Hoe ziet jou dag voor je cavia eruit, en wat geef je 'm?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eas_Mon

Re: Hoe ziet jou dag voor je cavia eruit, en wat geef je 'm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:35

Wij hebben 12 caviaatjes..

8 zeugen zitten op dit moment in een hok van 2.5 meter lang en 1 meter breed.
en de andere 2 zeugen zitten apart bij een beer in een hok van 2 bij 1. Ze staan in de stal, deze is aan huis.
Elke dag hebben ze kaspers fauna food en ik probeer toch 2x per dag groen te geven, we hebben veel paardenstekken in de buurt, dus komt vaak goed! en anders wat gras. Ze krijgen ook gedroogd brood en hooi natuurlijk.

Als de dames moeten bevallen komen ze binnen in een hok van 120 bij ?? 50??

We hebben nog een nieuw hok gekocht voor als ze lekker op het gras gaan!

Allemaal leukleukleuk dus!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:44

Off topic: bij cavia's zijn er toch alleen kleur'rassen?' geen rassen zoals konijnen en honden enzo? :)[/quote]
Er zijn zeker wel rassen. Texel, shelty, rex, gladhaar, borstel, coronet en nog meer. En dan heb je nog allerlei kleuren, zwart, creme, choco, goud, wit, beige, rood, lilac en nog meer.

Nu ik het zeg. Volgensmij moesten we een beige hebben ipv een creme. Ik weet het niet meer, zal het eens navragen thuis xD[/quote]

Als je vraag zo bedoeld is, ja dan klopt t wat hierboven staat,
kijk maar eens op http://www.caviarassen.nl

enne.. beige & creme is een Wereld van verschil, beige is lichtbruin met vuurogen
creme is lichtgeel met donkere ogen (soms vuuroog als er choco voorzit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:44

BelgenGek schreef:
wat bedoel je precies PassieAppel??

Dat je geen apart gefokte grootten hebt en geen aparte snuiten, oren enzo hebt...
Snap je :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:44

ehh...
nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:24

Eas_Mon schreef:

en de andere 2 zeugen zitten apart bij een beer in een hok van 2 bij 1. Ze staan in de stal, deze is aan huis.
Elke dag hebben ze kaspers fauna food en ik probeer toch 2x per dag groen te geven, we hebben veel paardenstekken in de buurt, dus komt vaak goed! en anders wat gras. Ze krijgen ook gedroogd brood en hooi natuurlijk.

Ja, klinkt super! :)
Fok je gericht, of gewoon voor een leuk nestje? :)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:36

Off topic: bij cavia's zijn er toch alleen kleur'rassen?' geen rassen zoals konijnen en honden enzo? :)
[/quote]
Er zijn zeker wel rassen. Texel, shelty, rex, gladhaar, borstel, coronet en nog meer. En dan heb je nog allerlei kleuren, zwart, creme, choco, goud, wit, beige, rood, lilac en nog meer.

Nu ik het zeg. Volgensmij moesten we een beige hebben ipv een creme. Ik weet het niet meer, zal het eens navragen thuis xD[/quote]

enne.. beige & creme is een Wereld van verschil, beige is lichtbruin met vuurogen

Ik weet dat het verschillend is, ik ben tijdens het zoeken zoveel van alles tegen gekomen dat ik het even niet meer weet wat het was.
Klopt het dat beige op choco basis is? Van creme weet ik niet welke basis het is.
We zoeken iets wat op onze beide dames kan. En omdat we er nog niet zó veel verstand van hebben(fokken).. :o We willen gewoon van allebei een nestje voor de leuk, maar dan is het wel zo verstandig om niet vanalles door elkaar te gooien :P en later komt er natuurlijk ook een vriendje voor het beertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:01

Aurelia schreef:
Off topic: bij cavia's zijn er toch alleen kleur'rassen?' geen rassen zoals konijnen en honden enzo? :)

Ik weet dat het verschillend is, ik ben tijdens het zoeken zoveel van alles tegen gekomen dat ik het even niet meer weet wat het was.
Klopt het dat beige op choco basis is? Van creme weet ik niet welke basis het is.
We zoeken iets wat op onze beide dames kan. En omdat we er nog niet zó veel verstand van hebben(fokken).. :o We willen gewoon van allebei een nestje voor de leuk, maar dan is het wel zo verstandig om niet vanalles door elkaar te gooien :P en later komt er natuurlijk ook een vriendje voor het beertje.[/quote]

