Hond uit asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kabwan

Re: Hond uit asiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 18:20

Zo alweer 2,5 week bij me en het gaat prima zo. Ik heb contact gelegd met een persoon die ook veel van border collies en problemen af weet en die had precies een zelfde reu als mij. Ook 1 waar je met je handen van af moet blijven, maar verders een ontzettend leuke hond is. Die zei dat ik zo snel mogelijk met hem aan het werk moest en dat ga ik dan binnenkort ook doen. Ik heb hier in de buurt een man die een cursus schapendrijven voor beginners geeft en die gaat me op weg helpen. Vooral het grovere werk, het 12uren en van daar uit kan ik namelijk zelf thuis trainen. Alleen er is een wachtlijst dus ik hoop dat er zo snel mogelijk een gaatje vrij komt :):) .
Morgen haal ik een klip, die ik aan een oud touw maak en die doe ik aan zijn halsband klikken. Dat kreeg ik ook als tip mee, zodat hij druk voelt door dat touw mee te slepen en als ik eens wil, het touw kan op pakken. Zodat je zo ver mogelijk van zijn kop blijft maar hij er wel aan went.
Wat wel fijn is dat hij zo de auto in springt, dat is tenminste iets goeds. Anders had ik nog een probleem om hem bijvoorbeeld mee naar de cursus te nemen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:31

Leuk dat je de hond toch meegenomen hebt uit het asiel. Ik heb in dit topic alleen jouw verhalen gelezen en ik ben blij dat je zo met de hond aan het 'werk' bent.
Wij hebben 9 jaar geleden een compleet gefrustreerde en verknalde Duitse herder van 4 jaar oud uit het asiel gehaald. Hij was het laatst in huis geweest bij mensen waar de vrouw des huizes als de dood voor hem was en hem voor het gemak de heel dag opsloot in de keuken of de gang. Hij werd echt gevaarlijk en zij hebben hem naar het asiel gebracht. Het heeft een paar jaar geduurd voordat hij alle reserves had overwonnen, maar wij hebben er een heerlijke hond aan. Geen gemakkelijke maar toch een eerlijke, leuke hond. Hij is nu bijna 14 jaar en we gaan er vanuit dat hij niet zo heel lang meer bij ons is, maar ik ben blij dat we hem toen meegenomen hebben.
Veel succes en plezier met jouw hond!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:45

Heel fijn dat het tot nog toe goed gaat ;)

Bij wie kun je terecht voor de training schapendrijven?
Ben ik wel benieuwd naar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:56

ik vind het heel goed van je dat je een asielhond neemt!
ik wens je heel veel geluk met deze hond! :)

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:37

Super dat je een asiel hond neemt!
Heb vorige week vrijdag ook afscheid moeten nemen van onze pleeghond (asiel winschoten)..
Hij stond nog geen dag op de website van het asiel en weg was hij.. wel even slikken maar het is allang super dat er zulke mensen zijn :D

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 20:51

Alweer 3 weken bij me en so far so good. Ik kom niet aan hem en hij komt niet aan mij.
Ik heb alleen 1 probleem, hij luistert niet als er andere honden in het zicht zijn. Waardoor hij net een aanvaring had met een andere grote hond. Ik zag iemand lopen met riemen in de hand en dacht gelijk 'nu moet ik weg wezen' En ja hoor er kwamen 2 grote honden aanlopen. Mijn hond ging in een sukkeldrafje naar de ene toe en wou aan zijn kont ruiken. En gelijk zat de boel in elkaar van het vechten. Opeens zat die andere hond zelfs op die van mij. Dat baasje was gelijk bezig met haar hond weg te halen en dat ging razend snel, ik snap nog steeds niet wat er fout ging.
Die andere hond ging van mijn hond af en die van mij kwam gelijk mee.
Hij droeg zijn staart laag, de kop ook in een lage houding en liep naar die hond zijn kont waar die 0,5 seconden mocht snuffelen en toen was het boem. Ik liep in het bos en het is nu al donker aan het worden dus ik kon echt niet zo snel meer weg toen ik die andere persoon zag.
Wat doen jullie als je hond 'doof' is in 1keer. Ik ga volgende week beginnen met de schapen cursus en dan zal hij vast beter naar me gaan luisteren en focussen.
Maar wat kan ik hier thuis trainen? Ik ga niet met hem naar een normale hondencursus, omdat hij niet aan de riem kan lopen, je uit moet kijken met rare bewegingen en hij gewoon normaal kan zitten en liggen en dat soort dingen. Lijkt me niet echt geschikt :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:46

Eh hij kan niet aan de riem lopen (waarom eigenlijk niet?), en als hij andere honden ziet luistert hij niet meer en ontstaan vechtpartijen zoals je hierboven hebt beschreven...?

