Dier achterlaten bij de dierenarts na het inslapen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:58

Ik vind dit wel een goed topic, omdat veel mensen inderdaad niet weten wat er met de dieren gebeurd.
Er was laatst bij mij op school ook een cursus voor dierenartsen waarbij ze levenloze dieren moesten gebruiken. Toen was ik toch wel benieuwd waar ze al die overleden dieren vandaan haalden.
Maar goed, we mochten dat eigenlijk helemaal niet zien omdat ze bang waren dat er foto's gemaakt van zouden worden en dan uitlekken via internet. Kan me er ook wel iets bij voorstellen gezien er veel mensen zijn die dat toch wel eng/cru vinden.
Ik laat mijn overleden dieren achter bij de dierenarts, behalve mijn konijnen die in de tuin zijn begraven. Dat heb ik alleen gedaan omdat ze hier thuis zijn overleden en niet bij de dierenarts. Ik vind dat een overleden dier blijft leven in je hart door alle dierbare herinneringen. Het lichaam is voor mij niets meer als een omhulsel.
Wat trouwens niet wegneemt om met respect om te gaan met een overleden dier. Ik heb een tijdje terug een paar dagen geholpen bij een dierenarts. Toen was er ook een konijn geëuthanaseerd, die heb ik nog even een aai gegeven en een afscheidwoordje gegeven alvorens heb eerbiedig in de vriezer neer te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:09

Vlak voordat onze hond zo ziek werd dat ze moest worden ingeslapen, was ze nog onwijs fit en hadden we nooit nagedacht over wat we met haar zouden doen als ze zouden overlijden. We hebben vrij abrupt afscheid van ons lieve mormel moeten nemen dus ook geen helder hoofd om een goede beslissing te kunnen nemen. De dierenarts heeft haar met tranen in haar ogen in laten slapen en meegenomen. Wat er daarna precies met onze hond gebeurd is weet ik niet, maar omdat de dierenarts er zelf ook zoveel moeite mee had, heb ik er alle vertrouwen in dat ze met respect is behandeld. :j Maar toch goed om hier inderdaad eens bij stil te staan voor een eventueel toekomstig huisdier :)

sunny_l0ve

Re: Dier achterlaten bij de dierenarts na het inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:12

zeker inderdaad! ook omdat je hoofd er totaal niet naar staat om over dit soort dingen te denken als je je huisdier laat inslapen. Nu kun je rationeler denken en keuzes maken, net zoiets als bij mensen gecremeerd of begraven worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:16

Al mijn diertjes zijn gecremeerd en uitgestrooid. Kan me ook even niet herinneren of ze individueel gecremeerd zijn. We hebben wel een crematiebewijs liggen. Overigens zou ik er niet tegen kunnen als er een potje in mijn huis staat.

marjank1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:19

Ik zou ook nooit mijn dier achterlaten bij de dierenarts, ik zou ze of laten cremeren of in de tuin begraven. Ik heb al een aantal keren stage gelopen bij een dierenarts (ben aant leren voor dierenartsassistente) en ik blijf het moeilijk vinden om de dieren in een plastic zak te stoppen en in de diepvries te duwen, wetende wat er met ze gaat gebeuren. Gelukkig merk ik dat steeds meer mensen kiezen voor crematie.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:34

Mij maakt het niets uit wat er na de dood gebeurt. Ook niet voor mezelf (ik vind het verhaal van de buurvrouw onder het dekentje erg mooi, zou mijn variant kunnen zijn). Dit komt omdat ook ik denk dat er na de dood enkel een leeg omhulsel achterblijft - je ziet bij zowel dieren als bij mensen echt de blik leeg raken bij overlijden. Wat vervolgens met dit omhulsel gebeurt, doet er (in mijn ogen) niet toe. Zo ook bij dieren. Ik heb dieren in de tuin begraven, achter gelaten bij de DA, of na inslapen aldaar mee terug naar huis genomen.
Bij mijn laatste dier, een tamme kip waar ik echt gek mee was, heb ik besloten om deze na inslapen bij de DA mee terug te nemen (in een handdoekje gewikkeld in mijn handtas :+ ). Dit, zodat de hond die ook heel gek was met de kip, afscheid kon nemen en eraan kon snuffelen. Daarna heb ik em in de container gegooid (vast verboden, maarja).
Zolang je maar goed voor de dieren bent zolang ze leven en bij je zijn, dan maakt het mij na overlijden niets meer uit.(Ik heb weleens een kip laten röntgen, waarna bleek dat er niets meer aan te doen was.)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:06

Ik zou ze laten cremeren.
Onze honden zijn ook gecremeerd, vroeger lieten we de dieren ook achter, maar toen onze Duitse Dog overleed, besloten we te cremeren, hij was zo'n gezinslid. We missen hem nog steeds.

