Jagen.. met katten heel gewoon en voor honden verboden?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:49

Nogmaals, San, ik vind het heerlijk voor honden als ze lekker los kunnen rennen in de natuur, maar wel onder een zekere begeleiding, ja. Tenzij je woont met veel natuur om je heen, maar hier op straat, lijkt mij niet zo handig. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:50

Wilawander schreef:
Wil je lastige katten kwijt? neem een buis waar ze krap door kunnen, smeer deze in met een goedje wat goed vlekt maar niet schadelijk is voor het dier en leg in de buis wat lekkers. Gegarandeert dan mensen hun katten gaan binnen houden.

Ik denk eerder dat ik jou aan zal geven bij de politie. ;)
Wat is er mis met eerst eens komen praten, als jij al last zou hebben van mijn kat?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:51

Twiggy dan moet je wel mensen hebben die er naar luisteren.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:52

Wat is er mis mee om je EIGEN HUIS dieren, waar je ZELF voor gekozen hebt, niet lekker op je eigen terrein te houden? (maar WEER niet te strekking van dit topic..)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:53

lifaya schreef:
Het verschil is dat een hond sowieso koste wat kost buiten komt. Als je een kat binnen moet houden blijft een kat binnen, dat is ook het banketstaaf. heb ik al eerder uitgelegt, grotedeel van de katten wil niet aan een lijntje lopen, kan je wel zeggen dat ze het moeten leren, maar geloof me, een kat die gewent is aan buiten kan niet aan een lijntje lopen, die worden agressief. Zo zit het met mijn kat in elk geval. Mijn poes is het wel gewent door haar medische toestant, maar echt leuk vind ze het niet :')

En geen tuin/balkon tot je beschikking??? Hoeveel moeite is het om die zodanig af te zetten dat ze wel buiten komen, maar verders geen kwaad kunnen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:54

quera schreef:

Tuurlijk. Ik ben in elk geval heel blij dat mijn kat geliefd is in de buurt en zich nog redelijk braaf gedraagt voor een kat. :D
Ik vind het ook verschrikkelijk als een kat vogeltjes e.d. opvreet, want ik ben dol op vogels. Mijn tuin hangt vol met vogelvoer in netjes. Ondanks mijn tuinkat. Gaat prima, maar ik heb het geluk dat mijn kat niet zo'n jager is. :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:54

Wilawander schreef:
Wil je lastige katten kwijt? neem een buis waar ze krap door kunnen, smeer deze in met een goedje wat goed vlekt maar niet schadelijk is voor het dier en leg in de buis wat lekkers. Gegarandeert dan mensen hun katten gaan binnen houden.

Zoiets als stroop of zo? Of schoenpoets := .

Twiggy2008 schreef:
Nogmaals, San, ik vind het heerlijk voor honden als ze lekker los kunnen rennen in de natuur, maar wel onder een zekere begeleiding, ja. Tenzij je woont met veel natuur om je heen, maar hier op straat, lijkt mij niet zo handig. ;)

Dat is het punt niet. Lees mijn verhaaltje nog eens. Waarom mag een kat wel los en een hond niet? Een kat kan net zo goed een gevaar opleveren. Ik heb 't nog niet eens gehad over katten die aangereden worden.

Ik ben niet voor het los laten lopen van honden, dat heb ik al meerdere malen gezegd.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:56

Wendy_Komen schreef:
lifaya schreef:
Het verschil is dat een hond sowieso koste wat kost buiten komt. Als je een kat binnen moet houden blijft een kat binnen, dat is ook het banketstaaf. heb ik al eerder uitgelegt, grotedeel van de katten wil niet aan een lijntje lopen, kan je wel zeggen dat ze het moeten leren, maar geloof me, een kat die gewent is aan buiten kan niet aan een lijntje lopen, die worden agressief. Zo zit het met mijn kat in elk geval. Mijn poes is het wel gewent door haar medische toestant, maar echt leuk vind ze het niet :')

En geen tuin/balkon tot je beschikking??? Hoeveel moeite is het om die zodanig af te zetten dat ze wel buiten komen, maar verders geen kwaad kunnen...

