Is dit goed voer voor katten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:17

lieniminnie schreef:
anneliesdj schreef:
Persoonlijk (dat is dus mijn mening) voer ik dan net zo lief Aldi-voer, zit hetzelfde in en is 20x goedkoper.
Als je eens goed leest op de zakken wat erin zit geloof ik nooit dat dat het beste kan zijn wat je kunt voeren en als je wat beter googled kun je heel veel negatieve verhalen vinden over de grote merken.

Nee echt, als je 't graag goed wilt doen voer dan wat een kat in het wild ook eet; vlees.

Dit is nogal een grote opvatting.. Aldi en royal canin is een WERELD van verschil..
op de achterkant van de verpakking staat vaak dat er in de kip variant minimaal 4% kip zit, dat betekent dat er meerdere soorten vlees in zit, waarvan minimaal 4% kip. (er zijn verschillende regeltjes over wat er in moet zitten en hoe je het op de verpakking zet, 'met kip..' betekent dus 4 tot 14% kip.

Aldi zijn goedkope grondstoffen en afval vlees. Er zitten ontzettend veel koolhydraten in (suikers) en kleurstoffen.
Op de verpakking staat alleen een analyse van wat er in zit, er is niet af te lezen of de voeding wel of niet goed is van de verpakking.

van Royal canin weet ik het niet zeker, maar Hill's gebruikt geen afvalvlees, ze gebruiken eiwitten die aansluiten op de behoeftes en essetiële voedingsstoffen van de kat. Ze gebruiken eiwitten met hoge biologische waarde en een hoge verteerbaarheid.
Dat betekent dat bijna alles van het eiwit opgenomen word en gebruikt wordt door het lichaam. Dit betekent minder ontlasting en minder honger.

Daarbij voegt Royal canin vetzuren toe die de gezondheid bevorderen en bij voeding voor senioren bijvoorbeeld stofjes die het slijten van het kraakbeen remmen.

huismerkvoeders gebruiken de goedkoopste grondstoffen om het goedkoop te houden. royal canin en andere premium voeders doen dat niet en zijn dus duurder.
Maar omdat ze hoogwaardige voedingsstoffen gebruiken heeft de kat er veel meer aan. Huismerkvoeding kan je vergelijken met Mcdonalds, Premium voeding met een uitgebalanceerde gezonde maaltijd.

Alleen al het eerste stukje wat je aanhaalt: met kip betekend 4% kip? En de andere 96% dan??
Met 2 muisklikken op google heb je hele artikelen die jouw verhaal tegenspreken, afvalvlees is een breed begrip en bij RC betaal je het grootste deel voor de verpakking (de merknaam dus).

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:36

@TS ik vind het alleen maar goed dat je er over nadenkt, menig één schudt een zak voer leeg zonder zich af te vragen wat er in zit! Denk dat je nu een goede tussenweg heb gevonden! Alvast veel plezier met de nieuwe katten enne...... koop je niet helemaal arm aan die leuke kattenspeeltjes, alle kattenspeeltjes die ik heb, en dat zijn er best veel, liggen allemaal werkeloos in een mand. Favoriete speeltjes momenteel: propjes aluminium folie en afsluitstrips van vuilniszakken..... :D Koop trouwens wel paar goede krabpalen/planken anders gebruiken ze je meubilair..zeker als ze een gekke kwartiertje krijgen en je hele huis doorsjezen met zijn tweetjes
Laatst bijgewerkt door sambagirl op 21-07-11 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:38

Floor_x schreef:
Jeetje wat een reacties allemaal!
Bedankt :D

Zoals ik al had gezegd, de vers vs. brok discussie ga ik mij niet in mengen.

Ik ga het nu als volgt doen, ik hou het gewoon bij Royal Canin, ik lees er hele goede reacties over, en ook mindere inderdaad. Maar dat is waarschijnlijk met alles zo.
Daarbij wil ik dan 1 á 2 keer per week een stuk vers vlees erbij voeren. Helemaal over gaan naar vers zie ik niet zitten en hebben we ook die diepvries niet voor, haha.

Bedankt iedereen voor de uitgebreide en informatieve reacties! :D

Denk dat je het dan prima doet. De meeste mensen voeren volgens de verpakking. Voor het ene dier zal dat prima zijn en voor het andere niet. Gewoon voeren en kijken wat er gaat gebeuren, wordt die te dik dan wat minderen, valt die af dan wat meer.
Onze katten zijn oud geworden met RC en nooit problemen gehad, altijd een super mooie vacht en nooit gebitsproblemen gehad!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:40

Royal Canin Vind ik ook goed voer :j

Mijn nestjes kittens kregen ook altijd RC. Eerst Baby Cat en later RC Kitten.