Heb je ook al eraan gedacht aan wat je met de kleintjes doet? :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:27

Ik heb vroeger 5 cavia's gehad ( 1x borstelhaar, 1x gladhaar, 2x rex, 1x texel. )ze waren alleen een beetje verwend.. :')
Mijn 3 zeugjes zaten buiten in een overdekte en tochtvrije ren van 3meter bij 1,5meter. Mijn 2 beertjes zaten in een grote kooi.
Qua voer en verzorgen kregen ze hetzelfde:
elke dag brokjes van hope farms, het waren van die korreltjes zodat ze niet konden selecteren.
Verder kregen ze een berg hooi in de kooi waarin ze zich konden verstoppen en waar ze lekker aan konden knabbelen.
In een ruifje deed ik nog wat kruidenhooi voor de lekkernij.
Elke dag kregen ze een schaal met diverse verse groenten en een schaal met diverse verse soorten fruit.
Elke dag vers water
In de ren stond een groot konijnenhok als nachthok en verder nog een aantal andere schuilhutjes en andere dingen er lagen standaard wilgentakken in, in de kooi van de beertjes ook genoeg schuilmogelijkheden.
Verder kregen ze nog van die harde broodjes en knabbelstengels. Ook haalde ik altijd snoepjes alleen die vonden ze niet zo lekker.
De langharige moest ik kammen maar ook de kortharige borstelde ik regelmatig. Elke dag even knuffelen en s'avonds mochten ze een paar uurtjes los op het terrein zodat ze nog gras konden knabbelen en lekker konden rondrennen.
Ik heb ze helaas weg moeten doen vanwege de hond maar ik vind het echt superleuke beestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:55

princesmax schreef:
Ik heb vroeger 5 cavia's gehad ( 1x borstelhaar, 1x gladhaar, 2x rex, 1x texel. )ze waren alleen een beetje verwend.. :')
Mijn 3 zeugjes zaten buiten in een overdekte en tochtvrije ren van 3meter bij 1,5meter. Mijn 2 beertjes zaten in een grote kooi.
Qua voer en verzorgen kregen ze hetzelfde:
elke dag brokjes van hope farms, het waren van die korreltjes zodat ze niet konden selecteren.
Verder kregen ze een berg hooi in de kooi waarin ze zich konden verstoppen en waar ze lekker aan konden knabbelen.
In een ruifje deed ik nog wat kruidenhooi voor de lekkernij.
Elke dag kregen ze een schaal met diverse verse groenten en een schaal met diverse verse soorten fruit.
Elke dag vers water
In de ren stond een groot konijnenhok als nachthok en verder nog een aantal andere schuilhutjes en andere dingen er lagen standaard wilgentakken in, in de kooi van de beertjes ook genoeg schuilmogelijkheden.
Verder kregen ze nog van die harde broodjes en knabbelstengels. Ook haalde ik altijd snoepjes alleen die vonden ze niet zo lekker.
De langharige moest ik kammen maar ook de kortharige borstelde ik regelmatig. Elke dag even knuffelen en s'avonds mochten ze een paar uurtjes los op het terrein zodat ze nog gras konden knabbelen en lekker konden rondrennen.
Ik heb ze helaas weg moeten doen vanwege de hond maar ik vind het echt superleuke beestjes.

Wat nou, verwend :')

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:38

passieAppel schreef:
Eas_Mon schreef:

Ja, klinkt super! :)
Fok je gericht, of gewoon voor een leuk nestje? :)

We zijn pas begonnen met de cavia's met de ras US teddy.
Wij gaan hobbyfokken, maar gaan proberen te verbeteren.

Heel interessant om te doen en vooral ook erg spannend het eerste nestje wat we gaan krijgen.
ik verwacht 2 nestjes:
Nest 1:
Zeug is choco - creme- wit
Beer: Choco
Nest 2:
Zeug en beer zijn allebij lilac- goud- wit

Heel spannend allemaal!

