Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:39

ja dat snap ik, maar het ging mij erom dat het tentoonstelling fokkers werden genoemd en dat ben je in mijn ogen niet als je met overbeten en reuen met 1 bal fokt. want die zijn niet welkom op een tentoonstelling.

tentoonstellingsfokkers fokken in hun ogen met goede gezonde honden.
als je met overbeten en gedragsproblemen fokt neem je helemaal niks meer serieus en ben je dus echt een broodfokker imo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:07

loulou schreef:
ja dat snap ik, maar het ging mij erom dat het tentoonstelling fokkers werden genoemd en dat ben je in mijn ogen niet als je met overbeten en reuen met 1 bal fokt. want die zijn niet welkom op een tentoonstelling.

tentoonstellingsfokkers fokken in hun ogen met goede gezonde honden.
als je met overbeten en gedragsproblemen fokt neem je helemaal niks meer serieus en ben je dus echt een broodfokker imo

Die illusie heb ik ook heel lang gehad, maar er zijn niet meer zoveel eerlijke fokkers dan je denkt.
Die teef waar ik het over heb was een per ongeluk nestje van familie van mij (de chemische castratie werkte niet), de beide ouders waren gefokt door die boxerclub bestuurslid fokster. Kun je nagaan wat voor honden dat mens al fokte, en dan nog bestuurslid zijn ook!!
Het nest bestond uit 3 pups, 1 ervan werd met een gebroken ruggetje geboren, de 2de hielden ze zelf en de 3de ging dus naar de fokster van de ouders, dat bestuurslid en die ronselde er gewoon een stamboom bij via de raad van beheer en fokt er nu dus mee.... en dan ook nog heel trots rondvertellen dat het haar eigen bloedlijn is. Daar mag ze idd trots op zijn :') :r

Dat is wel de realiteit van wat er o.a. op tentoonstellingen rondloopt en als erkend fokker staat aangeschreven. Nu wil ik niet zeggen dat dat bij alle rassen gebeurd maar iig wel bij de boxers.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:48

echt triest dat het zo gebeurd.
kijk dat je gaat fokken naar wat er op tentoonstellingen gezien wil worden kan ik me nog indenken. (wat niet wil zeggen dat dit goed is voor het ras, maar dat ff terzijde) maar als je met fokken bezig bent zoals jij hierboven verteld dan heb je echt helemaal geen doel meer voor ogen, behalve het geld wat de pups opleveren. :r

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:59

Lamar schreef:
Dat is wel de realiteit van wat er o.a. op tentoonstellingen rondloopt en als erkend fokker staat aangeschreven. Nu wil ik niet zeggen dat dat bij alle rassen gebeurd maar iig wel bij de boxers.

.. En bij cavaliers, veel van de kortsnuitigen.. En met een beetje pech over honderd jaar bij nog veel meer rassen

Kijk een rasstandaard is ooit geschreven, met als doel de ideale gebruikshond te beschrijven. Heus waar. De meeste rasstandaarden (van jachthonden althans) zijn ook echt al ontzettend oud. Het vervelende met rasstandaarden is dat ze erg open zijn voor interpretatie. En met een beetje pech duik je dan ongemerkt al gauw het extreme in. Gebeurt veel hoor, alleen is het nog niet overal zo extreem als bv bij de DH met die glijbaanruggen.. Mijn spaniel hoort een (ik citeer de standaard even) "symmetrische, gedrongen hond" te zijn. "niet te hoog op de benen". Nou daar gaan we al "niet te hoog..." wat is nou weer niet te hoog. De tendens is momenteel dat de wat langere en wat lagere honden alles winnen op show. Honden met nog steeds genoeg beenlengte imo, maar die gewoon wat lager ogen. Als dat zo doorgaat zou het zomaar kunnen dat we over 50 jaar ineens allemaal veel langere en lagere welshjes zien dan nu. Dan worden het uiteindelijk een soort grote gevlekte teckels. Hopelijk gaan we die kant niet op natuurlijk ;) De rasstandaard staat overigens vol met termen als "matig" "niet te" "voldoende" en "tamelijk". Volkomen open voor interpretatie. Voor de een heeft mijn reu een te weinig gehoekte achterhand, voor de ander is de AH juist helemaal perfekt want niet te zwaar gehoekt :+

