Loslopende honden (waar dat niet mag), zo'n ergernis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:00

Urielle schreef:
Ik ga met mijn hond ook geen losloopgebied in. :n
En ik verwacht ook niet dat andere mensen hun hond aanlijnen, maar wel dat je een dier wat je loslaat onder appel hebt

Nou dan is dr toch niets aan de hand? Zoals ik al zei;

Chiqa schreef:
Begrijp wel je irritatie dat mensen meer zouden moeten opletten met wát ze los hebben laten lopen,
agressieve honden horen daar niet los te lopen, dat risico is te groot.

maar dat risico is dr nu eenmaal, kan je heel krampachtig over gaan doen dat je het hier niet mee eens bent, leven zit vol risico;s en we nemen dr allemaal wel eens een, soms gaat het mis soms gaat het goed.

LADPR jou hond hoort aan een lijntje niet los ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:02

Ik snap alleen serieus het nut niet van een uitlaatroute.
De meeste overlast is hondenpoep, niet?
Een uitlaatroute houd in dat de hond daar gewoon mag poepen, maar niet los mag :+
Het gebied waar ik het nu over heb, mogen alleen wandelaars komen. Het is verder voor elk voertuig verboden.
Echt, ik snap het verbod niet hoor :+

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:04

Chiqa: Ja mijn hond is zo geworden door loslopende honden op plekken waar honden niet los mogen. Maar ook een volgende hond ga ik ook niet loslaten en veel beter beschermen. Om te voorkomen dat ik nog een keer en agressieve hond krijg door andere mensen die zich niet aan de regels kunnen houden.

Ik was niet van plan om hetzelfde te doen maar het geeft wel heel duidelijk weer waarom die regels er zijn.

Gelukkig worden hier de hele zomer door dagelijks flinke bekeuringen uitgedeeld aan heel veel mensen die hun hond los hebben lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:14

Nikki__ schreef:
Ik snap alleen serieus het nut niet van een uitlaatroute.
De meeste overlast is hondenpoep, niet?
Een uitlaatroute houd in dat de hond daar gewoon mag poepen, maar niet los mag :+
Het gebied waar ik het nu over heb, mogen alleen wandelaars komen. Het is verder voor elk voertuig verboden.
Echt, ik snap het verbod niet hoor :+

Nee, de overlast is dat
- honden er los lopen en de eigenaar nergens te bekennen is (sjokt nog ergens achteraan of heeft de hond vanuit huis gewoon buiten gekiept)
- honden er met eigenaar lopen maar de eigenaar geen overwicht heeft en de hond dus gewoon wegloopt (Brutus :)) )

waardoor
- sommige honden gaan snuffelen
- sommige honden gaan achtervolgen
- sommige honden gaan bijten
bij andere recreanten (mens en dier)
en
- sommige honden zomaar overal doorheen struinen zonder te letten op kwetsbare jonge aanplant, zeldzame planten, dieren uit dat gebied, nestelend, met jongen of in gewone staat.
en met een beetje pech
- honden ongelukken veroorzaken omdat ze gewoon maar tussen het verkeer door gaan lopen in en buiten het terrein

Op de meeste uitlaatroutes moet je volgens mij alsnog gewoon de poep opruimen.
Dus bij jullie gemeente is het echt vaag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:24

LADPR schreef:
Chiqa: Ja mijn hond is zo geworden door loslopende honden op plekken waar honden niet los mogen.

Denk dat jij dit toch echt bij jezelf te raden moet gaan, een ander de schuld geven is wel erg gemakelijk.
Mijn hond liep als pup altijd los in losloopgebieden en is een prima sociale hond geworden, dus zo zie je maar weer, kan best en ze is ook wel eens onmgedenderd hoor ;) Niets aan overgehouden :n

Urielle, je zegt het zelf al....