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:55

passieAppel schreef:
Heb je ook al eraan gedacht aan wat je met de kleintjes doet? :)

Aan alles wordt gedacht :P
We zijn bekend met fokken, maar alleen dan met konijnen.
Maar daarom hebben we ook al vanalles opgezocht en gevraagd over het fokken van cavia's :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:37

Oké... :P

Ja, sorry ik ben altijd daar nieuwschierig naar :o

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:54

Haha is goed.
We gaan misschien toch voor 2 aparte beertjes. We wilden er een die op onze merino en alpaca kon, alleen ze zijn zo verschillend :P Makkelijker is dan toch 2 beertjes. En heb zooo'n leuke gezien! Alleen die is helaas 222km ver weg :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:00

Aurelia schreef:
Haha is goed.
We gaan misschien toch voor 2 aparte beertjes. We wilden er een die op onze merino en alpaca kon, alleen ze zijn zo verschillend :P Makkelijker is dan toch 2 beertjes. En heb zooo'n leuke gezien! Alleen die is helaas 222km ver weg :(

:(
Ik ken dat gevoel :P
maar heb je het dan over een beer die je wilt kopen, of 'huren' :D

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:36

Kopen :P
We wilden eerst een beer kopen, en van de baby's een jonger beertje houden als gezelschap voor hem. Maar aangezien we geen beertje kunnen vinden voor beide onze dames, kopen we gewoon 2 beertjes. (later een jongere erbij dan). En houden we misschien een zeugje :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:25

Aha :D

Komt er een ITP over de kleintjes? :')

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:33

Haha, ja hoor :P Eerst nog maar eens een beertje zien te vinden :P

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:10

s'ochtends krijgt ie brokjes met extra vitamine C. en zijn hooiballetje weer vol.
verspreid over de dag geven we m wat groente en fruit, met mooi weer loopt ie in een ren op het gras. (maar helaas bijna geen mooi weer gezien)
in de avond mag ie rondlopen door de kamer. Hij trekt me soms een sprintjes, heel leuk om te zien.
Verder heeft ie de hele dag hooi. en soms krijgt ie in de avond ook nog een beetje brokjes als ie alles op heeft gegeten.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:31

Hier wonen er 15 in 1 flat met 5 hokken. :) Heb ook gefokt, maar nu voorlopig niet meer want het zit vol. :P

Even allemaal voorstellen per hok:

Verdieping 1:
Dakota, zeugje, US Teddy choco-rood-wit, 15-11-'10 (dochter van Genna)
Dobbe, castraat, US Teddy zwart-rood-wit, 15-11-'10 (zoon van Genna)
Genna, zeugje, US Teddy choco-buff-wit, 04-04-'10
Romana, zeugje, sheltie choco-crème-wit, 03-03-'08

Verdieping 2:
Cleo, zeugje, gladhaar rood, 31-07-'10 (dochter van Amélie)
Bella, zeugje, US Teddy solid zilveragouti, 09-03-'10 (dochter van Abigail)
Amélie, zeugje, US Teddy zilveragouti magpie, 12-10-'09 (dochter van Abigail)
Abigail, zeugje, US Teddy wit donkeroog, 31-12-'08

Verdieping 3:
Lois, zeugje, peruvian zwart-crème-wit, 08-04-'08 (dochter van Gypsy)
Gypsy, zeugje, peruvian lilac-saffraan, 23-07-'07
Momo, zeugje, borstel choco-wit, ??-06-'06

Verdieping 4:
Thimba, beertje, gladhaar gemengd schimmel, 28-05-'10
Sven, beertje, US Teddy zilveragouti, 12-10-'09

Verdieping 5:
Josias, beertje, gladhaar rood-wit, 31-07-'10 (zoon van Abigail)
Zairo, beertje, US Teddy choco-crème-wit, 22-04-'10

Echt veel eigenlijk. :') :))

Maar goed, 's ochtends beginnen we met een lading groente (paprika/witlof het meest, maar ook andijvie, bleekselderij, komkommer, wortel) en wordt het hooi van de vorige dag opgevuld, 's avonds biks: HugHo (ja ja, dat natuurlijke paardenvoer, maar dan de caviavariant!), vers water en vers hooi.
Met mooi weer een paar uur in de ren van 3 x 1,25 m. :) Die er pas net is trouwens, en met dit slechte weer is het helaas nog amper gelukt.
Ze komen er elke week allemaal wel een paar keer uit voor een knuffel, sommige trouwens bijna iedere dag (met zo'n aantal ontwikkel je toch een voorkeur om bepaalde meer vast te houden, hoewel ik van allemaal evenveel hou).