Ik blijf erbij, een hond moet kunnen doen waar ie oorspronkelijk voor gefokt is. Wanneer dat karaktertechnisch, of door "schoonheidsfok" op een gegeven moment niet meer mogelijk is, gaat er iets volkomen fout en dan ben je al te laat om dat nog te herstellen..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 00:20

Over de zogenaamde positieve rol van tentoonstellingen even dit: ja ze kijken of een reu twee ballen heeft. En dat is zo ongeveer het enige gezondheidskenmerk waar naar gekeken wordt, wat overigens voor het welzijn op zich niet eens zo belangrijk is... De goedgekeurde raskenmerken, die ontaard zijn in rasdeformaties, die worden juist beloond.

Realiseren jullie je dat vanaf 1880 (ongeveer) de hele rasverminking is begonnen? Toen begon men dieren te tentoonstellen, en kwamen er keurmeesters om die dieren te keuren en prijzen toe te kennen. Juíst doordat de keurmeesters de langste rug bij de teckel, en de kortste snuit bij de bulldoggen gingen belonen met eerste prijzen, is het fokken van steeds extremere raskenmerken aangemoedigd!
Dito bij katten (perzen) en zelfs bij de cavia-fok werden extremen beloond en dus aangemoedigd: verkorte neusbeenderen die "mooie" ronde kopjes geven en bij konijnen: dwergkonijnen hebben nauwelijks oren, terwijl oren juist voor temperatuurregulatie zorgen. En de kopjes van "ras"dwergkonijnen zijn vervormde kopjes, enig idee wat dat voor gevolgen voor de kaakstand kan hebben als het een tikje te ver gaat?
Maar ja, de keurmeester wil het. En de koper met geld wil nakomelingen van kampioenen. En kampioenen krijg je als de keurmeester tevreden is over je "product".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 08:29

Zoolgangster schreef:
De goedgekeurde raskenmerken, die ontaard zijn in rasdeformaties, die worden juist beloond.
...
Juíst doordat de keurmeesters de langste rug bij de teckel, en de kortste snuit bij de bulldoggen gingen belonen met eerste prijzen, is het fokken van steeds extremere raskenmerken aangemoedigd!
...
En de koper met geld wil nakomelingen van kampioenen. En kampioenen krijg je als de keurmeester tevreden is over je "product".

Dus de grootste kneuzenfokker staat het hoogst aangeschreven binnen de rasvereniging :)*

Het is zelfs zo dat gebruikshonden uit de streek van oorsprong niet toegelaten worden vanwege allerlei administratieve smoezen; in feite protectionisme van de omzet.
Het is hilarisch om te beluisteren hoe kynologen de oorspronkelijke gebruikshond allerlei fouten toedichten. Toedichten want afwijking van het tentoonstellings-ideaalbeeld.

Zoolgangster

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:11

Overigens ontkomen ook gebruiksrassen niet aan de tentoonstellingskeurmeesters. Een jager vertelde me dat zijn jachthonden ook gekeurd worden, anders zijn zijn honden uitgesloten door de rasvereniging en kan hij slechts papierloos fokken. Deelname aan tentoonstelling als verplicht nummer dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:43

Klopt, je moet idd je hond laten aankeuren om te kunnen fokken :j
Wat soms een groot nadeel is, want zoals ik al schreef, vind ik andere dingen in een hond belangrijk dan een keurmeester. Grootte vind ik wat ondergeschikt aan een goed, gezond lijf bijvoorbeeld, en zeker die 3 cm die Raphi buiten de marge valt......
Ik vind absoluut wel dat een DH er ook uit moet zien als een DH, een hond moet zeker rastypisch zijn, maar functionaliteit gaat bij mij boven looks, en karakter boven een vlekje......

