puppy's verkopen - ik snap sommige mensen echt niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:02

Gefeliciteerd met de pups!!! Ben erruugggg benieuwd naar foto's :D

En betreft de prijs, dat was ook niet waar wij naar vroegen toen we een paar jaar terug voor een shiba pup gingen kijken..... Wij hadden eerder een Akita. Héél stom, maar toen we voor de Shiba gingen kijken, gingen we er gewoon vanuit dat die ongeveer dezelfde prijs waren.... :o Viel dat even tegen..... Maar als je eenmaal bij zo'n pup bent wezen kijken, ben je gewoon verkocht! :+ :D

xxliesjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:17

Vriendin van mij heft ook jaren geleden malthezers (hopelijk goed geschreven) gefokt.
Die bleef mailtjes binnen krijgen van mensen die geen geld hadden voor een pup maar er wel eentje zochten voor hun kinderen.
Dus wanneer er puppen overbleven, of zij die dan mochten hebben.
Alsof je het hebt over een zak brood waarin 5 sneeen brood overblijven en die aan de eendjes geeft :')

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:47

Foto's komen er aan... ik heb wat moeite om de merltjes er goed op te krijgen (flitst + onder de warmte lamp = vertekening kleur)

ik heb jullie hulp nodig betreft welke kleur mn merltjes zijn... ze zijn namelijk niet blue merle.

Vader is zwart wit (met vermoedelijk ook 2x het zw gen)

vader en moeder samen
Afbeelding
moeder
Afbeelding
is blue merle tan uit een blue merle tan moeder en een red en white vader, die weer uit een hele lijn met red en white en chocolats komt.

wij vermoeden dan ook dat moeder merle x red heeft

onze pups hebben de zwarte vlekken + bruine vlekken/stippen, hun witte kraag, blesje loopt over in een hele lichte kleur bruin/geel achtig wat normaal dus het blauw is bij een blue merle.

we denken zelf aan lilac merle hier lijkt het het meeste op Afbeelding

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:51

<3 <3

Kan je niet helpen met de kleur, want daar heb ik totaal geen verstand van.... :P

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:54

alle 6 de pups - 3zw en drie.... kleur nog nader te bepalen :D
Afbeelding

merletjes bij mams
Afbeelding

kleur vertekend, het is meer richting bruin, maar het lukt niet zo goed met de foto's

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:58

mooie pups!

lilac merl is het zeker niet, die hebben geen zwart maar donker bruin in de vacht

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:00

Het lijken wel lapjes katten :)

Mooi nestje hoor, maken ze het allemaal goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:04

Zorry schreef:
Krijg ook genoeg mails waar alleen maar in staat wat is de prijs, nou die beantwoord ik ook niet.
Als je dan een pup wilt en je mailt een fokkker dan vertel je toch een leuk verhaaltje over je zelf ofzo.
Kijk dat er dan aan het einde staat wat de prijs is oke maar niet alleen dat.

Als je vanuit 't perspectief van de fokker kijkt, klinkt het natuurlijk nogal droog en afstandelijk als iemand je gelijk vraagt wat de prijs is.
En ik kan me héél goed voorstellen dat je als fokker hoopt op mensen die zich uitgebreid voorstellen, voordat je beslist waar jouw dierbare puppies naar toe gaan.

Maar ik kan me vanuit het perspectief van een puppy-zoekende familie ook héél goed voorstellen, dat wanneer zij interesse hebben in een pup en bij meerdere fokkers gaan oriënteren, dat ze ook graag willen weten wat ze bij die fokker moeten betalen.
Nog vóórdat ze aan hun hele sollicitatie procedure bij die fokker beginnen (want daar lijkt 't soms wel op).

Natuurlijk zoek je als fokker naar de beste baasjes voor de pup.
Maar als koper wil je ook weten waar je qua prijs aan toe bent, voordat je uitgebreid op andere dingen in gaat.
Ik kan me goed voorstellen dat wanneer iemand niet specifiek een voorkeur voor 1 fokker heeft, maar voor meerdere fokkers, dat die prijs best verschil kan maken in de beslissing.

