Hoe bevalt een Chinchilla?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Re: Hoe bevalt een Chinchilla?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:36

O,ja nog een vraag, beuk snippers mogen ze daar ook eventueel op?
Stond net bij de dobey om het 1 en ander in te kopen, en pa vroeg mogen ze ook op beukesnippers, maar ik durfde het niet zomaar aan.... en die verkoopster hadden we ook niet veel aan eerlijk gezegd.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:40

wij hebben onze chinchillas op beukensnippers staan! kan wel een bende worden als ze in een wilde bui zijn maar gaat niet snel stinken!

edit:
ik en mijn moeder zijn ook altijd bang dat die kooien met wielen uit rollen gaan en als ze dan tegen het behang staan, dat dat het behang er ook nog aan gaat (er is al een gedeelte achter de kooi opgeknaagt :)) ) maar zo te zien valt het dus mee :D

Fijn dat britt al met een ander meisje staat! vind dat je op zich niet een hoge prijs betaald.. heb meer voor mijn chinchillas betaald (wel met hun huidige kooi erbij). Vind je vader het al goed om ze nu uit zeeland te halen? :)
Laatst bijgewerkt door car0linee op 06-01-11 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:43

Ooh dus kan wel!
Ik las van een bokker hier in het topic meende ik ,dat zij ze op vlas heeft :j

Ik heb nu 2 voerbakjes gekocht, die vast aan de tralies kunnen, ik heb badzand , ik heb voer :j alleen ze hadden geen grote zakken :\ ik heb hooi, een bakje voor zand bad, waterfles heb ik hier nog wel.
Moet alleen nog schimmelpoeder, en ze zei dat de meeste houten huisjes qua speeltjes voor hamsters en konijnen enz van wilgenhout zijn... Dus haal me binnenkort ook zo;n huisje. En een bel dat schijnen ze heel leuk te vinden.
En ik wist niet goed welke molen , een dichte of 1tje met spijltjes....

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:45

zo'n huisje zal wel snel verdwenen zijn :P toen ik mijn chinchillas kocht had ik ook een houten huisje voor ze gehaald! heel leuk, alleen hadden ze snel de muren eraf geknaagd.. nu hebben ze hun oude, plastic iglo weer (die ze al hadden toen ik ze kocht) en die blijft gewoon heel.. het is wat, die beestjes..

Ook een leuke tip, voor het geval je het nog niet hebt.. zo'n ijzeren vogel/caviabal die je in de kooi hangt en waar je officieel fruit in doet met een belletje eraan, die heb ik om mijn hooi in te doen.. dat vinden ze een groot feest om eruit te trekken :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:47

Nee die uit Zeeland moest ik afzeggen helaas, gelukkig is die vrouw wel zo lief dat ik haar altijd kan mailen met eventuele vragen..

Die 2 komen uit Gendt, dat is 70 km rijden.
Ja zag er verschijnende op marktplaats, met kooi aangeboden, maar die zijn ook wat ouder, ik heb eigenlijk alle dieren het liefst vanaf jong.

Ik vind de prijs ook meevallen! Want die uit Zeeland koste me ook 25 en 1 van die 2 waar Britt bij in zit dus ook :j .

Haha ja joh ook via de kooi knabbelen ze je behang eraf? :P Nou dan word het er denk ik 1 met wieltjes :j

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:49

car0linee schreef:
zo'n huisje zal wel snel verdwenen zijn :P toen ik mijn chinchillas kocht had ik ook een houten huisje voor ze gehaald! heel leuk, alleen hadden ze snel de muren eraf geknaagd.. nu hebben ze hun oude, plastic iglo weer (die ze al hadden toen ik ze kocht) en die blijft gewoon heel.. het is wat, die beestjes..

Ook een leuke tip, voor het geval je het nog niet hebt.. zo'n ijzeren vogel/caviabal die je in de kooi hangt en waar je officieel fruit in doet met een belletje eraan, die heb ik om mijn hooi in te doen.. dat vinden ze een groot feest om eruit te trekken :)

Hahahahaha ik zie het al voor me , kom je uit bed huisje weg :+
Foto van die bal?

Nou ja maar dan hebben ze iig wat te knabbelen, maar hoe weet ik nou zeker dat het echt wilgenhout is ?
Degoe's bijten ook aan houte dingen toch? Want er stond wel een Degu kop op het stickertje.
Die vrouw van de winkel had niet veel verstand van chins.
Zo heb ik nog geen schimmelpoeder, die had ze daar niet :\

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:00

ooh wat jammer, maar fijn dat die vrouw het wel goed opnam en je altijd nog helpen wil :)

snap het dat je dan voor jonger gaat, bij mij hielden ze op met de chinchillas dus deze twee zusjes van een half jaar oud hadden ze nog en die konden dan met kooi weg :)