Mijn volwassen katten krijgen RC Exigent.
Het bevalt mn erg goed. De katten vinden het lekker en ze zien er prachtig uit <3

Ik heb ook vers vlees gegeven, maar ze vinden het niet lekker.

Ik heb nog een buitenkatje, ze is 16 jaar oud.
Zij krijgt Felix. Ze mag ook RC hoor, maar dat laat ze staan :+
"s ochtends natvoer en verder de dag brokjes.

Owjah en mn katten binnen krijgen niet de hele dag door brokjes anders eten ze zich helemaal vet.
Ze zijn al behoorlijk op gewicht.... ;)

Heel veel plezier met je kleintjes!
Ik vind het super dat je je zo wilt voorbereiden.
Echt top! +:)+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:40

Wilawander schreef:
Ik heb lange tijd als DA assistente gewerkt waarvan heel wat gebitsreinigingen bij hond en kat. De dieren met tandsteen en problemen kregen allemaal natvoer. Heb zelf ook katten en die krijgen nagenoeg alleen brokken en die hebbenkeurige tanden.

Heel veel brokken zijn er juist op gemaakt om de tanden te reinigen. Dat dit niet zo is, is de grootste onzin.

Dat ken ik nog uit mijn tijd, zelfde probleem.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:48

Rena100 schreef:
En ze krijgt ongeveer 80 tot 100 gram brokjes. Ik probeer de 80 gram aan te houden, maar dat lukt niet altijd helemaal. Ik geef haar nu Purina One brokjes, speciaal voor Indoor katten.
Geef ik haar nou nog te veel voer? Ik vind haar namelijk wel wat te dik.

Ik geef max 35 gram Orijen aan mijn gesteriliseerde kat die in de winter niets anders doet dan zitten en slapen, zomers is ze wel actief, ze krijgt dan dezelfde hoeveelheid maar vangt zelf minimaal 1 muis per dag erbij en vreet ze met huid en haar op (voor mijn raam).
Ze is nu prachtig op gewicht wat ik niet voor elkaar kreeg met royal canin light voer.

Kijk eens wat er aan vulmiddelen in bijv Purina zitten en naar het vleesgehalte.
Als je minder gaat geven tuurlijk zal ze in het begin meer zeuren, ze is nl gewend aan meer, ik heb het opgelost door gewoonweg de frequentie van voeren op te voeren maar de hoeveelheid te minderen, ofwel vaker per dag een aantal brokjes (ik heb het dan over 10 tot 15 brokjes), voor de nacht krijgt ze de grootste portie.

Favoriete speeltje is hier ook een propje aluminiumfolie _O-
Hoewel een stokje met veertjes het ook altijd wel aardig doet.
En haarelastiekjes!

LOCA

Re: Is dit goed voer voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:53

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:49

als ik hetzelfde patroon aan ga houden als bij mijn nicht, dan eet ze gewoon dom door. ze had daar nl onbeperkt droogvoer. dat is dus geen optie...

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:37

LOCA schreef:
10 vergissingen rondom kattenvoer!

http://www.omarmdetijger.nl/dier8.htm

Goed stukje!!

Ik vind Royal Canin geen goed voer. Het bevat teveel koolhydraten en het wordt geconserveerd met chemische antioxidanten (bht geloof ik). Ik heb eens een overzicht gemaakt van brokken die ik wel goed vind qua ingrediënten: http://brokkenvergelijken.wordpress.com/katten/ Verder is er ook goed blikvoer. Misschien nog wel beter dan brokken, want in blikvoer hoeven geen koolhydraten te zitten en er zit meer vocht in. Een kat is gevoelig voor blaasproblemen volgens mij en met droogvoer verhoog je het risico.

Verder raad ik ook vers vlees aan. Goed dat je in ieder geval af en toe vers gaat voeren, je kunt heel makkelijk bijvoorbeeld Smuldier hart of kip verkrijgen (vind je in de supermarkt) en het is niet duur. Als je een verkooppunt hebt voor een goed merk, kun je natuurlijk gewoon vers geven zonder een grote diepvries. Duurder dan RC hoeft het niet te zijn volgens mij. Hopelijk lust je kat het, want het kan nog wel eens lastig zijn met eigenwijze eters.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:05

anneliesdj schreef:
Alleen al het eerste stukje wat je aanhaalt: met kip betekend 4% kip? En de andere 96% dan??
Met 2 muisklikken op google heb je hele artikelen die jouw verhaal tegenspreken, afvalvlees is een breed begrip en bij RC betaal je het grootste deel voor de verpakking (de merknaam dus).

