Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:42

dAls iemand het over "maar een" (vul levend wezen in) heeft , dan gaan bij mij de nekharen overeind staan eerlijk gezegd , over jezelf op een troon plaatsen gesproken , zo neerkijken op een ander wezen en doodleuk ontkennen dat zo'n beestje ook gewoon gevoelens heeft , en zich ellendig kan voelen , echt walgelijk :n

Maar als de genoemde dingen van de streepjes en schuimnestjes ècht kenmerken zijn van vissen die het goed hebben , dan valt het blijkbaar allemaal nog wel mee ? :)

Wel puur geluk dan voor de visjes want het klinkt niet of ze onder hun decoratieve functie uit kunnen komen :P

Doet me een beetje denken aan dat radiograpje van een mevrouw die haar kat in wil ruilen , omdat hij niet "kleurt" bij het bankstel :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-01-11 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:43

ik hoop dat er iets bestaat als reïncarnatie. Ik weet wel welk dier Chawi graag wil worden dan.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:43

Vjestagirl schreef:
Toekie schreef:
Ik denk dat Chawi ons in de maling neemt. :D
Kan gewoon niet waar zijn wat ze allemaal schrijft. :')

Dank je voor dat inzicht. Dat had ik ff niet begrepen. Vind het namelijk niet grappig, maar de kans dat het allemaal maar een grapje is is natuurlijk super groot. Dank je.

Graag gedaan. :D :=

P.S.:

"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated."
Gandhi

En het begint met individuen. ;)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:45

Ik ben van mening dat IEDER levend wezen emotie heeft, ook dankbaarheid. Alleen zal het niet op de manier geuit worden zoals wij onder mensen kennen, omdat wij kwa communicatie op een ander niveau zitten, wij kunnen het zo zeggen tegen elkaar.

Dus ik vind dat je er van uit kan gaan, dat als je gewoon doet wat goed is voor een dier, dat hij je dankbaar is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:48

Meerdere betta-mannen kán wel, maar dan moet je wel een enorme bak hebben :) Maar idd, voor één betta zijn de afmetingen van de vaas ok, maar voor 3 vind ik het ook krap hoor... Aan de andere kant blijf ik erbij; als t echt zo vreselijk te klein zou zijn zouden ze t alledrie niet overleven...

Maar goed; ik zeg niet dat ik het er mee eens ben (vind sowieso dat een dier niet louter en alleen decoratie zou mogen zijn), maar het feit dat de visjes van chawi zich kennelijk prima voelen zegt toch ook wel iets?

Ow enne; schandálige veldmuis! Had je op zn minst idd een medaille moeten geven voor getoonde moed :')

Edit; dankbaarheid kan je bij een dier denk ik het allerbeste zien aan de conditie van zn vacht (of schubben). Visjes met mooie, heldere kleuren zijn blije visjes :j

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:49

Misschien wil Chawi wel een kusje van haar visjes?
Kunnen ze hun dankbaarheid tenminste tonen ;)
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 17-01-11 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:50

Al was een dier me niet dankbaar, dan nog vind ik 't fijn om te weten dat ik m'n dieren zo goed mogelijk verzorg en dat ze daardoor hopelijk lekker in hun vel zitten. Bij een vis zie je het wel of ze ziek zijn natuurlijk. Maar of ze ook echt lekker in hun vel zitten? Dat durf ik niet te zeggen of dat te zien is.

@ amyz: Moet een dier dan direct dood gaan voor het een erge situatie is waar 'ie in leeft? Mishandelde honden/paarden gaan ook niet direct dood.
Ik heb er overigens nog nooit van gehoord dat je twee betta-mannen in een bak zou kunnen houden... Heb je daar een link van waar dat staat?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:52

Ik ben van mening dat een dier je niet eens dankbaar hoeft te zijn.
Het is een PLICHT om een dier een leefomgeving te geven die het best of in ieder geval zoveel mogelijk bij 'm past.