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:44

Zoolgangster schreef:
Overigens ontkomen ook gebruiksrassen niet aan de tentoonstellingskeurmeesters. Een jager vertelde me dat zijn jachthonden ook gekeurd worden, anders zijn zijn honden uitgesloten door de rasvereniging en kan hij slechts papierloos fokken. Deelname aan tentoonstelling als verplicht nummer dus.

toch wel dus? ik schreef dat hierboven al omdat ik dacht dat moeder honden bijvoorbeeld 3 x ZG gehaald moeten hebben voordat ze gebruikt mogen worden. maar dat werd ontkend. misschien dat dit dan ook nog per ras verschilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:47

Een DH (een reu) moet iig 2x een ZG hebben :j
Al blijven voor de werkhondenlijnen de prestaties ook belangrijk, maar ik vraag me steeds meer af, hoe je een IPO certificaat kunt vergelijken met herderen...... pakwerk is wel leuk, maar onze honden zijn toch niet gefokt voor pakwerk, het zijn toch herdershonden, en die moeten kunnen herderen....... vind ik dan.
Ik ben daar redelijk uniek in geloof ik......

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:00

Yamcha schreef:
Een DH (een reu) moet iig 2x een ZG hebben :j
Al blijven voor de werkhondenlijnen de prestaties ook belangrijk, maar ik vraag me steeds meer af, hoe je een IPO certificaat kunt vergelijken met herderen...... pakwerk is wel leuk, maar onze honden zijn toch niet gefokt voor pakwerk, het zijn toch herdershonden, en die moeten kunnen herderen....... vind ik dan.
Ik ben daar redelijk uniek in geloof ik......

Waarschijnlijk wel, dat je uniek daarin bent, net zoals wat je hiervoor nog zei over dat bij jou functionaliteit gaat bij mij boven looks, en karakter boven een vlekje......
Naar mijn idee kijken fokkers veelste veel naar looks, en dat is erg jammer.

Maar een vraagje, het woord herderen heb ik nog nooit van gehoord :=
Is het niet hoeden of drijven? ( schapen drijven of hoeden)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:03

ik heb het ff bij ons gecheckt, want was nu wel benieuwd

ze moeten beide op ED getest zijn, moeten beide een rasstandaard test of vzh examen gedaan hebben, beide dieren moeten minimaal 2x een ZG behaald hebben.

ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar je kunt dus niet overal met een gedragsgestoordoorde hond met overbeet en een bal gaan fokken. (wat niet wil zeggen dat de hond verder dus helemaal gezond gebouwd is natuurlijk ;) )

Yamcha, inderdaad erg jammer dat het oorspronkelijk doel van de hond voorbijgegaan wordt door de rasvereniging. wat doe jij precies met je honden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 10:09

marielle231 schreef:

Dat is creatief woordgebruik en helemaal *\o/*

Dat de westerse bevolking half analfabeet is door oppervlakkigheid en msn ´taal´ de dieptelezers dwingt om oppervlakkig ge-Jip&Janneket taalgebruik te bezigen is al erg genoeg.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:29

Over honden met 1 ipv 2 ballen: monorchisme komt opvallend vaker voor bij inteelt. Oftewel: je zult het bij rashonden eerder aantreffen... Vandaar die o zo noodzakelijke controle erop door keurmeesters.
Dat er bij die conditie vaak verminderde vruchtbaarheid voorkomt, lijkt haast een noodingreep van de natuur, om verdere inteelt te stoppen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 10:54

Zoolgangster schreef:
Over honden met 1 ipv 2 ballen: monorchisme komt opvallend vaker voor bij inteelt. Oftewel: je zult het bij rashonden eerder aantreffen... Vandaar die o zo noodzakelijke controle erop door keurmeesters.
Dat er bij die conditie vaak verminderde vruchtbaarheid voorkomt, lijkt haast een noodingreep van de natuur, om verdere inteelt te stoppen.

Wat denk je van defacto uitgestorven rassen die door medisch ingrijpen in leven worden gehouden?
Geen natuurlijke dekking, geen natuurlijke geboorte. Fokken met dieren die zonder keel- of neuspperatie tgv een erfelijk defect niet zouden leven.
Idem het fokken met dieren waarvan ouders en grootouders vroeg aan kanker zijn overleden.
Door de hele populatie verankerde oogafwijkingen zijn ook geen detail.
Dergelijke lijnen zouden allemaal uitsterven zonder ´hulp´ van de mens.
Hulp de vernielde levenskwaliteit in.
Het is haast een geluk bij een ongeluk dat de levensverwachting zo verkort is = korter ellende voor dier en eigenaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:33

loulou schreef:
toch wel dus? ik schreef dat hierboven al omdat ik dacht dat moeder honden bijvoorbeeld 3 x ZG gehaald moeten hebben voordat ze gebruikt mogen worden. maar dat werd ontkend. misschien dat dit dan ook nog per ras verschilt?

