt ?
Wij eten toch ook neit onbeperkt ???

En als je er gaas tussen houd, kun je net zo goed niet een 2e erbij halen, met gaas er tussen zitten ze alsnog niet samen.
In een opvang weten ze karakters van de konijnen die er zitten, zij zoeken een match uit en kijken of je konijn het daar mee eens is, als het in de opvang al goed gaat, gaat het vaak thuis ook goed, als je het iig goed doet... Mocht het niet goed gaan, kun je altijd nog ruilen met een andere
Maar zoals ik al zei, met gaas er tussen heeft het weinig zin

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:37

WinSel schreef:

Ik wel :9

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:38

WinSel schreef:
Jou konijn kan veel meer eten dan 25 gram per kilogewicht, waarom voer je onbeperkt ?

En als je er gaas tussen houd, kun je net zo goed niet een 2e erbij halen, met gaas er tussen zitten ze alsnog niet samen.
In een opvang weten ze karakters van de konijnen die er zitten, zij zoeken een match uit en kijken of je konijn het daar mee eens is, als het in de opvang al goed gaat, gaat het vaak thuis ook goed, als je het iig goed doet... Mocht het niet goed gaan, kun je altijd nog ruilen met een andere
Maar zoals ik al zei, met gaas er tussen heeft het weinig zin

Mensen eten wel onbeperkt, dus waarom dieren niet.
Ik denk niet dat ik de stap ga wagen, heb al keer gehad dat we er 2 bloedend uit elkaar konden halen en al afscheid van 2 konijnen moeten nemen en heb niet zin in nog een keer zoiets.
Maarja denk wel dat het goed is dat er zo'n topic is omdat starters beter wel een koppeltje kunnen aanschaffen vind ik persoonlijk

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:38

Hahah nou pas daar maar mee op :P

Ik zou echt veel minder brok in je bak doen, maar goed je moet het zelf weten :)
Ik zou het jammer vinden voor je konijn om hem alleen te laten, ook dat moet je zelf weten :)
Ik geef alleen mijn mening

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:40

Loversyl: Konijnen mogen onbeperkt hooi eten :j Denk eens aan de wilde soortgenootjes. Die hebben ook niet brok hoor :) Die hebben grassen enz. Tamme konijnen geven we daarom hooi, maar omdat konijnen in het wild veel soorten planten eten geven we brokjes als aanvulling voor de vitaminen net zoals we groentes geven als aanvulling.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:41

Idd, brok is aanvulling, hooi is hoofdzaak
25 gram per kilogewicht brok, meer dan genoeg !

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:41

WinSel schreef:
Hahah nou pas daar maar mee op :P

Ik zou echt veel minder brok in je bak doen, maar goed je moet het zelf weten :)
Ik zou het jammer vinden voor je konijn om hem alleen te laten, ook dat moet je zelf weten :)
Ik geef alleen mijn mening

Klopt, ik waardeer het ook wel.
Maar ik geef mijn mening ook en ik denk dat het wat mijn konijn betreft niet echt zin heeft.
En ik vind onbeperkt voer gewoon belangrijkXD
Maar over het algemeen vind ik ook dat konijnen samen horen alleen uit ervaring met mijne denk ik dat mijne een uitzondering is :Y)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:41

Lees mijn bericht eens Loversyl.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:42

Onbeperkt voer is neit belangrijk, onbeperkt hooi wel maar goed...

Waarom probeer je het niet nog een keer met je konijn ? Neem ej konijn mee naar een opvang en je ziet het snel genoeg :)
Maar dan thuis wel zonder gaas, want anders helpt het neit

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:43

Mijn eerste konijn was een ram, en die zat alleen in het hok.
Als ik er aan terug denk, is die echt weggekwijnd, waar ik me nu nog erg schuldig over voel,
maar destijds herkende ik de tekenen simpelweg niet.
Nu heb ik 2 voedsters die samen gehouden worden, en het verschil is duidelijk te merken:
Zij zijn veel levenslustiger, en ogen zelfs fysiek gezonder (Kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat dat laatste met elkaar te maken heeft).
Dus ja, konijnen horen samen.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:44

saskiakefie schreef:
Lees mijn bericht eens Loversyl.

Heb ik gelezen, maar als ze beide onbeperkt krijgt wat is het probleem dan