Dus ik kan best begrijpen dat mensen eerst naar de prijs vragen bij meerdere fokkers, voordat ze bij 5 fokkers aan een hele "de pup krijgt het bij ons super goed" procedure beginnen. ;)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:09

Gewoon blue merle hoor.
(tenminste ik neem aan dat het hetzelfde vererft als bij de aussies)
Rood is recessief,dus alleen als allebei de ouders roodfactor hebben,verwacht je 1 of 2 puppen met rood.Het bruin op het hoofd komt van de tan tekening.
ter vergelijk:onze blue merle puppies:
Afbeelding

Wij hebben ondertussenook al de meest vreemde kopers aan de lijn/deur gehad.Het wordt wel makkelijker als je wat meer nestje hebt gehad.De 1e keer was ik zo blij dat ik mijn pups verkocht had,nu denk ik...als koper moet je ook wat te bieden hebben.Impuls aankoop ( meteen naar huis nemen) doe we niet aan,net als verkoop via telefoon/mail.Het gevoel moet kloppen,van beide kanten,anders weet je zeker dat je in de toekomst gedonder krijgt.

Wij hebben van ons laatste nestje nog nog 1 geweldig pupje over,een black-tri reutje van 8 weken,dus mocht je iemand weten....
Afbeelding

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:15

Wees blij dat je je puppy niet aan zulke rare mensen mee geeft! Er zijn heel veel mensen die op dieren reageren. Een vriendin van mij had een nest Husky puppy's. Veel mensen vinden ze heel mooi maar snappen niet hoeveel werk een puppy is. Zij verkoopt haar puppy's met een contract waarin staat dat als er iets is waarom ze de honden niet kunnen houden ze terug kunnen naar de fokker (dit om te voorkomen dat een jonge hond in zijn eerste levensjaar bv. 5 baasjes krijgt)
Voor een half jaar geleden zelf een puppy gekocht, die een mevrouw een week heeft gehad! Het was toch veel meer werk dan ze had verwacht, het was net een baby. Ze zei: " als ik nog een baby wilde nam ik wel een kind. "
Nou stom verbaasd. Maar wij hebben nu toch wel een super hond! (L)

Kady1

Re: puppy's verkopen - ik snap sommige mensen echt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:27

@ catalist1 - thanx voor de voorbeeld foto's, Ik vind mijn pups kwa kleur er niet helemaal op lijken, maar dit is mijn eerste nestje met merle. Ik maak van de week nog wel eens foto's om te zien of het meer op die van jou lijkt of dat de zand kleur die ze nu hebben zich verder ontwikkeld.
Jou pupje wat je nog over hebt is echt prachtig :) ik weet zo snel niemand.

Ik heb onze kayla nu op marktplaats geadverteerd
http://link.marktplaats.nl/440568024

maar ze gaat niet zomaar weg naar de eerste de beste, ze mag zo lang hier blijven als nodig. Ik ben benieuwd wat voor reacties we nu weer gaan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:31

Eerste vraag die bij me op komt bij je advertentie is: Waarom kan Kayla niet in de bench? ;)
Die vraag zal je waarschijnlijk vaker gaan krijgen, als het er zo dik gedrukt zonder verdere uitleg staat...

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:36

ik weet niet wat de vorige baasjes er mee gedaan hebben, maar sinds ze terug komt panikeerd ze heel erg als ze alleen in de bench moet. Samen met mams geen probleem maar alleen schreeuwt ze alsof ze vermoord word en houd dat gerust uren vol, totaal in paniek en overstressed.

als mensen dat willen weten dan moeten ze me bellen! misschien kan ik het er beter uithalen en het dan pas aan de telefoon zeggen.

edit: heb het veranderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:40

Dan hebben haar vorige baasjes haar waarschijnlijk zonder geduld in de bench gezet en d'r alleen gelaten... Zonde. Kost heel veel tijd om dat weer goed te krijgen inderdaad. Maar met genoeg tijd en geduld is dat wel weer op te lossen :j

Ik denk dat een indicatie van je vraagprijs ook handig kan zijn, als je geen mensen wil aantrekken die voor 100,- euro een hond denken te kopen ;)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:59

Femke schreef:
Zorry schreef:
Krijg ook genoeg mails waar alleen maar in staat wat is de prijs, nou die beantwoord ik ook niet.
Als je dan een pup wilt en je mailt een fokkker dan vertel je toch een leuk verhaaltje over je zelf ofzo.
Kijk dat er dan aan het einde staat wat de prijs is oke maar niet alleen dat.

