Gratis af te halen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:33

Ja, zie ik hier ook erg veel staan. Heb al een aantal dieren opgevangen die weg moesten om de meeste uiteenlopende redenen. Konijnen/caven/hamsters ..

Marktplaats staat er vol mee. Ook met jonge katjes, maar dat is dan een ander verhaal. Ik word hier ook wel droevig van ;(

Henkje

Re: Gratis af te halen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:48

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer op MP kijk. Ik word er echt ontzettend droevig van...
Na jaren bij dierenambulance en verschillende kattenopvang instanties kan ik ook niet meer tegen 'domme' mensen. Alles thuis opvangen gaat ook niet, ik ben nu bezig met een educatief project. Ook probeer ik de kinderen wat meer respect voor het leven bij te brengen..

Helaas heb ik nu weer een collega die 6 jonge katjes heeft (7 maanden oude kat) en waar ze geen baasje voor kan vinden, omdat kittens zo schattig zijn.... zucht....

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:49

Ik kijk ook al expres niet meer op marktplaats, maar ik moet wel zeggen dat ik hier weleens bij Eenmaal andermaal kijk. Het valt me ook op dat er nu het weer wat mooier weer word en de zomer eraan staat te komen, ineens veel meer dieren aangeboden worden. Gisteren waren er alleen al 3 advertenties met konijntjes.

Ik heb zelf ook een zwak voor dit soort gevallen. Mijn twee cavia's heb ik via Bunny bunch via iemand anders die ze opving overgenomen. De één was bedoeld als slangenvoer en de ander werd midden in de winter ineens buiten gezet, omdat ze daar minder ruimte innamen en de kids ze niet meer leuk vonden. Één van de konijnen heb ik anderhalf jaar terug overgenomen uit het asiel waar hij terecht was gekomen als loslopend konijn. Overduidelijk door iemand gedumpt, want een albino konijn red het niet lang in het wild, bovendien ziet hij slecht.

Daarnaast hebben wij de laatste anderhalf jaar 4 oudjes overgenomen uit het asiel. Eentje was gevonden en zijn leeftijd werd geschat op 16 jaar. De ander had het asiel al zeker 4x van binnen gezien en had een blaasgruisdieet en de andere twee moesten helaas door oude vrouwtjes afgegeven worden omdat ze naar het verzorgingstehuis moesten. Ondertussen hebben we van deze 4 oudjes er nog maar 1tje, maar we blijven wel echt een zwak voor ze hebben. Als ik het zelf niet zo zwaar had gevonden om zo vaak en snel afscheid te moeten nemen, hadden we constant 3 oudjes uit het asiel gehad. Maar voor de rest vermijd ik speurders en marktplaats wel. Voor ik het weet heb ik een kinderboerderij in een woonwijk ontwikkeld. ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:54

Teigetje008 schreef:
ik kijk maar gewoon niet op MP.

Wij willen heel erg graag een hond. Ik heb er NU ook tijd zat voor, maar ben werkloos. Dus Nu zou het ook wel passen, maar als ik straks weer werk heb? Zit al wel anderhalf jaar thuis hoor, helaas. Maar goed, wij kijken dan gelukkig verder dan onze neus lang is en nemen dus geen hond ;)

Onze beide poezen zijn aanlopers. De ene is aan komen lopen op een boerderij, was zwaar ondervoed en ik zou haar bij het asiel afzetten. Asiel zat dicht en dus is Frummel gebleven :D
Monster heb ik uit het asiel gehaald en daar heb ik geen seconde over na gedacht eigenlijk.
Beide poezen staan wel in mijn profiel btw.

Frummel is echter een poes met veel "dingen". Zo haalt ze onder andere zo naar je uit, bijt en krabt. Heeft ook een gloeiende hekel aan kinderen helaas...
Dus ik zit wel eens te denken: als wij een kindje zouden krijgen, wat moeten we dan in godsnaam met Frummel?

Misschien gaat het prima en veranderd frummel omdat ze er aan went, maar misschien gaat het juist helemaal fout en zit ik weer met een mega gestreste frummel (lees: sproeien, zichzelf helemaal kaallikken, ontzettend boos zijn, krabben, bijten enz) (hebben we helaas allemaal regelmatig mee gemaakt). Ik maak me dan niet alleen zorgen om Frummel, maar ook om het kindje wat je dan dus niet "onbewaakt" in de box kan laten liggen, of de slaapkamerdeur open o.i.d.