Urielle schreef:
- sommige

dat is het risico ;)

LADPR

Re: Loslopende honden (waar dat niet mag), zo'n ergernis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:28

Pardon Chiqa! Dus het is mijn schuld dat mijn hond zo vaak gebeten is door onfatsoenlijke loslopende honden in woonwijken waar honden vast moeten? Ik heb het niet over omvergedenderd worden, ik heb het over gegrepen worden, gebeten dus. Niet een snauw van ik moet jou niet, nee op mijn hond afstormen en direct grijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:32

Waarom zocht je het dan steeds weer op als je hond al zovaak gebeten was?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:33

Opzoeken? Ik moet dus mijn hond niet meer uitlaten omdat het te veel moeite is voor andere mensen om hun agressieve honden aan te lijnen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:34

Chiqa schreef:
Urielle, je zegt het zelf al....

Urielle schreef:
- sommige

dat is het risico ;)

Al die sommige samen maken samen flink wat overlast.
Kijk, mijn hond is ook het grootste gedeelte van de tijd superbraaf, is een Berner dus enorm mensgericht. Aan de lijn hobbelt ze echt aan de voet mee. Maar de keer DAT het leuker is om weg te stuiven, heeft ze volgens mij zwitserse smeerkaas in haar oren. Kijk ze komt wel terug hoor, daar zit ik niet over in. Maar als ze daarbij net een aangelijnde hond is gaan klieren of over het picknickkleedje van een gezin heen is gestruind met haar zandpoten of een angstige bejaarde vrouw een hartwip heeft bezorgd, dat is geen 'risico'. Dat weet ik dat het ooit gaat gebeuren. En wellicht ben ik dan oversociaal dat ik mijn hond niet loslaat, maar ik zie het als asociaal dat andere mensen hun hond gewoon loslaten en stellen dat die hond, dat gezin en die bejaarde daar dan maar niet hadden moeten zijn. Zij mogen verwachten van mij dat ik mijn hond onder controle hou. Dus ik kies dan voor een aangelijnde hond in een gebied waar honden vast moeten. En verrek, dan krijg je nóg zo'n loslopende strontjoekel als een projectiel op je afgevuurd :?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:53

Mijn hond loopt eerlijk gezegd bijna overal los, maar ze gaat pas naar een andere hond als ze "toestemming" heeft om te gaan. Al lijn ik haar voor de zekerheid toch aan als ik andere mensen tegen kom of mensen met een aangelijnde hond. Maar als mijn hond niet dagelijks minimaal een uur kan rennen, wordt ze heel zenuwachtig. Maar ik probeer mensen niet tot last te zijn en toch mijn hond een heel groot plezier te doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:50

Urielle schreef:
Chiqa schreef:
Urielle ik begrijp niet waarom je hier zo over valt, het is toch een losloopgebied? Dat verklaard toch alles?
Ben jij niet gediend van loslopende honden zoek je toch een gebied op waar dit verboden is?

ik val niet over loslopende honden op een route maar ik val over de attitude 'als ik hier ben, moeten anderen maar opletten.' :)
Een hondenlosloopgebied is niet uitsluitend voor honden, het is voor alle recreanten, en wij als hondeneigenaren hebben de mazzel dat we onze viervoeters er ook nog los mogen laten lopen. Dus beleefdheid en elkaar een beetje in acht nemen voor iedereen.
Als ik dingen lees als dat andere recreanten dan maar moeten opzouten, want daar komt het op neer, dan mogen ze wmb het hele gebied gelijk afsluiten. Dat is geen attitude :n

Ja het is idd voor all recreanten maar voor honden is al zo weinig losloopgebied.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:56

Dat is toch ook logisch als er zo veel aso mensen hun honden los laten. Dan zullen er steeds minder plekken komen waar honden los mogen.

Alle bermen hier heb je gene opruimplicht en toch ligt er zelfs op de voetpaden nog hondenstront. Dat soort mensen verpesten het altijd voor de rest. Zo is het met loslopen ook. Er worden zoveel klachten ingedien bij de gemeente, dat loslopen steeds minder toegestaan wordt.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:57

nowornever schreef:
Mijn hond loopt eerlijk gezegd bijna overal los, maar ze gaat pas naar een andere hond als ze "toestemming" heeft om te gaan. Al lijn ik haar voor de zekerheid toch aan als ik andere mensen tegen kom of mensen met een aangelijnde hond. Maar als mijn hond niet dagelijks minimaal een uur kan rennen, wordt ze heel zenuwachtig. Maar ik probeer mensen niet tot last te zijn en toch mijn hond een heel groot plezier te doen.

