Trekkende hond, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:15

Kun je hem gewoon niet corrigeren? En dan bedoel ik niet de riem naar achteren trekken... Maar de riem een klein rukje naar rechts doen. :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:39

Lisa_H schreef:
Nikki__ schreef:
Fijn dat het met de GL beter gaat.
Vindt het alleen erg onverstandig dat je de GL erop hebt gehangen zonder deskundig advies.
Zo mag je met een GL niet direct wandelen. De hond moet de GL eerst leuk gaan vinden, om continu schuren te voorkomen.
Daarnaast mag je NOOIT met de GL corrigeren (dus aan de GL trekken). Hiermee kan je een hoop kapot maken in de nek en hals.
Heb je geoefend voordat je er mee bent gaan wandelen?

Als ik hem corrigeer gebruik ik de riem die vast zit aan het tuig en niet die aan de gentle leader zit, en ik heb er ook nog niet echt mee gewandeld. Ja een rondje op het terrein omdat ik eerst wilde zien hoe hij erop zou reageren, hij vond het eerst wat raar maar na een paar minuten kwam hij erachter dat trekken niet echt lekker is dus liep hij al veel rustiger en vond hij het wel prima. Daarna ben ik in de polder gaan lopen, alleen toen hij een kat zag wilde hij erachter aan maar toen heb ik eigenlijk automatisch de riem los gelaten die aan de gentle leader zat en heb ik de riem aan het tuig gebruikt om hem terug bij me te trekken. Maar ik zal eens kijken of ik iemand in de buurt kan vinden om me te helpen met de gentle leader.

Heb een tijd met de GL gewerkt, ik wil je best wat tips geven. PB maar als je intresse hebt.
Vergeet trouwens niet dat ze met een tuig veel meer kracht kunnen geven. Wat voor ras is het eigenlijk?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:26

Wilawander schreef:
Mijn laatste examen die ik heb gelopen kreeg ik als commentaar, zeer vrolijke hond die zeer enthousiast volgt :D

Een hondenschool die zo'n prikband toestaat? Walgelijk, in my opinion... En sorry, maar ik geloof ook echt geen drol van dat onderzoek. Ik train al mijn honden met een normale halsband, door middel van een positieve beloning. Ik vraag me af waarom al die hulpmiddelen zo nodig zijn. Netjes volgen aan de riem is naar mijn idee de basis van een net opgevoede hond.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:28

Charica schreef:
Kun je hem gewoon niet corrigeren? En dan bedoel ik niet de riem naar achteren trekken... Maar de riem een klein rukje naar rechts doen. :)

Een hond die zijn focus op zulke andere dingen heeft is daar niet van onder de indruk vrees ik...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:48

Marloes__ schreef:
Wilawander schreef:
Mijn laatste examen die ik heb gelopen kreeg ik als commentaar, zeer vrolijke hond die zeer enthousiast volgt :D

Een hondenschool die zo'n prikband toestaat? Walgelijk, in my opinion... En sorry, maar ik geloof ook echt geen drol van dat onderzoek. Ik train al mijn honden met een normale halsband, door middel van een positieve beloning. Ik vraag me af waarom al die hulpmiddelen zo nodig zijn. Netjes volgen aan de riem is naar mijn idee de basis van een net opgevoede hond.

Als je wist en verstand van een prikband hadt dan hadt je dit niet walgelijk gevonden maar goed. En dat je dat niet gelooft dat is jou probleem.

Voor diegene die wel intresse hebben aan dat artikel ik ben bezig het te zoeken en anders ga ik via via dat even regelen. Het is hier namleijk groots in de media geweest ;)

Marloes__

Re: Trekkende hond, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:59

Ik ben alsnog wel benieuwd hoor, naar je onderzoek ;).

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:00

Wat bij ons goed geholpen heeft is gewoon, zodra die trekt stil te gaan staan. Als de lijn dan weer ontspannen is belonen en verder gaan. Dat waren trouwens ook allemaal labjes ik denk alleen wel dat als je er al gedragstherapauten bij hebt gehaald je dit misschien al gebrobeerd hebt.
Edit: Kan natuurlijk ook goed met behulp van een klikker :)
Laatst bijgewerkt door EvilSock op 11-06-11 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:01

een trekriem help ook heel goed, dat gebruiken wij ook!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:15

nog een goede die bij onze hond geholpen heeft:
Je houdt je riem in de linkerhand op een vaste lengte en de hand blijft ook waar hij is. Zodra hond trekt, ga jij stilstaan en pas als de hond vanzelf voor de druk wijkt (naar achter) en weer bij jou komt, vraag je even zijn aandacht terug en vertrek je weer. In het begin kan het wel zijn dat je lang moet stilstaan, maar als je het correct doet en net op tijd stilstaat dan heeft de hond het vlug door. Het gevolg is dat je hond, als hij perongeluk weer in de lijn gaat hangen, zijn pas verminderd om de druk te ontlopen. Want druk is stilstaan (en dat vindt onze hond verschrikkelijk). Geen risico op een beschadigde luchtpijp zo ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:45

Wilawander, ik ben benieuwd naar het onderzoek.
Mag ik vragen waarom je nu nog de prikband gebruikt terwijl ze niet meer trekt? En zou je misschien nog willen reageren op m'n quote van jou op de vorige pagina? Ben erg benieuwd :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:57

Dorienn schreef:
nog een goede die bij onze hond geholpen heeft:
Je houdt je riem in de linkerhand op een vaste lengte en de hand blijft ook waar hij is. Zodra hond trekt, ga jij stilstaan en pas als de hond vanzelf voor de druk wijkt (naar achter) en weer bij jou komt, vraag je even zijn aandacht terug en vertrek je weer. In het begin kan het wel zijn dat je lang moet stilstaan, maar als je het correct doet en net op tijd stilstaat dan heeft de hond het vlug door. Het gevolg is dat je hond, als hij perongeluk weer in de lijn gaat hangen, zijn pas verminderd om de druk te ontlopen. Want druk is stilstaan (en dat vindt onze hond verschrikkelijk). Geen risico op een beschadigde luchtpijp zo ;)

Werkte bij mijn hond uiteindelijk ook het beste.
Die van mij trok vreselijk toen ze kwam en aangezien ik snel last heb van mijn schouder en polsen wilde ik dat eruit hebben. Ben er jaren mee bezig geweest, alle dingen en trucjes die ik kon verzinnen, maar uiteindelijk werkte bovenstaande het beste en heb ik nu geen druk meer op de riem. (helaas werkt het nog steeds niet op strand/ in bos, dan gaaat het knopje weer even om :') )