Hoe hebben jullie je pup/hond laten wennen aan alleen thuis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:45

ARhythmical schreef:
En Sancha gelden jouw normen voor de USA???

Nee hoor. Hier worden honden het liefst buiten aan de ketting gehouden.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:46

Mijn zus en haar vriend hadden ook zo'n probleem.
Ze gingen samenwonen, en wilden eigenlijk ook een hondje,
maar dat hebben ze eerst niet gedaan omdat ze overdag er niet
waren. Nu heeft haar vriend onverwachts een pup opgehaald
(het hondje wat ze heel graag wilde hebben, een speciaal ras was dat,
alleen bleken ze opgelicht te zijn, het was een keeshondje inplaats van een samojeed)
En die was zo ziek dat ze neit wisten of ze het wel zou halen.
Ze zijn van 7:30 tot 17:30 niet thuis, (soms zijn ze smiddags vrij)
en dan hebben ze haar gewoon in de bench, met eten enz erin,
en in het begin had ze wel steeds erin gepoept en geplast, maar als
je gewoon aan de zindelijkheid werkt gaat dat ook over.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:51

_Layco_ schreef:
alleen bleken ze opgelicht te zijn, het was een keeshondje inplaats van een samojeed)

Ieder zijn ding, maar ik vind dit helemaal niks voor een hond en zeker niet voor een pup. Persoonlijk vind ik dat je geen hond moet nemen in zo'n situatie.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:57

_Layco_ schreef:

Tsja natuurlijkgaat dat vast wel over zeg...maar denk je dat zo'n hond een leuk en gezellig en hondwaardig-leventje heeft op die manier??? Bahhh wat egoistisch zeg... :(

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:19

Voor onze pup hebben we vorig jaar een bench gekocht met een lekker dik kleed erin om op te liggen en wat speelgoed. Bench meteen geïntroduceerd toen we haar net hadden met het deurtje open in een hoekje van de kamer. Haar laten begaan en als ze slaperig werd in de bench op het kleedje gelegd later ging ze vaak zelf al daar slapen. Toen zijn we begonnen als ze moe is was het deurtje dichtdoen, natuurlijk meteen herrie (piepen, krabben kortom heel zielig :P ). We zijn in de kamer gebleven maar hebben het genegeerd aangezien ze moe was ging ze vrij snel slapen, zodra ze diep sliep deed ik stiekem het deurtje weer open zodat als ze wakker werd de beloning was dat ze er meteen uitkon. Een paar keer gedaan toen was de boodschap duidelijk 'als ik in mijn bench moet is het de bedoeling dat ik rustig blijf en doe ik dat mag ik er straks weer uit.' Aangezien rustig wat opleverde en herrie maken niet ging het snel. :D Toen zijn we het uit gaan breiden met zelf de kamer uitgaan en haar achterlaten voor korte tijd, aangezien ze al geleerd had wat de bedoeling van de bench was was dit zonder problemen. Ook zijn we dingen gaan doen als de deur achter je dichttrekken als je bijvoorbeeld naar de keuken gaat zodat ze je niet de hele tijd volgen kan maar slecht heel kort alleen is doordat je vrij snel terug komt. We kwamen pas weer terug als ze eventjes stil was. We hebben er wel lang over gedaan omdat we haar niet bang wouden maken door haar plots lang alleen te laten. Ze word volgende maand 1 jaar en kan inmiddels een paar uur alleen blijven zonder problemen. *D Maar meestal gaat ze mee want gelukkig kan dat in ons geval. Toch is het heel fijn dat het aanleren van rustig alleen thuis blijven heel goed en geleidelijk ging. :Y) Die van ons zit trouwens nog wel steeds in de bench als we haar alleen laten aangezien ze zonder toezicht denk ik aan de meubels gaat bijten. }> Ik heb deze manier van alleen thuisblijftraining uit het boek 'Toepels nieuwe puppywijzer' geweldig boek! Ze kan nu ook goed apporteren, zitten, komen enz dankzij de uitleg van hoe het moest uit dat boek. Het is een aanrader. :Y) En vooral veel foto's maken als je je nieuwe puppy hebt! Ze groeien als kool als ik foto's zie van toen we haar net hadden was ze echt piepklein nu ziet ze er wat stoerder en steviger uit. 8-)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:45