Vraag me trouwens wel af of de mensen die hier maar 1 cavia hebben, weten dat het een groepsdier is? Zo ja, dan ben ik benieuwd naar de motivatie om er maar 1 te hebben. Sommige cavia's zijn natuurlijk moeilijk te koppelen of zoiets, maar ik vraag me dan af waarom je er bewust 1 houdt en het niet probeert met een vriendje of vriendinnetje.
9 van de 10 keer een gelukkigere cavia! Hetzelfde als bij paarden. ;) Geen aanval trouwens hoor... :)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:45

@Rosa verslavend he! Wij hebben het ook gehad met de konijnen, heel de tuin stond vol haha. Maar de caafjes willen we binnen houden dus kunnen we er niet veel houden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:44

Rosa__ schreef:
Hier wonen er 15 in 1 flat met 5 hokken. :) Heb ook gefokt, maar nu voorlopig niet meer want het zit vol. :P

Even allemaal voorstellen per hok:

Verdieping 1:
Dakota, zeugje, US Teddy choco-rood-wit, 15-11-'10 (dochter van Genna)
Dobbe, castraat, US Teddy zwart-rood-wit, 15-11-'10 (zoon van Genna)
Genna, zeugje, US Teddy choco-buff-wit, 04-04-'10
Romana, zeugje, sheltie choco-crème-wit, 03-03-'08

Verdieping 2:
Cleo, zeugje, gladhaar rood, 31-07-'10 (dochter van Amélie)
Bella, zeugje, US Teddy solid zilveragouti, 09-03-'10 (dochter van Abigail)
Amélie, zeugje, US Teddy zilveragouti magpie, 12-10-'09 (dochter van Abigail)
Abigail, zeugje, US Teddy wit donkeroog, 31-12-'08

Verdieping 3:
Lois, zeugje, peruvian zwart-crème-wit, 08-04-'08 (dochter van Gypsy)
Gypsy, zeugje, peruvian lilac-saffraan, 23-07-'07
Momo, zeugje, borstel choco-wit, ??-06-'06

Verdieping 4:
Thimba, beertje, gladhaar gemengd schimmel, 28-05-'10
Sven, beertje, US Teddy zilveragouti, 12-10-'09

Verdieping 5:
Josias, beertje, gladhaar rood-wit, 31-07-'10 (zoon van Abigail)
Zairo, beertje, US Teddy choco-crème-wit, 22-04-'10

Echt veel eigenlijk. :') :))

Maar goed, 's ochtends beginnen we met een lading groente (paprika/witlof het meest, maar ook andijvie, bleekselderij, komkommer, wortel) en wordt het hooi van de vorige dag opgevuld, 's avonds biks: HugHo (ja ja, dat natuurlijke paardenvoer, maar dan de caviavariant!), vers water en vers hooi.
Met mooi weer een paar uur in de ren van 3 x 1,25 m. :) Die er pas net is trouwens, en met dit slechte weer is het helaas nog amper gelukt.
Ze komen er elke week allemaal wel een paar keer uit voor een knuffel, sommige trouwens bijna iedere dag (met zo'n aantal ontwikkel je toch een voorkeur om bepaalde meer vast te houden, hoewel ik van allemaal evenveel hou).

Vraag me trouwens wel af of de mensen die hier maar 1 cavia hebben, weten dat het een groepsdier is? Zo ja, dan ben ik benieuwd naar de motivatie om er maar 1 te hebben. Sommige cavia's zijn natuurlijk moeilijk te koppelen of zoiets, maar ik vraag me dan af waarom je er bewust 1 houdt en het niet probeert met een vriendje of vriendinnetje.
9 van de 10 keer een gelukkigere cavia! Hetzelfde als bij paarden. ;) Geen aanval trouwens hoor... :)

Wat suuuuper leuk!
Klinkt goed hoor, je fokkerij! :')

Maar wil je ook van sommige af?

En ik ben een (ook) een grote voorstander van 2 cnaafjes per hokkie!

