Huh? Geholpen poes ligt te bevallen!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:12

tyleysmiley schreef:
Ik heb een knalrood poesje van een half jaar oud,komt van een spierwitte mama en een rood-witte papa,nou snap ik niet veel van kleuren,maar weet het 100 % zeker,want beide ouders zijn katten van een vriendin en komen nooit buiten.

en dat kan dus gewoon, witte katten hebben altijd genetsch rood of zwart onder hun witte jurk (of tortie) dus die mamma is óf ook een rood/witte of een tortie/witte en dan krijg je dus rode poesjes :)

Yviertje

Re: Huh? Geholpen poes ligt te bevallen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:29

cissy ik denk dat je je wat meer moet verdiepen in genetica. Kleur word bepaald door de combi van genen van BEIDE ouders. Geslacht is 50/50, maar ligt aan hoe snel de zaadcellen van de kater zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:05

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:20

Oeps, of er is iets mis gegaan bij de OVE die door de DA is uitgevoerd, of het is een andere poes.

Over de kleuren van kittens, ik heb nog een leuke voor jullie...

Driekleur kater... En ik heb hem eigenhandig gecastreerd dus ik weet het 100% zeker :)
Heb uitleg gekregen van een fokker hoe het kan, maar zowel ik als dierenarts stonden toch even raar te kijken toen bleek dat de driekleur poes een driekleur kater was...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:27

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:30

cissy schreef:
dat is een tortie tom, zeldzaam maar komt voor, een chimeara zie: http://tortietom.nidoba.nl/tortietn.html

Ja hadden ze mij idd uitgelegd, maar zoiets kende ik niet en de dierenarts ook niet dus toen we de buik aan het kaal scheren waren liep ik weg om iets te pakken, kwam terug en keek dus recht op 2 ballen...

Tja toen werd het dus bellen naar eigenaren en zeggen dat ze een andere naam moesten verzinnen :')

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:31

Yviertje ik denk dat jij nog wat moet leren erover.
cis heeft bij juiste eind.

ik vind wel raar dat een gekolpen poes kittens krijgt.. ergens is er iets niet goed gegaan.

Anoli grappig komt niet veel voor maar het kan.
net als een tweeslachtige, dat heb ik ook eens gezien dat bizar gewoon.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:39

even verder off topic, er zijn ook menselijke chimeren, David Bowie bijvoorbeeld is een beroemde.
Chimerisme is een samensmelting van twee embryo's in de celfase waardoor er 1 individu uitkomt en afhankelijk van welke cellen er doorgroeien uit het zich wel of niet. Bij Bowie dus in twee verschillende ogen.

Het is een heel 'eng' fenomeen, het DNA is nl niet sluitend, een mens kan 2 verschillende DNA profielen hebben als het een chimeer zou zijn. Dat zou dus kunnen betekenen dat bijvoorbeeld bloed en sperma van dezelfde man twee verschillende DNA profielen laat zien.
Er zijn ook proeven geweest met mensen waarbij, terwijl de baby net geboren is en nog aan de navelstreng vd moeder vast zit. het toch niet een kind van die vrouw is omdat DNA niet klopt. Die vrouw was een chimeer en had ander DNA in dr eierstokken dan in dr bloed. Heel eng is dat en tegelijk ook uitermate fascinerend!
Bij paarden komt het ook voor, dan zijn het brindles en bij katten dus tortie toms.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:58

@Cissy
David Bowie komt door een andere redenen aan 2 kleuren ogen.
Bij mensen komt het meestal door een ontsteking of door het Syndroom van Waardenburg.

edit: Bij mensen, zonder syndroom, is het erfelijk.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:01

Heb alleen de beginpost gelezen, maar kan het niet zo zijn dat ze, steeds als ze zo lang weg was een nestje heeft geworpen en het dus vanaf het begin niet goed is geweest? Maar een idee?