Wat een vreemde en buitengewoon egoïstische gedachtegang dat dieren blijkbaar iets (tastbaars/zichtbaars??) terug moeten doen, en dat ze anders maar genoegen moeten nemen met een miserabele habitat, want ja... 'boeiuh'? :?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:53

Oh nee! Begrijp me niet verkeerd hoor! Als een dier eenmaal dood is ben je al veeeel te laat met opmerken dat er iets niet goed ging natuurlijk! Maar laten we wel zijn, zeker vissen kunnen binnen 2 dagen ''zomaar'' t loodje leggen... Zijn heel gevoelige beestjes, reden te meer natuurlijk om ervoor te zorgen dat je je goed inleest en aan de hand van die informatie handelt :)

Pfoe... Ik heb onwijs zitten googlen voor ik die betta kocht... Ik zal ff zoeken, maar geloof niet dat ik de site waar ik t op las zo makkelijk terug kan vinden, idioot veel pagina's bezocht toen :P

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:54

Nav dit topic mijn goudvissen even bekeken. De een is 10 jaar, oranje en een cm of 12 en de ander 4 jaar, grijs en ook een cm of 12. Schubben zijn goed, eentje heb ik met een kromme staart gekocht maar die is nu zo recht en gezond als de nete. Ze hebben grote ogen maar niet bizar groot zoals in de OP. Ze zitten in een bak van 70x40x40 :oo Nu word ik waarschijnlijk besprongen :') Heb deze bak gekocht omdat ik mijn 50 x 30 zo klein vond en ja de dierenwinkel vond dat er 5 goudvissen in konden := Een bak van 1.20 zie ik niet gebeuren. Vijvertje wil ik nog wel graag maar vond al die plastic bakken zo klein :')

Ik moet wel heel erg lachen om Chawi _O-

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:56

@ Amyz: Als je 't nog zou kunnen vinden, hou ik me aanbevolen in ieder geval ;)

Vissen, zeker sommige soorten, zijn inderdaad vrij gevoelig. Maar zoals de goudvis in dit topic, die heeft 't ook 9 jaar uitgehouden in een kom terwijl we het daar toch zeker wel over eens zijn dat dat geen goede huisvesting is. Misschien voelen de betta's zich ook wel "mwah" in de situatie waar ze in zitten. Maar dat betekent toch niet dat 't dat dan maar moet blijven?

@ Sappos: Is het geen optie om je goudvissen bij iemand te brengen die of een groter aquarium heeft of wel een vijver?

em_papillon

Re: Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:57

sorry dat ik even binnen val maar ik kan de eerste foto niet zien van het zielige visje! En ben toch nieuwsgierig :)

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:58

hmm ik kan foto 1 niet zien..? ligt dat nou aan mijn computer?

edit: ah toch niet :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:58

Je mag ze komen halen hoor maar zie ze nog niet snel het loodje leggen :') Mijn moeder had het erover dat ze een vijver wilde...Ik zou dan wel kapot gaan als ik ze in een grote vijver zet en ze dan ineens wel dood gaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:59

Wat ik nog wel deed was jonge visjes oplaten groeien voor mensen. Ik haalde ze uit de vijver waar ze geboren waren, deed ze met een berg water uit de vijver in een aquarium (zonder filter, op dat formaat worden ze er compleet in gezogen) liet ze daarin opgroeien. Lamp erboven, af en toe wat water verversen, en als ze een cm of 1,5 à 2 zijn terug naar de vijver. Hardstikke leuk om te zien hoe die diertjes van speldenknopjes naar mini-visje gaan.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:59

@ Sappos: Ze gaan heus niet dood als je ze in een vijver doet hoor. En voor jou dan ook de vraag, moet een dier dan eerst dood gaan voor je in ziet dat de huidige verzorging dus niet optimaal was?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:00

Sappos schreef:
Nav dit topic mijn goudvissen even bekeken. De een is 10 jaar, oranje en een cm of 12 en de ander 4 jaar, grijs en ook een cm of 12. Schubben zijn goed, eentje heb ik met een kromme staart gekocht maar die is nu zo recht en gezond als de nete. Ze hebben grote ogen maar niet bizar groot zoals in de OP. Ze zitten in een bak van 70x40x40 :oo Nu word ik waarschijnlijk besprongen :') Heb deze bak gekocht omdat ik mijn 50 x 30 zo klein vond en ja de dierenwinkel vond dat er 5 goudvissen in konden := Een bak van 1.20 zie ik niet gebeuren. Vijvertje wil ik nog wel graag maar vond al die plastic bakken zo klein :')

Ik kan me er moeilijk een voorstellen van maken. Heb je een foto, ik kan me namelijk niet echt inbeelden hoe dat er dan uit ziet met de 2 vissen w.b. leefruimte :D ?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:01

Ik ben ooit begonnen met een aquarium , daarin tropische vissen.