Haha nou, onze kooi stond op de grond en als ze dan vrolijk op en neer springen, gleed de kooi over onze houten vloer mee! (ik heb zo'n renrad voor ze, en daar huppelen ze echt in :P) dus is de kooi een keer tegen de muur aan gegleden en zijn hun aan het behang gaan knagen! nu blijft de kooi wat hangen tussen twee plinten in en hebben we geen problemen meer :)

de mijnen hebben zo'n speelgoedballetje! dat gooien ze ook door de kooi heen:
Afbeelding

en zo'n voerbal bedoelde ik:
Afbeelding

schimmelpoeder gebruik ik zelf niet, geef ze zo nu en dan een pipetje tegen beestjes? bij de dierenwinkel weg.. krijgen ze als ik ze zie jeuken..
en wilgenhout, tja het meeste hout dat voor knaagdieren in dierenwinkels bestemd is, is dacht ik ook wel goed voor chinchillas..

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 19:08

Ach een half jaar oud kan ook nog wel toch :j
Ja over dat rat, typte ik net hier boven maar denk dat je het niet gezien hebt haha.
Maar moet ik zo;n open rat halen of een dichte?
Want die hamsterratten maar dan in het groot lijken me niet heel handig.

Dat plastic balletje eten ze niet op haha , ik ben zo bang dat wat ik haal van plastic mis gaat.
Die voerbal doe ik ook indd, zat net al te kijken naar een bol met bel :j wel van ijzer.
Ja goed idee doe ik daar ook het hooi in :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 19:10

Oke dus de houten dingetjes zijn save?
Wist niet dat het ook gewoon met pipetjes kon haha . Das opzich ook handig weet je meteen dat het goed heeft gepakt.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:14

ik was al op zoek naar een foto van zo'n rad.. ik heb een die speciaal voor chinchillas is.. was te koop bij de dierenwinkel in groningen waar ik nog nooit geweest was, dus dacht, een leuk sinterklaascadeautje! en het is een groot succes.. zal nog eens op zoek naar een foto op internet..

plasticballetje word bij mij niet opgegeten! ze hebben twee verschillende en zo nu en dan wissel ik ze om, maar er aan knagen heb ik ze nog niet zien doen :)

ik heb idd ook een bol met een belletje! is heel leuk en ze halen meer het hooi eruit dan dat ze alles opeten.. het is een spelletje voor ze en het hooi eindigt op de bodem van de kooi :P

neem aan dat alles in de dierenwinkel voor knaagdieren van hout wel safe is.. anders waren mijn beestjes er ook al niet meer geweest.. :o

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:21

misschien ook handig om spul te kopen:

http://www.chinchillawinkel.nl en http://www.fretten.nl/index.php?main_page=index&cPath=33
heb van deze sites al dingen besteld en op de laatste heb je ook loopwielen staan :)

Ik heb deze loopwiel:
Afbeelding standaart kun je eraf halen en dan kun je de wiel in de kooi aan de tralies hangen! heel erg handig en neemt weinig ruimte in beslag! :)

pipetjes zijn wel handig ja! gebruik het alleen niet heel vaak, maar hou ze gewoon wat in de gaten.. denk ook niet dat iedereen dat standaart gebruikt hoor :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 19:22

car0linee schreef:
ik was al op zoek naar een foto van zo'n rad.. ik heb een die speciaal voor chinchillas is.. was te koop bij de dierenwinkel in groningen waar ik nog nooit geweest was, dus dacht, een leuk sinterklaascadeautje! en het is een groot succes.. zal nog eens op zoek naar een foto op internet..

plasticballetje word bij mij niet opgegeten! ze hebben twee verschillende en zo nu en dan wissel ik ze om, maar er aan knagen heb ik ze nog niet zien doen :)

ik heb idd ook een bol met een belletje! is heel leuk en ze halen meer het hooi eruit dan dat ze alles opeten.. het is een spelletje voor ze en het hooi eindigt op de bodem van de kooi :P

neem aan dat alles in de dierenwinkel voor knaagdieren van hout wel safe is.. anders waren mijn beestjes er ook al niet meer geweest.. :o

Oke bedankt!
Nou dan probeer ik het ook met een plastic balletje :D En dan goed opletten, maar denk dat ze morgen nog te bang zijn van de reis...

Ik denk dat moeite doen voor eten goed is, een vriendin van vroeger deed ook nooit konijnenvoer in voerbakjes maar strooide het in de kooi zodat ze moesten zoeken.
Maar ik doe wel gewoon in bakjes, de brokken.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 19:25

Ik las dat sommige mensen, geloof ook in dit topic , 1x in de week schimmelpoeder deden.
de chinchilla site ken ik ,die van die fretten ga ik zo even kijken en ook opslaan.

Een dicht rat dus oke dan weet ik dat :D , heb er best zin in!
Wil eigenlijk nog zo veel halen haha.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:51

de mijne krijgen het ook in bakjes :) zelf strooien ze het wel weer door de kooi heen..

