Hond vegetarisch voeden, asociaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Hond vegetarisch voeden, asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:54

Iemand zei dat je maar met goede argumenten moesten komen dat vers vlees beter is voor een hond dan brokjes :')

Ik neem deze discussie niet meer serieus.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:56

Ik hou heel erg van aardbeien dus mijn hond moet die ook eten.
Dat is toch ook krom?

Mijn hond eet ook mango, dat vind hij lekker. Maar omdat hij het eet is het nog niet goed.
Beest van mij doet alles in zijn mond en vind het heel grappig om door te slikken.

Als een hond het zo goed doet op vegatarisch voedsel dan zou hij er niet zoveel van uit poepen. Om even een voorbeeld te noemen. er komt bijna niks uit mijn hond nu hij op vlees zit. Zat hij nog op brokken en dat ging elke wandeling een hoop leggen. Jaaaa hij heeft héél veel aan dat voer.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:02

Wat mij betreft is een menu van Vlees, rauwe vleesbotten en groene groenten super voor de gemiddelde hond :j

Maar alleen groente.....nee :n

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:07

Een hond is gebouwd om voornamelijk vlees, en een klein beetje groentes/granen te eten. Niet om alleen maar groentes/granen te eten, en niet om alleen maar vlees te eten. Kun je lang of kort over zijn, maar als je een hond alleen maar vega dingen gaat geven, komt hij vanalles te kort en zn darm stelsel is daar gewoon niet voor gemaakt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:29

Sancha schreef:
Ik geef het op :) Prima hoor als je zo denkt dat jouw 'feiten' de juiste zijn, maar in mijn ogen zijn ze dat zeer zeker niet.

Succes :)

Het is niet nodig om feiten tussen aanhalingstekens te zetten hoor :) Het zijn namelijk gewoon feiten. Dat ze niet in jouw straatje passen, dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Misschien zou je echter de feiten eens kunnen bekijken ;)

@Colway; wat bedoel je precies?

@Phormicola; vers vlees is niet altijd beter dan een goede brok ;) Het is niet voor niks dat er ook ziektes zijn rondom het vers vlees. All meat syndroom, wel eens van gehoord?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:30

Heb ik gedaan, en kennelijk zijn er meerdere 'feiten' in omloop ;)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:32

Die feiten kunnen me gestolen worden... Ik heb geen feiten nodig om te zien dat mijn honden het goed doen op vlees ;).

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 07:25

Nikki__ schreef:
Sancha schreef:
Ach, als je kijkt naar het gestel van een hond, dat is niet het gestel van een onmivoor. Maar van een carnivoor. Zo simpel is het. Wil je lekker groenten voeren, neem een konijn.

Als dat niet genoeg feit voor je is weet ik het niet meer :)

En de feiten die ik al eerder verteld heb gaan dan ineens niet meer op? :+
Maar zal ze nog even voor je neerzetten...
Wat is een omnivoor? Een alleseter oftewel een dier dat zowel plantaardig als dierlijk voedsel kan eten om te overleven.
En weet je wat....? Een hond kan overleven zonder dierlijk voedsel.
En dan is er nog een feitje: Een overwegend carnivoor dier dat ten minste 5% plantaardig voedsel eet of een overwegend herbivoor dier dat ten minste 5% dierlijk voedsel eet noemt men omnivoor.
En tada, ook dat geld voor de hond

Een konijn is geen omnivoor, maar een herbivoor, geen vergelijking met de hond dus :)

Een hond is van nature geen omnivoor, maar een carnivoor. Een hond is deels omnivoor geworden door de mens...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 07:40

jaha, want vroeger dachten honden "Mmmmmm wat een lekkere graanhalm! Dat ga ik eten." :')

Ik denk dat een hond best wat groenten aankan, maar dat ie gemaakt is om granen te eten.....ik lig in een deuk :))

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:27

bromfiets schreef:
Asociaal is een groot woord, egoistisch en ondoordacht vind ik het wel :j De hond kan er weinig aan doen dat hij een carnivoor is en het is bovendien erg slecht voor hem. Neem dan geen hond, maar een konijn.

:j

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:58

Nikki__ schreef:
@Phormicola; vers vlees is niet altijd beter dan een goede brok ;) Het is niet voor niks dat er ook ziektes zijn rondom het vers vlees. All meat syndroom, wel eens van gehoord?

