kattenvoer advies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: kattenvoer advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:50

Hier geeft kuiken eigenlijk nog minder rotzooi dan kvv, waar ze soms een brokje van laat liggen.... Kuiken gaat echt HELEMAAL op :D Ze eet netjes op d'r matje (eindelijk) en als ze de buik openknaagt, loopt er wel wat uit, maar dat likt ze achteraf helemaal op. Moet zeggen, ik ben echt heel tevreden van het voeren op mijn plastiek matje :-) Als er al eens een hartje rondvliegt, komt het meestal toch op het plastiek terecht :D

Hier ook maar ongeveer 1x per week kuiken. Maar de kat eet ook maar 80gr per dag dus dat zou anders wel heel veel zijn :-)

Andere prooi dan kuiken geeft ze meestal over, waarschijnlijk omdat ze eerst heeeel enthousiast speelt en daarna het hele ding naar binnen wil werken.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:12

hier 2x in de week kuiken. Eerder kregen ze elke dag, maar toen begon Kovu er van te kotsen
Dat gaat nu goed.
Ik probeer het afwisselend voor ze te houden. Ze krijgen sowieso elke dag 70 gram carnibest, 25 gram brokken.
En dan nog iets ernaast, dat kan dus kuiken zijn, maar ook lamshart, kipfilet (ongekookt), vis, blikje natvoer etc.

Andere prooien heb ik nog niet geprobeerd

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:15

Nessa schreef:
hier 2x in de week kuiken. Eerder kregen ze elke dag, maar toen begon Kovu er van te kotsen
Dat gaat nu goed.
Ik probeer het afwisselend voor ze te houden. Ze krijgen sowieso elke dag 70 gram carnibest, 25 gram brokken.
En dan nog iets ernaast, dat kan dus kuiken zijn, maar ook lamshart, kipfilet (ongekookt), vis, blikje natvoer etc.

Andere prooien heb ik nog niet geprobeerd

Zowel lemming als muis als hamster gaat er hier met moeite in en komt er meestal net zo hard weer uit. Kan me herinneren dat ze vroeger weleens gewoon muizen heeft gegeten. Volgens mij is ze er gewoon te enthousiast mee, wil teveel ineens eten en dan komt het er altijd meteen weer uit, vers of brok of gelijk wat.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:17

als ik niet dagelijks een kuiken geef dan komen dode muizen, ratten, eenden, kauwen en dergelijke in mijn huis. Laatst zelf een vleermuis. Whaha... Mijn katten eten ze helemaal op, klein beetje troep maakt het, maar als het meteen opgeruimd wordt valt het eerlijk gezegd wel mee. Het is ook hap slik weg, 6 katten he. Waterfontein, geweldig. Doch ververs ik deze 2 maal daags... Met 6 katten wel zo handig... Geldt ook voor de kattenbakken, daarnaast dagelijks vers brok.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:39

Heb even van een paar brokken berekend hoeveel je kwijt bent per dag.
Dat heb ik berekend voor een kat van 5 kg, die voornamelijk binnen leeft.
Berekend met zooplus prijzen, en hoogste kg zakken (in dit geval 7 kg en 10 kg zakken)

Acana (7 kg) -> 0,60 cent
Orijen (7 kg) -> 0,55 cent
Applaws (7,5 kg) -> 0,39 cent (0,34 cent met een dubbelpak)
Porta21 (groene zak, 10 kg) -> 0,37 cent (0,33 cent met een dubbelpak)
Hills (10 kg) -> 0,34 cent (0,31 cent met een dubbelpak)
Laatst bijgewerkt door Nessa op 08-01-11 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:14

Nessa schreef:
Applaws -> 0,39 cent (0,34 cent met een dubbelpak

Die 0.39 waarvanuit heb je dat berekend? (Welke verpakking)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:15

de 7,5 kg
heb het er even bijgezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:37

Nessa schreef:
de 7,5 kg
heb het er even bijgezet

Maar dat klopt dan toch niet?
Acana is bij zooplus 7 kilo voor €42.90
Applaws is 7.5 kilo €48.95

Dan kan hij nooit zo goed koop uitvallen

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:45

ah kijk, heb het voor acana grasslands berekend

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:47

Heb even van een paar brokken berekend hoeveel je kwijt bent per dag.
Dat heb ik berekend voor een kat van 5 kg, die voornamelijk binnen leeft.
Berekend met zooplus prijzen, en hoogste kg zakken (in dit geval 7 kg en 10 kg zakken)

Acana grasslands (7 kg, 90 gram/dag) -> 0,60 cent
Acana (7 kg, 90 gram/dag) -> 0,55 cent
Orijen (7 kg, 70 gram/dag) -> 0,55 cent
Applaws (7,5 kg, 60 gram/dag) -> 0,39 cent (0,34 cent met een dubbelpak)
Porta21 (groene zak, 10 kg, 86 gram/dag) -> 0,37 cent (0,33 cent met een dubbelpak)
Hills (10 kg, 55 gram/dag) -> 0,34 cent (0,31 cent met een dubbelpak)

Acana heeft een hele hoog voeraanbeveling, daarin zit het grootste verschil
Laatst bijgewerkt door Nessa op 08-01-11 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:50

Bedankt voor je moeite, ik was altijd in de veronderstelling dat Acana en Applaws niet zover uitelkaar liggen.
Ga toch eens kijken of die kleine Applaws lust, wie weet ook de senioren wel.