Deze teef:
Afbeelding
heeft dus ouders die nog nooit op een tentoonstelling zijn geweest en nergens op zijn getest. Daar kom je dus, als je genoeg te zeggen hebt binnen de rasvereniging, gewoon mee weg.
Ga met de teef naar een paar tentoonstellingen, haal daar een paar ZG's, laat haar aankeuren en klaar is je fokteef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:28

Was ik nog vergeten... de vader van de teef is op ongeveer 6 jarige leeftijd al ingeslapen vanwege zware epilepsieaanvallen en kanker in de mond.
Je zult er maar een pup van hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:32

Aiii...... daar willen we geen puppen van idd :=

Wat is HDTC?

Ik ken wel HD normal en HD fast normal en noch zugelassen, maar deze term ken ik niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:37

Yamcha schreef:
Aiii...... daar willen we geen puppen van idd :=

Wat is HDTC?

Ik ken wel HD normal en HD fast normal en noch zugelassen, maar deze term ken ik niet.....

HDTC=HD-B
HD-C wordt niet meer toegelaten.
Maar zelfs daarvoor zijn ook genoeg truukjes, de hond niet onder narcose laten röntgen bijv.
Dan trekt hij van de stress zijn spieren strak en daardoor is de aansluiting dan beter. Ondiepe kommen (norbergwaarde) kan je natuurlijk niet verbloemen, maar daar vraagt niemand naar. Ik ken honden met norbergwaarde 15 die goedgekeurd zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:11

Van de rasvereniging mag je vaak niet fokken met ongekeurde dieren, hoewel connecties een hele hoop doen om het over het hoofd te zien. Maar de raad van beheer geeft voor ong. 100 euro (per nest) extra gewoon een stamboom.

Wacht, ik zoek het even op:
Inschrijfkosten per hond (= stamboom) inclusief (nest)controle en chip € 71,00
Heffing niet-lid rasvereniging per nest € 100,00

voila, valt dus alleszins mee qua extra kosten. Overigens zou ik het zelf ook zo doen. Ik heb niks op die shows te zoeken als ik huishonden fok. Ik wil gezonde honden fokken die voldoende aan de rasstandaard voldoen, niet naar hoe de keurmeesters het op dit moment weer interpreteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:29

Dat verhaal ken ik ja, onze DA raadt aan altijd onder een roesje te laten röntgenen, omdat je dan een nauwkeuriger beoordeling hebt :j
Er zijn idd honden die een HD-B krijgen, terwijl als je ze onder een roesje röntgent, kom je echt niet hoger dan een C-tje..... maar omdat ze dan niet onder narcose worden geröntgend, mag je ermee fokken.......
2 HD-A honden geeft ook geen 100% garantie op gezonde heupen hoor, dat is weer de andere kant, maar persoonlijk zou ik nooit een HD-C hond gebruiken, tenzij het heupenverhaal door een trauma is veroorzaakt, en de nestbroers en zussen en de verdere bloedlijn schoon is, dan durf ik het wel aan. Op zich kun je dat wel nagaan, als de erfelijke vorm van HD of ED in een nest zit, zit het bij minimaal 2 puppen uit dat nest.

Maar goed, wil je zekerheid, dan moet je alles röntgenen, en niet iedereen wil dat, of vindt dat nodig, en dan heb je al niet voldoende zekerheid om een 'educated guess' te kunnen wagen, want er zal nog net een nestbroer/zus bij zitten met precies dezelfde afwijking, die niet geröntgend is, en dan heb je niet meer te maken met trauma, maar met de erfelijke variant, en die wordt uiteraard wel doorgegeven. Ligt het nog wel aan de partner of de puppen alleen maar drager zijn of ook lijder (HD vererft recessief), maar je kunt de puppen niet meer gebruiken voor de fok, omdat het risico op ongezonde honden stomweg te groot is. Foktechnisch dan dus een waardeloos nest, dus niet fokken als je niet zéker weet dat het c-tje bij een van de ouders is veroorzaakt door trauma......

