OPGEPAST: MADEN!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:54

bahh maden zo ranzigg!!!!!!!
wij hebben die altijd in de groene kliko zitten :')

Siers83

Re: OPGEPAST: MADEN!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:57

Ik heb dit meermaals met mn nijn gehad. Ze kon zichzelf niet goed schoonhouden en had dus vaak een vieze kont. De eerste keer dat ik maden zag naar de da geweest die het heeft schoongemaakt. Daarna nog een paar keer gebeurd, controleerde haar elke dag en als ze vies was gelijk wassen met antivlooienshampoo voor honden. dit op aanraden van de da, dan gaan de maden dood en ook die er eventueel nog achterblijven. Ik had haar hokje dus ook afgeschermd met horgaas en ook nog tochtstrippen langs alle randen, hielp wel een beetje gelukkig. ze vond het ook vreselijk om gewassen te worden, maar moest gewoon. Tis echt een vreslijk gezicht, die vieze beesten.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:04

Maar voor de mensen die het afsluiten met horgaas, ik neem aan dat jullie dan geen konijnenren/heuvel hebben? Want ik kan het hok wel afsluiten met horgaas, maar dan kunnen mijn konijnen niet meer naar binnen of buiten _O-

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:29

Daar kun je toch gewoon gaas overheen of omheen spannen? Dat heb ik tenminste wel gedaan, konijnen kunnen gewoon van hun binnenverblijf in hun buitenverblijf komen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:04

Mijn konijnenren is ruim 6 bij 5, zonder het stuk waar het hok op staat bij gerekend := en dan zou het hekwerk ook moeten, dat is een meter hoog :').
Ik controleer wel gewoon een paar keer per dag :j

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:29

Zie je die maden dan duidelijk zitten als je je nijn controleerd?
of moet je echt goed kammen ofzo?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:49

je ziet ze meestal meteen. kleine witte rijstekorrels die over je nijn kruipen :r en meestal zijn ze niet alleen dus dan overduidelijk te zien

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:04

Anoli schreef:
Ja het weer is er weer prachtig voor, regenbui en daarna fikse zon... lekker vochtig en warm/broeierig weer dus...

Nog wel even een opmerking als ex-paraveterinair:
De maden komen niet alleen voor bij zieke dieren of dieren met een vieze vacht, vieze hokken, etc...
Ik heb in 4 jaar tijd al meerdere malen totaal gezonde dieren gezien die toch maden kregen...
Deze dieren hadden geen vieze vacht, geen wondjes of iets dergelijks... dus let goed op!

Ja...dat klopt. Ik ben altijd superalert op die dingen, vooral bij mijn schapen.
Ik heb nu hampshire down schapen en die hebben een hele dichte vacht (wol). Ik check elke dag op poepresten en bespuit ze met vliegenspray.
Desalniettemin was het twee weken geleden bij een ooitje raak, zonder dat er sprake was van diarrée of een vieze vacht.
We waren lekker sjiek uit eten geweest en liepen daarna nog even langs al onze dieren (watercontrole etc.). En ik zag de ooi kijken met hele paniekerige oogjes. Dus wij de nette kleren uit, oude kleren aan, overall aan, scheermachine, schaar, betadine en spray mee...en ja hoor.... De hele achterkant van het schaap zat vol. Hele "tennisballen" aan maden drukten we uit de dichte wol. Dus we hebben het zomervachtje (ze waren uiteraard al geschoren) nu maar helemaal weggehaald. Ik heb het wel eens eerder gezien en gehad...maar nog nooit zoveel in aantal als deze keer. Mijn hemel... Je zag er drie zitten, peuterde tussen de wol, knipte, schoor en even spoelen met de tuinslang en dan viel er een hele "tennisbal" aan maden uit. En dat bij beide achterpoten, in de staart en langs de hele kont. Zoveel!
Ze waren nog heel klein en hadden gelukkig ook nog geen wonden gemaakt. We waren er dus heel erg op tijd bij. Nu loopt er 1 ooi met een hele blote kont en kale poten... het zij zo....we zijn wel mooi van die krengen van maden af...BAH!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:29

bah gelukkig was je er op tijd bij.
maar wat veel zeg

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:35

bij schapen kun je een spuitbus tegen vliegen gebruiken ,met permetrine erin....dan vallen ze er dood af.
Ik weet niet of je dat bij konijnen kunt gebruiken.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:00

geerke schreef:
bij schapen kun je een spuitbus tegen vliegen gebruiken ,met permetrine erin....dan vallen ze er dood af.
Ik weet niet of je dat bij konijnen kunt gebruiken.

Ik heb neocidol gebruikt, dat is langwerkend. Alleen is de wol van Hampshire downs zo dicht, dat je dat ook wel weg moet scheren/knippen, want anders kom je er met de plantenspuit (waar de oplossing in zit) niet voldoende bij.

Verder gebruik ik dagelijks veerust op mijn schapen. Zijn ze al helemaal gewend, gaan er gewoon even voor staan om bespoten te worden.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:56

Mijn schaapje heeft ook maden. Haar hele achterkant is aangetast en ze heeft lange wonden.