Ik ben alleen zeer huiverige voor Porta21, staan veel griezelige verhalen over op het net een hele bekende is http://www.mainecoon.nl/nl/interactief/ ... ?tid=51222
Daarom durf ik dat niet te voeren.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:52

heb deze week ook erg veel slechte dingen over porta21 gelezen
sowieso veel katten die aan de diarree gaan, maar nu ook over dat er eigenlijk niet eens zoveel vlees in zit.
moet ik even nazoeken. had er eigenlijk al geen goed gevoel over.
Ik ga ook kijken wat mijn katten van de applaws vinden

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:57

Dutchdebs van kattenplaza schreef:
Porta 21 vind ik bij nadere bestudering een minder voer. Uiteraard is het hoge gehalte vlees goed. Maar dat is wel in natte uitvoering, je houdt er maar heel weinig van over in droge vorm. Maar haver, rijst en andere zaken zijn al droog en zijn daardoor veel hoger aanwezig. Porta 21 geeft de natte vorm van vlees aan. Dat mag maar is niet netjes. Het is geen echte brokanalyse.
Daarom dat zoveel katten er van gaan stinken en aan de diarree gaan omdat ze vaak beter gewend zijn en dan toch een hoog granen gehalte krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:10

Dat diarree verhaal ben ik ook van geschrokken, stond een heel topic over op kattenplaza. Heel veel katten hadden last van stinkende ontlasting en bleven daar ook last van houden. Goed dan denk je aan een eventuele ontgiftiging, dat zou niet eens zo gek zijn maar dit hoort je heel specifiek bij dit voer, ook dat het zo blijft.
Ik begreep alleen nooit waarom zoveel mensen het dan toch bleven voeren, wss is de prijs een stuk interessanter?
Ik durf het niet te gokken, ik heb twee oudjes waar ik geen gedoe mee wil en kan hebben, dan maar een duurder brok.

Zie nu trouwens dat ze geen eens dat ene topic op het Coon forum hebben aangevuld met de uitslagen van de onderzoeken, dat geeft mij geen goed gevoel.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:19

ja precies! ik heb dan jonge katten, maar die mogen gerust nog 18 jaar mee hoor!
En ik vind de prijs van porta toch nog wel tegenvallen
En de prijs van applaws vind ik heel erg meevallen!! Dat Acana duurder was dan Orijen had ik al helemaal niet verwacht. Ben toch blij dat ik het even heb uitgezocht, want zat aan Acana te denken.
Zelf vind ik Orijen ook super, maar te duur. Blijkt Acana gewoon duurder :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:22

Ik geef nu Acana, best tevreden over, ik weeg ook niet af.
Maar denk dat Applaws een goed alternatief is, ik lees er iig geen slechte berichten over.
Orijen moesten ze hier geen van allen, ruikt ook niet lekker.
De bruine zakken van Acana vallen het best in de smaak, de groene moesten ze hier ook niet.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:33

tis voor mij gewoon even proberen. ga een zakje van 400 gram bestellen.
vinden ze het niets, ga ik verder kijken, of orijen, of acana.

Overigens kwam in dit topic ook Taste of the Wild langs.
Maar had van dat voer begrepen dat er teveel magnesium in zit.
Maar ook even berekend (6,8 kg, 70 gram/dag): 0,41 cent (0,38 cent bij een dubbelpak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:39

Dat is idd een voordeel dat je kleine zakjes kan proberen, Ik weet niet of je katten zeer kieskeurig zijn, dan raad ik je de groene grassland van Acana af en Orijen, zit namelijk nauwelijks reuk aan ruikt naar niets. Of gewoon oude brokjes, maar dat is mijn ervaring hier moesten ze het geen van drieen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:44

mijn katten eten alles :P
inclusief rattenbrokken zonder dierlijke eiwitten, haha.
maar ik ben nog nooit van brokken gewisseld. ze krijgen naast de brokken dus carnibest en elke dag wisselend wat extra's. Ze eten altijd alles. Ben benieuwd hoe ze reageren op nieuwe brokken!
Maar duurt nog wel even voordat ik ga bestellen, heb net vorige week een bestelling de deur uit gedaan, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:46

Ah okay mag je in je handen knijpen :D Wat voer je ze nu?
Goed zeg dat je naar granenvrij wilt overstappen!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:00

ik voer ze nu Hills, niet super slecht, maar kan beter.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 10:53

Vandaag voor het eerst het hele topic voor de 2de keer doorgespit! Want de whiskas is op en vandaag zou er nieuw voer moeten komen.

Maar mijn conclusie nu, is dat ik misschien toch wel wil overstappen op vers vlees.

Ik heb daarom wat vragen:

-Ben ik compleet als ik overstap op kvv van carnibest en hoe zit dat dan met overstappen? Moet ik dan nogsteeds de whiskas mengen met bijvoorbeeld kvv?