We hebben trouwens bij frummel alles al gehad hoor, hormoonspuiten, poezenpillen, hormoondruppels, lekkere poezenluchtjes-verspreider, ander voer, rust, enz enz. Het gaat nu zonder hulpmiddelen weer prima!

En om nou geen kind te nemen omdat je een poes hebt die daar misschien niet tegen kan vind ik echt te ver gaan...

Dus kan me soms best voorstellen dat iemand toch een nieuwe plek zoekt voor zijn of haar dier.

En ja, je kan op latere leeftijd nog wel een allergie ontwikkelen voor iets, dus dat mensen ineens allergisch zijn, dat kan dus wel. Alleen denk ik wel dat die reden vaak gebruikt word terwijl het niet waar is.

Ik heb trouwens een keer meegemaakt dat ik met een vriendin een puppy uit ging zoek en dat de fokker vroeg of ze zwanger was, dus wij: huh?
Bleek dat de fokker geen puppy's verkocht aan zwangere vrouwen, want die hadden dan allemaal nesteldrang
en dus wilde ze een puppy.o.i.d.en Al de baby er dan was, moest de pup weer weg omdat ze er dan geen tijd voor hadden of het kon niet samen met het kindje...wel een slimme fokker dus!

Ik denk wel dat het goed is om te onthouden dat niet iedereen het "Zo doet als jij" ...dus wat jij een te kleine kooi vind, vind een ander misschien groot genoeg...

Ik weet dat je mij niet bedoelde, maar ik voelde me toch een beetje aangesproken met die zin :P Voor de meeste dieren zijn er algemene regels over de grootte van de kooi/aquarium, voeding enz. Wat, ik dus ook, een te kleine kooi vind, is meestal gewoon een te kleine kooi/aquarium volgens die regels.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:59

Ik heb het topic niet helemaal gelezen maar ik heb mijn cavias ook gratis weggegeven op MP...
Ik heb ze express gratis weggedaan omdat ik wilde selecteren op huis (heb er niet bijgezet dat ze gratis waren omdat je dan juist een bepaald soort mensen krijgt.)

Ja en ook omdat ze niet meer de aandacht kregen die ze verdiende, ik zorgde er wel goed voor hoor!
Maar ik ben wegens onvoorzienbare onstandigheden gewoon heel erg weinig thuis. En ik voelde me elke keer schuldig of ik ze er wel genoeg uithaalde ect. ik had ze graag willen houden, en ik mis ze nog steeds. Maar ze zijn nu bij iemand die er wel de aandacht voor heeft, en ze kunnen de tuin in ect.

Verder snap ik wel wat jullie bedoelen, je moet er zeker goed over na denken als je een dier aanschaft!
En ik heb er van geleerd, ik heb een kat, die kan lekker naar buiten, en die zou ik nooit weg doen! En als ik een paard neem later, dan krijgt hij lekker een weide met inloopstal. Dieren in een hok doe ik niet meer.

Edit: Ik nam er wel express 2, zodat ze elkaar hadden. En het was een hele ruime kooi.
Laatst bijgewerkt door Eva_D op 05-04-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:59

weet je wat ik ook altijd zo erg vind?

dan je dan bij de paarden of pony's te koop kijkt en dat daar dan een paard te koop staat wegens tijdgebrek...en dan kijk je bij de foto en dan zie je een paard tot aan de knieën in de blubber en de ribben duidelijk te zien en weinig bespiering op de rest van het lichaam. Oftewel: weinig tijd, of weinig geld voor voer?
Dan ben je in mijn ogen als eigenaar fout bezig hoor, daar kan ik me boos over maken ;)

ben ook altijd erg duidelijk op bokt als er een jong meisje vraagt naar een gratis pony of wat de stalling van een paard kost...
liever direct met de neus op de feiten gedrukt dan dat een paard er later de dupe van is!