Je hebt inderdaad een probleem aangehaald. Als je je hond niet aan een (lange) lijn kunt krijgen, kan hij altijd onder je correcties uitkomen, en een hond van een dergelijk kaliber die heeft geleerd je probleemloos te kunnen negeren, kan compleet onhandelbaar worden (als hij dat al niet is). Dan is hard genoeg de enige oplossing euthenasie.

Bottomline; naar mijn mening, je moet die hond zo snel mogelijk aan de lijn krijgen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:05

Gut o gut meteen weer een dramaverhaal, waar is het positieve denken toch heen?

Ben het wel eens met dat als hij nog niet luistert, je hem ook aan de riem moet kunnen doen zonder dat dat stress oplevert. Ben ook wel benieuwd waarom deze hond niet aan de riem zou kunnen? En anders misschien een tuigje om?

Maar TS waarom denk jij "o jee" op het moment dat je 2 honden ziet? Heeft ie een geschiedenis van agressie tegen honden? Want op dat moment neem je wel een zwakkere, afwachtende houding aan. Dan gaat jouw hond dat dus oplossen.

Wat het beste werkt als een hond 'doof' is voor je commando's, is toch even overschakelen naar fysiek. Ik bedoel hierbij niet dat je hem meteen moet corrigeren dmv knijpen oid, maar wel met je lichaam werken.
Dus gaat hij tegen jouw commando in op een sukkeldrafje naar een hond? Ga er dan voor staan en stuur hem met je lichaam weer de goeie kant op.

Het makkelijkst is om een tuig om te doen, daar een lange riem aan te hangen zodat je daar op kan springen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:43

Hoezo een dramaverhaal? Van Kuggur?
Ik ben het helemaal met hem eens hoor. Prio is dat die hond aan de lijn komt. Want het kan niet zo zijn dat er dadelijk gewonden vallen (haar hond of iemand anders zn hond) omdat ze haar hond niet kan pakken / niet onder controle heeft.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:08

Is deze hond wel eens nagekeken of hij geen pijn heeft aan bv zijn kop?
Het is toch wel noodzakelijk dat hij aan de riem kan lopen lijkt mij.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 09:26

@kuggur en Sassol: Als je de riem aan doet, krijg je al een hap in je arm, als je de riem oppakt, krijg je een hap in je arm. Wil je na 2 x bijten met hem gaan wandelen krijg je een 3de hap in je arm. Compleet onhandelbaar niet, maar wel dat ik al zijn 4de eigenaar ben en ik dus de laatste zal zijn.
Het is niet dat hij met elke hond gaat vechten, ik ben al verscheidene honden tegen gekomen, waar hij mee heeft gespeeld, genegeerd of zelfs voor weg gelopen is. Bij deze persoon keek ik alleen naar de rug en draaide me al om, om weg te gaan.

Ik zag niet gelijk die honden, maar eerst die persoon met 2 riemen in de hand. En die honden liepen dus ergens los, ze hadden net zo goed achter ons kunnen lopen. Maar het was in een bos, dus ik zag die 2 bruine honden niet zo gauw. Geen smoesjes, maar even een situatie schets.

Het ging ook zo snel op zo'n moment.

@Kohtje: Hij heeft een complete check gehad toen hij bij het asiel kwam. Toen werd hij gelijk gecastreerd. Maar deze hond kan dus niet geborsteld worden of zomaar even de pootjes controleren want dan heeft hij je al te pakken. Toen hij onder narcose was hebben ze zelfs hem moeten scheren, omdat hij overal klitten had :wow: .