-wat koop ik vandaag? Nogsteeds whiskas omdat ik nog niet weet waarna ik wil overstappen omdat ik eerst meer info wil? Of kan ik bijvoorbeeld een kleine zak ander merk brokken halen, iig wat dus beter is als whiskas, zoals Hills of RC?

Ik hoop dat iemand me kan helpen zodat ik vanmiddag weet wat ik moet kopen!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 11:31

meteen ook de vraag wat ben je kwijt aan kosten kvv carnibest en wat ben ik kwijt als ik voor het tinlo barfmenu zou gaan.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:40

Tinlo barfmenu is een stuk duurder dan carnibest.
Carnibest is compleet. voor een kat van 5 kg zou je per dag kwijt zijn: 0,67 cent (= 30 gram per kg lichaamsgewicht. voor 40 gram per kg lichaamsgewicht ben je 0,90 cent kwijt)
je moet het inderdaad even mengen met whiskas.

Citaat:
Introductie Carnibest
Indien u uw hond, kat of fret voor het eerst Carnibest geeft, introduceer deze voeding dan langzaam.
Begin als volgt; meng op de eerste dag 1 eetlepel Carnibest door het huidige voer van uw huisdier. Op de tweede dag 2 eetlepels, op de derde dag 3 eetlepels enz. tot u na 7 dagen zo ver bent dat u uw huisdier 1 hele maaltijd Carnibest kunt voeren. Tevens dient u de eerste week een klein beetje kokend water over het nog op te dienen portie voer te gieten en dit vervolgens op kamertemperatuur te serveren. Indien de ontlasting goed blijft kunt u de 2e week steeds meer rauwe Carnibest geven. U kunt, indien nodig, het portie voer gedurende een aantal weken lichtelijk blijven overgieten met kokend water om het vervolgens op kamertemperatuur te serveren.

Waarom u Carnibest langzaam dient te introduceren kunt u nu lezen
Honden en katten die het grootste gedeelte van hun leven droogvoer en/of blikvoer hebben gegeten, beschikken over een minder sterk spijsverteringsstelsel dan huisdieren die regelmatig of altijd vers vlees krijgen. Daar komt bij dat droogvoer voor het grootste gedeelte uit koolhydraten bestaat en de spijsvertering hier op ingesteld raakt. Carnibest bestaat voor het kleinste gedeelte uit koolhydraten en voor het grootste gedeelte uit eiwitten en vetten. Het spijsverteringsstelsel van uw huisdier moet dus omschakelen en dat kan enige moeite kosten. Daarom is het belangrijk dat u het voer langzaam introduceert, tenzij uw huisdier al zeer regelmatig vers vlees kreeg in het verleden. Dan kunt u sneller overschakelen. Voor honden is Carnibest Light het meest geschikt om mee te starten. Indien u dit opgebouwd heeft kunt u overgaan op bijv. Natuurvoer.

Het kan voorkomen dat honden, katten en fretten die altijd droogvoer en/of blikvoer hebben gegeten wat vreemd tegenover vers vlees staan. Ze zijn het immers niet gewend. Door middel van een klein beetje kokend water over het voer maakt u het voer nog iets aantrekkelijker. U mag het ook de eerste paar dagen kort in de magnetron zetten.

Indien u volledig overgeschakeld bent op Carnibest kan het zijn dat uw huisdier gaat verharen, uitvloeiing krijgt uit de ogen en wellicht nog een aantal andere onschuldige verschijnselen laat zien. Dit alles is van voorbijgaande aard en is alleen maar goed voor het lichaam van uw huisdier. Op zulke momenten worden er allerlei onregelmatigheden uit het lichaam verwijderd en vind er een inwendige reiniging plaats. Ook kan het voorkomen dat uw huisdier de eerste paar dagen meer ontlasting produceert dan normaal. Ook dit is van voorbijgaande aard en duidt er op dat de darmen gereinigd worden van allerhande onverteerbare stoffen.

bron: http://www.carnibest.nl

Zelf is het voor mij te duur om volledig KVV te voeren, vandaar dat ik er ook brokken bij geef.
Bij mij krijgen ze (4 - 4,5 kg wegen ze), 60 - 70 gram carnibest, 25 gram brokken en iets extra's (elke dag anders: kipfilet, lamshart, kuiken, natvoer etc.)
Laatst bijgewerkt door Nessa op 08-01-11 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:42

@ Nessa: Heb je voor Acana 90 g per dag voor een kat berekend? Is dat van het schema van Acana zelf? Ik vind dat namelijk nogal royaal. Ik heb hier ook twee maanden Acana gevoerd aan de oudjes en de kater van 5 kg kreeg ongeveer 50 g en de poes van een kg minder zat aan ongeveer 35 g. Hierop kwamen ze aan, dus ik denk persoonlijk dat het schema van Acana dan niet helemaal klopt en dat je echt per kat moet kijken. De 1 heeft behoefte aan meer brokken dan de ander. Overigens als je wilt; ik heb hier nog twee aangebroken zakken Acana (vis & prairie) liggen. In beide zakken zitten nog ongeveer 2 kg, dus als je intresse hebt. ;)