Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:21

...en als Morgan na 3 weken al voldoende hersteld was voor publiek, ga je je afvragen hoe kort daarna ze al geschikt was om weer los te laten in zee... :x

Suuskipje

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:54

Heb het hele topic dorogelezen en wat mij vooral opvalt is dat er steeds gezegd wordt dat Dolfinairum zoveel geld verdiend heeft aan Morgan te verkopen naar Tenerife. Hoe wetne jullie dit? Werken jullie allemaal bij Dolfinarium.

Ik kan eerlijk zeggen dat ik het bassin van de orca's echt enorm vind op Tenerife. Helaas toen de show niet kunnen zien omdat de kleine orca toen net een paar dagen oud was, ik was er in oktober namelijk :)
Bovendien las ik net op een site dat dit inmiddels de derde generatie aan orca's in het Loro Parque is, super gaaf vind ik dat :)

Ik ben benieuwd hoe Morgan het gaat vinden daar. Want we kunnen nu wel blijven zeveren over dat ze haar nooit hadden mogen helpen maar dat is natuurlijk mosterd na de maaltijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:55

Enorm? Enorm voor een karper misschien. Voor een orka is alles te klein.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:04

Nou pomp er wat geld in zou ik zeggen :D
Nee zonder gekkigheid, daar heb je uiteraard gelijk in. Het is in ieder geval beter dan waar ze nu in zit vind ik dan :)
Want wat stel jij dan voor, haar terugzetten? Dan zal ze zonder twijfel overlijden denk ik.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:06

Dat rugvinnen van orka's alleen in gevangenschap scheef groeien en dat dit door gevangenschap komt is nooit bewezen (Check nr 2 floppy fin en zo zijn er meer). Dat is dus een vals argument om te zeggen 'ah, hij is zo zielig, zijn rugvin is scheef' of 'hij is gezond, want zijn rugvin staat omhoog'. Dat mag je gewoon los van elkaar zien hoor ;)

Waar halen jullie trouwens vandaan dat Morgan al na 3 weken weer beter was? Dat heb ik echt nergens gelezen.

En ik vind het ook behoorlijk beledigend om te zeggen dat iedereen die het niet met de orka coalitie en co eens is te beschuldigen van oogkleppen op hebben. Jij kunt echt niet zien met wie andere mensen contact hebben gehad, waar zij hun informatie vandaan hebben en hoe diep ze in de materie zitten namelijk. Wie weet hebben ze wel net een week met een wetenschapper van NAKID gepraat, en een week met Ingrid Visser en houden ze al het nieuws over Morgan, de diverse rapporten en berichten in de gaten...
Sommige mensen hebben gewoon een andere mening, zonder meteen Dolfinaria op te willen hemelen, of voorbij te gaan aan dierenwelzijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:08

Suuskipje schreef:
Nou pomp er wat geld in zou ik zeggen :D
Nee zonder gekkigheid, daar heb je uiteraard gelijk in. Het is in ieder geval beter dan waar ze nu in zit vind ik dan :)
Want wat stel jij dan voor, haar terugzetten? Dan zal ze zonder twijfel overlijden denk ik.

Het dier had meteen ingeslapen moeten worden. :). Dat zei ik meteen al toen ze gevangen was en die mening heb ik nog steeds.

Dood gaat ze sowieso en dit is geen prettig vooruitzicht voor een orka die in vrijheid geboren is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:13

assie schreef:
Waar halen jullie trouwens vandaan dat Morgan al na 3 weken weer beter was? Dat heb ik echt nergens gelezen.

Nogmaals filmpje is van 7 augustus, stukje waarin staat dat Morgan te ziek is om bezoekers aan te trekken is krap 3 weken daarvoor geplaatst ;)

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:14

Mijn man werkt bij het dolfinarium en ze krijgen er GEEN geld voor....orca;s zijn beschermde dieren en ze mogen er niet eens geld voor vragen.. Tot nu toe heeft Morgan alleen maar geld gekost. Maar ben het verder met iedereen eens..orca's horen in het wild..

In alaska orca;s in het wild gezien en zo hoort het...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:14

Waarom zou ze niet terug kunnen naar de zee?