Hij heeft gewoon alles kunnen doen bij de eerste eigenaar en de 2 personen voor mij dachten het te kunnen oplossen wat resulteerde in een harde bijt. En nu ben ik persoon nummer 4 en ik dacht het niet op te lossen, ik hoop het gewoon. Ik probeer het voor dit beestje nog een beetje leuk te maken, omdat hij dat gewoon 4 jaar niet gehad heeft. Dat denk ik althans, want hij heeft wel altijd de leiding gehad, maar vind zo'n beest dat wel leuk en bevredigend?

Jullie 4 zeggen al dat hij gewoon aan de lijn moet, dan ga ik daar ook mee aan de slag. Het is gewoon een groot risico om dat te doen en dat maakt het zo moeilijk. Het is niet iets wat je zo doet.
Ik heb nog een oud koeientouw liggen die mag wel vies worden. Moet ik alleen nog een musketon halen en die er aan maken. Wens me succes. :=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:01

Het vervelende is dat je waarschijnlijk geen idee hebt waarom de hond zo fel is op de riem. Heel verstandig in ieder geval om met een lange lijn te oefenen. Dan is de overstap kleiner en is hij nie meteen al zijn vrijheid kwijt. Ik begrijp hier echter wel uit dat hij zonder riem redelijk goed bij je blijft. Dat zegt toch ook al heel wat? Hoe is hij nu als je hem roept om aan te halen? Wellicht dat je de riem heel langzaam aan kunt introduceren door deze eerst bij je neer te leggen en te dragen als je bij de hond bent. Dus niet direct dat ding om proberen te doen. Maar eerst zorgen dat hij het normaal vind dat de riem er bij is. Dan hem eens aanhalen terwijl je de riem in je hand hebt. Als dat goed gaat aaien met de riem. Zo elke keereen stapje verder tot het geen probleem meer is om met de riem bij de hals van de hond te komen. Dan doe je hem eens vast terwijl hij bij je zit en maak je hem ook weer los. Daarna pas gaan lopen met de riem. neem zo min mogelijk risico en ga mee op het tempo van de hond. Het beste is natuurlijk ook om iets leuks te koppelen aan de riem. Maar wat de hond het leukst vind dat weet jij.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:07

Ik wil je in ieder geval alvast weer heel veel succes wensen.
Wat een pure ellende. Wat hebben ze toch ooit met m gedaan...? :\

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:21

Je hebt ook van die tuigjes waar de hond zelf in moet stappen zeg maar. Dan kom je dus van onder ipv van boven en kan je de hond dus zelf een taak geven als het dan aankomt op een tuigje aandoen. BC's houden wel van een nieuwe taak.

Overigens komt dat tuig ook niet in de buurt van de nek. Dus dat is misschien wel wat voor jullie? Kun je hem leren er zelf in te gaan staan en hoef jij hem alleen maar dicht te klikken.

Met dramaverhaal bedoelde ik idd het verhaal van Kuggur. Áls hij dan onder je correcties uit kan komen, kán het zo zijn dat hij onhandelbaar wordt en dán moet hij een spuitje. Zijn bij mij net iets teveel links van áls dit, dan dat en allemaal het negatiefste beeld gepakt. Dat bedoelde ik met dramaverhaal. (Zeg verder niet dat dit geen reële situatie is, maar het is me net iets te ver weg allemaal.)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:09

TS: als ik jou was ging ik niet eens met die hond van het terrein af zolang ie niet aan de riem kan.
Je hebt zoveel plaats op eigen terrein, oefen daar dan eerst!!

En ja, ben het wel eens met enkelen, die hond moet toch een keer aan de riem kunnen, als je er zo niet aan kan wegens bijten dan hang er toch gewoon permanent een lijntje van een meter of 2 aan, in elk geval zo lang dat je buiten bereik bent, en dun genoeg dat ie er niet te veel last van heeft.
Ken meer mensen die dat zo deden met een heel angstige hond die gerehabiliteerd moesten worden en waar je niet aan kon komen.

De honden van Hans is ie ook zo uit het niets naar uitgevallen, dat wist je al.
Denk dus dat dat in elk geval niet een twee drie eruit gaat.
Voorlopig dus beter contact met andere honden even vermijden?
In elk geval tot je een betere band hebt met hem.
Wat zegt Greet Abbink ervan?