Daarmee geef ik aan wat je kan aflezen aan de achterkant van de verpakking, hoe vaag die is. Er zit grotendeels vlees in, maar als er staat 'met kip' is het dus 4 tot 14% kip, en verder vlees en dierlijke bijproducten, wat dat dan inhoud mag joost weten. Dit vergroot de kans op voedingsallergieën, en vormt een probleem, omdat je ook als je altijd vis smaak geeft, er allerlei onbekende voedingsbronnen inzitten.
Bij een A-merk als royal canin weet je dus dat er dan wel goed vlees in zit
Ik ga met jou geen discussie aan over of royal canin wel of niet goed is, ik leg uit waarom royal canin en aldi voer niet eens bij elkaar in de buurt komen.

Over tandsteen:
In het wild eten katten botjes en schrapen vlees van de botten van dieren af, hierdoor worden de tanden schoongeschraapt.
Met brokken berijk je een soortgelijk effect, het is zeer zeker beter voor de tanden dan plakkerig natvoer. In sommige brokken worden enzymen toegevoegd die voorkomen dat calcium neerslaat in het tandplaque en dus tandsteen wordt.

TS, goede reactie :)

Ik voer simpelweg brok omdat ik weet dat bepaalde brokken alles bevatten wat de kat nodig heeft en geen zin heb ik versvlees te voeren. Gemakzucht..
met versvlees kan je makkelijk de mist in gaan..

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:19

Brainless schreef:
@Iejoor
Mijn katten krijgen ook elk jaar een check-up als ze hun entingen krijgen.
En gelukkig zijn ze nog steeds gezond.
Ondanks het "slechte" voer.

Een roker krijgt altijd schade aan zijn longen en dat is ook te zien (op foto's ed).
Mijn katten zijn gezond en zowel mijn oude als nieuwe DA vinden dat ze alle 3 in goede conditie zijn.

+:)+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 03:19

lieniminnie schreef:
Bij een A-merk als royal canin weet je dus dat er dan wel goed vlees in zit
Ik ga met jou geen discussie aan over of royal canin wel of niet goed is, ik leg uit waarom royal canin en aldi voer niet eens bij elkaar in de buurt komen.

Dat doe je dan niet goed, als ik nu zeg dat Aldi voer goed vlees bevat, geloof je dat dan ook?
Moet ik van jou geloven dat RC goed voer is alleen omdat dat in een mooi zakje zit en 3x zoveel kost?

Het enige wat er op de zak staat is dat er kippenvlees in zit, of dat mooie filets zijn geweest of resten van koppen en poten weten wij allebei niet. Jij hoopt wellicht dat het goed vlees is maar wie heeft je dat verteld? Of heb je het van RC zelf gehoord?

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 11:53

Hey allemaal! :)
Gisteren hebben we de katjes opgehaald. Ze moesten eerst nog wat wennen, maar dat gaat nu eigenlijk wel goed.
Ik had nog even gevraagd wat ze bij de "fokker" te eten kregen, en dit waren AH huismerk brokjes, en Whiskas junior een zakje natvoer.
De RC brokjes eten ze ook goed, dus daar ben ik blij mee. Ze hebben gisteravond nog een klein beetje van dat Whiskas gekregen, en als die blikjes leeg zijn gaan we over op vers, oftewel gewoon echt vlees, niet een blikje. Hierbij blijven ze wel gewoon hun brokjes krijgen :)

Ik heb hier 2 foto's:

Afbeelding
Rechts is Mika, links is Do (haha Mikado :'))

Afbeelding

Ik wil iedereen bedanken voor alle tips die ik heb gekregen, en ik zal zeker vaker (foto)topics openen! :)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:55

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten! Leuk om te lezen dat je (deels) vers gaat voeren. Ik ben benieuwd hoe ze het er op gaan doen :).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:46

KellyG schreef:
ik had op een gegeven moment een britse naakt-kat........
zorg nu al 3 a 4 maanden dat hij geen vlees meer krijg en echt alleen zn "goedkope supermarktvoer" en hij zit weer super mooi in zn vacht..........

waarschijnlijk zal er niks mis zijn met echt vlees, maar daar doen ze in de slagerij ook dingen mee die waarschijnlijk wel slecht zijn.....

Van welke planeet kom jij?

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:46

wat een schatjes, fijn dat ze de RC goed eten en leuk dat je ze ook regelmatig vers wilt gaan voorschotelen. Dat wordt vast smikkelen :Y)
Heel veel plezier met je draakjes