Een tuin ja, en ook een gehandicapt kind hier waardoor het allemaal wat ingewikkelder word ;) Maar ik heb geen zin in mezelf verantwoorden, de enige kat die buitenkomt is de kater en die blijft altijd lekker op het muurtje pitten en is NIEMAND tot last. Ook geen vogels etc ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:57

Twiggy2008 schreef:
quera schreef:

Tuurlijk. Ik ben in elk geval heel blij dat mijn kat geliefd is in de buurt en zich nog redelijk braaf gedraagt voor een kat. :D
Ik vind het ook verschrikkelijk als een kat vogeltjes e.d. opvreet, want ik ben dol op vogels. Mijn tuin hangt vol met vogelvoer in netjes. Ondanks mijn tuinkat. Gaat prima, maar ik heb het geluk dat mijn kat niet zo'n jager is. :)

Inderdaad want niet elke kat is hetzelfde. niemand gelukkig. Je hebt ook mensen die zeggen ja maar mijn hond/kat/paard/kind of weet ik veel wat die doet dat niet hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:58

Ik weet niet hoe jullie wonen verder. Ik woon in een dorp, rustig buurtje, alleen bestemmingsverkeer en we kennen elkaar allemaal. Weten ook welke hond/kat waar hoort. Hier is geen gedoe. Het barst ook niet van de katten ofzo. Ik heb geen reden de tuin af te zetten, naast dat het niet echt praktisch is, gezien de kinderen die ik over de vloer heb (en zelf heb). Niemand klaagt, er valt ook niets te klagen. En mijn deur staat open, voor als er wat is. Dus daarom niet, Wendy_Koomen. Al ben ik jou en niemand enige verantwoording schuldig. ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:59

Ik woon in een doodlopende straat :j dus katten zijn ook niet het verkeer tot last. Wij hebben ook eigenlijk best wel een kattenstraat, incl onze eigen katten denk ik een stuk of 12 in ons kleine straatje en 2 honden (1 golden ritriever en 1 labrador). Het gaat hier echt perfect, ook met de kippen in de straat, geen 1 van de katten is daar ooit langsgekomen, ze hebben zelf ook een kat

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:01

Even rekenen.... ik kom op zo'n 5 katten en 7 honden, bij ons in de straat.

Verder is het handig om de verschillen tussen katten en honden te zien. Een kat is een eigenzinnig dier, die doet zijn eigen ding. Een hond is meer gericht op zijn mens(en). Ze moeten een paar keer per dag er uit. Een kat slaapt wat meer, denk ik ook. Mijn kat hoef je niet aan een lijntje te doen. Die geniet vooral van op het schuurdak zitten en wat om zich heen kijken. Of heerlijk slapen op de tuintafel in de zon. Of wat rondstruinen in de bosjes en met muizen thuis komen. Tja, ik heb er geen last van en mijn buren ook niet, dus wat zou ik me druk maken om een stel bokkers die ons niet eens kennen. :D
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 23-07-11 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Re: Jagen.. met katten heel gewoon en voor honden verboden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:02

Ik woon in een woonwijk dicht aan de grote straat. :). Hier lopen zo'n vijf, soms zes katten rond.

Als de buurt het toelaat, zoals in jullie geval Lifaya en Twiggy, is dat prima. :). Maar hier is het gewoon geen doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:04

_San87_ schreef:
Ik woon in een woonwijk dicht aan de grote straat. :). Hier lopen zo'n vijf, soms zes katten rond.

Als de buurt het toelaat, zoals in jullie geval Lifaya en Twiggy, is dat prima. :). Maar hier is het gewoon geen doen.

Dan snap ik dat het vervelend is, San, echt! Maar je zegt dat je geen huisdieren meer hebt. Waar heb je nu dan zo'n last van?
Gewoon even uit interesse, hoor, mijn vraag. :)

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:06

Even over dat je windhonden niet kunt afleren om niet te gaan jagen... Mijn buurvrouwtje heeft al haar hele leven windhonden en geen van haar honden jagen zonder het daar bijbehorende commando.
Ze lopen bij haar ook altijd los, dus ik vraag me af hoe je aan deze wijsheid komt?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:07

Twiggy2008 schreef:
_San87_ schreef:

Dan snap ik dat het vervelend is, San, echt! Maar je zegt dat je geen huisdieren meer hebt. Waar heb je nu dan zo'n last van?
Gewoon even uit interesse, hoor, mijn vraag. :)

Van andermans katten in mijn tuin? Dat heb ik toch al gezegd :?.