Als je vanuit 't perspectief van de fokker kijkt, klinkt het natuurlijk nogal droog en afstandelijk als iemand je gelijk vraagt wat de prijs is.
En ik kan me héél goed voorstellen dat je als fokker hoopt op mensen die zich uitgebreid voorstellen, voordat je beslist waar jouw dierbare puppies naar toe gaan.

Maar ik kan me vanuit het perspectief van een puppy-zoekende familie ook héél goed voorstellen, dat wanneer zij interesse hebben in een pup en bij meerdere fokkers gaan oriënteren, dat ze ook graag willen weten wat ze bij die fokker moeten betalen.
Nog vóórdat ze aan hun hele sollicitatie procedure bij die fokker beginnen (want daar lijkt 't soms wel op).

Natuurlijk zoek je als fokker naar de beste baasjes voor de pup.
Maar als koper wil je ook weten waar je qua prijs aan toe bent, voordat je uitgebreid op andere dingen in gaat.
Ik kan me goed voorstellen dat wanneer iemand niet specifiek een voorkeur voor 1 fokker heeft, maar voor meerdere fokkers, dat die prijs best verschil kan maken in de beslissing.

Dus ik kan best begrijpen dat mensen eerst naar de prijs vragen bij meerdere fokkers, voordat ze bij 5 fokkers aan een hele "de pup krijgt het bij ons super goed" procedure beginnen. ;)

Maar ik neem toch ook aan dat als je een mail krijgt in de trant van:

Hallo, we hebben gezien dat u Tosi-Onu's fokt. We willen graag een pup, we hebben ze in boeken gezien en het lijkt ons heel leuk. :+ Kunnen we op de wachtlijst? En wat kosten ze? :?

Hallo, wanneer heeft u pups en wat kosten ze?
(en dus geen naam of wat dan ook)

Dit zijn 2 voorbeelden uit mijn hoofd: je denkt toch niet dat ik daar nog serieus op inga? :evaw:

En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die, als ze een uitgebreid antwoord terugkrijgen, niet eens een antwoord terug geven. Zo onbeschoft.

Maar we krijgen ook genoeg leuke mails hoor, anders zou het wel heel vervelend worden.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:20

@ Tosadog
Hallo, wanneer heeft u pups en wat kosten ze?
(en dus geen naam of wat dan ook)

Dat is ook wat ik stuur in eerste instantie hoor :o
Dat wil helemaal niet zeggen dat ik niet van mijn beestjes houdt of wat dan ook...
Sterker nog, we zijn naar Noord-Brabant gereden (vanuit Friesland) voor mijn hondje en ik heb er geen moment spijt van gehad <3
Edit: ik zet er nooit een naam bij, omdat ik een niet veel voorkomende naam heb en niet wil dat iedereen van internet meteen weet wie ik ben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:34

Tja precies... Je vraagt als potentiële koper eerst om informatie waarmee je kunt bepalen of het überhaupt hét adres voor jou is. Daarna ga je pas specifieker op de zaken in.

Een naam zet ik overigens wel altijd netjes bij reacties.
Maar als pup koper ga ik nooit mezelf al helemaal introduceren en mezelf als het ideale baasje verkopen, als ik niet eens zeker weet of de fokker pups heeft en of de fokker me aanspreekt en of de prijs in de buurt ligt van wat bij me past (er zijn namelijk vaak nógal wat verschillen in prijs tussen pups).

Logisch dan toch, dat je eerst even informeert naar die eerste belangrijke zaken, voordat je besluit om er wel of niet verder op door te gaan?

