Wat als je het niet meer kan betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:08

stef schreef:
Niet elke da gaat akkoord met een betalingsregeling hoor, toen wij van het voorjaar onze hond moesten laten opereren kon dat ook niet

Tja. Het is geen bank en wél een risico. Een risico van niet betalen wat door de wel betalers wordt betaald. Ook de kosten van het voorschieten worden door de hele praktijk betaald.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:24

Huertecilla schreef:
Kortom; zoals zo vaak, geen geldprobleem maar onwil.

Stop met roken, haal voer in een grootverpakking bij de coöp en er is geld genoeg voor de hond.

Die man moet geen hulp maar op zijn flikker.

Mee eens!
Lekker een huisje vinden waar de baas wel goed voor hem zorgt!
Bij de eerste post dacht ik al: geen vlooienmiddel kunnen betalen?
Je-zus. In het ergste geval (gewicht hond) is ze voor 4 pipetten 20 euro kwijt.
En daar kan je minimaal een half jaar mee doen.
(Mijn ervaring is bij elke 2 maanden, krijg je echt geen vlo).
20 euro...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 12:28

Huertecilla schreef:
stef schreef:
Niet elke da gaat akkoord met een betalingsregeling hoor, toen wij van het voorjaar onze hond moesten laten opereren kon dat ook niet

Tja. Het is geen bank en wél een risico. Een risico van niet betalen wat door de wel betalers wordt betaald. Ook de kosten van het voorschieten worden door de hele praktijk betaald.

Was ook niet bedoelt als verwijt naar de DA maar als opmerking naar de mensen die denken dat je bij een DA heel eenvoudig een regeling kunt treffen.

Hannanas: Ga je nou mensen veroordelen omdat ze geen 20 euro kúnnen betalen? Voor jou is 20 euro misschien niet veel, een ander moet er een week, of langer, van rond zien te komen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:29

fargo schreef:
stef schreef:
Klopt, en jou vraag doet niet terzake, want zo zoals jij het stelt zou ik het nóóit brengen.

Het gaat er om wat je zelf zou voelen als dit ter sprake zou worden gebracht, op welke manier dat dan ook gedaan wordt.
(huis)Dieren zijn vaak net als kinderen voor mensen. Dus je vraagt iemand min of meer zijn kind weg te doen en het is goed om je te realiseren wat je zelf zou voelen als iemand - hoe bekend of eigen ook - dit je zou zeggen.

Voor je kind zou je ook minder gaan roken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:30

stef schreef:
Hannanas: Ga je nou mensen veroordelen omdat ze geen 20 euro kúnnen betalen? Voor jou is 20 euro misschien niet veel, een ander moet er een week, of langer, van rond zien te komen

Ik heb het zelf absoluut niet breed en 20 euro is wel veel.
Maar 20 euro kun je écht wel in maanden besparen op roken, goedkoper shampootje enzovoort.
Steek 2 sigaretten per dag minder op, was je haar 1 x per week minder, enzovoort en je hebt binnen no time je advantage of wat dan ook.
Als je alles bij elkaar sprokkelt.. zouden deze honden op zijn minst een anti-vlootje in de nek kunnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 09-09-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 12:31

Ik zou helemaal niks, want ik heb geen kinderen... Daarbij is een hond geen kind, en daarnaast krijgt hij wel gewoon zijn eten etc.
En dan zijn kinderen trouwens ook nog eens automatisch mee verzekerd met de verplichte verzekering van de ouders, dus compleet niet vergelijkbaar.

En nogmaals, het is niet specifiek de vlooien. Het is: Wat nou als het erger is? Wat nou als ie geopereerd moet worden? Ziek wordt? Weet ik veel.....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:33

Dat kunnen ze dus niet betalen en in mijn ogen mag je dan geen hond hebben.

Ik heb sinds kort een hond, en zou absoluut geen regelmatige en/of ineens hoge ziektekosten kunnen betalen.
Een keertje kan nog.
Ik zet alles op alles om de verzekering van mijn hond te kunnen betalen, zodat hij tenminste voorzien is van in mijn ogen de minimale principiële zorg die ieder levend wezen verdient.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:35

Hannanas schreef:
stef schreef:

Ik heb het zelf absoluut niet breed en 20 euro is wel veel.
Maar 20 euro kun je écht wel in maanden besparen op roken, goedkoper shampootje enzovoort.

Je kan zelf heel makkelijk en mega-goedkoop je eigen shampoo, zeep en wasmiddel maken als je meer tijd dan geld hebt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 12:37

Hannanas schreef:

Zouden er dan niet heel veel mensen geen huisdieren mogen hebben vraag ik me af?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:39

Dat klopt.
En geen kinderen.

Klinkt hard, maar als je iets niet kan betalen moet je er niet aan beginnen.
Zo simpel is het.
Want wat als je kind een flinke tandartsrekening krijgt?
Of je hond dus een mega vlooien plaag of een allergie?