Het All meat syndroom ontstaat naar aanleiding van het onverantwoord voeren van vers vlees. Alleen door het voeren van spiervlees dus, maar met een beetje informatie opzoeken kom je al een heel eind en is dat syndroom prima te voorkomen. Ik ga dus ook met Phormicola mee. Ik ben zelf vegetarier, maar mooi niet dat ik eraan denk om mijn carnivoren alleen groente te voeren hoor. Mijn vriezer ligt vol met kwartel, hamster, duif, eendennekken, kippennekken, parelhoen, rundvlees, kippenvlees... en ga zo maar door. Dat het asociaal is vind ik wat ver gaan, maar persoonlijk vind ik wel dat als je je hond perse vega wil voeren, dat je dan geen hond aan had moeten schaffen maar een geit of een andere herkauwer/groente-eter.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:42

Marloes__ schreef:
Nikki__ schreef:
En de feiten die ik al eerder verteld heb gaan dan ineens niet meer op? :+
Maar zal ze nog even voor je neerzetten...
Wat is een omnivoor? Een alleseter oftewel een dier dat zowel plantaardig als dierlijk voedsel kan eten om te overleven.
En weet je wat....? Een hond kan overleven zonder dierlijk voedsel.
En dan is er nog een feitje: Een overwegend carnivoor dier dat ten minste 5% plantaardig voedsel eet of een overwegend herbivoor dier dat ten minste 5% dierlijk voedsel eet noemt men omnivoor.
En tada, ook dat geld voor de hond

Een konijn is geen omnivoor, maar een herbivoor, geen vergelijking met de hond dus :)

Een hond is van nature geen omnivoor, maar een carnivoor. Een hond is deels omnivoor geworden door de mens...

Echt hoor :roll: Hoeveel feiten wil je lezen voordat je iets gaat geloven? Maar meid, blijf vooral je eigen ding doen, en denken wat je zelf wil ;)

Mooizo dat jouw hond het goed op vers vlees doet, maar geloven dat er ook honden zijn die NIET functioneren op vers vlees gaat er echt niet in he?

Nou, ik ben blij dat ik mijn honden vergiftig, verwaarloos en daarnaast ook nog eens niet het beste met mijn honden voort heb, want man wat zien ze er goed uit :D

@Emytje; natuurlijk, met uitzoeken is het syndroom inderdaad te voorkomen, absoluut. Maar niet iedereen neemt die moeite. Daarnaast kan je met wat uitzoekwerk ook een príma brok vinden, maar ik geloof dat dat volgens sommige onmogelijk is :roll:

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:10

Waarom is het niet mogelijk om dit alles netjes / op enig niveau met elkaar te bespreken?
Ik vind de discussie interessant, maar iedereen heeft feiten die lijnrecht tegen over elkaar staan, dan zijn het toch geen feiten? Waarom staan we direct op onze achterste benen, zo krijg je me niks verduidelijkt.

Een feit is geen feit omdat we het zo noemen, maar een feit omdat het bewezen is. Als iets dan bewezen is zou daar toch ook een eventuele bron bij kunnen worden genoemd voor de sceptische medemens?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:13

Jessicajoann schreef:
Ik hou heel erg van aardbeien dus mijn hond moet die ook eten.
Dat is toch ook krom?

Die van ons at ze uit de tuin... zie je een zwarte staart vanuit de aardbeien komen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:26

phormicola schreef:
jaha, want vroeger dachten honden "Mmmmmm wat een lekkere graanhalm! Dat ga ik eten." :')

Ik denk dat een hond best wat groenten aankan, maar dat ie gemaakt is om granen te eten.....ik lig in een deuk :))

Nee de hond dacht inderdaad vroeg niet van "hee graan lekker!"

Maar omdat hij zijn prooi vangt en ze ook de maag inhoud etc op eten krijgt een wilde hond toch zijn granen,grassen,groentes binnen.

Deze zijn dus ook al voorverteerd en dat kan een hond wel verteren. Rauwe groentes heeft een hond niets aan.

Een kat doet overigens hetzelfde! Wel eens een natuurfilm gezien? Een leeuw etc eet als eerste de buikholte leeg.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:32

Ja, alleen hebben katten in hun metabolisme niet de mogelijkheid om taurine aan te maken. Dat kunnen ze alleen binnenkrijgen door vlees te eten. Katten kunnen dus écht niet zonder vlees.

