Kunnen jullie het? Dier uit zijn lijden verlossen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:28

calice schreef:
Helaas, ik ben een mietje -O- .
Ben enkele maanden geleden in volle paniek naar de dierenarts gereden toen mijn hamster stervende was :') := , en heb het beestje voor 34,- laten inslapen :=

zou ik ook doen hoor ;)
ik ga zelf mijn hamster niet doodslaan of iets,
al zegt mijn vriend wel van ja daaag zoveel geld voor 5 euro heb je een nieuwe
dat is zijn harde kant en ergens heeft hij gelijk.
maar ondertussen kan hij niet zonder hammie zo heet onze hamster :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:34

ik heb er geen moeite mee
ik slacht ook mijn hanen en ook wel eens een konijn
voordeel is dat je ervaren bent in het goed en gelijk dood maken van een dier
vogels zijn heel gemakkelijk, konijn is ook vrij simpel
ook heb ik wel eens een kitten moeten doden omdat het niet in orde was na de geboorte, moeder liet het ook links liggen

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:42

spatter schreef:
ik heb er geen moeite mee
ik slacht ook mijn hanen en ook wel eens een konijn
voordeel is dat je ervaren bent in het goed en gelijk dood maken van een dier
vogels zijn heel gemakkelijk, konijn is ook vrij simpel
ook heb ik wel eens een kitten moeten doden omdat het niet in orde was na de geboorte, moeder liet het ook links liggen

nog 'n voordeel daarvan is, dat je weet dat je dieren 'n eerlijk leven hebben gehad voordat ze op je bord verschijnen. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:01

zeker weten, de hanen hier blijven tot ze ruzie beginnen te maken en dan zijn ze zeker al een maand of 8
hebben ze lekker buiten gelopen, kunnen vliegen en fladderen, mesthoop overhoop halen en genoeg graantjes gekregen

vanLotje

Re: Kunnen jullie het? Dier uit zijn lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:05

een 'vreemd' dier dat ik op straat zie, en waarvan ik echt zeker weet dat het kansloos is, dat zou ik misschien nog trekken. Al jankende, maar toch.
Ik weet niet of ik dat met m'n eigen dier ook zou kunnen, gek eigenlijk, die gun je toch nog minder een tijd lijden..

Gelukkig is in de situaties hier (vogel, kikker, vleermuis) mijn man in de buurt geweest om het klusje te klaren. Ik roep wel heel dapper van alles, maar ik weet echt niet of ik het zou kunnen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:07

Ik ben blij dat ik nog nooit voor deze situatie heb gestaan, ik denk dat ik het ook aan een ander had gevraagd maar als niemand het wil doen, doe ik het toch wel zelf... Een dier laten lijden vind ik zielig!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:07

Oh mijn eigen hamsters heb ik ook naar de dierenarts gebracht hoor :o
Al zou ik nu mijn hamsters ook op ene andere manier laten eindigen, als het niet anders kon...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:08

Ik zou het zelf niet kunnen, heb al moeite met een bij of wesp doodtrappen die niet meer kan vliegen, maar ik vind wel dat een dier uit zijn lijden verlost moet worden.. Maar ik zelf kan het niet.. echt niet.. Als iemand anders het voor me doet heb ik er weinig moeite mee.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:12

Ik zou een dier niet uit zijn lijden kunnen verlossen.
Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik niet goed weet hoe.
Weet iemand of je een cursus kan volgen waarin je EHBO voor dieren leert en dus ook leert om nekjes om te draaien (om het maar even grof te zeggen...)?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:14

als mijn katten weer eens een muis halfdood voor mn neus leggen, ga ik altijd huilen en probeer ik iemand te vinden om hem af te maken. Ik kan dat zelf echt niet, hoe graag ik het ook wil..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:15

ninajojo ik wil ook leren hoe dat moet :o Gewoon zodat ik kan handelen als het weer eens voorkomt..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:17

nekje omdraaien is heel eenvoudig
je neem de kop van voren tussen je wijs en middelvinger, dus met de snavel naar je toe in je hand en draait het lichaam van het dier met een korte ruk in de rondte
eigenlijk hou je dus de kop vast en draai je het lijf
als je bang bent dat je niet goed genoeg draait , draai je gewoon een paar keer rond
in het ergste geval heb je alleen de kop nog maar vast :o

dit werkt alleen bij vogels, liefst met een flinke nek, dus niet bij konijnen enzo
Laatst bijgewerkt door spatter op 22-07-11 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:18

Ja met een vogeltje wel.. Maar met een hamster of met een kat? :=

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:19

dan kun je beter een hamer gebruiken of een scherpe schep

oh, en als je het nu heel eng vind kun je het diertje ook eerst in een plastic boodschappenzak stoppen, zie je geen zielig kopje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:26

Mijn stiefvader joeg toen hij jonger was fazanten, de vangst ging dan 's avonds in de groentela als we geen tijd/zin/mogelijkheid hadden om de vogeltjes meteen te plukken en schoon te maken. Op een ochtend na zo'n jachtgebeuren, 's ochtends vroeg, opende mijn moeder de groentela en stak er een vogel z'n kopje omhoog. Die leefde dus nog :(:) En zij kon 'm ook niet uit z'n lijden verlossen.