Zo kan het ook en dat wordt van verschillende kanten benadrukt. Los laten 'omdat ik vind dat dat kan' is gewoon onbehouwen je mening door drukken. Ik heb ooit een baas om zijn oren gemept, niet zijn hond. Dat was mijn onbehouwen mening.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:59

Wij hebben 2 labradors en laten we ook in een losloop gebied los, maar kan je vertellen dat ze dan ook niet altijd meteen terug komen hoor ( dit gebied is bij een zandafgraving in Gieten) geen weg oid in de buurt.
Zodra ze een andere hond zien willen ze meteen spelen en snuffelen en dan komen ze ook meteen weer terug, wij zijn vaak ook alleen bij het meer te vinden en niet in het bos.

Ik vind het heerlijk als die honden allemaal samen kunnen spelen heb er echt prachtige foto's gemaakt :D

Echter zodra er mensen met paarden komen houden we onze honden wel vast

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:12

LADPR schreef:
Dat is toch ook logisch als er zo veel aso mensen hun honden los laten. Dan zullen er steeds minder plekken komen waar honden los mogen.

Alle bermen hier heb je gene opruimplicht en toch ligt er zelfs op de voetpaden nog hondenstront. Dat soort mensen verpesten het altijd voor de rest. Zo is het met loslopen ook. Er worden zoveel klachten ingedien bij de gemeente, dat loslopen steeds minder toegestaan wordt.

Laatst ook toen ik aan zee ging wandelen, stukje duinen in, nuja dat was dus blijkbaar de algemene poepplek daar, je moest gewoon elke halve meter uitkijken waar je liep.

Nuja ik ben van mening, op straat en overal waar je hond iemand kan belemmeren (en ook al zijn het hier allemaal super sociale, vriendelijke honden, maar goed uit ervaring weet ik dat de meerderheid dat niet is ;), toch niet zoals ik zou willen zien ;)), hond vast aan de lijn moet. Die van mij komt ook niet altijd los, hoewel hij nu af en toe een stukje krijgt dat hij los mag, maar dat is dan vooral onderdeel van de training op dit moment. Verder als hij zn energie kwijt moet, kan hij dat ook op een langer stuk en rustig tempo :). heb jammer genoeg niet zo'n goeie ervaringen als de meeste hier met loslopende honden.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:51

Worden er in nederland dan geen bekeuringen gegeven als je de hondenpoep niet opruimd? Hier in Salou is dat verplicht en let de politie er ook echt op, er staan ook prullenbakken met speciale zakjes, ze hebben mij al een paar keer aangehouden of ik wel zakjes bij me had, die heb ik ook altijd bij me want ik vind dat ik verantwoordelijk ben voor mijn hond, het is mijn keuze dus niemand anders moet hinder ondervinden van mijn hond.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:55

Hier in elk geval niet, sommige veldjes zijn echt poepveldjes. Belgie wordt er vaker gecontroleerd denk ik, maar dat is ook de ene bij de andere stad. Ik vind het gewoon netter (en gezonder) om alles op te ruimen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:03

Hier worden en flinke bekeuringen uitgedeeld. Vooral in de zomer loopt er hier in de buurt de hele dag een controleur rond. Worden heel veel bekeuringen utigedeeld als je op de verboden voor honden berm loopt, of je hond ergens laat poepen en het niet opruimt en als je je hond los hebt.

Alleen zo jammer dat ze het in de winter niet doen.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:45

Chiqa schreef:

Ik weet niet of het bij haar ook het geval is hoor, maar ik kan die plaatsen niet vermijden simpelweg omdat het voor mijn deur in de straat gebeurd en daar moet ik toch echt langs als ik mijn honden uit wil laten.
Nu woon ik ook niet in het meest lekkere plekje van de stad, veel mensen hebben hier honden als 'statussymbool', hangen de hele dag rond op straat,letten niet op hun honden en opvoeden of aanlijnen zit er niet in. Ze zien het meer als speelgoed dan een levend wezen.

