maikeltje schreef:Zelf verdedig ik hier de baasjes die een lastige hond hebben en daar verantwoord mee omgaan en zowel de hond als medemens in bescherming neemt, deze baasjes word het niet altijd makkelijk gemaakt door mensen die denken dat het baasje alles wel op kan lossen.
Daar is nog wel een leuke variant op te verzinnen.
Zie m'n profiel voor een
voorbeeld van een rashond die niet als extreem gevaarlijk bekend staat, maar wel als extreem groot, zwaar en sterk. Enkele jaren geleden (toen ze nog leefde) werd m'n hond aangevallen door een loslopende hond terwijl ik haar aan de lijn had. Ik liet los, had immers weinig zin om tussen een dobermann en een enorme herder te komen. Ze won dit gevecht met overtuiging, stopte met bijten toen dobermann op de rug op de grond lag en bleef er dreigend boven staan, waarschijnlijk om de dobermann te doorspekken van het feit dat ze toch echt de baas was.
Op een enkel "HIER!" van mij kwam ze braaf terug. Eigenares van de dobermann verzekerde me ervan dat ik hier nog wel wat van zou horen, haar hond had immers wat wonden opgelopen tijdens een zelf uitgelokt gevecht. Waarschijnlijk heeft ze zichzelf beseft dat ze zelf fout zat, maar...
...had ik m'n hond dan niet los moeten laten om dobermannbaasje te beschermen tegen haar onwetendheid? of vinden jullie het ook gevaarlijk om een (goed onder appel staande) hond te hebben die je weliswaar fysiek voor geen meter aan kan?
Dobermannbaasje was in dit geval een volwassen vrouw, maar had net zo goed een kind kunnen zijn die door een niet zo verantwoordelijke papa of mama met een forse hond op pad wordt gestuurd. Zie ze vaak genoeg lopen.
Om the obvious er nog wat dikker bovenop te leggen: stel je voor dat zo'n kind (of misschien zelfs die volwassen vrouw) besluit om een poging te doen haar dobermann te beschermen tegen die enorme hond die gehakt maakt van haar lieve kleine dobermannetje. Is mijn hond agressief als persoon in kwestie dan gebeten wordt? Moeten we de hond leren verschil maken tussen een slecht opgevoede hond en een dom baasje?
Dit is zoooo'n grijs gebied