Wel vervelend zeg, hoop dat de kittens een fijn huisje zullen krijgen en dat het goed met zowel de kittens als de moeder gaat!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:54

felinetibor schreef:
Ja ik ook Frouk! En mijn oom en tante ook, maar die vinden het wel heel leuk. Waarschijnlijk houden ze het rode katertje. :)

opzich vind ik het knap dat je nu al zeker weet dat het een katertje is ;)
als ze nog zo jong zijn is dit nog erg moeilijk te zien..
vanaf 2 weken kun je het toch echt wel met zekerheid stellen :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:12

Braniless, is dat zo van Bowie? Er was eens een programma over chimeara op Discovery waarin ze dat vertelden dus vandaar mijn opmerking,maar ook Discovery kan dingen fout hebben. Zo was er laatst ook een programma over katten waarbij de Main Coon een M op zn voorhoofd heeft als raskenmerk....ik weet niet hoor maar dat is gewoon een tabby markering en niet alleen bij Coons :))

Je kunt al vrij snel na de geboorte zien of het poesjes of katertjes zijn als je dat vaker hebt gedaan, maar dan nog kan het fout zijn hoor, we zijn allemaal mensen! :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:14

Hij is geboren met blauwe ogen en door een ruzie (klap op het oog) op 15 jarige leeftijd is het oog beschadigd en staat de iris altijd open, waardoor het lijkt alsof hij 2 verschillende kleuren ogen heeft.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:15

weer wat geleerd :D

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 15:49

Grace schreef:
felinetibor schreef:
Ja ik ook Frouk! En mijn oom en tante ook, maar die vinden het wel heel leuk. Waarschijnlijk houden ze het rode katertje. :)

In dit berichtje staat er inderdaad niet dat het waarschijnlijk een katertje is. In een vorig berichtje zei ik dat ze DENKT, dat het een rood katertje is.. Maar dat ze het nog niet met zekerheid wist omdat zij er ook niet onwijs veel verstand van heeft. :)
Maar het is niet zo dat je twee weken moet wachten voordat je kan zien wat het is.. Dit kan ook al eerder. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:27

achja, misschien is het oldscool de boel dichtbinden/doorsnijden geweest en is dit geheeld na zoveel jaar
surprising is het in ieder geval wel :j

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:43

Hahaa , geweldig dit :D !

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:45

Grace schreef:
felinetibor schreef:

rooien zijn meestal katertjes. Als het poezels zijn, mankeren ze vaak wat.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:17

bailey_4 ever dat rode poezen meestal wat mankeren is onzin!! en niet zoin klein beetje ook.
heb hier ook gewoon rode poes rondlopen en ik niet alleen. en zo zeldzame zijn rode poezen niet.

ook weer oud fabbeltje!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:03

Mijn rode poes is ook alweer bijna 8 jaar oud en het enigste wat zij mankeerd is dat ze graag opgerold op schoot wil liggen om zo op het puntje van haar staart te kunnen sabbelen. 8)7

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:26

Maar meestal zijn rode katten wel katertjes. Niet altijd maar wel vaak.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:33

Colorado schreef:
Heb alleen de beginpost gelezen, maar kan het niet zo zijn dat ze, steeds als ze zo lang weg was een nestje heeft geworpen en het dus vanaf het begin niet goed is geweest? Maar een idee?

Wel vervelend zeg, hoop dat de kittens een fijn huisje zullen krijgen en dat het goed met zowel de kittens als de moeder gaat!

Zelfde vraag rijst hier? Je geeft aan dat de poes regelmatig tijdjes weg is, kan het niet zo zijn dat er dan ook nestjes langskomen en het dus idd vanaf het begin niet goedd is geweest?

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 19:43

Dat zou kunnen natuurlijk, maar ik denk het niet. Want meestal was ze dan niet langer als twee weken weg, en in die twee weken kan ze geen nestje krijgen en opvoeden, of ze moet haar nestjes daar hebben achtergelaten.
Maar het kan natuurlijk wel zo zijn, dat ze in die laatste (hele lange, ongeveer een jaar) periode dat ze is weggeweest al wel een nestje heeft gekregen.

Moeder poes zorgt heel goed voor de kleintjes en ze zijn er mee naar de dierenarts geweest, alles is in orde. :D
Wat de DA over de gebeurtenis zelf te melden had, weet ik niet, dat zal ik nog wel eens navragen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:57

Had je ook al via de DA de chip nagekeken ?

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 22:49

Het is niet mijn poes, maar denk dat ze dat wel hebben gedaan. Anders had mijn tante wel verteld dat het toch een andere kat was. :))