Ik tel de vissen in de vijver niet als huisdieren, though.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:07

valine schreef:
Even over dat je windhonden niet kunt afleren om niet te gaan jagen... Mijn buurvrouwtje heeft al haar hele leven windhonden en geen van haar honden jagen zonder het daar bijbehorende commando.
Ze lopen bij haar ook altijd los, dus ik vraag me af hoe je aan deze wijsheid komt?

Natuurlijk kun je het ze prima leren. Die honden zijn niet achterlijk. Je moet er alleen wel wat oefening in investeren. Maar windhonden kun je echt wel wat leren, net als elke andere hondensoort. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:09

_San87_ schreef:

Oh, ik ging er van uit dat je ook geen vissen meer had. :D
Sorry, hahaha..... Ik had echt meer last van reigers destijds. Heb mijn vissen aan een vriendin gegeven, die een beter verborgen vijvertje heeft. Vijver moest er toch uit, toen onze dochter kwam. Die vriendin heeft twee buitenkatten en die vangen ook geen vis. Jij hebt echt pech met die kat(ten) daar. :\

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:14

Twiggy2008 schreef:
_San87_ schreef:

Oh, ik ging er van uit dat je ook geen vissen meer had. :D
Sorry, hahaha..... Ik had echt meer last van reigers destijds. Heb mijn vissen aan een vriendin gegeven, die een beter verborgen vijvertje heeft. Vijver moest er toch uit, toen onze dochter kwam. Die vriendin heeft twee buitenkatten en die vangen ook geen vis. Jij hebt echt pech met die kat(ten) daar. :\

Nah, ik zit wel dicht bij een natuurgebied, maar reigers zitten meer bij de gigantische vijver voor 't flat :D.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 17:18

Ik zeg ook niet dat je windhonden niets kunt leren? Ik zeg dat als ze iets zien, de drang er achter aan te gaan meestal groter is dan naar de baas te luisteren. Zelfs mijn Airedale is soms net buiten het terug-roep-gebied waardoor hij hem peert.. en nee die rent niet achter paarden aan, springt niet tegen kinderen op etc etc.. Maar hij zou dat dus niet mogen omdat hij mogelijk iemand of iets tot last is?

Maar merk wel dat mijn idee klopt.. Veel mensen vinden loslopende, jagende katten normaal, maar een hond moet luisteren en altijd onder appél zijn. Dat lukt me zelfs niet met zijn super luisterende Airedale..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:31

Twiggy2008 schreef:
Wilawander schreef:

Ik denk eerder dat ik jou aan zal geven bij de politie. ;)
Wat is er mis met eerst eens komen praten, als jij al last zou hebben van mijn kat?

Heb niks misdaan dus ga je gang zou ik zeggen :+

Mensen luisteren niet want hun katten doen niks. Mijn moeder woont in een woonwijk. heeft geen katten. Ze is een vogelliefhebber en voert deze. Katten van jan en alleman jagen vogels en halen vissen uit haar vijver.

En wat denk je , wat ik doe als ik een kat aan de voliere zie hangen van mijn kostbare en dierbare vogels? Omdat een ander zijn katten niet binnen houdt? Ik ken geen katten eigenaar die er wat mee doet. Door dus bovenstaande tip te gebruiken, (let op zelf woon ik buitenaf dus heb het niet nodig want hier heeft niemand een kat ook in huis) en dat werkt want ken iemand die dat gedaan heeft. Met één of andere olie die niet schadelijk was voor de kat, leuk als deze op de bank gaat liggen. Dan weten ze je wel te vinden en vragen ze je ook nog of je die buis wilt verwijderen. Uit je EIGEN tuin :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:37

Mariska_28 schreef:
Ik zeg ook niet dat je windhonden niets kunt leren? Ik zeg dat als ze iets zien, de drang er achter aan te gaan meestal groter is dan naar de baas te luisteren. Zelfs mijn Airedale is soms net buiten het terug-roep-gebied waardoor hij hem peert.. en nee die rent niet achter paarden aan, springt niet tegen kinderen op etc etc.. Maar hij zou dat dus niet mogen omdat hij mogelijk iemand of iets tot last is?