Dat HD-C niet meer wordt toegelaten weet ik, alleen de term HDTC kende ik niet :)

Ik las hier nog iets over lijnteelt.
Lijnteelt wordt gebruikt om bepaalde eigenschappen, die ergens in de vader- of moederlijn zitten, vast te leggen voor een volgende generatie. Je gaat dan dus honden koppelen die idealiter in de 4e of 5e lijn aan elkaar verwant zijn. Directer verwantschap dan dat is af te raden, want dat is geen lijnteelt meer, maar inteelt, en de kans op zieke honden wordt dan vrij groot.
Het nadeel van lijnteelt is dat je niet alleen de eigenschappen vastlegt die je vast wilt leggen, je legt ook andere dingen vast. Wil je dat toepassen, dat kan wel, maar dan moet je een behoorlijk goed idee hebben van het DNA-profiel en de genetische kaart, met de leuke en minder leuke eigenschappen, maar ook eventuele aanleg voor allergieën, intoleranties, aanleg voor bepaalde vormen van kanker, enzovoorts, uiteraard ook aanleg voor afwijkingen in het bewegingsapparaat, en ademhalingsorganen.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat lijnteelt alleen te verantwoorden is, als het DNA-profiel heel goed gekend is, en geen anomalies vertoont. Ik kies zelf liever voor outcrossing, is wat veiliger. Dan kunnen ook beide ouders wel een afwijking hebben, maar omdat ze niet aan elkaar verwant zijn, is de kans dat zoiets toont en de puppen ziek zijn, heel klein, en om dezelfde reden van geen verwantschap, is de kans dat de puppen zelf zieke honden verwekken, veel kleiner dan bij lijnteelt.
Huertecilla schreef:
marielle231 schreef:

Dat is creatief woordgebruik en helemaal *\o/*

Herderen is idd creatief woordgebruik, is een woord van mij :D Ik noem het zo, omdat het meer is dan hoeden, en meer dan drijven, het is een kudde kunnen opdrijven, bij elkaar kunnen houden, ergens heen kunnen drijven, maar ook bewaken en verdedigen :)

Wat mijn honden doen, wilde nog iemand weten.
Dimo doet reddingswerk, dat houdt in dat hij op verschillende plaatsen mensen opzoekt nadat hij geur gekregen heeft (hij moet dan aan een sok ofzo ruiken van die persoon), dan zoekt hij het 'slachtoffer' op, haalt mij op, wijst mij het slachtoffer aan en hij krijgt zijn speeltje. In wezen doet hij het gewoon om het speeltje te krijgen, maar leuk is het wel. Het grappige hiervan is dat je gebruik kunt maken van verschillende natuurlijke hindernissen, omgevallen bomen, heuvels, kuilen, en verzin het maar, en dat het soms fysiek ook heel wat van de hond vraagt om bij zijn slachtoffer te komen.
Dan is er de wind, die niet altijd even goed meewerkt, en de hond moet die geuren correct interpreteren (wat soms écht heel moeilijk is). Er zijn andere mensen, familie maakt het soms lastig, een broer kan bijna dezelfde lichaamsgeur dragen als zijn broer die wél slachtoffer is. Dimo vindt het wel echt heel leuk, hij kan ook goed zoeken, werkt rustig en geconcentreerd zijn sporen af, en werkt daardoor eigenlijk heel snel, en maakt weinig fouten.

Raphi doet ook reddingswerk, schapen drijven, hij mag soms mee in Oostenrijk koeien halen, en verder gehoorzaamheid, een hoop lol maken, en gek doen :D Hij kan heel goed werken, is heel slim, leert snel. Tot zover het nut van mijn honden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 15:39

Mizora schreef:
Van de rasvereniging mag je vaak niet fokken met ongekeurde dieren, hoewel connecties een hele hoop doen om het over het hoofd te zien. Maar de raad van beheer geeft voor ong. 100 euro (per nest) extra gewoon een stamboom.

Wacht, ik zoek het even op:
Inschrijfkosten per hond (= stamboom) inclusief (nest)controle en chip € 71,00
Heffing niet-lid rasvereniging per nest € 100,00

voila, valt dus alleszins mee qua extra kosten. Overigens zou ik het zelf ook zo doen. Ik heb niks op die shows te zoeken als ik huishonden fok. Ik wil gezonde honden fokken die voldoende aan de rasstandaard voldoen, niet naar hoe de keurmeesters het op dit moment weer interpreteren.