Onze bouvier idem dito, maar die was heel langzaam aan oud geworden en hebben mijn ouders na de tweede hersenbloeding in laten slapen, en ook gecremeerd.

Mijn ouders wilden beide honden samen op het strand uitstrooien, daar waren ze het liefst.
Maar volgensmij hebben ze het nog steeds niet gekunnen ....

Ik weet wel dat ik mijn poezenbeesten ook laat cremeren, wat ik met de as doe weet ik nog niet. Waarschijnlijk wel een sieraad..

Dode beesten kan ik goed mee omgaan, heb jaren lang in de varkens gewerkt, slachterij, fokkerij etc, dus heel veel dode beesten gezien en mee moeten "zeulen" .
Maar mijn eigen woezelige poesjes.... dat is een heel ander verhaal..

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:14

Wij hebben in de afgelopen 4 jaar twee poezen moeten laten inslapen. Allebei hebben we ze achtergelaten bij de DA, die ook zorgt voor groepscrematie, om het maar even zo te noemen.
De eerste poes hadden we met zacht mandje en al in de reiskooi gedaan en daar hebben we haar in laten liggen toen ze overleden was.
De tweede poes, begin septemer jongstleden overleden, lag op een handdoekje op de behandeltafel. Toen ze overleden was heb ik haar heel voorzichtig opgetild, de handdoek opengevouwen, haar er weer zachtjes opgelegd en tot slot haar met de de resterende helft van de handdoek afgedekt.
Ik vond dat ik dat moest doen, dat dat het enige was wat ik nog voor haar aardse lichaam kon betekenen. Een laatste teken van respect.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:22

Mijn honden blijven niet bij de da na inslapen, die komen weer naar huis.
Een paar jaar geleden is onze dobermann na ziekte overleden. Haar hebben we individueel laten cremeren en haar urn staat hier in huis.

Vorig jaar hebben we onze bouvier (thuis) in laten slapen, die hebben we begraven achter het huis. Beestje was 12 jaar, een prachtige leeftijd.

Afgelopen maart hebben we volkomen onverwachts nog een hond verloren, wat echt verschrikkelijk was, wat waren we vreselijk gek op dat beestje. Hij zou die maand net een jaar worden, is helaas niet gelukt. No way dat hij bij de da zou blijven, we hebben hem meteen opgehaald toen we hoorden dat hij overleden was en een dag later is ook hij individueel gecremeerd en ook hij staat hier in huis.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:23

Anne_GTI schreef:
Ik heb er geen moeite mee dat ik mijn hond bij de dierenarts heb achtergelaten. Op het moment dat het dier dood is heb ik er niks meer mee. Heb prachtige herinneringen aan de hond en veel foto's maar dat het dode lichaam de destructie in gegaan is tja, het was niet anders. Zelf begraven kon even niet, vorst in de grond. Andere opties zag ik helemaal niet zitten. Het gaat om een dier en niet om een mens en daar heb ik een groot onderscheid tussen wat niet wil zeggen dat ik niet gek ben met mijn dieren. Het is alleen wel anders.

_/-\o_ Denk er precies zo over. Goed verwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:23

Het klinkt heel banketstaaf..
Maar ik heb 1x mijn cnaaf bij de DA achter moeten laten,
maar of hij met respect behandeld is?
Maakt mij niet uit, zolang ze het niet als (vergiftigd dus) hondenvoer gebruiken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:35

Ik vind het eerlijk gezegd best een naar idee dat zoveel mensen hun dier thuis willen begraven, of dat al gedaan hebben. Leuk joh, ga je verhuizen en je nieuwe tuintje nietsvermoedend vrolijk omspitten kom je de al dan niet vergane restanten tegen van het huisdier van de vorige bewoner. Daar zou ik nou bepaald niet vrolijk van worden!

Bij mij gaan ze allemaal gewoon naar de destructie. Dood is dood, dier merkt er niets meer van en ik heb het dier altijd een stukje bij me, in mijn hoofd. Vergeten doe ik ze niet. En ik ben ook nog nooit bij het graf van een overleden dierbare mens geweest, waarom zou ik wel naar het graf van een dier gaan? En op de schoorsteenmantel zetten vind ik persoonlijk nou ook niet zo'n strak plan. Voor mij is het dier weg als het de laatste adem uitblaast. Dan is het alleen nog een schilletje. Hetgeen wat het dier het dier maakte is er niet meer.