En er is toch geen enkele reden om geheimzinnig te zijn over de prijs van pups, als fokker... ? Terwijl het af en toe zelfs lijkt alsof er een taboe zit op de prijs. De ene fokker is er nog geheimzinniger over dan de ander. Ik begrijp die geslotenheid niet. Je wordt als puppy-kijker verplicht om bij je eerste vorm van contact al álles over jezelf te vertellen, nog voor dat je überhaupt te horen krijgt of die fokker wel degene is waar je naar op zoek bent.

Je schrijft jezelf toch niet in op een wachtlijst als je nog niets van de fokker of de pups weet...?
Eerst wil je info, daarna kun je met de fokker overleggen of je een geschikte kandidaat bent. :)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 18:44

ik denk dat je hier een balans in moet zoeken. Er zijn veel broodfokkers, en mensen zijn hier steeds meer van op de hoogte en willen een fokker die alles goed doet, dus ik snap hun terug houdendheid ook wel.

als ik een mail krijg met " wat is de prijs " stuur ik wel wat terug,met daarin ook wat vragen. Krijg ik geen antwoord dan jammer dan, krijg ik wel antwoord en het bevalt me dan nodig ik ze uit.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:01

Ik heb dus mailtjes gehad die alleen uit het volgende bestaan.

Wat is de prijs van de pups?

Nou sorry dit vind ik niet normaal.
Ik krijg ook mailtjes van.

Hallo,

Wij zijn op zoek naar een pup, kunt u mij vertellen wat u vraagprijs is voor de pups.

Vriendelijke groet ....

Nou hier reageer ik wel op.
Maar als je nog niet eens het fatsoen hebt om gedag te zeggen en je naam er bij.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:09

@Sorsie: Misschien begrijp je niet helemaal wat ik bedoel; het is de manier waarop een mail gestuurd wordt en in de loop der tijd krijg je daar echt wel een "neus" voor. Wij doen niet geheimzinnig als we een normale mail krijgen. Mails die anoniem gestuurd worden neem ik niet serieus, want wat heb jij dan als potentiele koper te verbergen? Wij doen geen vreemde dingen met mails, we beantwoorden ze en doen er verder niets mee.

Toen er nog geen Internet was, moest je simpelweg bellen (of als je naar het buitenland keek) faxen ofzo. Contacten waren heel wat persoonlijker dan al dat gemail tegenwoordig. Het is heel makkelijk maar soms ook erg onfatsoenlijk.

Vroeger noemden we dat gewoon fatsoen???? :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:52

Ik bel eigenlijk altijd, veel beter. En het praat makkelijker.

En zeker als ik echt geïnteresseerd ben bel ik, want dat wil ik dat de fokker ook weet dat ik serieus geïnteresseerd ben :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:03

Maar die fatsoensregels gelden eigenlijk ook als je een paard verkoopt of een ander dier? Als ik een paard te koop heb staan en ik ontvang een mailtje met "Wat kost het paard?" en verder niets erin dan antwoord ik ook niet. Maar iemand die wel het fatsoen heeft een volzin in elkaar te zetten met aanhef en afsluiting krijgt van mij altijd antwoord :D

Voordat ik ga kijken bij een nestje bel ik trouwens altijd. Vind het maar vreemd om een afspraak te maken via de mail om bij iemand thuis langs te komen. Ik bel altijd even de fokker om alvast een idee te krijgen wat voor persoon het is. Ik vraag ook altijd of ze iets kan vertellen over de pups qua persoonlijkheid enzo. Als ze daar niet op kunnen antwoorden dan zijn ze er blijkbaar niet zo mee bezig als ik zou willen.

9 weken vind ik helemaal niet oud voor een pup. Onze tweede hond bleek zelfs al 11 weken toen we haar ophaalden. En ja die heeft hier het hele huis geterroriseerd met haar onzindelijkheid, gebijt, geblaf, geren en gepiep, maar daar is het toch een pup voor? Belachelijk dat mensen daar verbaasd over zijn en zelfs een pup daarvoor terugbrengen.