De stamboom loopt via de RvB en de medische keuring laat je via de DA doen.

De ´nestkeuring´ en de rest van de rasvereniging stelt niets voor en heeft geen enkele toegevoegde waarde; dat blijkt wel aan de |( staat van de rashonden.

Waarom dan ook maar íets via de rasvereniging? Díe zijn de verantwoordelijken voor het fokbeleid zeggen ze zelf. Dus voor de |( staat daarvan.

Fok gewoon ZÉLF een gezonde hond uit totaal onverwante lijnen van bewezen gezonde ouders uit bewezen gezonde en niet ingeteelde lijnen.
Wijk gerust uit naar een werkhonden club in het buitenland.

Je kan zélfs overwegen of je wel binnen de FEI aangesloten clubs wil blijven. Een stamboom-registratie is nl. niets ingewikkeld.

Ok, dan kan je de stamboom niet via de RvB krijgen. Doe je het via de ´dissidente´ club. Of niet :)*
Een papier maakt geen gezonde fijne kameraad; goede ouderdieren wel :)* :)*
Dat de tentoonstellingsfarce eerden gemeden moet worden dan wat anders is 23 jaar na dato nu wel helder. Tenminste voor wie het geen geheim is.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:44

Dat reddingswerk klinkt echt ontzettend leuk Yamcha :D

HD TC is idd overgangsvorm. Dat daar nog mee gefokt mag worden vind ik helemaal logisch, ook bij bv een groeilijntje wordt er al B gegeven, maar bij mij in de rasvereniging mag zelfs met C nog gefokt worden. Dat risico zou ik zelf dan weer niet willen lopen eigenlijk.. Helaas kun je inderdaad bijna nooit voor elkaar krijgen dat élk hondje uit ieder nest getest worden. Zou de ideale situatie zijn.. Mijn reu heeft HD A (nbw 40) en komt uit 2 A ouders. Maar hij is de enige van 10 pups die geröntgend is, dus het zegt nog niks.

Over lijnteelt, daar moet je echt ZO goed uitzoeken hoe je lijnen zitten.. Ik zou ook liever voor outcross gaan. Hoewel die term natuurlijk binnen de hondenfokkerij ook heel relatief is, vooral in rassen met een wat kleinere genenpool.. Zag laatst ook ergens een lijnteeltcombinatie, op een lijn waar algemeen bekend epileptie in voorkomt. In de derde generatie ook nog. Niet mijn keuze, zeg maar :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:33

Lamar schreef:
heeft dus ouders die nog nooit op een tentoonstelling zijn geweest en nergens op zijn getest. Daar kom je dus, als je genoeg te zeggen hebt binnen de rasvereniging, gewoon mee weg.
Ga met de teef naar een paar tentoonstellingen, haal daar een paar ZG's, laat haar aankeuren en klaar is je fokteef.

Krijgt die teef ZG's?
Ik vind die kop niet lekker ogen, onderbeet lijkt te extreem en die ogen ploppen er bijna uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 17:20

anneliesdj schreef:
Lamar schreef:

Krijgt die teef ZG's?

Dat is een kwestie van regionale tentoonstellingen bezoeken. Daar komen de wannabee keurmeesters en die keuren alles met vier poten rooskleurig opdat ze populair worden en dus uitgenodigd.

Zg is dan in feite maar heel matigjes. Daarboven zitten de U-tjes en die dan nog gerangschikt.
Het zegt allemaal NIETS want een juist +:)+ hond als hónd voldoet niet aan de extrema van de subjectieve interpretaties van een imaginair ideaalbeeld.
Neem een Franse Bulldog met een atletisch lijf, normale hondenpoten en een voor een dog lange snuit. Die komt nergens op een show en wil je nu net wel als hond :)*

Het hele gedoe van tentoonstellingen en monopolies van rasverenigingen is ontaard in de slechtste hónden als ´best of breed´.....
Dat was de aanklacht 23 jaar geleden en dat is mooi in de doofpot gebleven door de financiële belangen van fokkers, dierenartsen en de rest van de sector.