Wat vliegt daar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:06

Ja, een konijn of haas. Hij heeft hem ook weer laten vallen, kon er niet mee weg komen. Beetje sneu verhaal voor het slachtoffer ben ik bang.

Maar een buizerd? Nouja, nou weet ik het niet meer hoor. Staartbandering zie ik hier en daar nog wel, maar polsvlekken? Wacht ik doe nog een foto. Wel bandering en geen polsvlek. Dit moet toch een kiek zijn, er was ook een mannetje kiek bij.

Afbeelding

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:18

Klopt dit is een man bruine kiek, hij heeft zwarte vingers. Dat heeft de vogel met het konijn in zijn klauwen niet.
Volgens mij is die andere vogel toch echt een buizerd. Maar hey...ik ben ook niet alwetend he.
Ik kan er best naast zitten, dus als je zekerheid wil moet je hem even op waarneming zetten.

Hmm ik begin nu ook bij deze foto te twijfelen, ik vind de vleugels en de staart wel erg breed.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 07-07-11 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:20

Ben net geregistreerd op waarneming, vogel (haha) nu uit hoe ik dan de foto moet plaatsen met de vraag wat het is. De laatste foto is een vrouw dacht ik juist. Maar ik weet het ook niet hoor, ik denk het ook soms te weten en dan blijk ik het toch niet te weten, haha. Misschien dat waarneming gaat helpen. Hier beide, de grote is dezelfde vogel als op de vorige foto.

Afbeelding

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:24

Ik kom op de laatste foto terug. Ik zeg: ook Buizerd.
Ben heel benieuwd wat ze er op waarneming van zeggen.
Ik vind de laatste foto, ondanks de zwarte vingers, de vogel te plomp voor een kiek.
Het verenkleed van buizerds kan verwarrend werken. Ik heb puur naar de Jizz gekeken en de brede staart, relatief korte brede vleugels maken dat ik toch buizerd zeg.

Pfff vogelen is zo makkelijk nog niet

Edit: na de laatste foto ben ik vrij zeker, ik zeg 2 Buizerds. ik zie bij de grote (vrouw) ook duidelijk de polsvlekken nu.

jannekespr

Re: Wat vliegt daar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:31

Ja... maar... Dat is toch echt een broedend stel Kiekendieven. Volgens mij. Hoe zet ik een foto op waarneming.nl zonder dat ik het als waarneming registreer? Ik wil het nu weten ook.

Ik zet m ook wel op birdpix in het determinatiealbum, daar weten ze ook wel veel en die site snap ik al. De verwarring die jij nu hebt heb ik nou al jaren. Mannetje kiekendieven is geen punt, die herken ik wel. Maar de vrouwen vind ik net buizerds. Of het zijn altijd mannetje kiekendieven die ik met buizerds zie, maar dat is ook weer zo wat.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:35

Ik ben heel benieuwd wat ze er van zeggen.
Je kan alleen foto's op waarneming zetten als je je registreert op het forum.
En ik blijf vanaf nu bij mijn standpunt: paartje Buizerds :D

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:37

hihi, wedje doen?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:39

Hahaha ik ben gewoon heel benieuwd. Zoals ik al zei ik ben ook niet alwetend.
Als het kiekjes zijn dan wil wel graag weten aan de hand van welke kenmerken ze op die determenatie zijn gekomen. Dan kan ik er wat van leren.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:42

Ja, ik heb een post gedaan op birdpix met de vraag hoe we ze kunnen onderscheiden. Nou wachten op plaatsing. Je weet nooit op birdpix... maar daar zitten wel mensen die dr veel van weten. Ik ben ook heel benieuwd. Ik heb trouwens de vogel alleen geplaatst, niet die met beide. Als hij geplaatst wordt zet ik hier wel een link.

tadaaaa:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=271557
Laatst bijgewerkt door jannekespr op 07-07-11 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:45

Oeh ben erg benieuwd. Als je het goed vind pik ik je foto en zet ik hem waarneming.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:48

ja leef je uit. zet je dan ook een link?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:49

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:54

jep. geduld nu... moeilijk hoor. ik ga maar even wat anders doen tussendoor, check later weer.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:55

Hahah ik ook, het huishouden roept.
Ik heb snel even tussendoor waarneming gecheckt en daar wordt nu al buizerds gezegd.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:25

Ja ik zie het ook. Ben wel benieuwd of 'men' het dan ook echt unaniem eens wordt. Ik hoop het wel, anders schieten we er nog niets mee op.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:55

Hoi!
Ik weet bijna zeker dat het een buizerd is op de eerste foto van deze pagina :j. De tweede is (volgens mijn bescheiden mening) links een kiek en rechts ook een buizerd.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:14

Ja, Livvy, dat zou heel goed kunnen. Ik dacht dus een vrouw en man kiek, maar dat de eerste een buizerd is is me nu ook wel duidelijk. Haha wat een gedoe zeg. Het polsvlekverhaal vind ik te onduidelijk, ik zie ook wel foto's van kiekendieven met polsvlekachtige tekening. Ik geloof dat de bandering wel typerend is voor buizerds?

