Vers Vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:14

ik zeg er maar meteen bij dat ik niet het hele topic heb doorgelezen, dus sorry als ik dingen dubbel zeg :o

voorzover ik gelezen heb, heb je de meeste nuttige tips ondertussen al gehad. Ik ben zelf pas later naar KVV/barf gaan kijken, ben te lui voor barf, maar voer nu wel (uitzonderingen daargelaten) geheel kvv.
ik heb smuldier, carnibest, duck, energique en rodi gevoerd. duck ziet er niet uit en vraten ze niet, smuldier gingen ze van uit hun bek stinken na verloop van tijd en carnibest en rodi ging 1 van de hondjes haar energieniveau van omlaag en de andere kreeg vieze oogjes (ook bij smuldier trouwens). ik heb daarom een tijdje enkel energique gevoerd, ondanks dat hier ook graan in zit wat ik eigenlijk niet wou, maar heb laatst een kvv mevrouw in de buurt gevonden die ook allerlei andere merken voert *\o/*
nu kan ik dus precies doen wat ik graag wou, namelijk merken en dieren afwisselen zodat eventuele tekorten in het ene merk/dier aangevuld worden met andere merken/dieren *\o/*
dat is dus iets wat ik iedereen die kvv voert aan zou willen raden, om af te wisselen, gewoon omdat ik de ervaring heb dat sommige merken blijkbaar toch iets missen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:59

Ik heb ze net paardmix van Carnivoer gegeven
:r :r :r :r :r :r wat stinken!!!!!! Nog erger dan pens!!
Ik moest een doekje voor mijn mond en neus houden omdat ik anders de keuken had volgekotst :r
Afbeelding
En de jongste wilde het natuurlijk niet eten. Die is weer terug naar de puppytijd gegaan... alles wat hij niet kent moet ik hem eerst met een lepel voeren 8)7 en na een paar keer eet hij het dan zelfstandig.

Ik ben er inmiddels achter dat hun maag niet sterk genoeg is voor barf met botten, daar gaan ze van kotsen. Witte herders hebben sowieso al een gevoelige maag vind ik.
En ze eten KVV beter als in het even in warm water heb laten liggen zodat het een beetje warm is. Op kamertemperatuur vinden ze niet lekker.

Henkje

Re: Vers Vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:25

haha wat een geniale foto :)

Prachtige honden trouwens!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:22

Wat een geweldige foto!! Dat doekje voor je mond ook :') !

Ik ga me straks een kwaad maken op die bevroren pens! Nog tips waar je moet beginnen erbij, of gewoon het mes ergens inzetten en kijken wat voor stuk je eruit krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:28

Dankje henkje en Yv_ :)

Ik heb geen idee hoe je die pens moet gaan aanpakken Yv_, ik ben een watje en heb alles voorgemalen gekocht O:)
Kijk je wel uit voor je vingers!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-11 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:30

Yv_ schreef:

Ik ga me straks een kwaad maken op die bevroren pens! Nog tips waar je moet beginnen erbij, of gewoon het mes ergens inzetten en kijken wat voor stuk je eruit krijgt?

Gewoon doormidden snijden en dan nog een keer.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:33

Yv_ schreef:
Dus, hier een paar vraagjes :).
Vanaf welke leeftijd zijn jullie over gegaan op vers vlees?
Waar haal je het verse vlees? Moet het echt vers zijn, of is "diepvries-vers" ook goed?
Hoe groot moeten de stukken vlees zijn? Past dat in een zgn. normale voerbak of hebben jullie daar speciale dingen voor?
En hoe kom je nou uit op die percentages die op die site staan aangegeven, en nog belangrijker: hoe weet je welk vlees in welk hoofdstukje valt?

Vanaf 10 weken, toen Sparrow officieel bij ons is komen wonen zijn we meteen op vlees overgegaan. We voeren 's morgen brokken en 's middags en 's avonds een 'smuldier compleet'.
Mijn ouders halen het bij de C1000, gewoon bij de boodschappen. Kost niet bijster veel en is ideaal om in de vriezer te bewaren zodat je ook meerdere pakken kunt inslaan.
Ik vind diepvries-vers prima, en voor zover ik me erin heb verdiept is de kwaliteit ook niet minder. Wel is het handig er een ritme in te krijgen, want het duurt nogal een tijdje voordat het geheel ontdooit is.
Sparrow is een kleine hond en zijn hoeveelheid vlees past gewoon in zijn eigen voerbak, hij doet 2 dagen met een pak smuldier. In de smuldier-compleet versies zitten de juiste hoeveelheden.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:14

Yv_ schreef:

Ik laat ze wel voor een deel ontdooien. Dan kun je hem zeg maar uitvouwen tot 1 grote zak. Dan met het schaar een begin maken. Dan stroken knippen, en vervolgens deze stroken in stukjes knippen. Heb je toevallig latex handschoenen? ;-)

Veel succes iig!!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:15

Avalon, je weet dat je beter niet brok en kvv (smuldier in jullie geval) op 1 dag kan voeren?