Hoi,
nog even een tip van mijn zeer hond-deskundige schoonfamilie, (weet niet of het al eens is gezegd of dat je het al van plan was maar t kan vast geen kwaad om het even hier te zeggen :D )

Het is ook belangrijk dat je je hond niet alleen in de bench doet als je weggaat! Dan koppelt ie het aan elkaar. Slecht plan dus :P. Dus ook eens af en toe erin met deurtje dicht als je bijv. tv zit te kijken ofzo. Ook nooit voor straf in de bench zetten. Bench moet heilig zijn! Je kan eenvoudigweg ook zijn mandje erin zetten, met de deur open, zodat ie er in kan gaan liggen wanneer hij/zij wil.

peugotje

Re: Hoe hebben jullie je pup/hond laten wennen aan alleen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:32

Bij ons krijgen ze in de bench wat lekkers. Ook dat hebben ze beide snel doorgehad. (de oudste schiet nu ook nog wel eens de bench van de pup in, omdat hij het nog linkt aan iets lekkers, hij slaapt inmiddels al een half jaar in de keuken, maar ook daar is het 'plaats' en wat lekkers)

Het nadeel is nog wel dat onze pup soms reageert op de geluiden van de buren, als zij wakker worden en gaan traplopen bv.

Ik heb even gegoogle'd, en er zijn veeeeel meer pups met 4 (of 5 of 6) maanden die nog niet zindelijk zijn. Blijkbaar komt het ook bij het ras wel voor dat ze er langzaam mee zijn. Dus we gaan toch echt gewoon geduld mee hebben. (en zowaar gisteren geen plasje binnen gehad! :) ) Het gaat wel goed komen met die kleine (nou ja....kleine :') )
En natuurlijk iedere keer naar buiten blijven gaan. Volhouden dus maar. Blijkt wel weer dat iedere pup anders is, en dat er echt veel tijd in gaat zitten (buiten de discussie hoeveel je thuis moet zijn voor je pup, ik vind de eerste weken echt slopend, en ben blij geweest dat ik bij beide niet veel hoefde te werken, houdt daar ook rekening mee!)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:05

Slopend? Geweldig vond ik het, een pup grootbrengen! Zo zie je maar dat iedereen het anders ervaard en het zal vast ook van het type hond afhangen, mijn tweede was een 'makkie' bij de eerste de zindelijkheidstraining lastiger. (die plaste ook wel eens in haar slaap tot 16 weken trouwens) . Ik ben blij dat ik ze beiden een goede start heb kunnen geven en er gewoon full time voor ze was. Ik heb 2 stabiele, rustige goed opgevoede honden die enorm veel begrippen kennen: en ja daar gaat tijd en training in zitten, je moet ze niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk 'bezig' houden om onwenselijk gedrag te voorkomen.
De honden slapen hier trouwens ook op de slaapkamer (van mijn dochter) maar wel op een kleedje naast het bed. Interessant om te lezen: Dominantie Feit of Fictie (auteur Barry Eaton)
Ik las laatst hier ergens op Bokt: ik zie het als een lopend buffet waar je afpakt wat je lekker vind en de rest laat je liggen voor iemand anders....Dat ging over verschillende inzichten en ik vond dat wel een mooie uitspraak. Maar ik vind ook dat je je dan dus wel verdiept zou moeten hebben in hondengedrag en behoeftes van de hond...en dat mis ik nogal eens...

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:18

Ze hebben hem ook niet alleen in de bench als ze weg zijn hoor,
En als ze er weer zijn, mag ze gewoon de hele dag lekker rondlopen.
Gelijk moet er weer iemand zeggen dat een hond dan geen normaal
leven kan leiden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:13

_Layco_ schreef:
leven kan leiden.