Oh ja en het beter luisteren bij de schapen? Vergeet dat maar gauw....
Meestal luisterd dan de meest gehoorzame hond zelfs niet meer, althans de eerste paar keren echt niet.
Verschiet daar niet van...komt meestal mettertijd wel goed.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:43

Kan je niet 1 keer toch proberen een tuigje om te doen en dan zo lang een lijn er aan hangen. Dan kan je misschien ook beter trainen om hem aan te lijnen?

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:29

je kunt misschien ook proberen om een hondenlijn te gebruiken waar je meteen ook een lus aan kan maken als band..

hier hadden we ook honden in het asiel die ook voor geen mogelijkheid aan de riem kon doen.. maar wij waren de baas en hij kon maar gaan luisteren (wel op een diervriendelijke manier!) met wel af en toe een snauw opzij.. maar bij geen reactie kreeg hij wel een beloning en werd hij extra aangemoedigt :)

Succes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:41

maar luister, jullie kunnen wel allerlei manieren bedenken om de hond aan de riem te krijgen maar wat nou als die hond zich richting handler keert op het moment dat ie druk voelt? Een hond aan de riem krijgen is niet zo moeilijk, maar als de hond dan agressief wordt... het is niet zomaar een kwestie van niet aan de riem willen en struggelen, zo heb ik er ook genoeg gehad in het asiel. Dit gaat veel verder...

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 20:50

Ik heb vandaag geprobeerd om de halsband om te draaien, zodat het ringetje boven zit. Hij had een tennisbal in de bek, maar werd zo stil. Dat ik geleidelijk me hand terug heb gehaald en er mee gestopt ben. Even netjes laten zitten en toen verder met de dagelijkse dingen.
Ik weet niet of ik wel aan een tuigje wil. Ik zie zoveel mensen met een tuigje, waar de hond nog meer van gaat trekken of omdat ze bang zijn dat de hond pijn krijgt aan hun 'tere nekje' door de riem.
Kan zo'n hond hem dan ook 24 uur per dag aan houden en ook meerder dagen achter elkaar?. Ik ga bij deze hond namelijk niet elke dag aan zijn lichaam zitten. Dat heeft hij 4 jaar niet hoeven doen en dan nu elke dag. Dan weet ik zeker dat het snel voorbij is met me arm en het vertrouwen.
@Sassy: Ik heb alles een terug gespoeld en ik vond niet dat mijn hond naar hem uitviel, maar die andere dat deed. Nauw dan zegt mijn hond ook gewoon hap, omdat de ander dat ook doet.
De kous was er ook snel af na iets van 3 seconden en die van mij liep netjes mee. Keek niet om, bleef niet staan, dreigde niet, niks. Dat is waarom ik denk dat die van mij niet begon.
Misschien zie ik het ook compleet verkeerd...

@Salsaentango: Wij hebben ook zo'n riem en dat hebben we na een week al geprobeerd. Maar je wil niet weten wat voor een hond je dan hebt. Helemaal anders, niet te beschrijven. Hij kijkt je aan met vuur in zijn ogen, hij loopt helemaal van je af op 2 meter afstand. En dat was elke keer zo tot hij uit eindelijk een keer aanvalt. Dat voel je gewoon. Er hangt dan een hele andere energie in de lucht en ik ben niet zweverig. Maar het lijkt alsof de hele wereld stil word als hij aan de riem loopt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:55

En als je m eens rond laat lopen (op eigen terrein) met tuigje of halsband met riem eraan.
Tuigje kun je overigens prima omlaten. Dan ga je gewoon je dingen doen met hem en als ie weer zo'n ik kom bij je zitten moment heeft, pak je de riem vast (zonder spanning of iets te zeggen) en blijf je lekker zitten. Dan laat je de riem weer los en loop je weg. Dat op die manier opbouwen tot spanning op de lijn of samen staan of samen lopen (laat hem maar kiezen waarheen). Wel op eigen terrein om spanning te vermijden en dat je altijd los kan laten als het nodig is.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 21:00

Dat aan zijn lichaam zitten zonder spanning, niet eens aaien, dat is eigenlijk al te veel. Daarom kom ik eigenlijk ook niet meer aan hem, de laatste tijd. En ik merk dat hij nu ook via een andere manier aanhankelijker word. Gewoon door met hem te zitten en niet te kriebelen. Het is een gebruiksaanwijzing van hier tot Tokio, en dat wist ik voor ik er aan begon. Maar ja, behoorlijk koppig := .