Ze is nu wel aan de betere hand en blaat weer en heeft trek, maar we zagen wel weer nieuwe maden zitten. En een ander, oud, schaap zag er vandaag heel slecht uit.

Ik ben bang dat de maden bij dat oude schaap binnen zitten. Hoe komen we daar achter en hoe houden die vieze beesten van de aangetaste schapen af?

Las dat Neocidol irriterend is voor de huid en aangezien mijn schaap beste wonden heeft.....

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:20

beste is om meteen een DA inteschakelen.
die kan dan iets geven of haar uit haar lijden verlossen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:27

[quote="Kitten84"]Mijn schaapje heeft ook maden. Haar hele achterkant is aangetast en ze heeft lange wonden.

Ze is nu wel aan de betere hand en blaat weer en heeft trek, maar we zagen wel weer nieuwe maden zitten. En een ander, oud, schaap zag er vandaag heel slecht uit.

Ik ben bang dat de maden bij dat oude schaap binnen zitten. Hoe komen we daar achter en hoe houden die vieze beesten van de aangetaste schapen af?

heb je de plekken goed kortgeknipt?
En een flink stuk om de aangetaste plekken heen.
Wassen met neocidol(dimpylate),zelfs al zitten er wonden.Anders krijg je de maden niet weg!
En even antbiotica halen bij de da en in de nek intramusculair inspuiten.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:47

De andere schapen zijn van stal, dat ene schaap van mij mag bij hun koppel lopen. En de mannen van stal hebben ze allemaal behandelt en ze krijgen ook peniciline.

Ze hebben de schapen afgelopen woensdag gevonden, die van mij was het ergst aan toe.

Maar je kunt dus wel behandelen met neocidol? Ondanks dat ze plekken heeft?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:01

gewoon behandelen....anders komen er steeds weer maden omhoog.
pokkebeesten...bah :(

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:08

Mooi, dan ga ik dat vanavond doen. FF zien waar ik neocidol vandaan krijg, maar denk dat de mannen van stal het wel hebben.

Ja rotbeesten..ik was juist zo blij dat mijn schaapje zin had aan wat lekkers en naar me blaatte en dan zitten er nog van die vieze krengen op....

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:54

Zo, kom net terug van stal en blij toe dat ik gegaan was.

Heb zelf stuk of 5 maden eraf gepakt, maar bij de lies zat een nog diepere wonde, met een compleet nest -:(- Heb de stalbaas gehaald en hebben zo'n stuk of 15 eruit gehaald :( Daarna wat pure jodium erop, verwijderde krengen verzopen en verbrand.

Mijn schaapje is verder happy en ze heeft zin aan eten. Heb ze lekker handje brok gegeven en wat kuil.

Maar man oh man, wat een vuile beesten. En ze moeten allemaal mijn schaap hebben...zijn Friese Melkschapen gevoeliger of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:00

Ik ben tegenwoordig heel alert!!
Maar het poedersuiker is dat mijn konijnen mij nu aanzien komen en me minder lief beginnenmte vinden :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:09

Kitten84 schreef:
Zo, kom net terug van stal en blij toe dat ik gegaan was.

Heb zelf stuk of 5 maden eraf gepakt, maar bij de lies zat een nog diepere wonde, met een compleet nest -:(- Heb de stalbaas gehaald en hebben zo'n stuk of 15 eruit gehaald :( Daarna wat pure jodium erop, verwijderde krengen verzopen en verbrand.

Mijn schaapje is verder happy en ze heeft zin aan eten. Heb ze lekker handje brok gegeven en wat kuil.

Maar man oh man, wat een vuile beesten. En ze moeten allemaal mijn schaap hebben...zijn Friese Melkschapen gevoeliger of zo?

Heb je de plek ook goed kortgeknipt?
Dat is heel belangrijk.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:13

Er valt niks meer te knippen. Ze is compleet kaal al...die krengen gaan aan de rand van haar wondes zitten en vreten dan door....

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:16

Dat hebben wij twee jaar geleden aan onze haan gehad, arm beest. Was van onderen al helemaal opgevreten.... Meteen kop eraf en in het bos gedumpt ivm de vreselijke lucht (die luuuuuuuuucht!!!!!)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:18

veersche schreef:
Dat hebben wij twee jaar geleden aan onze haan gehad, arm beest. Was van onderen al helemaal opgevreten.... Meteen kop eraf en in het bos gedumpt ivm de vreselijke lucht (die luuuuuuuuucht!!!!!)

dit meen je niet serieus neem ik maar even aan,
hoe respecht loos naar je dieren toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:21

veersche schreef:

Ehh ja...!?!?
Doe ik ook altijd! Vooral als iets stinkt!

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:21

hanny_jelke schreef:
veersche schreef:

dit meen je niet serieus neem ik maar even aan,
hoe respecht loos naar je dieren toe.

Ach ja, zo heb je altijd in ieder topic wel mensen die niks van het "echte" leven snappen en het liefste een half opgevreten dode haan in de tuin willen begraven met een kruisje erbij. :+