Electra63

Re: Wat als je het niet meer kan betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:43

Het zou wel fijn zijn, als mensen sowieso eens nadenken voordat ze uberhaupt een dier aanschaffen. Niet alleen of ze er geld, ruimte en tijd voor hebben, maar ook nadenken over de toekomst. Hetzelfde geldt IMO voor "het nemen van" kinderen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:51

Ook ik ben van mening dat zij de verantwoordelijkheid moeten dragen voor een dier en als ze dat niet kunnen financieel gezien, moet je eerlijk zijn. Zeker als het al jaren duurt en uitzichtloos is.
Hoe moeilijk het ook is.
Als je alleen al berekend wat de kosten van roken zijn.
Sigaretten zei je? 1 pakje per dag is gemiddeld. Tel uit je winst. € 6,00 x 30 = € 180,00 per maand!!!
Ben zelf ook een roker hoor, maar als ik de zorg voor mijn dieren niet kan betalen, zal ik toch echt stoppen met roken ipv het verhaal van TS

Daarbij zadelt deze persoon ook andere mensen op met vlooien.
Ikzelf heb never vlooien gehad (ook nooit behandeld), tot er iemand bij mij thuis kwam met een hond met vlooien. Klauwen vol met geld kwijt, schoonmaak aanvallen om van die troep af te komen.
EN BEDANKT!!
Nu vraag ik iedereen die komt met hond of ze vlooien hebben, zo ja, komen ze niet binnen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:58

stef schreef:
Hannanas schreef:

Zouden er dan niet heel veel mensen geen huisdieren mogen hebben vraag ik me af?

Tatááá :)*

Dat schrijf ik over paarden ook al járen.

Als je geen aquarium hebt (kan betalen), kan je geen zeepaardje houden.
Dat is met landpaardjes hetzelfde.
En met honden.

Het is allemaal geen récht maar een verantwoordelijkheid voor het welzijn van een dier waar JÍJ de verantwoordelijkheid voor KÍEST te dragen.
Bezint eer ge bezint en wie de billen brandt moet ZÉLF op de blaren zitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 12:59

Hannanas schreef:
Dat klopt.
En geen kinderen.

Klinkt hard, maar als je iets niet kan betalen moet je er niet aan beginnen.
Zo simpel is het.
Want wat als je kind een flinke tandartsrekening krijgt?
Of je hond dus een mega vlooien plaag of een allergie?

Toen ze eraan begonnen was de situatie compleet anders, dat is nu net het punt. Ze hebben de hond al 6 of 7 jaar. Toen kon het allemaal wel prima :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:07

Ik begrijp niet zo goed waar dit topic nog heengaat..

Het lijkt mij duidelijk dat als deze persoon nu al niet de medische kosten voor de hond kan dragen, ze dit zéker niet kunnen bij grotere problemen. Daarnaast lijkt de situatie niet binnen enkele maanden te veranderen. De persoon verkiest bovendien te blijven roken, terwijl stoppen de enige manier lijkt (van wat ik opmaak uit de berichten van TS) om substantieel geld te besparen.

Dan is de oplossing simpel: hond weg. Eigenaar kan immers niet meer de verantwoordelijkheid dragen. Is zielig, oneerlijk, gemeen, sneu, verdrietig, arme hond, weetikveel, maakt niet uit, de situatie is wat-ie is.

Dan moet TS alleen nog zelf de keuze maken of en hoe ze daar iets over gaat zeggen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 13:08

t is maar net wat je een simpele oplossing noemt. De meest logische, dat wel, maar simpel? Nee....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:09

DaniBanani schreef:
Dan moet TS alleen nog zelf de keuze maken of en hoe ze daar iets over gaat zeggen.

Dat schreef ik al.
Bepalen hoe belangrijk de relatie of het dierwelzijn is.

Ze simple is het WEL Stef.

Doe er wat aan of wees deelgenoot van het probleem van de hond.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-09-11 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:10

stef schreef:
Omdat het niet zo werkt dat je zomaar even je leven omgooit en uit de schulden bent

Zomaar uit de schulden komen, nee dat dat kan niet. (tenminste ligt eraan hoeveel schuld je hebt én hoe dat komt)
Als het komt omdat je gewoonweg te weinig verdiend om je vaste lasten en (normale) boodschappen te kunnen betalen moet je goedkoper gaan wonen. Dat zal wel niet meteen kunnen maar je kunt dan wel opzoek gaan om dat zo snel mogelijk te regelen.
Extra werken misschien wel? Desnoods tijdelijk een zwart bijbaantje als schoonmaken o.i.d.?