Ik ben benieuwd wat de rechter gaat zeggen. 3 augustus dient de zitting

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:19

Mirei schreef:
Mijn man werkt bij het dolfinarium en ze krijgen er GEEN geld voor....orca;s zijn beschermde dieren en ze mogen er niet eens geld voor vragen.. Tot nu toe heeft Morgan alleen maar geld gekost. Maar ben het verder met iedereen eens..orca's horen in het wild..

In alaska orca;s in het wild gezien en zo hoort het...

Zie je nou wel, kon me al niet voorstellen dat ze er geld voor zouden krijgen... Morgan is namelijk niemand bezit dus kan je er ook geen geld voor vragen vind ik.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:24

Hardewijk wist vanaf het begin al precies wat ze gingen doen....anders hadden ze haar wat minder bij de mensen moeten laten. Maar nee hoor, morgan mocht binnen no time naar bezoekers kijken en andersom. Weer een leuke reden om het beest te houden: ze is aan mensen gewend..

En als klap op de vuurpijl komt dit.. morgan kan niet in zee want daar vindt ze geen aansluiting, maar kan opeens wel bij een adoptiefamilie die wel aansluiting geeft blijkbaar? waarom zij wel en waarom de wilde niet?

Omdat het allemaal geld is.. ik vindt het echt om te kotsen. ben tijdje terug in dolfinarium geweest en was echt geschokt door de ruimte die de dolfijnen daar alleen al hebben.. wat een rotzooi. die zien me daar nooit meer terug.

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:40

Morgan is te vergelijken met een baby...zo jong was ze nog toen ze werd opgevangen. Die kan je nu niet als peuter terug zetten en haar zelf voor haar eigen eten laten zorgen. Ze weet simpel weg niet hoe ze moeg jagen op voedsel.. Ze hadden al moeite om haar in het begin vis te laten eten...ze hoort eigenlijk nog bij haar moeder maar die is helaas onvindbaar..

Zoek op google maar eens op hoe lang een jong bij haar moeder blijft, in Morgans geval helaas geen optie.. ben blij dat ze nog leeft en naar een betere plek kan gaan (al zal ik nu half bokt over me heen krijgen)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:42

Mirei schreef:
Mijn man werkt bij het dolfinarium en ze krijgen er GEEN geld voor.......

ja en de kerstman en sinterklaas bestaan ook :+

je moet wel heel naief zijn om dit te geloven,er gaat groot geld om in vangen en verkoop van dolfijnen en orka's en dan zou dit orkaatje ineens voor niets weggaan..

gratis weggeven om een ander zeeaquarium er goudgeld aan te laten verdienen...ja ja...

en nogmaals er ís een simpele oplossing dat is alle orka's die in gevangenschap leven in laguna's vrij laten,maar ja...mensen willen graag kijken naar dit soort dieren hoe ze balletjes op hun neus dragen,of mensen op hun rug door een aquarium heen zwemmen,en zolang er daar vraag naar is ( en zolang er geloofd wordt dat deze dieren het ook een prima leven hebben in zo'n bakkie,en dat ze het leuk vinden om de kunstjes te doen),zullen dit soort dieren gedoemd zijn tot het leven in een betonnen bak en kunstjes opvoeren voor hun eten en het geluk van de betalende mens...

mirei het ís geen betere plek,beest moet een bakkie water delen met 5 andere grote orka's ....ze hadden haar gewoon net als in de natuur moeten laten doodgaan,gezonde orkaatjes verliezen hun ouders niet...zo werkt dat nu eenmaal in de natuur..

waarom ons druk maken over 1 orkaatje wat dood gaat terwijl we in eigen beheer honderden runderen,paarden en herten laten verhongeren elke winter weer...

en daar is wel een reden voor hoor,dat ze haar gered hebben,dat heet publiciteit en geld...niets meer,niets minder...

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:10

Jeetje kimmie je dringt je mening wel heul erg op nu hoor! Bovendien verval je steeds in hetzelfde praatje, ik heb je posts gelezen denk dat we nu je mening onderhand wel weten :)

Met ander woorden, Mirei mag haar eigen man niet geloven :+ die hangt een broodje aap verhaal naar haar op, moet niet gekker worden zeg!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:25