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:24

Aurelia; ja, inderdaad erg verslavend! :D Op een gegeven moment wilde ik met langharen gaan fokken, 1 nestje gehad met mijn peruvian (niet kleurzuiver maar ja wist toendertijd nog de ballen van genetica! :+), was inmiddels ook een sheltie dame gearriveerd. Maar uiteindelijk heb ik de langharen allemaal maar 'knuffelcavia's' gelaten, want ik vond die lange haren niet zo leuk meer toen bleek dat bijna alle andere cavia's de vachten af gingen bijten... :=
8 maanden laten was ik verkocht toen ik een foto van een wit US Teddy zeugje bij een fokker zag; gereserveerd. Dat zeugje heeft 2 nestjes gehad, uit beide heb ik een dochter aangehouden. Oudste dochter heeft ook nog een nestje gehad, totdat er blaasproblemen werden vastgesteld in de lijn. Oudste dochter (Amélie) die net mama was geworden heeft er gelukkig geen aanleg voor, haar kinderen ook niet.
Maar haar moeder (Abigail), en haar halfzusje, Bella, zijn extreem gevoelig voor blaasgruis. Toch echt een erfelijke vorm, want ook de neef van Abigail heeft het behoorlijk ernstig gehad... Daarom heb ik besloten te stoppen met die lijn. Bella bleef gewoon te licht om mee te fokken, Amélie bleek mogelijk satijn te kunnen zijn, en ook was er een probleem met de onduidelijkheid over schimmel (als kleur). Amélie leek magpie, maar achterin haar stamboom kwam van alles voor, en magpie en schimmel kun je niet altijd goed van elkaar onderscheiden. Het probleem is dat je met schimmel ontzettend moet oppassen i.v.m. de lethaalfactor. Geen schimmel x schimmel dus. Die onduidelijkheid wilde ik gewoon niet hebben, dus de keus om de lijn te beëindigen, leek me het best.
Het choco US zeugje (Genna) wat ik dat jaar al had aangeschaft, heb ik laten dekken door een beer van een collegafokster, is een supermooi nestje geworden, maar ja, ondertussen had ik heel veel knuffels in mijn stal vanwege alle lijnen waarmee ik was gestopt. Ik had op dat moment 16 cavia's, en maar 1 flat, en zelfs al een extra kooi in gebruik... Ik had eigenlijk geen ruimte over om echt door te gaan met de choco US Teddy's, dus met deze nieuwe groep heb ik besloten óók te stoppen. Gewoon genieten van alle knuffeltjes... Voorlopig geen nestjes, de beren zaten ook net allemaal goed in koppels, dus mijn verstand zei 'niet verdergaan'. Ik geniet heel erg van ze, en het is ook goed zo. :)
Pfoe, het is wel een beetje langdradig geworden! :o

passieAppel; nu ik gestopt ben met fokken, verkoop ik niks meer, dit is gewoon mijn knuffelgroep. :) Ze zitten hier ook allemaal goed nu, geen ruimtegebrek, alles mooi in groepjes. Er zijn wel fokkers bij wie alles te koop is, zodra er interesse is, maar ik kan en wil dat niet. :P
Met de nestjes verkocht ik sommige kleintjes wel, maar het was niet zo dat ze weg MOESTEN. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je stal dichtgroeit doordat je alles van eigen fok aanhoudt, dus in principe is het dan wel zo dat het wenselijk is dat ze verkocht worden, maar als er geen animo voor is, kunnen ze altijd bij mij blijven. Verkoop kan soms erg tegenvallen, vooral met beertjes, dat vond ik wel een nadeel... Eerlijk is eerlijk, er is ook veel meer aanbod dan vraag natuurlijk... In de fok- en showwereld is het al meer in balans, maar als je kijkt op MP naar alle klikocaafjes die daar aangeboden staan, echt triest... Je kunt het eigenlijk wel een beetje vergelijken met de paardenmarkt: paarden uit kwaliteitslijnen die bekend staan om prestaties in de dressuur (zuivere rascavia's, met stamboom, uit showlijnen) verkopen toch altijd beter...
Ik heb besloten om in de toekomst alleen nog maar voor mezelf te fokken, er gaat dan dus niks meer de deur uit. Hooguit dat ik misschien een keer van dekbeer ruil vanwege vers bloed, maar verder blijft alles... Ik heb uitgerekend dat ik met 1 nestje in de 10,5 maand (moeder op dochter), na 4,5 jaar ongeveer 20 cavia's heb en daarop dan stabiel moet blijven, aangezien er na verloop van tijd ook weer een deel van de groep is overleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:29

