Voeradvies gevraagd voor moeilijke Bordeaux Dog van 10 mnd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:26

Hier krijgen onze BD`s al een dik jaar smuldier...
De oudtste is 2 1/2 en de jongste net een jaar.

Voor die tijd heb ik voer van Tinlo gehad en daarvoor Carnibest, maar carnibest vind ik behoorlijk duur!!
Zeker met 2 groet BD`s is dat bijna onbetaalbaar...

Beide dames kregen hier tot vorige week 1200 gram per dag, 2 x 1 1/2 bakje.
Echter vond ik onze jongste BD te mager en dus ben ik die 1600 gram gaan voeren...2 x 2 bakjes dus.

Via bokt kwam ik op de site van lotgering en heb vandaag een krat gemend van 18 kilo binnen gekregen en heb daarbij ook vissenkoppen, strot, nekken e.d. meebesteld.
Dat is dan wel weer ideaal dat ze het netjes thuis bezorgen!
Dus ik ben benieuwd of ze met Lotgering toch wat makkelijker gaat aankomen.

Altijd voeren waar je zelf achter staat en waar je hond het het beste op doet, het zal toch experimenteren zijn maar alle KVV zijn idd nog gezonder dan welke brokkken ook!
En idd niet daar je d.a. luisteren wbt voer...

Onze oudtste heeft suikerziekte van pup af aan...ze smeerde mij brokken aan maar koolhydraten zijn super slecht voor haar!
Als ik had geluisterd had ze er echt niet meer geweest!
Ik gooide een balletje op over kvv en kreeg zure gezichten van de d.a.....
tja...je moet doen wat je denkt dat het beste is zeiden ze...
nou ik ben blij dat ik de overstap toen gemaakt heeft want het heeft haar leven gered!
Haar suiker ging omlaag en ik kon minder insuline gaan spuiten dan met de brokken die EN heel duur waren EN vol met koolhydraten zaten....

Ronne

Re: Voeradvies gevraagd voor moeilijke Bordeaux Dog van 10 mnd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 22:00

Nou even een update na 3 dagen KVV! Chev krijgt nou ongeveer 1500 gram KVV per dag en dan mix ik smuldier compleet (afwisselend pens en vlees) met een ander bakje (dus kip of vlees etc) en wat pens van rodi. En tot nu toe staat ie kwijlend naast me in de keuken (terwijl ik m eerst rond etenstijd bijna z'n mand uit moest slepen naar z'n bak) en likt ie de bodem van de bak er bijna uit. En belangrijker nog: sinds dinsdag heeft je keurige harde drollen (die ie eigenlijk nog nooit gehad heeft), al hebben ze wel echt precies de kleur van pens haha. Dus als ie nou ook nog aan gaat komen ben ik dolblij en jullie eeuwig dankbaar!! :P

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:20

:D :D super!!

ik was laatst met mijn hond pip bij haar broertje en die kreeg ook brokken,na een gesprekje daar zijn de eigenaren van de broer van pip ook over gegaan op smuldier en die zeggen ook,hij piept gewoon bij de koelkast om zijn eten,terwijl brokken er de hele dag stonden...

die zijn ook zo enthousiast... :D

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 22:39

Super toch? :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:39

:j zeker weten.....

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:37

Vandaag belde de DA met de uitslag van Chevy 's bloedonderzoek en ook hierin was alles helemaal goed! In eerste instantie wilde ie dus pilletjes gaan geven voor 3-4 weken die op z'n dikke darm werken, maar toen ie hoorde dat zijn poep nu zo goed was met dit voer, vond ie t zelf ook overbodig. Dus nu moet ik t laten weten als ie weer opnieuw aan de dunne gaat (zonder aanwijsbare reden) en dan pas gaan we verder kijken. Hopelijk blijft uw t dus zo goed doen, want eerlijk gezegd heeft t me nu wel genoeg geld gekost allemaal haha! Al moet ik zeggen dat t ook wel een geruststelling is om te weten dat ie verder niks ernstigs mankeert!

Daarbij heb ik de indruk dat ie nu langzaam ook iets voller begint te worden! Hoor t ook van anderen, maar kan nog wishfull thinking zijn! :P

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:40

Hier ook een moeilijk etende BD dame op Smuldier.. Vind ze heerlijk!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:59

Ronne, wat een goede berichten, super +:)+ Het lijkt wel een reclame voor Smuldier :+

Precies hetzelfde verhaal was het hier, bak vol met brokken werd met lange tanden opgegeten en vaak bleef er nog veel over. Nu is het vlees in 1 min helemaal op, bak wordt grondig uitgelikt, kan 'm zo weer in de kast zetten, zo schoon is dat ding :') En dan nog vaak die blik er achteraan: "was dat alles baas, lust nog wel wat :9 "

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 21:02

Haha ja hier ook! Maar durf m niet te veel te geven... Ondanks dat ie aan moet komen ben ik ook bang dat t niet echt goed is om van een beetje brok naar bergen vlees over te stappen... Hij krijgt nou tussen de 1500 en de 1800 gram... Lijkt me wel voldoende toch?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:07

Eerst kijken hoe hij het hierop doet, mocht je vinden dat hij wel erg snel aankomt, kun je altijd terug in grammen.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 21:08

Ja ik denk dat ik dit voorlopig even aanhoud!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:18

Best kans dat je na een tijdje moet gaan minderen, woef is nu nog in de groei maar ook dat stopt een keer (gelukkig wel :+ )

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 21:36

Haha ja ik houd m in de gaten!