Ik heb onze kat, die thuis is overleden, dan ook gewoon zelf naar de dierenambulance gebracht met als doel destructie. Het was goed.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:43

Ik heb pas een keer een dier in moeten laten slapen. Dit was een konijn en die hebben wij zelf in de tuin begraven.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:44

Jos brink schreef ooit toen hij zn kat naar de dierenarts bracht nu heeft ze nog een ondeelbaar ogenblik van haar leventje de hele stad verlicht. volgens mij gaan ze hier naar de vuilverbranding wat ik er van weet. In Den Haag ik denk dat het aanbod in zon grote stad te groot is om ze een voor een te laten gaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:52

onze hond hebben we thuis in laten slapen. wij vonden het echt super fijn dat deze optie er was bij onze dierenarts.
daarna is ze op de wei van een familielid begraven.

bij ons huidige hond zou ik dit weer zo doen :j

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:06

Onze hond is bij de da ingeslapen en daarna weer met ons mee naar huis gegaan en begraven.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:08

Ik moet heel eerlijk te zijn zeggen dat ik het per dier weer anders doe. Voorheen hebben we de cavia's op eentje na, altijd in de tuin begraven. Hier liggen dan ook 2 cavia's in de tuin. Gelukkig wel diep en ze zijn dus ook niet op te graven als je een simpel plantje of bollen wil planten, maar toch zou ik het wel moeilijk vinden om dan te verhuizen. Misschien ben ik dan nog wel in staat om ze op te graven. :D Het idee gewoon dat een onbekend iemand hun graf verstoord zou ik erg onprettig vinden. Begraven doe ik waarschijnlijk dan ook niet meer in de tuin. Ik zeg expres waarschijnlijk, want het is ook afhankelijk van de situatie. Is er een mogelijkheid om het dier weg te brengen en dat soort dingen.

Een van de cavia's heb ik wel achtergelaten bij de dierenarts en die is dan ook bij de destructie terecht gekomen. Vergeleken met onze andere dieren heeft zijn waarschijnlijk de meest onwaardige rustplaats gekregen, maar voor mij voelde dat op dat moment (en nog steeds, ik heb er geen moeite mee) gewoon goed.

De vier katten die overleden zijn afgelopen jaar, zijn alle vier individueel gecremeerd en staan dan ook in een urn op de kast. Ik heb bij een bokker glaskralen besteld en hier komt hun haar in, zodat ik het om hun urn kan hangen. Ik heb alleen nog niet de moed kunnen verzamelen om het haar erin te doen.

De cavia die als laatste is overleden is ook individueel gecremeerd. Ik had namelijk een heel speciale band met dit diertje en hij moest en zal dus ook een plekje op de kast hebben.

Mogen de cavia's en konijnen overlijden die we nu hebben, zou ik ze waarschijnlijk laten cremeren, maar niet individueel. Ze mogen uitgestrooid worden over het veldje dat daar achter het crematorium ligt, aangezien ik liever niet meer heb dat ze in de tuin terecht komen hier. Maar het kan ook zijn -ligt dus aan de situatie- dat ik er toch voor kies om ze mee te laten nemen door de destructie via de dierenarts. In de kliko zullen ze niet belanden.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:19

Bij onze DA is het ook mogelijk de dieren achter te laten.
Dit hebben wij met goed vertrouwen toch al een drietal keren moeten doen.

Van alle drie de keren hadden we er een goed gevoel bij. Het dier heeft pijn gehad.
wij hebben onze plicht hem daarbij te helpen. En wat er daarna gebeurd is voor iedereen
persoonlijk. Wij kiezen niet voor begraven in de te tuin of weiland. Het idee dat ie maar
opgegraven zou worden zeg. :(

Verder kregen wij allebei de keren van het crematorium een mooie rouwkaart
binnen met daarop de naam van het dier. datum van cremeren, en nog een mooie
tekst.

op deze manier hebben wij er vrede mee.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:28

Dat doe ik dus ook niet, omdat het helemaal tegen mn gevoel indruist.
Ik heb 2 honden in moeten laten slapen en dit heb ik bij mij thuis in de woonkamer laten doen.
Gewoon in hun eigen vertrouwde omgeving, want dat vond ik heel erg belangrijk.
Het is enorm heftig om afscheid te moeten nemen van je dier, juist daarom wilde ik dat voor hen en voor mijzelf in eigen vertrouwde omgeving doen.
Beiden zijn ook heel rustig gegaan.

Beiden heb ik zelf naar het crematorium gebracht en ook zelf naar de oven gebracht.
Gewacht tot ze gecremeerd waren en weer mee terug naar huis genomen.
Het is de bedoeling dat zij ooit op Aruba uitgestrooid worden, maar dat reisje ga ik voorlopig nog niet maken. :P
Ik zie het als een laatste stukje zorg wat ik voor hen heb kunnen doen.
Het gaf mij veel rust dat ik het zo heb gedaan, vooral ook om mn verdriet beter te handelen daarna.