Rosa__ schreef:
Aurelia; ja, inderdaad erg verslavend! :D Op een gegeven moment wilde ik met langharen gaan fokken, 1 nestje gehad met mijn peruvian (niet kleurzuiver maar ja wist toendertijd nog de ballen van genetica! :+), was inmiddels ook een sheltie dame gearriveerd. Maar uiteindelijk heb ik de langharen allemaal maar 'knuffelcavia's' gelaten, want ik vond die lange haren niet zo leuk meer toen bleek dat bijna alle andere cavia's de vachten af gingen bijten... :=
8 maanden laten was ik verkocht toen ik een foto van een wit US Teddy zeugje bij een fokker zag; gereserveerd. Dat zeugje heeft 2 nestjes gehad, uit beide heb ik een dochter aangehouden. Oudste dochter heeft ook nog een nestje gehad, totdat er blaasproblemen werden vastgesteld in de lijn. Oudste dochter (Amélie) die net mama was geworden heeft er gelukkig geen aanleg voor, haar kinderen ook niet.
Maar haar moeder (Abigail), en haar halfzusje, Bella, zijn extreem gevoelig voor blaasgruis. Toch echt een erfelijke vorm, want ook de neef van Abigail heeft het behoorlijk ernstig gehad... Daarom heb ik besloten te stoppen met die lijn. Bella bleef gewoon te licht om mee te fokken, Amélie bleek mogelijk satijn te kunnen zijn, en ook was er een probleem met de onduidelijkheid over schimmel (als kleur). Amélie leek magpie, maar achterin haar stamboom kwam van alles voor, en magpie en schimmel kun je niet altijd goed van elkaar onderscheiden. Het probleem is dat je met schimmel ontzettend moet oppassen i.v.m. de lethaalfactor. Geen schimmel x schimmel dus. Die onduidelijkheid wilde ik gewoon niet hebben, dus de keus om de lijn te beëindigen, leek me het best.
Het choco US zeugje (Genna) wat ik dat jaar al had aangeschaft, heb ik laten dekken door een beer van een collegafokster, is een supermooi nestje geworden, maar ja, ondertussen had ik heel veel knuffels in mijn stal vanwege alle lijnen waarmee ik was gestopt. Ik had op dat moment 16 cavia's, en maar 1 flat, en zelfs al een extra kooi in gebruik... Ik had eigenlijk geen ruimte over om echt door te gaan met de choco US Teddy's, dus met deze nieuwe groep heb ik besloten óók te stoppen. Gewoon genieten van alle knuffeltjes... Voorlopig geen nestjes, de beren zaten ook net allemaal goed in koppels, dus mijn verstand zei 'niet verdergaan'. Ik geniet heel erg van ze, en het is ook goed zo. :)
Pfoe, het is wel een beetje langdradig geworden! :o

passieAppel; nu ik gestopt ben met fokken, verkoop ik niks meer, dit is gewoon mijn knuffelgroep. :) Ze zitten hier ook allemaal goed nu, geen ruimtegebrek, alles mooi in groepjes. Er zijn wel fokkers bij wie alles te koop is, zodra er interesse is, maar ik kan en wil dat niet. :P
Met de nestjes verkocht ik sommige kleintjes wel, maar het was niet zo dat ze weg MOESTEN. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je stal dichtgroeit doordat je alles van eigen fok aanhoudt, dus in principe is het dan wel zo dat het wenselijk is dat ze verkocht worden, maar als er geen animo voor is, kunnen ze altijd bij mij blijven. Verkoop kan soms erg tegenvallen, vooral met beertjes, dat vond ik wel een nadeel... Eerlijk is eerlijk, er is ook veel meer aanbod dan vraag natuurlijk... In de fok- en showwereld is het al meer in balans, maar als je kijkt op MP naar alle klikocaafjes die daar aangeboden staan, echt triest... Je kunt het eigenlijk wel een beetje vergelijken met de paardenmarkt: paarden uit kwaliteitslijnen die bekend staan om prestaties in de dressuur (zuivere rascavia's, met stamboom, uit showlijnen) verkopen toch altijd beter...
Ik heb besloten om in de toekomst alleen nog maar voor mezelf te fokken, er gaat dan dus niks meer de deur uit. Hooguit dat ik misschien een keer van dekbeer ruil vanwege vers bloed, maar verder blijft alles... Ik heb uitgerekend dat ik met 1 nestje in de 10,5 maand (moeder op dochter), na 4,5 jaar ongeveer 20 cavia's heb en daarop dan stabiel moet blijven, aangezien er na verloop van tijd ook weer een deel van de groep is overleden.

Het klinkt heel leuk! :D
vooral die lijnen die allemaal niet handig zijn :P

Ik dacht dat je het voor het geld deed...