Maar laten we eerlijk wezen: heel veel echte herbivoren eten 1 keer in de zoveel tijd ook vlees als ze tekort hebben aan iets. Herkauwers welliswaar niet, paarden ook niet, maar muizen, ratten, dat zijn toch echt zaden eters, en die eten toch wel hun eiwit producten afentoe! Zelfde geld voor veel vogel soorten.
Carnivoor en herbivoor is niet zo zwartwit als veel mensen denken.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:42

rixtb schreef:
Is het niet gewoon:

Waar de hond het goed op doet, is goed voor hem?
en bij de 1 zal dat leven op vers vlees zijn, en bij de ander biologisch of vegetarisch.

Niet alle honden zijn hetzelfde, dus wat voor de een baat, kan voor de ander schaden.

Vegetarisch is nooit goed voor een hond wegens onderstaande feiten.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:06

Trennie schreef:
dat is wel heel vaag: heb ik eens gehoord.
Ik geloof niet dat er vegetariers zijn die dit doen.
Dat zijn juist mensen die erg over dingen nadenken, weloverwogen keuzes maken en zeker wat betreft het welzijn van dieren.
Oa daarom eten ze geen vlees.

En dat van Paul de Leeuw geloof ik ook niet.
Ik denk niet dat hij zich een publieksschandaal op de nek wil halen, met een hond die verwaarloosd wordt.
Want dat is het dan he?

Ik vind dit maar een raar topic eerlijk gezegd...
Misschien gewoon eerst logisch nadenken?

:j
Bovendien, ik ben ook vegetarisch, maar een hond hoort gewoon vlees te eten,
dat is zijn natuur.
Een hond denkt er niet over na, dat hij nu een dier zit te eten, iets wat de mens wel doet.
Er is een reden in de natuur, dat je omnivoren, carnivoren en herbivoren hebt.
Mensen zijn er 'voor gemaakt' dat ze geen vlees hoeven te eten, een hond of kat toch niet!

Mensen die zo voor hun dier zorgen, verwaarlozen hun beestjes alleen maar.
Deze mensen moesten zich diep en diep schamen.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:10

ik vind het gewoon onzin. Je hond moet gewoon vlees oid hebben, als je dat niet geeft omdat je zelf bijv. vegatarisch bent is het alleen maar in eigen belang en denk je niet aan je hond. :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:27

voordeel van brokken is dat je deze vol kan stoppen met een andere bron van eiwitten en supplementen waar honden prima op kunnen leven,een gewone hondenbrok bestaat zo'n 80% uit granen en daar zou dan ong 20% "vleesaandeel" inzitten,noem het gerust vleesmeel,iets wat niet eens meer op vlees lijkt,dat wordt verwerkt in brokken( en dan heb ik het over duurdere zogenaamd heel goede merken,supermarktbrokken bevatten vaak nog minder als 20% vleesmeel in de brok) ,ach..

honden worden er stokoud mee,net zo goed als op frolic of goedkoop blikvoer..

een hond is overigens geen omnivoor ( dan had ie andere kiezen gehad) maar een opportunistische carnivoor,ook wel een alles eter genoemd...

een hond kan zichzelf redden bij wijze van op slagroomtaarten,alleen of dat het juiste voer voor een hond genoemd mag worden is ten 2de..

om een hond zo natuurlijk mogelijk te voeden zou je vers vlees moeten geven,en dan kleine dieren,de meeste honden zullen nl geen rund/paard vangen,maar meer kleine voedseldieren als konijnen en evt schaapachtigen qwa grootte.

denk dat voeren volgens NRV principes nog het dichtst bij komt waarmee je een hond voert wat hij werkelijk nodig heeft .

verder ken ik een hondje wat leefde op vergetarische brokken,was van iemand die niets liever wilde als het hondje vers te voeren,maar bij elke vorm van dierlijke eiwitten stond het hondje stijf van de jeuk ( hebben hier nog van allerlei sooren vers geprobeerd,maar echt,wat een heftige huid reactie had dat hondje) op die vegetarische brokken had ie nergens last van.

tja..soms is het voor een dier dan fijn om zulke brokken te kunnen eten...en ben je als baas niet egoïstisch bezig.