Waar een wil is, is een weg...en ja dat kan best wel een hele tijd duren voor je uit de schulden bent.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:10

Simpel als in: duidelijk, helder, geen twijfel over. Dat het voor de eigenaar (of voor jou) niet simpel vóelt begrijp ik natuurlijk ook wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 13:54

Is zo'n hond eigenlijk wel te plaatsen? Hij is een jaar of 10 (denk ik), reu (niet geholpen), redelijk dominant (rijdt als ie de kans krijgt... blaft veel en hard, etc etc, geen kwaad ding, maar ook geen makkelijke)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:57

tijdelijk onderdak zoeken?

Jammer dat ik veel weg ben, heb al jaren een droom een eigen hond te hebben.
Een tijdelijk logeetje, was mooi de gelegenheid te kijken of het wat was/is.
Kaal of niet, met of zonder vlooien.

En nee ben niet onervaren met honden, zelfs shows gelopen. Maar nog nooit een eigen. Puur omdat ik vind dat ik teveel weg ben en dan mist de hond dusdanig veel dat DAT ook niet eerlijk is. Heb wel grond aan huis.

Zijn er niet mensen die wel een tijdelijk logeetje erbij kunnen nemen? Hebben die eigenaren wel moeite gedaan om wat te zoeken? Voor elke brave hond is er vast wel ergens een oplossing.

Ik kan me de situatie voorstellen, lijkt me vreselijk om op die manier niet meer goed voor je dieren te kunnen zorgen. Maar ik zou er wel actief achteraan gaan, desnoods nog bij de buren aanbellen als het moet! Zal tot het uiterste gaan voordat het zover kwam dat ik ze weg moet doen.

Maar ik wil ze best een klein gebaar doneren.. Zodat ze weer een weekje voer hebben. Wil ts er dan voer/hondenspul voor halen? (aangezien ik dan niet zeker weet of ze het geld elders voor gebruiken). Verdere info per pb?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 13:59

Nouja, hij is dus niet zomaar "elke brave hond".
De eigenaren hebben nog nooit moeite genomen om iets te zoeken, dit is ook nog nooit ter sprake geweest.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:00

( een voorbeeld, dit ben ik niet)

Nou, ik zou zo boos worden als iemand zich bemoeit met MIJN hond.

Wie bedenkt zich vantevoren of je over zoveel jaar nog geld hebt?
Ach de voedselbank is er ook nog ja, maar je moet aan heel strenge criteria voldoen wil je daar gebruik van maken.
Stoppen met roken? Nee zeg stel je voor, zou ik niet zo snel doen, wel minderen.
Er zijn mensen die met zijn 2en van 30 euro per week moeten leven....denk je dat eens in?

Zak aardappels, pak pasta , rijst, blikken groente, kilo vlees delen, stuk zeep,1 euro reserveren per 2 weken voor shampoo en wasmiddel.
2 broden, pak hagelslag en boter.
bakboter, thee, suiker of zoetstof 4 blikken hondevoer? zak brokken?
Tel eens uit???
Ik kom uit op de aldi prijzen ruim op de 30 euro, en dan mag je echt niks anders kopen, geen koffie, koekje, boterhamvlees, ander zoetbeleg, iedere dag vlees/vis?

Deze mensen kunnen op 1 of andere manier de komende 3 jaar niet verder komen, man is invalide en vrouw depressief. Kunnen niet werken op dit moment en door de vele schulden, wsnp,vaste lasten ( hebben hun huis al geruild voor een goedkopere flat, dus ook minder energie kosten enz)
Denk daar eens aan???

Ze hebben al alles gedaan om eruit te komen ( verhuizen en alles uit laten rekenen door een bewind voerder)
Moeten ze dan ook nog hun hond weg doen???
Ja en nee, ALS er al kosten moeten gemaakt worden dan kun je dat op aflossing doen, daar kijkt een bewind voerder ook naar, er moet ook hondenbelasting betaald worden?
Ontvlooien, kruidvat druppels doen het ook, maar waar moet je dat vandaan halen als je zoals in mijn voorbeeld maar 30 euro hebt?
Geen familie of vrienden?
De vrouw spreekt onze taal slecht en is nu op les, heel misschien als ze het door kan zetten kans op een poets baantje ergens?

En oja, er is ook nog de kleding bank, want van 30 euro kan je zeker nooit eens een paar sokken kopen, laat staan een broek of jas, nee zelfs niet van de kringloop winkel....
Mag je 2x per jaar een beperkt aantal kleding uitzoeken....
Maar dan zul je net de pech hebben dat ze je maat niet hebben???

De fiets is stuk, nu moeten ze lopen naar de winkel en dat is toch zo een 10 km afstand.....

Gelukkig ken ik deze mensen redelijk en breng ik ze regelmatig een doos met eten, onder het mom van lusten wij niet...anders zouden ze het niet eens aannemen....