@Tara: is ok hoor! kwam er denk ik ook niet helemaal goed uit ;)
Uiteraard zijn er regels waar je aan moet voldoen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 14:04

Er zijn idd gewoon standaard maten voor wat 'groot genoeg' is voor bepaalde dieren. Een aquarium van 60cm is niet groot genoeg voor een goudvis, een hok van 80x40 is niet groot genoeg voor cavia's noch konijnen en een geit houd je niet op 2x2...

Dat zo'n dier anders 'teveel' ruimte inneemt zegt volgens mij al genoeg over de instelling van de eigenaar. Persoonlijk ben ik van mening dat je opzoek gaat naar een dier wat bij je woonsituatie past, en niet de leefsituatie van het dier aanpast naar je huis.

In zekere mate zal je dat altijd doen: ik heb hier op mijn balkon geen ruimte voor een gigantische ren van 10x3 voor mijn cavias. Wat ik wel heb ik ruimte om een ren op te zetten waar plantjes in komen, waar ze een beschut stuk in krijgen en waar ze dus 's zomers overdag lekker in rond kunnen rennen. Én ik zorg dat ze niet onder de minimum maten komen qua kooi...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 14:06

Teigetje008 schreef:
ben ook altijd erg duidelijk op bokt als er een jong meisje vraagt naar een gratis pony of wat de stalling van een paard kost...
liever direct met de neus op de feiten gedrukt dan dat een paard er later de dupe van is!

Probleem is dat je daar blijkbaar nooit wat van mag zeggen, want voor je het weet heb je de vinger-wijzende-moraalridder-roepers op je dak... Maar iedereen schreeuwt wel moord en brand als zo'n pony een half jaar later weer weg moet omdat het toch allemaal te veel kost.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:09

Vjestagirl schreef:
Teigetje008 schreef:

Probleem is dat je daar blijkbaar nooit wat van mag zeggen, want voor je het weet heb je de vinger-wijzende-moraalridder-roepers op je dak... Maar iedereen schreeuwt wel moord en brand als zo'n pony een half jaar later weer weg moet omdat het toch allemaal te veel kost.

dan beschrijf ik dat blijkbaar wel goed dan want heb nog geen tik op de vingers gehad ;)
ligt misschien ook aan de vragen van TS?

Bokt is toch een informatieve site, dus informatie moet je wel kunnen geven. En als daar dan net informatie tussen zit die kleine meisjes niet willen lezen of horen, tja, das dan niet mijn probleem, wel?

ik ben liever helder en duidelijk, vooral als het om aanschaf van een dier gaat!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:09

Er heeft zeker veel met je instelling te maken.
Mijn dieren gaan niet weg omdat ze te groot worden, niet leuk genoeg zijn, we "geen klik" hebben of andere onzindingen.
Ze zouden alleen weg mogen als ze het beter kunnen krijgen.

Een van mijn honden is bang voor kinderen, ze zou wanneer ze in het nauw gedreven wordt zeer zeker bijten. Toch....mocht ik een kindje krijgen is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt haar weg te doen.
Ze moeten maar leren met elkaar om te gaan. En daar denk ik heus niet licht over.
Maar ik geloof wel in mijn dieren en in mezelf. We zouden dat voor elkaar krijgen. Ik hou teveel van ze om zomaar op te geven.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:15

Er kunnen altijd dingen gebeuren die iemand niet voorzien heeft, waardoor het beter voor het dier is om een ander baasje te zoeken. Echter gebeurd het wel heel erg vaak dat mensen gewoon geen zin meer in het beestje hebben en het daarom maar weg doen met een of ander smoesje.
Ik ben ook allergisch, maar ik moet er niet aan denken om mijn katten en paard weg te doen.
Ik kijk regelmatig op marktplaats bij de dieren, hoewel ik er soms inderdaad niet vrolijk van wordt. Van de week nog een kooi met 2 chinchilla's erin gratis af te halen vanwege een scheiding. Als mijn vriend er niet zo op tegen was geweest was ik ze zo op gaan halen... Ik vind het trouwens nog erger als er enorme bedragen voor worden gevraagd, om nog even een slaatje uit het gedupeerde beestje te slaan, bah.
Toch ben ik wel blij dat marktplaats bestaat hoor. Vorig jaar zomer keek ik 's avonds uit het raam en zag ik zo een cavia over straat rennen, midden in de stad wel te verstaan. Waarschijnlijk hadden de kinderen er genoeg van en hebben ze hem zo op straat gekukeld. Helaas woon ik op 2 hoog en eer ik beneden was om hem te vangen was hij nergens meer te bekennen. Ik heb nog een uur de hele buurt doorgelopen, maar helaas niet meer kunnen vinden.
Ook zie ik regelmatig losgelaten konijntjes in het piepkleine parkje bij het bejaardentehuis, wat omsloten ligt door drukke wegen. Dan zie ik nog liever dat er nog een poging gedaan wordt om een baasje te vinden die er wel voor wil zorgen.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:20