Oh nee...dan is er niets aan de hand natuurlijk. Het zijn maar 8 uurtjes in de bench en 's nachts dan ook maar een uur of 12, heel normaal en fijn leven voor een hond natuurlijk. |(

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:11

Oh nee, ik vind de eerste 3 a 4 weken echt niks... De gebroken nachten, op tijd uit bed, overdag constant waakzaam en alert. Ik vind het echt heel vermoeiend. Maar dat geeft niet, daarna vind ik het wel leuker worden hoor :) het hoort erbij. Maar er gaat echt heel veel tijd inzitten de eerste weken, dus echt ontspanning is er niet bij haha. (want als de pup slaapt, ga ik ook geen dutje doen natuurlijk)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:37

Waarschijnlijk heb ik ook gewoon supermakkelijke honden dan haha..... :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:24

Nou ik moet zeggen ik geniet van het hele puppy gedoe tot nu toe :j Het is prachtig om te zien hoe zo'n klein hoopje pup z'n karakter ontwikkeld en zijn nieuwe wereld ontdekt. En hoe ze groeien en leren, het is zo leuk :+:

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:25

HalloDan schreef:
_Layco_ schreef:
leven kan leiden.

Oh nee...dan is er niets aan de hand natuurlijk. Het zijn maar 8 uurtjes in de bench en 's nachts dan ook maar een uur of 12, heel normaal en fijn leven voor een hond natuurlijk. |(

En als het niet anders kan? Het is namelijk juist goed voor dat hondje(is inmiddels geen pup meer !!) dat die
nog regelmatig in de bench zit, dan kan ze tenminste een beetje tot rust komen, want ze is echt
een tornado als ze eruit is man!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:50

Tja daar is het een pup voor en als die 10 uur per dag in de bench zit, kan ik me voorstellen dat hij uit zijn dak gaat. Maar goed soms kan het nodig zijn om een pup een time out te geven omdat ze over hun eigen grenzen gaan. Voor oudere honden, dus geen pups, zou ik zeggen: meer beweging en uitdaging geven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:59

zou voor in elk geval oppas of dagopvang gaan in het begin als je moet werken. Wil je dat niet? Ga dan a.u.b. voor een herplaatser. Met maar 1 week vrij en daarna moet hij uren alleen kunnen zijn heb je zeer grote kans op verlatingsangst te kweken. Mijn hond was na 1 week net zover dat ik de ruimte kon verlaten waar hij in was zonder dat hij van zich liet horen. En dat was dan nog maar heel kort. Pas met 5 maanden kon hij 4 uur alleen zijn. En dat is hier het maximale en komt zeer zelden voor omdat ze lekker mee naar het werk gaan en als dat niet gaat dan zijn mijn ouders eigenlijk altijd wel thuis voor ze.

Hier in de buurt gezien hoe het gaat als een pup met 9 weken al alleen thuis moet zijn weliswaar met andere hond bij die mensen. Het waren 4 uren. Met half jaar leeftijd moest de hond weg omdat hij zo door het lint ging en geen seconde alleen kon zijn meer zonder gillen, slopen of behoefte binnen doen.
Hij is bij mijn overburen gaan wonen. Die hebben 2 jaar, ja echt 2 jaar!!!!!!! nodig gehad om hem te leren dat alleen zijn helemaal niet erg is.

Denk dus zeker niet te gemakkelijk over alleen thuis leren zijn. Heb je een meegaand hondje wat zich snel overal bij neer legt dan kan het best goed gaan zo alleen laten. Heb je echter een hondje dat (dominant vind ik verkeerd woord) heel goed weet wat hij/zij wil die zal zich echt niet erbij neer leggen dat hij uren in de bench moet zitten. Die gaat blaffen, janken, gillen, slopen en/of behoefte doen. In elk geval flink over de zeik gaan en blijven gaan en steeds verergeren.

Zou er goed over nadenken. Een hond is een roedeldier en kan wel zonder de roedel leven maar niet op zo'n jonge leeftijd zonder goede opbouw en gewenning.