We hadden daarna ook nog 2 goudvissen in een kom.
Toen een groot deel van de tropische vissen verhuisd is en een paar dood waren heb ik de goudvissen verhuisd naar het Aquarium.

Ze deden het beter in het aquarium, zagen er beter uit en kwamen beter tot hun recht.
Helaas heeft de buurvrouw na een weekend oppassen ze nogal uhmm erg overvoerd...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:02

Tara; heb ff gegoogled en kwam op een aantal vissenfora wel een paar verhalen tegen waarbij t goed ging, kleinste bak was 1,20 in die gevallen... Vermoed dat dat is wat ik toen heb gelezen, op sites/pagina's speciaal over de betta staat iig (en logisch natuurlijk) dat het nooit kan, maar in de praktijk valt t dus mee, al zullen dat uitzonderingen zijn :)

Als ze zich ''mwah'' voelen, kan ik me toch niet helemaal voorstellen dat ze in uiterlijk en gedrag dingen vertonen die (volgens internet iig) zeggen dat ze zich goed voelen... Maar ja, je weet natuurlijk niet of die beessies uit een jampotje komen, dan is zo'n vaas natuurlijk een hele verbetering.. En dat zegt niet dat ze nu goed gehuisvest zijn dan, zegt alleen dat ze nu iig al beter zitten en miss daarom zo gezond en happy tonen (nogmaals, volgens internet, lang niet alle sites zijn even betrouwbaar).

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:03

enkeltje WC-pot

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:04

@ Amyz: Ik zou 't in ieder geval niemand aanraden, twee mannen in een aquarium.
Tja die gedragingen hebben te maken met voortplanting. Nu kun je zeggen dat ze zich alleen voortplanten in een fijne omgeving. Maar je zou ook kunnen denken dat ze zich in een slechte omgeving ook gaan voortplanten. Dat ze aanvoelen dat ze waarschijnlijk niet lang zullen leven en dus nakomelingen op de wereld willen zetten om toch hun genen door te kunnen geven.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:04

Nee joh zo bedoel ik het niet. Probeer altijd het fijnste voor mijn dieren te vinden maar ik zie de ironie wel in van het altijd het beste willen en dan dat ze het eigenlijk beter deden op hun oude manier. En eigenlijk ben ik best dom, ik roep dat ik een aquarium van 1.20 niet zie gebeuren maar ik denk even waar mijn gerbil inzit...een glazen bak van 1.20x40x50 :') _O- Ik kan natuurlijk die ene gerbil ruilen voor de visjes want een gerbil heeft minimaal 50x30x30 nodig
Hoe kan ik een bak 100 % waterdicht maken want weet niet of hij dat is...

Bramasole zal ik morgen even doen. Het is nu zo donker dat ik een uur bezig was met mijn grijze vis vinden :')

Heb alleen oude foto's van de vissen

Een jaar of 4 geleden, dacht nog net in de kleine bak

http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... rtrait.jpg

http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... 070014.jpg

En de kromme die ik Dolfein (ja met een ei) heb genoemd en per se wilde hebben want hij was de enige grijze en kromme :')

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:05

piezze schreef:
enkeltje WC-pot

:=

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:07

iirrssjjee schreef:
Chawi schreef:
Omdat IK het leuk vind om lange wandelingen te maken. Daarom heb ik ook honden. Samen is leuker dan alleen. Daarbij heb ik jachthonden. Ik hou wel van een stukje wild op mijn bord :). En nee ze zijn me niet dankbaar als ze mogen doen waar ze voor gefokt worden. Ze zijn wel lekker moe als ze weet thuis zijn :D

Dieren hebben toch echt wel emoties, maar kan me voorstellen dat ze emoties als; "dankbaarheid" bij jou niet zullen uiten.

Bah bah....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:07

@ Sappos: Hebben ze nu wel zand op de bodem in plaats van grind? In verband met grondelen vinden ze dat veel prettiger.
Als je hem waterdicht wilt maken, zul je de bak opnieuw moeten kitten. Maar je kan hem eerst stukje bij beetje vullen met water? Dan zie je vanzelf of en waar hij lekt. Denk er wel aan dat je aquarium 2-3 weken in moet draaien voor je je visjes over kunt zetten. Weet niet of je dat al wist, maar dan bij deze iig ;)