Ik zie net deze advertentie:
http://dieren.marktplaats.nl/knaagdiere ... nd=18&fs=1

Dat vind ik echt belachelijk... Wat ik me dan afvraag, er zullen toch ook wel ouders zijn die het hier niet mee eens zijn?

Verder heb ik zelf 3 dwerghamsters en 1 syrische hamster gehad. Ik wou altijd het grootste hok voor ze en ze zijn dan ook bij mij gebleven tot hun dood. Ben er nooit op uitgekeken...
Heb nu ruim een jaar al 2 konijntjes, en daar ben ik ook nog lang niet op uitgekeken... Mijn moeder trouwens ook niet :P Dus mocht ik het huis uitgaan, blijven ze sowieso hier een goed leven houden :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 14:22

Floor_x schreef:

Dat vind ik echt belachelijk... Wat ik me dan afvraag, er zullen toch ook wel ouders zijn die het hier niet mee eens zijn?

Verder heb ik zelf 3 dwerghamsters en 1 syrische hamster gehad. Ik wou altijd het grootste hok voor ze en ze zijn dan ook bij mij gebleven tot hun dood. Ben er nooit op uitgekeken...
Heb nu ruim een jaar al 2 konijntjes, en daar ben ik ook nog lang niet op uitgekeken... Mijn moeder trouwens ook niet :P Dus mocht ik het huis uitgaan, blijven ze sowieso hier een goed leven houden :)

En nu maar hopen dat het idd een klein kind is, en niet gewoon een volwassene zonder verstand...

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:23

Of een combinatie van...
Zou me ook niks verbazen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:24

Ik snap het wel dat je op een keer weer je dieren eruit doet. Soms is het gewoon handiger. één van mijn cavia's stond ook ongeveer op het punt herplaatst te worden, ik vond (en vind) de twee heren samen gewoon niet geweldig. Echter is de buitengroep dood gegaan en gaan we nu van de zomer de buitenren ook graafproef maken zodat de heren dan alsnog uit elkaar kunnen met ieder één of meerdere zeugjes. (de ene groep bij mij op de kamer, de andere dus buiten).
Ik vang waarschijnlijk (als er geen ander permanent thuis kan worden gevonden voor vrijdag) vanaf vrijdag 2 konijnen tijdelijk op. Het was even passen en meten en misschien moet ik nog iets gaan schuiven maar hup, dan past het weer. Het was een spoedje.
Mijn geiten zijn echter wel gewoon gratis weggedaan, ik kon er niet meer voor zorgen (aangezien ik doordeweeks in Wageningen ben, en ook steeds meer in het weekend) en mijn moeder vond ze eigenlijk niet leuk meer, dus zijn we naar een nieuw thuis gaan zoeken, ze zijn hemel op aarde terecht gekomen.
Onze kippen komen helemaal raar, namelijk uit een klaslokaal. Ze zouden teruggaan naar een grote kippenhouder maar ze mochten ook naar kinderen toe, dus ook gratis af te halen.

