Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tafje

Re: Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:37

Ik zal zo eens gaan kijken :-)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:00

ik denk dat die van mij uitgevlogen zijn, ik zie geen ouders meer in en uit vliegen. ik zal binnenkort eens op zolder gaan kijken.
ik hoop dat alles levend de zolder verlaten heeft :)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 11:19

Hm, misschien vliegen ze hier wel rond loulou, we zijn practisch buren :D . Ik woon in Schaijk ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:34

hihi dat zou beste kunnen, dat is ongeveer om de hoek :D

waar in schaijk heb je je paarden staan?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:02

bij mij vliegen ze bijna uit.
zaten gister al startklaar op het randje van het nest.
ik moet wel zeggen dat wij dit jaar verschrikkelijk veel zwaluwen zien vliegen. niet zo zeer de nesten maar de groepen.
en dan vliegen ze precies voor de stal en boven het land en paddock alle vliegen te vangen waar mijn paardje zo'n gruwelijke hekel aan heeft. in ruil daarvoor hebben de zwaluws in zijn stal mogen broeden :D
prachtig mooi he de natuur., ze doen gewoon aan ruilhandel :')

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:07

@loulou; die staan aan huis ;-)
@gipsyboy; ja geweldig he de natuur.. ennuh foto's van het nieuwe gefladder zijn welkom :)

Verder hoop ik dat de zwaluwen flinke honger hebben. Het sterft hier werkelijk van de vliegen. Je hoeft de deur maar even te openen en het hele huis zit vol. Misschien moet ik de zwaluwen maar binnen uitnodigen :+
Laatst bijgewerkt door Tafje op 10-08-11 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:10

Hier zitten ze nog scheiterig in hun nestje hoor , stelletje helden :P

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:12

pmarena schreef:
Hier zitten ze nog scheiterig in hun nestje hoor , stelletje helden :P

Ja geweldig he :D

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:14

als ze er vanmiddag nog zitten zal ik foto's maken van ze.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:16

paar jaar terug hadden we altijd nestjes van 5 jongen. en die kon ik ook altijd voeren.
kwamen gewoon met de koppie's omhoog schreeuwen. en of ze het nou van mams kregen of van mij dat maakte niet uit.

maar dit jaar zijn het er maar 3 en hebben ze dnek ik genoeg te eten gehad. want ze kwamen helemaal niet met de kopjes omhoog. en heb geen 1 keer wat kunnen geven (stom nest) hihi

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:27

Wat geef je ze dan gipsy ? :P

Bij mij trapten ze er maar een paar keer in als ik in het nestje keek , dat die schriele nekjes met die enorme open laadkleppen omhoog schoten :D

Als ik nu de stal binnenkom moet ik al zachtjes naar de deur lopen zodat ze me niet in de gaten hebben , dan hoor ik nog een piep / twiet en zie wat baldadigs op de rand zitten , maar zodra ik binnenkom zie ik alles diep weg zakken tot 1 grote hoop veertjes met hier en daar een oogje en brede gele bek :P

Ze zijn alweer een aantal uren heel druk aan het voeren hier , dat je geen dikke boeren uit dat nest hoort komen snap je niet :P

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:30

bij mij zijn ze al 2 weken geleden uitgevlogen maar ze vertoeven 's nachts nog in de box, in het nestje passen ze niet meer, dus ze scheiten nu gewoon alles onder. Als ik 's morgens kom, doe ik de deur open en dan vliegen ze er eruit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:32

Ik heb ze overgezet in een mandje omdat ze niet meer in het nestje pasten , maar volgens mij zitten ze een beetje te comfortabel , ben benieuwd wanneer ze wat gaan ondernemen. Als het te lang duurt zal ik ze wel weer een handje helpen , net als het vorige nest , zodat de ponies weer veilig in de stal kunnen....

Maar het schijnt weer even wat beter weer te worden dus dan kan hij nog wel even dicht blijven :)

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:35

afdgelopen jaar zijn hier 23 jongen groot geworden
dit jaar tot nu toe 19

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:12

BelgenGek schreef:
afdgelopen jaar zijn hier 23 jongen groot geworden
dit jaar tot nu toe 19

Die hebben dus flink hun best gedaan :D
Ik heb net even in het nest gespiekt, moeders zit te broeden.2e legsel dus. Ben benieuwd wanneer ze uitkomen.

Edit: typo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:16

Wow , nu nog broeden ??? Dat is wel HEEL erg laat !! Volgens mij gaan ze in september al vliegen naar weet-ik-waar duizenden kms verderop toch ?