De hond die ik nu heb, laat ik ook thuis inslapen, evenals mn kat, mocht het er van komen.
Beiden laat ik niet cremeren, maar begraaf ik in mn tuin.
Ja, ik weet dat het officieel niet mag, maar daar heb ik geen boodschap aan.
Ik heb een koophuis en blijf hier nog jaren wonen.
Dat maakt dat ik dit graag op deze manier wil doen.
Overigens heb ik mn vorige kat al begraven hier.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:39

mick75 schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd best een naar idee dat zoveel mensen hun dier thuis willen begraven, of dat al gedaan hebben. Leuk joh, ga je verhuizen en je nieuwe tuintje nietsvermoedend vrolijk omspitten kom je de al dan niet vergane restanten tegen van het huisdier van de vorige bewoner. Daar zou ik nou bepaald niet vrolijk van worden!

Lijkt me niet dat je een dier op 50 cm diep begraaft?
Die leg je minstens een meter diep.
Met tuinieren kom je echt niet zo diep in de grond.
De kans dat zoiets gebeurd is echt minimaal tot niet.

Daarbij: kleine huisdieren zoals konijn ed daarvan vergaat het skelet ook binnen een aantal jaren.
Daar vindt je dan niets meer van terug.

En mocht het zo zijn dat het dan wel zou gebeuren: het zijn maar ene paar botjes of hooguit een schedel.
Lijkt mij persoonlijk niet zo dramatisch, temeer omdat het nietszeggend is voor de persoon die het opgraaft.

Als je in het bos loopt kun je ook een half vergaan dier of een schedel tegen komen.
Dat op zich lijkt me niet eng of onoverkomelijk?
Net als wanneer je op de snelweg rijdt: hoe vaak ik niet een kadaver zie liggen en dat is idd niet prettig, maar evenmin te voorkomen.

Bij een dier wat je in de tuin evt tegen zou kunnen komen kun je iig nog de gedachte hebben dat er veel van het dier is gehouden en deze met zorg een laatste rustplek heeft gekregen.
Dat lijkt me gemakkelijker dan die kadavers aan de snelweg....
Er is geen sprake van emotie oid bij diegene die wat botjes terug vindt in zn tuin.

Ik vind dit dus geen steekhoudend argument om tegen begraven in tuin te zijn.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:41

Wij hebben een privé begraaf plaats voor onze huisdieren achter de heg.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:02

Trennie schreef:
mick75 schreef:

Lijkt me niet dat je een dier op 50 cm diep begraaft?
Die leg je minstens een meter diep.

Inderdaad, onze hond ligt echt diep, die graaf je zomaar niet op. Bovendien hebben wij drie hectare grond achter het huis, ik denk niet dat waar hij ligt, mensen gaan tuinieren.
Dit voelt gewoon goed, en dat is het belangrijkste.
Net als dat er twee honden in een urn in huis staan, ik zou niet anders willen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:15

Indien mogelijk zou ik voor mijn honden kiezen voor thuis inslapen.Indien niet dan gaan ze mee naar huis waar hun maatje en andere familieleden afscheid kunnen nemen.
Ik zal ze zelf naar het crematorium brengen en ophalen.
Het is maar de verpakking,de ziel is weg,maar het is wel de verpakking van mijn zieltje waar ik jaren lang van gehouden heb en daar wil ik toch respectvol mee omgaan.
eindigen in de kliko verdienen ze niet...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:30

Ehm, als ik in het bos of door de duinen ga wandelen, dan ga ik er vanuit dat ik in de "natuur" aan het wandelen ben, en ja, daar horen kadavers bij. Lig ik ook niet wakker van en zal eventueel aanwezige kinderen dan ook met genoegen vertelen wat dat is en hoe het zo komt en dat dat nou eenmaal een "part of life" is.

Ik vind je eigen tuin wel iets heel anders. Daar verwacht je niet op een restant van een dier te stuiten en bovendien kunnen er kinderen zijn die gaan wroeten, mischien een hond die eens gaat graven... Een meter is echt niet zo heel erg diep. Met een beetje vijver zit je daar ook al zo ongeveer aan. Ben je vrolijk je vijver aan het ingraven kom je het halfverrotte kadaver van de hond van de vorige bewoner tegen... Gezellig hoor! En lekker hygienisch ook. Er is een reden dat je dieren niet in je tuin mag begraven en dat niet alleen maar dat ze geld kunnen vangen voor de verwerking. Het is ooit verboden om de verspreiding van ziekten te voorkomen. Maargoed, regeltjes zijn voor iedereen behalve jezelf he, wanneer ze lastig zijn...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:32

Als ik in een woonwijk woonde met een klein tuintje, denk ik dat ik een (grote) hond er niet zou begraven.

Maar wij wonen op een boerderij met véél grond en de hond ligt niet op een plek waar mensen zullen gaan tuinieren, denk ik zomaar.