Denk dat ik het wel zou kunnen. In panieksituaties ben ik meestal kalmer dan ik van mezelf verwacht en kan ik veel meer dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Ik zou in het geval van het kitten in de OP ook voor de luchtwegen gaan, dus neus en bekje dicht houden. Bij mijn eigen dieren zou ik er meer moeite mee hebben. Stel dat één van mijn katten van het balkon afpleurt en niet meer te repareren valt. Zou me heel erg zwaar vallen om er dan een eind aan te maken ;( Maar dan heb je het over in principe gezonde maar door een val of vertrapping dodelijk gewonde dieren. Die kun je met je handen vastpakken en verstikken. Paar jaar terug reed ik een paard bij in een omgeving waar af en toe een myxomatose-uitbraak was. Op een middag vond ik een ziek konijntje. Meteen naar stal gebeld en de eigenaar van mijn bijrijdros kwam er gauw aan met een schep. Een schep die niet meer op stal wordt gebruikt. We hebben die schep in het konijn z'n nekje gezet en het lijkje daarna begraven. Ziek/geïnfecteerd spul moet je niet aanraken. Overigens was ik heel blij dat de eigenaar toen het konijntje gedood heeft al had die het er ook moeilijk mee.

Maar zoiets weet je natuurlijk pas als het echt nodig is. Vooralsnog durf ik niet eens mijn paard metacam te injecteren (ook omdat er stalgenoten zijn die er handig mee zijn en zo'n spuit zo zetten) maar als het écht moet... ja ik denk dat ik 't dan wel zou kunnen :j

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:33

Ik heb onze goudvis uit an lijden verlost.
beesie dreef plots op zn zij.
om m te laten liggen of levend door te spoelen vond ik wel erg zielig dus met het
hakmes an kop eraf gehakt.
was wel ff slikken hoor!
een groter beest lijkt mij wel moeilijker want vooral het hoe maar ik zou t wel doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:38

Een groter dier is idd een uitdaging. Mocht mijn paard in het bos met 3 gebroken benen neerstorten dan zou ik denk ik de teugels of desnoods een beugelriem om z'n hals doen om 'm te kelen. Maar met je handen gaat 't wat lastiger worden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:39

spatter schreef:
dan kun je beter een hamer gebruiken of een scherpe schep

Je gebruikersnaam is wel grappig in dit verband. :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:39

Faruba schreef:
Heb ooit eens een aangereden kat doodgeslagen op de weg. Beest zijn darmen lagen kapotgereden op straat en het leefde nog. Heb het beest bij de staart gepakt en hem al krijsend en gillend van ellende op de straat dood geslagen. Het is zeker 25 jaar geleden en zit nu weer te janken achter mijn laptop. Zo erg vond ik het. Heb het daarna nooit meer hoeven doen. Weet ook niet of ik,mocht ik weer in zo'n situatie komen,het weer zou kunnen en doen.

Had de poes zo gevonden en niet zelf aangereden hoor.

Pfff dit is wel heel erg, maar ik vind het ook erg knap en lief van je dat je dat hebt gedaan, dan hoeft zon beest niet nog langer te lijden.

2 jaar geleden heb ik een muis dood moeten slaan met een bezem omdat ie te veel lijdt en naar lucht lag te happen op de straat, rug was gebroken en er kwam bloed uit de neus, ik kon t niet aanzien en heb huilend doodgeslagen in 1 x, klaar geen pijnlijden meer. Toch ging ik een half uurtje daarna nog janken, zo erg vond ik het.

Ja ik ben geen held maar ik doe het wel, alles om het lijden te verkorten/besparen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:41

ninajojo schreef:
Ik zou een dier niet uit zijn lijden kunnen verlossen.
Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik niet goed weet hoe.
Weet iemand of je een cursus kan volgen waarin je EHBO voor dieren leert en dus ook leert om nekjes om te draaien (om het maar even grof te zeggen...)?

Bij de dierenbescherming kun je deze cursus volgen. Maar euthanasie komt niet aan bod...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:42

Bij EHBO voor paarden ook niet _O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:46

bij een paard, koe of iets anders groots zou ik toch maar de DA of een slager laten komen
een paard kelen lijkt me verschrikkelijk moeilijk, als dat al mogelijk is(ik denk dat je zelf al een paar hoeven voor je hoofd hebt gekregen)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:46

Ik kan het zelf niet. Maar laat wel iemand het doen.
Had een vergiftigde rat te pakken, beest was aan het creperen vanbinnen. Heb toen aan een meneer die daar werkte gevraagd of die de kop er kon afdoen met een schop, en dan ver weg gaan staan :P

Mijn paard heeft al een kip doodgestapt.. Gaf haar handje korrels, valt wat op de grond, kip ziet dat en paard stapt vooruit, vol op dat beestje. Die was binnen 2 seconden vanzelf al dood. Paard bedoelde het echt niet zo die zag beest wss niet eens zitten, die snapte niet waarom mijn ma aan het krijsen was :p

Ook is per ongeluk een kip verlamd toen die in de garage wou. Ik trok de deur dicht beest r nek zat ertussen. Boer gebeld om de kop af te komen doen. Ik heb gewoon ganse tijd zitte janken maar ik kan het dus echt niet zelf :(

Hoe groter het dier hoe emotioneel moeilijker denk ik wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:48

Één hoef dan, de drie andere benen zijn kapot :+

Als ik ergens god weet waar in een bos sta naast een krijsend paard bel ik uiteraard de VA om uit te leggen waar ik ongeveer ben. Maar daarna ga ik niet zitten wachten en kijk ik of ik het paard zelf uit z'n lijden kan verlossen. Al is het maar om 'm half te verstikken oid zodat hij buiten bewustzijn raakt.

J_tombobecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:18

Ik heb een keer ook zoiets gehad.. :j
Een paard was op een kuikentje gaan staan.
Toen was héél zijn poot eruit en hij bloedde hevig, moest hem ook uit zijn lijden verlossen.
Ik durfde het ook niet maar heb het uiteindelijk toch wel gedaan, wel een beetje anders dan
bij jou, maargoed. :') Heb daarna ook gehuild maar was toch ook wel blij dat ik het gedaan had. :j