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:47

Ronne schreef:
Haha ja hier ook! Maar durf m niet te veel te geven... Ondanks dat ie aan moet komen ben ik ook bang dat t niet echt goed is om van een beetje brok naar bergen vlees over te stappen... Hij krijgt nou tussen de 1500 en de 1800 gram... Lijkt me wel voldoende toch?

Dat lijkt me echt meer dan voldoende, even een tijdje hierop laten.
Kijken of hij aankomt zoniet afvalt en daar op aanpassen, wordt ie te dik dan wat minderen.

Mijne doen het nu al een paar dagen op Lotgering en ik heb wel het diee dat onze BD van 12 maanden al wel dikker wordt.
Bovendien zijn ze vanmorgen heerlijk een dik half uur bezig geweest met de runderstrotten....je wilt alleen niet zien hoe het honden bankstel er buiten uitziet nu... :') net of er iemand geslacht is... _O-

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 22:09

Ieuw! Dat ga ik dus echt niet doen hier binnen hè! :P

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:13

Moet je eens haring geven of nog erger een zalmkop, weet je niet wat je ziet en ruikt.........

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 22:32

Blegh! Hij heeft een tijd terug ook Kivo met vis gehad, toen leek t ook net alsof ik een enorme paling achter in de auto had zitten! En ik stond 's ochtends bijna te nekken boven z'n etensbak! :P

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 07:54

Ronne schreef:
Ieuw! Dat ga ik dus echt niet doen hier binnen hè! :P

Hebben ze hier ook buiten gehad hoor, hebben een oud bankstel voor de honden buiten staan :D

zalmkoppen gingen er hier ook lekker in...
Afbeelding

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:02

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:33

lynne_berna schreef:

En wat voegt dat toe?
Dan krijgt ze tegen betaling hetzelfde advies als hier...oh nee, ze moet natuurlijk een veel betere kwaliteit vlees krijgen die daar in de webshop te verkrijgen is...
Daarbij vind ik het een erg onduidelijke website. Je krijgt geen info over wie erachter zit, waar het huis en of ze uberhaupt wel hondenervaring hebben. Voor mij een dikke nono dus.
TS, super dat je hond nu graag eet en aankomt...
Laat je niet gekmaken, smuldier is prima voer!!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:25

Ik heb me toevallig laatst verdiept in alle soorten kvv. Heb er wat uurtjes bestudeer werk aan gehad, maar snap nu een stuk beter wat mijn hond nodig heeft!

Lotgering en smuldier zijn eigenlijk de 'slechtere' kvv's. Maar nog altijd stukken beter dan brok.

Carnibest (zou ik diabetes aanraden, daar zit geen rijst in) is op zich een goed merk, maar weer vrij duur en er zit een premix in.

Tinlo barfmenu is op zich ook goed in verhouding met de prijs, maar zitten geen groenten in, dus dat zou je dan zelf er bij moeten doen. (Of je kunt een groentemix erbij kopen)

Shaweca dogfood is de goedkopere lijn van Haaksbarf. Het verschil is dat shaweca voor de calciumbron overal kippenbotten in vermaalt, en haaksbarf echt de botten van de smaak die je koopt. (Dus koop je geit, zitten er geitenbotten in vermalen) Voor de kwaliteit een zeer goeie prijs! Haaksbarf is wel weer vrij duur.

Het beste is om te wisselen tussen verschillende soorten kvv's. Met de reden dat je dan zoveel mogelijk diersoorten kunt geven. Shaweca heeft opzich een redelijk assortiment aan diersoorten.
Er wordt aangeraden om per 3 weken minimaal 4 verschillende diersoorten te geven.

Hoe beter de kwaliteit, hoe minder je hoeft te voeren. Mijn hond heeft 800gram smuldier nodig om op gewicht te blijven (weegt 25kg) maar maar 500 gram Carnibest.

Een beetje graan kan een hond wel verdragen, maar als er zo leuk staat dat er rijst in zit is dit eigenlijk niet aan te raden. Hun kleine behoefte aan granen halen ze uit de groente. (Zo'n 10% van de maaltijd)

Om een beetje aardig te blijven voor je portemonnee, raad ik je Shaweca aan. Een mooi assortiment diersoorten, goeie kwaliteit en niet zo duur.

Hierbij ook nog even een link: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1537493&&hilit=smuldier+kvv&start=75
Op pagina 4 staat een uitgebreide post van Axel_Clauw.