Maar merk wel dat mijn idee klopt.. Veel mensen vinden loslopende, jagende katten normaal, maar een hond moet luisteren en altijd onder appél zijn. Dat lukt me zelfs niet met zijn super luisterende Airedale..

Een windhond is ook wel wat groter en heftiger, dan mijn kleine poes, hoor. ;)
Ben blij te lezen dat die van jou niet achter paarden aan gaan of kinderen omver gooien. Dat is heel positief. En als jij in het bos loopt en hij rent achter een beest aan (mits het in gebied is, waar hij los mag lopen), tja, kan gebeuren, tuurlijk.

Ik vind inderdaad dat een hond moet luisteren. Ik heb dagelijks te maken met twee herders op mijn stalling die niet opgevoed zijn. Mijn paard dus bijten in zijn achterbenen, als ik sta te poetsen of op te zadelen. Mijn paard trapt naar ze en dat mag hij van mij. Is het raak, jammer dan. Door die honden is mijn kind angstig geworden voor honden (ze springen tegen je op en ze bijten). Ook voor honden dus die niets doen en goed luisteren. Heel jammer. Maar daarom vind ik dus wel dat honden opgevoed moeten worden. Snap je?

Jagende katten vind ik normaal, ja, maar ik vind het wel erg als ze vogeltjes dood maken enzo. Ondanks dat mijn buitenkat redelijk ok doet tegen vogels, heb ik bij het nestje in de tuin laatst, wel extra goed opgelet. Toen de jonkies er uit kwamen, heb ik mijn kat meer binnen gehouden. Was nog een heel gedoe, maar ik kan niet tegen de strijd kleine koolmeesjes versus kat. Buurtkatten heb ik weggejaagd (had het geluk veel thuis te zijn om dat te kunnen doen). :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:39

Ik irriteer me ook mateloos aan loslopende katten. Bah, veroorzaken toch een boel overlast.
Mijn honden mogen er ook lekker achteraan jagen, ik neem het risico op een boete op de koop toe...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:03

Sorry had geen zin om die 5 bladzijdes helemaal door te lezen... maar ik noem dit appels en peren vergelijken :+
Buiten dat, hoe kun je weten dat jouw Podenco het jagen niet kan afleren (als hij al jagersinstinct heeft). Het is makkelijk om het ras de schuld te geven, maar ik vind dat het bij alle honden af te leren is. Alleen zal het bij de ene hond makkelijker gaan dan de andere hond.
Jagen vind ik trouwens NIET zielig, zo zit er teminste nog een beetje natuurlijk instinct in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:07

Neej schreef:
[***] schreef:
Zo lang jij je hond niet gebruikt voor de JACHT, ben je niet aan het JAGEN.

En dat is volgens mij niet waar, want een loslopende hond die vogeltjes in het weiland laat opvliegen mag al niet. Zie ook het verhaal van Letsdunit. Mijn hond doet, als ik 'm laat gaan, heel goed waar ie voor gefokt is, namelijk het opstoten van vleugelwild. Zet Ollie in een veld met kauwen en hij zorgt er heel secuur voor dat ze allemaal de lucht in gaan. Dat heet verstoring van flora en fauna, en bij mijn allerbeste weten, mag dat dus niet.

Overigens mag je hier in Nederland nog wel jagen hoor, met de hond. Maar niet overal en niet altijd en op elk wild en ook alleen maar als je een vergunning hebt..

Tis een lastige kwestie want katten zijn er inderdaad voor ongediertebestrijding, maar een hond die enigszins onschuldig een fazant opjaagt en 'm verder met rust laat of een kat die bij bossen mussen mee naar huis neemt (mussen zijn gemerkt als 'gevoelig' op de rode lijst, mede door toenemende roof door katten) maakt imo wel verschil. Een hondeneigenaar is wel veel makkelijker aan te spreken op het gedrag van zijn hond, dan een katteneigenaar op zijn kat. Dat zal ook wel meehelpen ;)

Ja oké, wat je zegt klopt natuurlijk uiteindelijk wel, maar wat ik bedoel te zeggen is dat dit verbod er is om te voorkomen dat anders half Nederland aan het "recreantenjagen" gaat met z'n hond ;) Voor de wet is er niet echt een verschil tussen een ongelukje en doelbewust je hond laten jagen, maar die wet is niet in het leven geroepen vanwege ongelukjes maar vanwege het gebruik van honden voor de jacht.