Ik wil best geloven dat Harderwijk voor Morgan zelf geen geld mag vragen, en dat ze een hele bult geld heeft gekost qua verzorging. Maar het gevolg van Morgans verblijf in Harderwijk is wel geweest dat haar aanwezigheid extra publiek trok, en zo bracht Morgans aanwezigheid wel degelijk geld in het laadje, alleen via een omweggetje. Of het na aftrek van Morgans kosten nog extra geld op heeft gebracht, tja, ik doe niet de boekhouding van Harderwijk, dus dat kan ik niet nagaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:25

ja ik geloof dat soort dingen gewoon niet...en zolang er mensen blijven zeggen dat een orka het prima heeft in een aquarium,en geniet van de kunstjes die die mag doen, zal ik blijven zeggen dat het niet zo is...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:32

Geef je geen ongelijk kimmie, het is al meerdere keren bewezen dat dit soort dieren daar erg depressief van worden. Ze zijn gewoon weg niet geschikt om te houden en al helemaal niet zoals het gebeurd in 99% van de dolfinaria die we rijk zijn. Ik kan me niet voorstellen dat hardewijk er niet op een of andere manier op vooruit gaat, waarom kiezen ze ervoor deze orka aan te sluiten bij deze dieren en niet er voor gaan om het dier in het wild uit te zetten. Juist door deze hele bewuste keuze betwijfel ik het of het Dolfinarium er niks voor terug krijgt.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:34

Ik geloof niet dat ik iemand hier heb gehoord die zegt dat in een aquarium beter is dan het wild hoor :)
Alleen denk ik niet dat het wild nog weggelegd is voor Morgan, Zoals iemand eerder zei. Toen ze gevonden werd was het een baby, baby's kunnen niet voor zichzelf zorgen. Er is gekozen om het dier te redden je kan het niet meer terug draaien nu dus nogmaals om te blijven zeggen dat ze nooit gered had mogen worden is echt een beetje onzinnig het is helemaal niet relevant meer nu van wat ze hadden moeten doen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:38

Er zijn al heel vaak succesvol dolfijnen uitgezet die jaren lang hebben opgetreden. De oud trainer van de dolfijnen die flipper speelde is een van de mensen die hier ruimschoots ervaring in heeft. Een orka is echt niet veel anders dan deze dolfijn soort waarom kan plotseling zo'n groot geld opbrenger niet uitgezet worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:38

assie schreef:
Dat rugvinnen van orka's alleen in gevangenschap scheef groeien en dat dit door gevangenschap komt is nooit bewezen (Check nr 2 floppy fin en zo zijn er meer). Dat is dus een vals argument om te zeggen 'ah, hij is zo zielig, zijn rugvin is scheef' of 'hij is gezond, want zijn rugvin staat omhoog'. Dat mag je gewoon los van elkaar zien hoor ;)

En ik vind het ook behoorlijk beledigend om te zeggen dat iedereen die het niet met de orka coalitie en co eens is te beschuldigen van oogkleppen op hebben. Jij kunt echt niet zien met wie andere mensen contact hebben gehad, waar zij hun informatie vandaan hebben en hoe diep ze in de materie zitten namelijk. Wie weet hebben ze wel net een week met een wetenschapper van NAKID gepraat, en een week met Ingrid Visser en houden ze al het nieuws over Morgan, de diverse rapporten en berichten in de gaten...
Sommige mensen hebben gewoon een andere mening, zonder meteen Dolfinaria op te willen hemelen, of voorbij te gaan aan dierenwelzijn.

De tweede kamer stelt er zelfs vragen over. De besluitvorming rond Morgan is volledig overgelaten aan het Dolfinarium, men stelt daar vragen over omdat staatbosbeheer en andere instanties in nederland die met wilde dieren te maken krijgen verantwoording moet afleggen aan de overheid en het dolfinarium niet?
Dat DNA niet verspreid is in het buitenland ten behoeve van het vinden van de familie van Morgan, het DNA is zelfs achter slot en grendel bij het dolfinarium.

Ik denk niet dat alle medewerkers van het dolfinarium precies weten wat er financieel rondom de orka gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:39

Suuskipje schreef:
Ik geloof niet dat ik iemand hier heb gehoord die zegt dat in een aquarium beter is dan het wild hoor :)
Alleen denk ik niet dat het wild nog weggelegd is voor Morgan, Zoals iemand eerder zei. Toen ze gevonden werd was het een baby, baby's kunnen niet voor zichzelf zorgen. Er is gekozen om het dier te redden je kan het niet meer terug draaien nu dus nogmaals om te blijven zeggen dat ze nooit gered had mogen worden is echt een beetje onzinnig het is helemaal niet relevant meer nu van wat ze hadden moeten doen.