Mijn dieren hebben trouwens ook niet bizar veel ruimte hoor. De cavia's moeten het binnen doen met 0.9m2 en de konijnen straks met 1.5m2 (en als ze heel lief tegen elkaar doen, dan met zijn allen dus 2.4m2.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:31

Floor_x schreef:

WOW dat is wel heel erg zeg!
Vooral dat dreigement dat ze ze anders buiten vrij laat..
hopen dat het alleen een stomme truuc is om er snel vanaf te komen.. niet dat die beestjes straks echt naar buiten worden gedaan!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:54

AaronYve schreef:
Ik wil posters gaan ophangen in supermarkten en dergelijk om mensen bewust te maken dat het dus geen impulsaankoop mag zijn. Dat men daarbij de katten/honden moeten laten casteren. En konijnen niet vrij moeten uitzetten maar naar een asiel moeten brengen.
Heb tot op heden maar 1 poster gevonden die gebruikt mag worden en dat is voor konijnen niet uit te zetten.

Al schrikt het maar 1 iemand af en die besluit om het niet te doen dan ben ik al blij.

Goed initiatief van je.
Maar heeft de dierenbescherming of Partij vd Dieren niet iets?
Ik vindt ook dat zij degenen moeten zijn die hier iets aan moeten doen. Vind dat er veel te weinig aan gedaan wordt nu.

irma1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:58

shilady schreef:
Ja en wat mij het meest opvalt is dat mensen na 1 of meerdere jaren pas alergies zijn ..........

ik was ook pas later allergisch. mijn vriend heeft een kat, heb er nooit last van gehad, tot ik op een gegeven moment rode ogen had, niezen, jeuk etc. en dat kwam dus wel door de kat.. terwijl ik al 2 jaar bij dat beestje in huis zat. maar is ondertussen opgelost, en nee, de kat is niet weg ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:04

irmaroossien schreef:
shilady schreef:
Ja en wat mij het meest opvalt is dat mensen na 1 of meerdere jaren pas alergies zijn ..........

ik was ook pas later allergisch. mijn vriend heeft een kat, heb er nooit last van gehad, tot ik op een gegeven moment rode ogen had, niezen, jeuk etc. en dat kwam dus wel door de kat.. terwijl ik al 2 jaar bij dat beestje in huis zat. maar is ondertussen opgelost, en nee, de kat is niet weg ;)

je wórdt ook allergisch voor iets, dat benm je nooit de eerste keer. Je lichaam maakt de eerste keer nog geen antistoffen aan, dat komt vaak pas bij een later contact naar boven.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:07

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:11

Ik heb zelf ooit een 16 jarige kater van MP afgehaald, zo sneu. Beestje is uiteindelijk nog 21 geworden en heb ik onlangs laten inslapen omdat hij stervende was.. (moest ook weg ivm allergie)

Nu ga ik een poesje uit het asiel halen, ik heb ook een te groot hart en zou het liefst mn hele huis vol hebben maar helaas kan dat niet :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 15:14

Ik zei gisteravond tegen mijn 'vriend': 'als we later samenwonen nemen we heel veel huisdieren'. Hij heeft me op dat moment verboden marktplaats leeg te halen -O-

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:16

pff hier nog iemand die zich echt aan het opvreten is bij het zien van bepaalde advertenties op marktplaats..
- onze poes hebben we ook bij een gezin weg die haar anders maar wouden verzuipen als ze niet een plekje zou krijgen, teveel katjes geboren in een jaar en te weinig mensen die op zoek zijn naar katjes.. onbegrijpelijk..
- mijn chinchillas komen bij mensen weg die ze samen in een kleine caviakooi onder de tafel geschoven hadden staan.. nu hebben ze thuis een grote zelfbouwkooi gekregen de beestjes zijn helemaal opgeleefd en super nieuwschierig geworden..

goed dat er organisaties en mensen zijn die die arme wezentjes opvangen.. het liefst hadden wij er ook nog meer in huis gehaald, maar helaas hebben wij de ruimte en de tijd er niet voor om nog meer dieren in huis te halen (ook wij hebben nog vissen en muizen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:17

Klinkt heel leuk, maar al die huisdieren moeten het ook nog met elkaar kunnen vinden.
Soms zie je ook mensen die beginnen vanuit goede bedoelingen en eindigen met weet ik hoeveel dieren op een oppervlakte wat gewoon écht niet kan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 15:17

Ik vind Chinchillas trouwens ook wel echt geweldige beestjes. Bij de dierenwinkel hier zitten er 4, sneeuwwit, schitterend. Helaas heb k er echt de ruimte niet voor.