Zorg in elk geval voor leuk denkspeelgoed voor de pup waar hij zich goed mee bezig kan houden.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:01

@Nikka,
Ja, het komt ook wel een beetje doordat ze overdag in de bench zit,
maar ookal is ze niet in de bench, ze is de hele dag zó druk dat ze soms gewoon
echt moet hoesten van het druk zijn.
Daarom is het wel goed dat ze haar rustmomentje lekker in de bench kan hebben.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:01

_Layco_ schreef:
En als het niet anders kan? Het is namelijk juist goed voor dat hondje(is inmiddels geen pup meer !!) dat die
nog regelmatig in de bench zit, dan kan ze tenminste een beetje tot rust komen, want ze is echt

Dan had je geen hond moeten nemen. of een uitlaatservice oid regelen.

Niet zo gek dat dat beest energie teveel heeft als ze van de 24 uur 20 uur opgesloten zit!!!!

Vind het te belachelijk voor woorden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:32

Dank je Sancha.
Natuurlijk is die hond helemaal dol als de baasjes eindelijk een keer thuis zijn en hij niet in de bench hoeft! Sorry maar als je geen tijd hebt om te trainen, wandelen en dergelijke dan moet je gewoon niet zo egoistisch tóch een hond te willen. Tenzij je een uitlaatservice of dagopvang regelt natuurlijk. Een hond heeft gewoon bepaalde behoeftes die vervult moeten worden om een gelukkige en stabiele hond te kunnen zijn.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:47

_Layco_ schreef:
@Nikka,
Ja, het komt ook wel een beetje doordat ze overdag in de bench zit,
maar ookal is ze niet in de bench, ze is de hele dag zó druk dat ze soms gewoon
echt moet hoesten van het druk zijn.
Daarom is het wel goed dat ze haar rustmomentje lekker in de bench kan hebben.

Ik vind dit echt verre van een ideale situatie voor een hond. 10 uur overdag in de bench, 8 uur slapen wellicht ook in bench, evt nog boodschappen sociale verplichtingen en dergelijke. Dan nog in de bench als het ding te druk is. Ja dank je de donder. Ik zou zo nooit een hond houden! Ik proef echt de onkunde, ook door het kopen van waarschijnlijk een broodfokpup.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:59

Tja honden en alleen zijn/laten is wel een gevoelig onderwerp op bokt dat heb ik wel vaker gemerkt.
Wij gingen voor een chihuahua pup kijken en mochten er geen geen als je 36 uur werkt zulke fokkers heb je ook.
Zoals ik zie probeer je alles goed te regelen voor de komst van de pup idd in het begin is alleen laten soms lastig ivm plassen enzo maar later komt dat wel goed hoor.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:04

chocobroodje schreef:
Nou ik moet zeggen ik geniet van het hele puppy gedoe tot nu toe :j Het is prachtig om te zien hoe zo'n klein hoopje pup z'n karakter ontwikkeld en zijn nieuwe wereld ontdekt. En hoe ze groeien en leren, het is zo leuk :+:

Gods, ja, dat is ook helemaal geweldig :) maar wel heeeeeeeeeel vermoeiend, zo een kleine frummel in huis. Ik vind de leeftijd van nu veel leuker (15 weken dus) Nu kan hij rennen, springen, vliegen, kent al wat commando's.... Ik vond het bij de 2e ook wel erg tegenvallen, omdat de 1ste alles al kent... naar de keuken, naar de kamer, plaats, die gaat mee in ons ritme (als bij bankhangen, dan hij ook, als bij ergens mee bezig zijn, dan hij ook) de 2e kende dat natuurlijk helemaal niet, dus dat was echt weer wennen. Maar hij pakt het snel op :)

Vervelend is wel dat hij reageerd op de geluiden van de buren, als hij alleen is. Hij gaat dan janken. Heeft iemand daar tips voor?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:23

Sancha schreef:
_Layco_ schreef:

Dan had je geen hond moeten nemen. of een uitlaatservice oid regelen.

Niet zo gek dat dat beest energie teveel heeft als ze van de 24 uur 20 uur opgesloten zit!!!!

Vind het te belachelijk voor woorden.

Same here... Maar goed, ik vraag me wel vaker af waarom sommige mensen honden hebben...