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:24

Wendy_Komen schreef:
Avalon, je weet dat je beter niet brok en kvv (smuldier in jullie geval) op 1 dag kan voeren?

Nee, hier was ik niet van op de hoogte. Is ook geen eerste keus geweest.
De eerste die hem 's ochtends voert kan niet over het voeren van smuldier en hij krijgt een kleine portie brokjes. Pas halverwege de middag krijgt hij zijn smuldier, en in de avond nog een kleine portie. Volgens een kenner was dit een prima voerschema.
Maar mocht dit anders zijn hoor ik het graag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:53

Op dezelfde dag kan prima hoor, in één maaltijd wordt lastiger (door de andere structuur).

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:40

heeft te maken met de zuurgraad van de maag, als ik het goed heb onthouden ligt die iets lager voor vlees; het is daarom beter om bv 4 dagen kvv te voeren en 3 dagen brok dan brok en kvv op 1 dag. Maargoed, als het praktisch niet haalbaar is houdt het natuurlijk op :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:01

Ik zal me er eens in verdiepen, nooit verkeerd om eens te kijken hoe het daadwerkelijk zit en mocht het inderdaad minder goed zijn zal ik kijken of ik zijn voerschema kan aanpassen.
Hij doet het hier in ieder geval ook niet slecht op, glanzende vacht, altijd vrolijk en ontlasting is ook prima.

Het is alleen wel een hond die moeilijk op gewicht te krijgen/houden is. Hij krijgt genoeg maar is eerder iets te slank te noemen. Nou vind ik dit niet zo heel storend, alles beter dan een worstje op pootjes, en die zie je helaas ook maar al te vaak!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:04

ik geef mijn eigen honden vaak sochtends enkel een gedroogd pensstaafje (of helemaal niks) en 'savonds 1 portie kvv. weet niet hoe oud je hondje is, maar misschien ook een optie :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:10

Jade schreef:
ik geef mijn eigen honden vaak sochtends enkel een gedroogd pensstaafje (of helemaal niks) en 'savonds 1 portie kvv. weet niet hoe oud je hondje is, maar misschien ook een optie :)

1 jaar en 3 maanden. Hij krijgt al redelijk grote porties voor een hondje van zijn grootte en het is een schrokker. Ik zou hem zijn vleesportie niet in één keer kunnen geven, denk dat zijn maagje dat niet aankan. Hij krijgt 's morgens na het plassen twee handjes brokjes en halverwege de middag na het wandelen en spelen zijn eerste portie vlees. Meestal krijg hij tegen de avond nog een beetje vlees.
Tussendoor krijgt hij wel eens een koekje en voor het trainen nemen we vaak beloningsbrokjes mee wat hij dus ook krijgt.

Ik zal me morgen eens inlezen en als er meer tegens- dan voors zijn passen we zijn voerschema hier op aan. Bedankt dat je me hierop hebt geattendeert!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:27

Ohhhh, laat gewoon die brokken vallen joh! Met die leeftijd hoeven ze echt geen 3 keer op een dag voer. Hier krijgen die van mij 1 keer per dag. Is ook gebruikelijk met kvv/barf.

Hoe groot/zwaar is ie, en hoeveel voer je?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 09:49

Oeps, zie je reactie nu pas Wendy_Komen! Lukt me gisteravond echt niet, dus heb mijn vader met zijn bejaarde koksmes (gelukkig nog wel vlijmscherp) zich even boos laten maken. Heb nu mooi 6 plakken, waarvan er 5 weer in de vriezer liggen en dan was er nog een homp over. Ik geef het toch als extraatje/lekkernijtje naast zijn kvv, dus groot hoeft het niet te zijn. Wat een stinkzooi die pens zeg! En er gaat nog steeds een wereld voor me open, kijk net in de koelkast in hoeverre het ontdooit is, zie ik allemaal kleine (dons)haartjes op die pens zitten.. Gadver :D!

Badu krijgt zijn eerste voerbeurt ook (nog?) brok. De andere 3 porties is kvv. Hij reageert er gelukkig niet slecht op, kotst niet ofzo en lijkt ook geen last van zijn buik te hebben. Geef hem alleen geen extraatje met botjes erin als zijn laatste voerbeurt, dat is 1 keer misgegaan en hadden we een nieuw kleed nodig voor in zijn bench :). Denk dat mijn moeder over een maandje wel om is hoor, maar wil ook niet plotsklaps ineens alles van zijn voer gaan regelen. Vind het al heel erg knap dat mijn moeder al zover om is dat ze 3x kvv voert :j. Hij is overigens 11/12 weken oud, dus we zullen binnenkort wel gaan afbouwen naar 3 maaltijden op een dag. Hij vraagt nu alleen echt nog gigantisch naar zijn vierde maaltijd en is ook vrij magertjes, dus voor nu zijn 4 voerbeurten wel prima. Hij groeit ook zo belachelijk snel: de ene week is hij netjes op gewicht, de andere week zijn zijn ribbetjes alweer goed zichtbaar.
Hier een voorbeeldje, zo was hij vorige week. Nu zijn er gelukkig weer iets minder van zijn ribbetje zichtbaar.
Afbeelding