Dus ze komen morgen al? spannend zeg! :D een hangmat hebben de mijne ook, daat liggen ze ook maar al te graag in en dat is het enige van stof wat nog leeft.. (stoffen buizen etc is allemaal kapot geknaagt :P)

haha enik vind het ook zo leuk om veel spul voor ze te halen! :D maar goed, als ze zo nu en dan iets leuks krijgen of als je het eens omwisselt is ook leuk voor ze, dan blijven ze hun kooi steeds opnieuw wat ontdekken :)

edit:
en helemaal vergeten te zeggen, een knaagsteen speciaal voor chinchillas vinden ze ook erg fijn.. de mijne knagen het helemaal rond als een balletje, goed voor hun tandjes :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:14

Knaagsteen dat ben ik vergeten!!!!!!!!!!
Wat stom, nou morgen maar ff halen, speciaal voor chins dus?

Ik heb een hangmat maar die is van Fret. En zit ook wol in weet niet of dat handig is .
Je maakt ze volgens mij al klein met de leukste dingen :j

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:15

Oja heb mail, ze is ziek aan het worden ,en daarom geen tijd gehad voor nieuwe foto's en ook niet van de 2 waaruit ik ook kan kiezen, die al kennisen zijn van die witte.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:18

bij de dierenwinkel heb je knaagstenen te koop waar een chinchilla op staat (op de verpakking). als ze dat hebben bij je dierenwinkel iig..

Wat jammer dat je nog niet fotos hebt van de kennis en anderen van de witte! maarja, ze in het echt ontmoeten is natuurlijk veel leuker ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:25

Die zijn ook groter dan die blokjes voor konijnen? En zijn ook op te hangen aan de tralies?

Ja ze had het over een hetero ebony meisje , en een standaard duitsvioletdragend vrouwtje ..
GEEN idee precies haha.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:41

Wat spannend dat ze morgen al komen! Ga je ze zelf halen?

Nog even een paar bedenkingen:

Hooiballetje: Hebben de mijne ook; inderdaad trekken ze er graag het hooi uit.

Voerbakje: gebruik ik ook. Het voer vind je dan later netjes verspreid doorheen de kooi terug. :+

Voer: Kleine zakjes zijn voldoende want chinchilla's eten niet zo veel. De onze krijgen een goede handvol hooi en vier eetlepels pellets per dag (voor twee chinchilla's samen). Dat is echt niet veel en daar doen ze het uitstekend op!

Schimmelpoeder: Nog nooit van gehoord en nog nooit nodig gehad.

Looprad: Hebben de mijne niet. Maar die hebben natuurlijk ook een hele grote kooi. 8-) Volgens het duits chinchillaforum is een looprad slecht voor hun rug omdat ze die dan hol maken. Via internet is er een alternatief verkrijgbaar maar ik ben de naam vergeten. Het is een grote metalen schotel. Helaas wel duur, anders hadden we er al lang een gehad. Ik zal zo eens googelen.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:46

spannend allemaal hoor :D

mijne hebben ook geen looprad. ze bewegen al genoeg uit zichzelf ;)
het bokje dat alleen zit heeft wel een houten huisje, maar daar eet hij niet van.
genoeg andere gingen om aan te knagen.
de andere 2 zitten in een stenen bloempot :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:49

De onze hebben ook een houten huisje en ja, eens in de zoveel weken moeten we een nieuw kopen als het oude opgegeten is. Maar ze zitten er zo graag. :D

Wat die "loopschotels" betreft: google maar eens op "laufteller"; je vind er zelfs filmpjes van.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:57

@Soesita Ja ga ze morgen halen!

Ik baal zo he, pa heeft afgerekend, en ik lees net jou bericht dus ik kijk even hoe mijn voer heet en wat voor een merk.
Zit voer er niet bij _-:( Zooo stom!

Voerbakjes kunnen aan mn tralies hangen.
Het voer heet toch pellets?

Schimmelpoeder niet ? Doen ze in het badje 1x in de week , eetlepeltje, als ze er dan in rollen is het meteen goed .

Het rat denk ik nog ff over na.

Haha dat maakt me niet uit met die huisjes, maar wil wel dat het veilig hout is .

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:58

_maaike_D schreef:
spannend allemaal hoor :D

mijne hebben ook geen looprad. ze bewegen al genoeg uit zichzelf ;)
het bokje dat alleen zit heeft wel een houten huisje, maar daar eet hij niet van.
genoeg andere gingen om aan te knagen.
de andere 2 zitten in een stenen bloempot :D

Haha stenen bloempot is ook een idee!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:07

Je kunt ook gewoon morgen bij het ophalen even vragen welk voer zij gebruikt, misschien dat je hetzelfde kan blijven gebruiken :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 21:11

Dat was ook mijn planning, ze geeft sowieso overgang zakje mee :j