Edit: of een jonge buizerd erbij, kan ook nog. De tweede is in ieder geval een stuk kleiner dan de eerste. De kleinere vogel heeft ook bandering dus zal ook wel een buizerd zijn dan.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:21

Ik blijf erbij, allebei buizerds. De lengte van de staart is moeilijk in te schatten , maar ik denk toch tekort voor een kiek. :D
Als de vogel veel kleiner is, dan waarschijnlijk een mannetje.
Leuk topic dit :D

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:28

Haha, ja, maar het zorgt er wel voor dat je het eens echt goed uitzoekt he, ik heb het er altijd wat bij gelaten en roep soms buizerd en soms kiekendief, net waar ik zin in heb.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:39

Even checken of we het nu eens zijn. ik heb alle roofvogels in een mapje gegooid, en denk nu te weten wie wie is. Dit is n kiekendief toch?

Afbeelding

edit: die lichte V op de borst heb ik me dus ook al eens in vergist, dat zou de kiekendief herkenbaar maken, maar dat hebben buizerds dus ook.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:45

Dit is een Bruine Kiek vrouw.
Waarom:

- lange smalle staart
- geen bandering
- geen polsvlek
- lange smalle vleugels
- gele kop en schouderdelen

Misschien is het handig om grotendeels op de Jizz te gaan determineren. Jizz is een woord voor algemeen beeld van de vogel. Dus de vorm en niet de kleurtjes.
Pas als je er met de Jizz niet uitkomt ga je naar de kleurtjes kijken. Bij je eerste foto maakte ik de fout ook door eerst naar de kleurtjes te kijken. "Oh zwarte vingers, vast een man Kiek, terwijl het een buizerd was.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:46

jannekespr schreef:
Dat is nogal een lijst. Dat is op IJsland? Moet ik ook meer eens heen op vakantie...

Op IJsland idd. :)

anneliesdj schreef:
Maar dat zijn wel veel soorten die je hier ook ziet :j

Ik zit hier ook in de buurt van veel (nat) grasland, dus veel weidevogels. Papagaaiduikers, stormvogels, alken en jagers ed. hebben wij natuurlijk niet in NL maar die zitten hier bijv. aan de kusten, om maar wat te noemen. Maar verder zijn er aardig wat vogels die ook wel in NL voorkomen, dat klopt :j zo ver is het natuurlijk ook niet van elkaar. Sommige houden een stop hier en trekken dan door naar Europa. :)

Gaaf die groene specht!

En die roofvogels ook. Ik dacht ook aan buizerd overigens.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:58

Ragebol, ik ben het met je eens, behalve de staart. De smalle staart verkijk ik me ook regelmatig op, want kiekendieven kunnen net zo mooi waaieren als buizerds, en dan zit ik er weer helemaal naast. Als je op de foto in de link (die ik nu heel duidelijk kiek vind, haha) alleen naar de vorm van de vogel kijkt, haal ik het er weer niet uit. Met de kiekendieven is het zo lastig dat de man en vrouw zo verschillend zijn.
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=209936

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:19

Klopt Janneke, maar de lengte van de staart blijft hetzelfde, langer dan bij een buizerd.
De Kiekvrouw op de foto laat duidelijk zien dat de waaier meteen achter de vleugels begint, bij de Buizerd heb je nog een leeg stukje lijf ertussen. Dat komt omdat de staart korter is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:20

jannekespr schreef:
Ja... maar... Dat is toch echt een broedend stel Kiekendieven. Volgens mij. Hoe zet ik een foto op waarneming.nl zonder dat ik het als waarneming registreer? Ik wil het nu weten ook.

Kan de roep geen duidelijkheid geven? Of lijken ze irl meer op elkaar dan vogelvisie doet denken?
Als ik afga op de foto's denk ik ook kiekendief ookal heb ik er totaal geen verstand van :+
Maar op de kiekfoto's lopen de zwarte vingers verder door en is het geheel en mn de staart veel smaller.

Overigens vind ik de achterste op de foto samen wel weer voldoen aan de kiekendief beschrijving: staart is smaller, vogel lijkt slanker, heeft minder bandering, lichtere kop en de vleugelpunten lijken zwarter te zijn.