(overigens wordt er bij BARF geen supplementen toegevoegd aan het voer,en zijn de groentes die er gevoerd worden voorgemalen,zodat deze opneembaar zijn voor de hond,bij NRV worden helemaal geen groentes toegevoegd)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 27-06-11 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:31

Nou ken ik toch een hoop vegetariers (ben er zelf ook een, mijn dochter ook) met huisdieren als katten en honden en ik ken er werkelijk niet een die dit soort dieren vegetarisch voert. Mijn katten krijgen brokjes en daar doen ze het al jaren hartstikke goed op. :)
Moet wel zeggen dat ik echt iets tegen vlees heb, hoor, ik word er tegenwoordig echt misselijk van, laat staan van hondenvoer e.d. :r
Maar goed, ik heb geen hond. Wil ik ook bewust niet. En dat heeft echt niets met het voer te maken, maar vooral met praktische redenen. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:34

De hond van mijn vriend vind kaas, komkommer, tomaat en meer van dat soort dingen ook lekker. Dus die krijgt ze ook, als we daar restjes van hebben. (Tomaat/komkommer zit toch niks in..)Maar verder gewoon brok en daar doet ze het prima op :) En in haar brok zit ook groente :+

Denk dat het vooral te maken heeft met wat je hond gewend is. Als jij je hond al jaren vers vlees voert en je geeft hem ineens brokken, ja dat zal zijn verteringsstelsel niet zo leuk vinden... En omgekeerd geld hetzelfde

Ben zelf vegetariër, maar wil dolgraag een hond. En die zou ik dan denk ik eten uit de biologische winkel geven..
Ik ben namelijk niet per se tegen het eten van vlees, maar tegen de manier waarop het verkregen word. En ik vertrouw de biologische winkel wel :) Vandaar. (En zelf eet ik geen vlees omdat ik het niet zo noodzakelijk vind om het te eten dat ik veel geld aan bio wil uitgeven)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:33

Marloes__ schreef:
shilady schreef:
Ik vind er niks ergs aan
ik heb vd week ook overwogen om mn hond vegetarische honden brokken te gaan voeren omdat ze ontzettend gauw loopt te krabbelen bij gewone brokken ik heb al heel veel geprobeert en vind dit dus een optie die mij wel de moeite waard lijkt.
Ik heb nu brokken gekocht waar vis in zit en heel weinig granen van eukanuba speciaal voor honden die huid problemen hebben enzo ik hoop dat het aanslaat .

Ik heb er alles voor over om mijn hond jeukvrij te krijgen :j

Alles voor over? Gooi dan die brokken in de prullenbak en ga rauw vlees voeren.

Even ontopic verder, maar iemand die van zijn hond een vegetariër maakt is in mijn ogen écht niet wijs. Neem dan geen hond maar een konijn ofzo. Een hond heeft het gebit én het maag-darm stelsel van een carnivoor en hoort dus te leven van prooidieren. En ja, natuurlijk beweren vegetariërs dat honden prima gezond kunnen leven op een vegetarisch dieet. Maar ja, de hondenbrokken fabrikant beweert immers hetzelfde...

En ja, ik ben zelf vegetarisch. Maar ik heb honden omdat ík het een verrijking vind van mijn leven, dus zal ik het moeten accepteren dat ik 2 vleeseters in huis heb. Ja, ik zou biologisch vlees kunnen voeren, maar dat vind ik te duur.

Ook als ze enkelt vlees eet krabt ze
dus is voor ons ook geen optie we hebben nou alles geprobeert momenteel gaat het goed met de visbrokken en dan afentoe een spuitje tegen de jeuk. Maar als je hond nerges tegenkan dan probeer je gewoon alles ook vegetarisch :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:34

Bij medische problemen is het een ander verhaal. Vind ik. :j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:37

Magrathea schreef:
De hond van mijn vriend vind kaas, komkommer, tomaat en meer van dat soort dingen ook lekker. Dus die krijgt ze ook, als we daar restjes van hebben. (Tomaat/komkommer zit toch niks in..)Maar verder gewoon brok en daar doet ze het prima op :) En in haar brok zit ook groente :+

Denk dat het vooral te maken heeft met wat je hond gewend is. Als jij je hond al jaren vers vlees voert en je geeft hem ineens brokken, ja dat zal zijn verteringsstelsel niet zo leuk vinden... En omgekeerd geld hetzelfde

Ben zelf vegetariër, maar wil dolgraag een hond. En die zou ik dan denk ik eten uit de biologische winkel geven..
Ik ben namelijk niet per se tegen het eten van vlees, maar tegen de manier waarop het verkregen word. En ik vertrouw de biologische winkel wel :) Vandaar. (En zelf eet ik geen vlees omdat ik het niet zo noodzakelijk vind om het te eten dat ik veel geld aan bio wil uitgeven)

Die van mij die eet ook graag een appeltje of iets anders dat niet van vlees is dus er zijn meerdere honden die het niet erg vinden om iets te eten wat niet van vlees is.. Ik zou dan wel overwegen om het bv op brokjes te zetten waar wel vis in zit dat vind ik nog een redelijk goede vervanger voor vlees :)