Hoe eet de pup nu? Al iets rustiger? Is er een mogelijkheid om haar naast haar moeder te voeren? Als ze daar ook naar gromt of bijt dan zal het snel afgelopen zijn. Mijn pup was ook een enorme schranzer maar ik heb haar eten aangepast zodat ze moet kauwen. Daarnaast hebben wij de regel dat ik het eten wel neerzet maar dat ze nog niet mogen beginnen. Eerst netjes zitten en mij aankijken/toestemming vragen. Als je dat goed hebt gedaan mag je beginnen :Y)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:22

Ik heb vol verbazing je verhaal gelezen. Ongelofelijk. Mensen snappen vaak genoeg niet dat pups pups zijn.... zeker bij borders leeft die verwachting bij leken heel erg "aah dat is een [***], die zijn zo slim, die moet toch luisteren?", zonder er bij stil te staan dat je een hond moet leren luisteren.

@TS: mag ik vragen met welk 'beleid' je je nest hebt gefokt (vermits er in je bericht op mp ook duidelijk bijstaat dat het geen oepsnestje is en over nagedacht is)? Show? Werk? Hoe presteren vader en moeder? Puur uit interesse hoor :). En uit welke lijnen komen de ouderdieren (je woont geloof ik kort in de buurt van waar wij onze border hebben gehaald)

Ach, ik denk dat je als goede (!) fokker niet streng genoeg kan zijn op je selectie. Op mensen die mailen, zou ik reageren met "u kan mij voor meer info telefonisch bereiken op volgende nummer". Mailcontact is rommel, is oppervlakkig en je komt niets te weten. Mensen die niet zijn langst geweest voordat ze de pup komen halen (of zelfs voordat de pups geboren zijn!) zouden voor mij ook al meteen afvallen. Mensen die geen vragen stellen over de ouderdieren (karakter, prestaties, gezondheid) zouden voor mij ook al afvallen. Dat zijn mensen die er niet over nadenken.... Maargoed, dat hangt er natuurlijk ook vanaf voor wie en voor wat je wil fokken (hier kijk ik naar mijn vraag hierboven naar je fokbeleid).

Goed, onze volgende pup is ondertussen ook al wel iets langer dan een jaar gereserveerd, voor de meeste mensen is dat misschien wat lang wachten :+, de teef is nu vorige week net gedekt, maw: binnen vier maanden hebben (als alles goed loopt) een pup!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 23:10

Hey,
ons beleid met fokken was dat we een huishond wilde fokken die ook nog geschikt was voor het werk. Van de moeder hond wist ik dat die heel "grof" fokt. Daar bedoel ik mee... ze geeft knoeten van pups, breed in de botten. Zij had bij haar vorige eigenaar 1x een nestje gehad.
De moeder doet aan behendigheid en drijven (gewoon voor de lol) en komt uit een gemixte lijn, zowel show als werk lijnen komen er in voor.

Ik heb ong. 10 reuen bekeken want ik wilde graag een reu waar al eerder mee gefokt was omdat ik heel graag wat meer wilde weten over hoe de reu fokt. Flink wat bezoeken af gelegd enz... maar eigenlijk geen reu kunnen vinden die bij onze teef past.

Toen toch serieus gaan nadenken over onze eigen reu. Heel slanke hond, fokt wel pups die qua hoogte groot uit groeien maar verder wel slank zijn. dus hebben we uiteindelijk voor hem gekozen.
Hij is puur een drijver, en minder een huishond dan de moeder. Maar omdat de moeder zo' n ongelooflijk goed karakter heeft (lees, ik kruip in je broekzak, lebber je gezicht) toch de gok gewaagt. (niet dat de vader een slecht karakter heeft maar dat is meer een werker)

Heel veel van de pups zijn naar gezinnen met kinderen, van de meeste heb ik al foto's en berichtjes gehad, en het gaat super met ze. Ze zijn super met kids en echte huishondjes die lekker actief zijn. Alleen deze ene... inschattings foutje van mij als fokker betreft het juiste huisje.

edit: Betreft sport... Ik sport niet in wedstrijd verband met mijn honden, gewoon omdat ik dat niet kan combineren met de wedstrijden van de paarden en dan moet je toch een keuze maken, ik wil geen twee dingen halfbakken doen en wat dat betreft hebben de paarden toch voorrang.
Doe wel met beide behendigheid en schapendrijven op hobbymatige basis (en hebben zelf ook indische loopeenden om mee te drijven maar die zijn nu aan het broeden)