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:17

Hoe doet hij het met treats? Kun je hem voer uit de hand geven? Kent hij commando's als zit en poot oid?
Het klinkt eigenlijk alsof hij erg weinig vertrouwen in mensen heeft en al helemaal niet wanneer ze iets in hun handen hebben zoals een riem of een borstel, klopt dat?
Tuigje zou ik overigens niet zo snel proberen, lijkt me een linke aangelegenheid om dit om te doen en vast te maken en ik zou het willen voorkomen dat je een actie op moet geven omdat hij te gevaarlijk wordt. Kleine stapjes.
Het is misschien een idee om iedere keer wanneer je met hem gaat lopen heel demonstratief een riem mee te nemen zodat hij die gaat associëren met leuke dingen.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 21:34

Ik heb met een riem gewandeld en aan de andere kant zat mijn hond!!! *\o/*
Het waren maar iets van 75 meter!!! Maar hij heeft niks gedaan en daarna heb ik lekker balletjes gegooid en was hij helemaal vrolijk.
Ben nu even helemaal hyperdepieper, maar het voelt wel super goed.

Nu even het verhaal. Ik keek Cesar Millan op tv net en dan krijg ik altijd zo'n gevoel dat het allemaal wel meevalt. Dus ik ging vol goede moet naar stal, hondje er uit gehaald en de riem gepakt. Ik even balletje gooien met hem en toen wou ik hem om doen. Geen goede blikken in zijn ogen en hij likte zijn bek, nog niet klaar ervoor dus. Nog meer balletje gooien en toen weer gedaan. Niet aarzelen, en hop om. Gelijk lopen, wel even de bal in zijn bek gestopt voor de zekerheid := .
Hij liep ongeveer 1,5 meter voor me en trok een beetje aan de lijn, niet opdringerig, maar wel spanning op de lijn. Hij keek niet meer om en liep dus strak vooruit. Geen signalen opgevangen tijdens het lopen en me arm zit nog aan me lichaam vast.
Hoe nu verder? Weekje rust, of over 2/3 dagen weer proberen. En zijn die dingen zoals, strak vooruit lopen, niet omkijken, beetje in elkaar gedoken al signalen dat hij agressie opbouwt? En het in 1x eruit komt...
Ik blijf voorzichtig, lijkt me belangrijk bij hem.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:50

Ik zou elke dag even zo een paar minuten aan de gang gaan.
Denk dat hij voor de schapentraining trouwens ook aan de riem moet in het begin.
Heb diep respect voor je, zou nooit aan zo'n hond beginnen .
Denk trouwens als hij eenmaal aan die riem loopt dat hij niet meer naar je uit haald, het is denk ik vooral het omdoen.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 09:43

Vandaag weer aan de riem gewandeld! Nu weer een paar meter verder, nu iets van 100 meter. Nu gelijk bij de eerste keer om gedaan en hij heeft niet moeilijk gedaan. Ik zag hem wel 'boos' kijken, maar ik had een dikke winterjas aan, dus als je wil bijt maar. Maar gelukkig niet gedaan.
Wel weer voor me uit lopen en lichtelijk trekken aan de riem. Maar de laatste meters, deed hij steeds naar me omkijken, waarom zou die dat doen?
Dat doet hij ook als hij los loopt en dan even kijkt of ik er wel achter aan kom. Maar aan de riem, weet hij toch dat ik er achter aan kom...
Ik vind het nu wel best voor die hond, doe de komende dagen niet met de riem oefenen, misschien iets van woensdag weer dan heeft hij niet constant die spanning in zijn lichaam.
Ik heb zelf een hekel aan honden die met mensen wandelen, alleen moet ik misschien nog een beetje geduld hebben, voor ik hem naast me kan laten lopen. Ik wil niet dat hij zijn nieuwe eigenaar, gelijk ziet als een monster.