Die jongen krijgen het dan wel zwaar denk ik...als ze nu nog uit moeten komen , na een week of 3 misschien beginnen met wat vlieglesjes.....en dan meteen op reis :(:)

Ik vond het voor "mijn" nest al zo sneu dat ze nu nog moeten leren vliegen :P

Belg: zo dat zijn er aardig wat zeg ! Heb je ook wel heel wat nesten hangen denk ik , voor 1 nestje in totaal 7 jongen vind ik ook geen slechte score , hopelijk komen ze volgend jaar weer terug en nemen ze hun eigen nestje en mijn 2 mandjes (waar ze nu in 1 mandje liggen) dan allemaal in gebruik , dat zou wel tof zijn , vliegen en mugjes genoeg :P

Ze zullen het voetenbadje van de paarden ook wel fijn vinden vanwege de modder :)

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:18

wij hebben 15 nesten.
1e broed ieder nest 5 jongen.
2e broed 1 nest 5 jongen en 14 nesten 4 jongen.
En nu hebben er 11 paren besloten dat het nog niet genoeg is, 4 nesten 5 jongen en 7 nesten 4 jongen.

Dus tel maar op heel veel vogels en stront en gespikkelde friese paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:23

Oei , als die volgend jaar allemaal terugkomen voor zo'n zelfde grapje , dan ziet de lucht alle dagen zwart bij jullie :D

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:43

Dat wordt dus een tupperwareparty regelen; veel bakjes om aan de muur te hangen. _O-

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:49

Bij mij op stal zijn de jongen al uitgevlogen, maar hangen ze nog wel rond in de stallen. Maken al lekker veel vlieguren samen en ze hebben het gelukkig allemaal gered :-)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:56

hier idem. ;)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:58

itske schreef:
wij hebben 15 nesten.
1e broed ieder nest 5 jongen.
2e broed 1 nest 5 jongen en 14 nesten 4 jongen.
En nu hebben er 11 paren besloten dat het nog niet genoeg is, 4 nesten 5 jongen en 7 nesten 4 jongen.

Dus tel maar op heel veel vogels en stront en gespikkelde friese paarden.

appaloosa friezen, mmm lijkt me wel stoer :')

wat een nesten joh.

de mijne zijn gisteren uitgevlogen. kon dus geen foto's maken.
mischien vanavond als ze op het nest zitten.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:06

Wij hebben 5 nesten en er zitten een stuk of 30 zwaluwen in de schuur. M'n vader heeft speciaal voor hen zo'n rond balkje opgehangen in de schuur want die beesten poepen alles onder. Nu gaan ze vaak op dat ronde balkje zitten en poepen ze netjes in de stal :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:04

Hier zaten ze steeds op het randje van het nest (nouja , mandje :P ) te oefenen , heb ze net weer even een handje geholpen net als het vorige nest , omdat ik bang ben dat de ponies ze vertrappelen / de poezen ze opvreten als ze op de grond terecht komen...... :=

Ik bemoei me er op zich liever niet tegenaan maar vind het ook sneu als ze het loodje leggen , en het boeit ze toch ook niet zoveel als ze opgepakt worden dus heb ze maar weer op m'n hand gezet en wat vlieglesjes gegeven , gewoon hand naar beneden en vogeltjes gaan flapperen gevolgd door een "twiet" :P

Na een keer of 3 flapperen besluiten ze dan dat ze het wel aandurven om te gaan vliegen en vliegen hetzij meteen een flink stuk door de lucht , hetzij landen ze eerst na een boogje vliegen netjes op de grond , waarna ze dus niet meer weg komen omdat ze niet genoeg lucht onder hun vleugeltjes krijgen , en dat is nu juist wat ze even moeten leren zodat ze niet opgevreten worden door de katten := .

Dan laat ik ze weer op mijn hand stappen , hou ze omhoog , zie je ze met die koppies helemaal de andere zwaluwtjes in de lucht volgen en dan zie je dat instinct in die oogjes opleven en vliegen ze wèl netjes weg. Zijn direct super-handig al dan , echt mooi om te zien , dan buitelen ze even met de rest van de familie door de lucht , al kwetterend :)

Ze vliegen dan wat rondjes met paps en mams en het vorige nest , gaan even in een boom of op het dak zitten met zijn allen , en een uurtje later zitten ze weer in het nest uit te puffen , hihi :P

Maar dan hebben ze i.i.g. even een rondje gevlogen en zijn ze wat veiliger :)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 18:54

Ik heb net in het nestje gevoeld en er liggen 3 eitjes in. Vraag is of ze nog uitkomen want er wordt niet continu gebroed.
Ook nog slecht nieuws. Ik was de stallen aan het doen toen achter de wei boven de mais een aantal zwaluwen alarmkreten uitsloegen. Net toen ik keek dook er aan de rand van de mais een grote vogel omlaag. Ik ben erheen gelopen en zag een valk of buizerd wegvliegen met een vogel in zijn klauwen. Ik vrees een zwaluw. Ik hoop niet een van de bij mij nestelende exemplaren... dat is dus ook de natuur helaas. :( Dat ze die schijtduiven maar als prooi nemen. ;(