Wat voor moeite is er dan volgens jou gedaan om het dier terug te plaatsen of familie te vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:48

http://articles.orlandosentinel.com/2011-07-19/business/os-seaworld-killer-whale-morgan-20110719_1_loro-parque-killer-whale-experts-killer-whale

Citaat:
SeaWorld would not say whether it will pay any compensation — in the form of money or other animals — to Dolfinarium in exchange for Morgan. The company said it has worked with the smaller Dutch park for many years, sharing animals and expertise, and that "assisting Dolfinarium with Morgan's rehabilitation and helping them find a long-term home for her should be viewed in the context of our long-term partnership with them."

De ene hand wast de andere ;)
Citaat:
One of the authors of the report was a former vice president of corporate veterinary services for SeaWorld Parks & Entertainment who still does work for the company as a consultant.

Van de 7 experts die gevraagd zijn een mening te geven over de vrijlating van Morgan, werkt er een voor Seaworld
Citaat:
Morgan, estimated to be about 2 years old, would become the 25th killer whale in SeaWorld's corporate collection.

Ze is toegevoegd aan de bedrijfscollectie :')
Citaat:
"If she remains at Loro Parque, she's going to be pregnant by the age of 8 or 9," said Colleen Gorman, an advocate with a Florida-based group called the Orca Project.

SeaWorld's Jacobs said the company's motivation is "strictly the welfare of this animal," and that its goal with every rescue effort is to return the animal to the wild.

"We've had a lot of success with that over the years, including returning rehabilitated marine mammals to the wild, but sometimes it is clear that the only humane option for a rehabilitated marine mammal is to spend its life in a zoological institution," Jacobs said. "We certainly view that process as positive for Morgan, but it is also positive for everyone who gets to see Morgan and learn about killer whales generally and her specifically."

Maw, ze gaan met haar fokken, ze komt nooit meer vrij, ondanks hun vele successen en vooral van haar gaan ze veel leren. Blegh.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:55

Het is allemaal inderdaad een grote doorgestoken kaart actie, seaworld propt morgan in hun 'hide out' in Tenerife zodat Seaworld weer wat achter handen heeft. Word daar echt zo misselijk van, helemaal omdat veel mensen gewoon niet zien wat er eigelijk gaande is. Dit dier is niet gered, dit dier was gered als het dood was gegaan. Het dier is gevangen genomen, een mooi gratis dier wat anders ongelofelijk veel zal kosten. Handig toch! een mooi jong vrouwtje, dat is wat ze willen. De grote dolfijnen vangst rond Japans Taiji waar jaarlijks meer dan 20.000 dolfijnen de dood vinden (de niet geselecteerde dieren voor dierenparken als die in Hardewijk) worden deze er ook altijd uitgezocht, mooie jonge dames, de rest snijden we gewoon in stukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:55

Van een ander site:

Citaat:
Of course as a captive, she offers fresh genetic lines for breeding for SeaWorld and other amusement parks. The question is, does little Morgan represent our compassion, or will she be another cash cow for our entertainment?

Citaat:
Within days, SeaWorld stepped in and offered veterinary help, a generous and appropriate thing to do, given their dominance in the marine mammal amusement park industry:

Citaat:
Veterinarians with SeaWorld Parks & Entertainment are counseling their counterparts at a marine park in the Netherlands who are trying to nurse back to health a female killer whale calf found off the Dutch coast.

SeaWorld says its vets are offering advice and guidance by phone.

The killer-whale calf, which has been named Morgan, is the first orca found alive in Dutch coastal waters in more than 60 years, according to Reuters. A spokesman for the marine park, Dolfinarium, told Reuters that rescuers believe the calf was separated from her mother and became lost.

The goal, the park says, is to help the animal rehabilitate and then release her back into the sea.

Vanaf dag 1 was al bekend dat ze niet meer vrij zou komen. Seaworld zag vanaf dag 1 dollartekens.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:58

En gelukkig zijn wij niet degenen die de beslissingen rond Morgan nemen :)
Denk dat dit ook een oeverloze discussie wordt daar iedereen zijn eigen mening heeft :)

@Mindim, dat is een loze uitspraak dat vanaf dag 1 al bekend was dat ze niet meer vrij zou komen, dit kan je totaal niet onderbouwen met bronnen oid.