Eten ze bij jou gras? Ik vind namelijk dat iedere cnaaf dat soms moet doen :o

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:05

Haha, fokken voor het geld moet je niet doen, je maakt er geen winst mee :o

Ik denk dat veel maar 1 cavia hebben, omdat ze een huisdier mogen van hun ouders, maar ze er maar 1 mogen. Zo had ik vroeger ook mijn eerste cavia gekregen. Het is dat mijn ma ook een dierengek is, maar dat is niet bij iedereen zo. Een andere reden is misschien omdat ze denken dat ze de cavia dan tammer krijgen.

Ik heb nu sinds een paar maanden een alpaca in choco wit en een merino in goud wit. Natuurlijk nog niet van plan om een nestje ervan te krijgen, maar het kriebelt gewoon altijd weer haha:P Nu hebben we natuurlijk weer het perfecte koppel uitgezocht voor dit idee :') We hadden nog 0,0% verstand van het fokken van cavia's enzo. Maar we leren steeds meer bij :D Dus nu willen we een tessel beer, want die kan op allebei. En dan t liefst choco-goud-wit. Maar t is nogal moeilijk te vinden :') Misschien moet het toch maar 2 beren worden. Een tessel of merino voor garfield en een alpaca(of lunkje?) voor Lana. Het mooiste is toch wel 1 beer voor beide dames, maar als dat niet gaat.. :P We hebben ondertussen onze oude tvkast omgebouwd tot hok. Het plexiglas is ook al binnengekomen, dus alleen nog U-profielen voor het plexiglas en een beer xD

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:56

Sinds een jaar of 5 is de tuin hier helemaal betegeld, dus gras hebben we niet meer helaas. Het is wel lekker voor ze, maar het behoort niet tot de basisbehoeften van cavia's in gevangenschap, dat is hooi, wat ze onbeperkt krijgen, korrels met vitamine C en groente. Dus op zich is het geen ramp... Maar als we ooit gaan verhuizen, is een grasveld wel een must voor mij.

Haha ja, tja als je fokt kunnen dat soort dingen soms weleens tegenvallen. Je hoort het regelmatig, mensen die opeens ziektes ontdekken, satijnvachten, vouworen en andere ongewenste dingen... Meestal stoppen ze dan compleet met die hele familie/lijn. Soms staat dan ook nog alles te koop. Dat zijn wel harde dingen vind ik, ik zou er zelf toch niet zomaar afscheid van kunnen nemen.

Fokken draai je juist flink verlies op, tenzij je broodfokker bent. De bijdrages die je krijgt, moet je meer zien als een klein financieel steuntje in de rug. Gemiddeld zal het zo'n €20,00 per maand zijn voor een hobbyfokker, maar daar kwam ik zeker nog niet aan met 'maar' 3 nestjes in een jaar. De kosten lopen toch al gauw op naar de €100,00 per maand met dierenartsrekeningen erbij... Iemand van het caviaforum waar ik zit, heeft 60 knuffelcavia's. Daar verdien je dus helemaal niets aan. Ze heeft echt een supergave groep, maar ik ben weleens benieuwd hoeveel ze er aan uitgeeft. Dat kan nooit weinig zijn.

Aurelia; wou net zeggen dat alpaca x merino afgeraden wordt i.v.m. verkeerde kruinplaatsing, maar lees nu dat je dus inderdaad een texel zoekt. Pas op hoor, het is echt verslavend! ;) :Y)
Alpaca x lunkarya (zelfde kruinen) is trouwens nog iets aparts mee aan de hand: je kunt hier een nieuw ras uit fokken, namelijk de minipli, met enorm fijne krulletjes. De babies uit alpaca x lunk worden lunkarya's, maar drager van alpaca. Als je 2 lunken die alpaca dragen, aan elkaar kruist, kunnen er al minipli's ontstaan. Maar ik geloof dat het wel lastig is om 'goede' minipli's te krijgen, je moet heel zorgvuldig selecteren en zo... Zelf heb ik daar ook geen ervaring mee, je moet vooral de structuur goed kunnen herkennen hoor ik van krullenfokkers. Dit is een duidelijke website: http://www.lunkaryasdream.com/minipli-info.html.

Deze website is superhandig voor genetica in ieder geval: http://www.caviarassen.nl!
Staan ook alle rassen en kleurtjes op.