Erg triest zulke zaken, dus ik oordeel echt niet meteen als je het hele verhaal niet kent.
Ik zou gewoon een beetje helpen, zeker als je de mensen kent.
Mijn snitzel zou me niet eens smaken als ik weet dat deze mensen voor de 4e dag visstics met brood moeten eten.

Als ik zie dat de man de shag uit de gerookte peuken peutert om zo weer een rokertje te hebben....
Ze hebben al niks, en dan ook nog de hond afnemen, waar ze om geven, wat voor hun het enige sociale contact is om buiten te komen....

En dan hebben ze geen beltegoed, postzegels en noem maar op wat wij in het dagelijks leven gebruiken zonder bij na te denken...
Nee geen digitale tv en geen internet!

Nee ik zou ze gewoon helpen waar ik kan en ze de hond lekker laten houden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:04

GroteVogel schreef:
( een voorbeeld, dit ben ik niet)

Nou, ik zou zo boos worden als iemand zich bemoeit met MIJN hond.

Wie bedenkt zich vantevoren of je over zoveel jaar nog geld hebt?
Ach de voedselbank is er ook nog ja, maar je moet aan heel strenge criteria voldoen wil je daar gebruik van maken.
Stoppen met roken? Nee zeg stel je voor, zou ik niet zo snel doen, wel minderen.
Er zijn mensen die met zijn 2en van 30 euro per week moeten leven....denk je dat eens in?

Zak aardappels, pak pasta , rijst, blikken groente, kilo vlees delen, stuk zeep,1 euro reserveren per 2 weken voor shampoo en wasmiddel.
2 broden, pak hagelslag en boter.
bakboter, thee, suiker of zoetstof 4 blikken hondevoer? zak brokken?
Tel eens uit???
Ik kom uit op de aldi prijzen ruim op de 30 euro, en dan mag je echt niks anders kopen, geen koffie, koekje, boterhamvlees, ander zoetbeleg, iedere dag vlees/vis?

Deze mensen kunnen op 1 of andere manier de komende 3 jaar niet verder komen, man is invalide en vrouw depressief. Kunnen niet werken op dit moment en door de vele schulden, wsnp,vaste lasten ( hebben hun huis al geruild voor een goedkopere flat, dus ook minder energie kosten enz)
Denk daar eens aan???

Ze hebben al alles gedaan om eruit te komen ( verhuizen en alles uit laten rekenen door een bewind voerder)
Moeten ze dan ook nog hun hond weg doen???
Ja en nee, ALS er al kosten moeten gemaakt worden dan kun je dat op aflossing doen, daar kijkt een bewind voerder ook naar, er moet ook hondenbelasting betaald worden?
Ontvlooien, kruidvat druppels doen het ook, maar waar moet je dat vandaan halen als je zoals in mijn voorbeeld maar 30 euro hebt?
Geen familie of vrienden?
De vrouw spreekt onze taal slecht en is nu op les, heel misschien als ze het door kan zetten kans op een poets baantje ergens?

En oja, er is ook nog de kleding bank, want van 30 euro kan je zeker nooit eens een paar sokken kopen, laat staan een broek of jas, nee zelfs niet van de kringloop winkel....
Mag je 2x per jaar een beperkt aantal kleding uitzoeken....
Maar dan zul je net de pech hebben dat ze je maat niet hebben???

De fiets is stuk, nu moeten ze lopen naar de winkel en dat is toch zo een 10 km afstand.....

Gelukkig ken ik deze mensen redelijk en breng ik ze regelmatig een doos met eten, onder het mom van lusten wij niet...anders zouden ze het niet eens aannemen....

Erg triest zulke zaken, dus ik oordeel echt niet meteen als je het hele verhaal niet kent.
Ik zou gewoon een beetje helpen, zeker als je de mensen kent.
Mijn snitzel zou me niet eens smaken als ik weet dat deze mensen voor de 4e dag visstics met brood moeten eten.

Als ik zie dat de man de shag uit de gerookte peuken peutert om zo weer een rokertje te hebben....
Ze hebben al niks, en dan ook nog de hond afnemen, waar ze om geven, wat voor hun het enige sociale contact is om buiten te komen....

En dan hebben ze geen beltegoed, postzegels en noem maar op wat wij in het dagelijks leven gebruiken zonder bij na te denken...
Nee geen digitale tv en geen internet!

Nee ik zou ze gewoon helpen waar ik kan en ze de hond lekker laten houden.

het moet wel hondwaardig blijven. De rest ben ik met je eens

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:06

stef schreef:
Hannanas schreef:

idd
niet alleen het geld is belangrijk ook de tijd die je erin steekt ;)
als ik zou roken en ik zou geen geld hebben voor mijn hond of ander dier dan zou ik zelf we stoppen.
gelukkig hebben wij geld zat voor onze beesten maar er zijn idd mensen die dat niet hebben,
dan zul je keuzes moeten maken