Ik probeer drukke tijden te vermijden, door b.v. tijdens etenstijd of heel erg vroeg/laat een lekker stuk te gaan wandelen. Dan is het ook niet zo druk op straat en in de losloopgebieden dan is de kans dat er iets mis gaat al een stuk kleiner :)
De buurtagent heb ik al meerdere keren aangesproken, maar na die gesprekken is er vrijwel niks veranderd.

*offtopic* Wat heb jij een prachtige hond zeg!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:55

Mijn sociale loslopende hond is nog nooit gebeten en heeft nog nooit gebeten. Vindt het bijzonder om te horen dat een hond meerdere keren wordt aangevallen?

Mijn ervaring (=feit) is dat honden die aan de lijn zitten niet hun taalgebruik/communicatie kunnen uitvoeren en daardoor uitvallen. Daarom laat ik mijn hond liever los als er een andere hond aankomt..

Mensen met een bijtende hond horen die vast te hebben. En dat zijn de risico's van het leven inderdaad ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 00:01

lotjaa93 schreef:
Mensen met een bijtende hond horen die vast te hebben. En dat zijn de risico's van het leven inderdaad ;)

Mee eens, maar dan horen andere mensen hun hond ook aangelijnd te hebben in een niet losloopgebied.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 00:09

ik heb 1 keer gehad dat een hond jel in haar achterbeen beet.
jel die trapte die hond liep mank.
die vrouw werd helemaal woest en pakte jel bij haar bit en raste diezowat door de mond.
jel had de mond hierdoor ook echt kapot.
toen heb ik haar ook heel duidelijk gezegt dat ik hier niet van gedient was.
en dat ik zo nodig de politie erbij wilde want
1. ze liep in een gebied waar de honden vast moeten.
en 2. ze liep op een ruiter pad waar dus voor aan een bord staat uitsluitend voor ruiters niet betreden als voetganger of fietser.
en als die hond luisterde en jel niet had gebeten tja dan had ik zo iets van wat maakt mij het uit.
mijn hond loopt los waar dat mag moeten ze aan de lijn dan moet ook hij aan de lijn.
ook mag hij nooit naar aangeljnde honden toe omdat niet elke hond en ook niet elke eigenaardaar van gedient is

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:27

Chiqa schreef:

Je hebt echt geen idee waarover je het hebt hé? Ik zocht ze ook niet op maar het gebeurde toch. Wat moest ik dan? Mijn hond levenslang opsluiten volgens jou? 1ste keer werd hij gebeten door een loslopende poedel in de straat, ding hoorde al niet los rond te lopen, tweede keer sprong een dober letterlijk over de omheining/poort en vloog hem aan, ik en mijn hond hadden de hond niet eens gezien in die tuin, derde keer schoot uit het niets een kleine maltezer onder de haag uit die opnieuw in de poten van mijn hond beet, mijn hond had geen flauw idee dat die hond er zat, keek ook totaal de andere kant op. En ik kan gerust zo doorgaan. En het was verre van dat die van mij tekeer ging, integendeel. Laatste keer was ook weer een kleine hond die los in de tuin liep, geen omheining niets en een hond die niet luisterde, gelukkig doet die van mij (zelfs in zo'n situaties) het wel. Mijne zat netjes naast mn voet, vent kon werkelijk overal achternarennen om dat kleine mormel te pakken te krijgen, want luisteren deed hij niet, rende zo de drukke weg op om aan zn baas te ontkomen...
Tja soms gaat het helemaal niet om opzoeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:39

Heb je dan niet gewoon een hekel aan mensen die hun hond niet onder controle hebben?

Wij lopen regelmatig in de bossen, zoveel mogelijk los. Als er iemand aankomt maken we ze even vast & als we dan ver genoeg zijn mogen ze weer los. Ze trekken geen sprintjes, gaan nergens achteraan en blijven lekker in de buurt. Daar heb je dan toch geen last van :+ ?
Als wij paarden tegen komen die niet op het ruiterpad rijden is dat ook geen probleem, onze honden blaffen en springen er namelijk niet naar.

Moet eerlijk zeggen dat ik, als ik een buitenrit maak, me geen zorgen hoef te maken wanneer ik wel zo'n hond tegen kom & vind dat ook een soort van vereiste als ruiter.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:45

Nee dat is prima gewoon, zo doe ik het trouwens ook vaak. En dat werkt ook gewoon.