Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
loulou schreef:ja dat snap ik, maar het ging mij erom dat het tentoonstelling fokkers werden genoemd en dat ben je in mijn ogen niet als je met overbeten en reuen met 1 bal fokt. want die zijn niet welkom op een tentoonstelling.
tentoonstellingsfokkers fokken in hun ogen met goede gezonde honden.
als je met overbeten en gedragsproblemen fokt neem je helemaal niks meer serieus en ben je dus echt een broodfokker imo
Lamar schreef:Dat is wel de realiteit van wat er o.a. op tentoonstellingen rondloopt en als erkend fokker staat aangeschreven. Nu wil ik niet zeggen dat dat bij alle rassen gebeurd maar iig wel bij de boxers.
De rasstandaard staat overigens vol met termen als "matig" "niet te" "voldoende" en "tamelijk". Volkomen open voor interpretatie. Voor de een heeft mijn reu een te weinig gehoekte achterhand, voor de ander is de AH juist helemaal perfekt want niet te zwaar gehoekt 
Zoolgangster schreef:De goedgekeurde raskenmerken, die ontaard zijn in rasdeformaties, die worden juist beloond.
...
Juíst doordat de keurmeesters de langste rug bij de teckel, en de kortste snuit bij de bulldoggen gingen belonen met eerste prijzen, is het fokken van steeds extremere raskenmerken aangemoedigd!
...
En de koper met geld wil nakomelingen van kampioenen. En kampioenen krijg je als de keurmeester tevreden is over je "product".

Zoolgangster schreef:Overigens ontkomen ook gebruiksrassen niet aan de tentoonstellingskeurmeesters. Een jager vertelde me dat zijn jachthonden ook gekeurd worden, anders zijn zijn honden uitgesloten door de rasvereniging en kan hij slechts papierloos fokken. Deelname aan tentoonstelling als verplicht nummer dus.

Yamcha schreef:Een DH (een reu) moet iig 2x een ZG hebben
Al blijven voor de werkhondenlijnen de prestaties ook belangrijk, maar ik vraag me steeds meer af, hoe je een IPO certificaat kunt vergelijken met herderen...... pakwerk is wel leuk, maar onze honden zijn toch niet gefokt voor pakwerk, het zijn toch herdershonden, en die moeten kunnen herderen....... vind ik dan.
Ik ben daar redelijk uniek in geloof ik......
)marielle231 schreef:Maar een vraagje, het woord herderen heb ik nog nooit van gehoord
Zoolgangster schreef:Over honden met 1 ipv 2 ballen: monorchisme komt opvallend vaker voor bij inteelt. Oftewel: je zult het bij rashonden eerder aantreffen... Vandaar die o zo noodzakelijke controle erop door keurmeesters.
Dat er bij die conditie vaak verminderde vruchtbaarheid voorkomt, lijkt haast een noodingreep van de natuur, om verdere inteelt te stoppen.
loulou schreef:toch wel dus? ik schreef dat hierboven al omdat ik dacht dat moeder honden bijvoorbeeld 3 x ZG gehaald moeten hebben voordat ze gebruikt mogen worden. maar dat werd ontkend. misschien dat dit dan ook nog per ras verschilt?

Yamcha schreef:Aiii...... daar willen we geen puppen van idd
Wat is HDTC?
Ik ken wel HD normal en HD fast normal en noch zugelassen, maar deze term ken ik niet.....

Huertecilla schreef:marielle231 schreef:Maar een vraagje, het woord herderen heb ik nog nooit van gehoord
Dat is creatief woordgebruik en helemaal![]()
Ik noem het zo, omdat het meer is dan hoeden, en meer dan drijven, het is een kudde kunnen opdrijven, bij elkaar kunnen houden, ergens heen kunnen drijven, maar ook bewaken en verdedigen 
Hij kan heel goed werken, is heel slim, leert snel. Tot zover het nut van mijn honden. Mizora schreef:Van de rasvereniging mag je vaak niet fokken met ongekeurde dieren, hoewel connecties een hele hoop doen om het over het hoofd te zien. Maar de raad van beheer geeft voor ong. 100 euro (per nest) extra gewoon een stamboom.
Wacht, ik zoek het even op:
Inschrijfkosten per hond (= stamboom) inclusief (nest)controle en chip € 71,00
Heffing niet-lid rasvereniging per nest € 100,00
voila, valt dus alleszins mee qua extra kosten. Overigens zou ik het zelf ook zo doen. Ik heb niks op die shows te zoeken als ik huishonden fok. Ik wil gezonde honden fokken die voldoende aan de rasstandaard voldoen, niet naar hoe de keurmeesters het op dit moment weer interpreteren.
staat van de rashonden.
staat daarvan.

Lamar schreef:heeft dus ouders die nog nooit op een tentoonstelling zijn geweest en nergens op zijn getest. Daar kom je dus, als je genoeg te zeggen hebt binnen de rasvereniging, gewoon mee weg.
Ga met de teef naar een paar tentoonstellingen, haal daar een paar ZG's, laat haar aankeuren en klaar is je fokteef.
anneliesdj schreef:Lamar schreef:Ga met de teef naar een paar tentoonstellingen, haal daar een paar ZG's, laat haar aankeuren en klaar is je fokteef.
Krijgt die teef ZG's?