Kattenpopulatie: Belgie eindelijk wakker, nu NL nog!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 16:01

Sabin_e schreef:
In de titel staat: Nu NL nog! Maar voor zover ik weet zijn (of worden, bij binnenkomst) alle asielkatten in Nederland gecastreerd.
Daarnaast zijn er steden (zoals o.a. Enschede) al bezig met het castreren en daarna weer uitzetten van straatkatten (deze worden weer uitgezet omdat asiels vol zitten).

Hm, ik heb eigenlijk nog nooit zo'n rigoureus voorstel in NL gehoord voor het aanpakken van het leed van asielkatten? Wat mij betreft mag er hier in NL ook een wet komen wat betreft sterilisatie en/of castratie van poezels en het registreren ervan. Dit zal waarschijnlijk al een hele hoop schelen..... :o

veerledec

Re: Kattenpopulatie: Belgie eindelijk wakker, nu NL nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:10

Ik dacht ook dat alle asielkatten geholpen werden in Nederland. Kittens moet je in ieder geval laten helpen, daar betaal je dan bij aankoop voor.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:14

Heel goed streven, maar inderdaad ontzettend moeilijk realiseerbaar!

Wat dacht je van kattenbelasting betalen per kat tenzij ze gecastreerd/gesteriliseerd zijn? Eenmalige actie met korting steriliseren/castreren en anders....per jaar bijdrage betalen waar ze dan mooi de zwervers van kunnen helpen. Dan moet er op de langere termijn toch wel wat minder 'overschot' zijn?

Voor geregistreerde fokkers kan dat natuurlijk anders (aftrekbaar maken of kwijtschelden), wellicht is het probleem van de broodfokkers dan ook beter aan te pakken, die betalen zich dan blauw aan of het steriliseren en castreren of aan de belasting ;). Is de lol er snel af hopelijk.

De mijne zijn gewoon netjes geholpen, ik vind het overigens schandalig dat er mensen zijn die die verantwoordelijkheid niet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:17

Quellian schreef:
Lijkt me van een heel andere gradatie wanneer je met je kat bent aangesloten bij een rasvereniging.
Ik weet hoe de zaken ervoor staan in België en dat is nog beroerder dan hier in NL, dus ik kan dit alleen maar toejuichen.

Ik zou niet weten waarom, elke raskat kan dr een voor uit het asiel gehaald worden.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:22

maar ik wil geen asielkat, ik wil een brits korthaar

het is niet 'geen ras dan maar asiel'. is er geen brits korthaar te krijgen? dan geen kat.

en ja, mijn twee (ras)katten zijn beiden gesteriliseerd.

en dan nog: een raskat kost honderden euro's, die worden veel beter doordacht gekocht dat dat schattige kittentje dat in een opwelling voor 5,- gekocht wordt en daarna weer in het asiel komt wegens niet nadenken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:26

Chiqa schreef:
Quellian schreef:
Lijkt me van een heel andere gradatie wanneer je met je kat bent aangesloten bij een rasvereniging.
Ik weet hoe de zaken ervoor staan in België en dat is nog beroerder dan hier in NL, dus ik kan dit alleen maar toejuichen.

Ik zou niet weten waarom, elke raskat kan dr een voor uit het asiel gehaald worden.

Dit is wel heel overtrokken en onrealistisch Chiqa, ik mag toch hopen dat je dat zelf ook ziet ;)

Hier in NL zijn wel op kleine schaal projecten dat katten en poezen worden gecastreerd en worden uitgezet, maar de stichtingen die dit doen werken op vrijwillige basis en moeten het hebben van donaties. Helaas worden zulke dingen niet gesubsidieerd hier in NL.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 16:43

Quellian schreef:
Helaas worden zulke dingen niet gesubsidieerd hier in NL.

Dus als ze hier nou eens mee zouden beginnen. Ik heb liever dat ze hier mijn belastinggeld voor zouden gebruiken dan voor andere projecten waar ik soms het nut niet van in zie! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:48

Quellian schreef:
Dit is wel heel overtrokken en onrealistisch Chiqa, ik mag toch hopen dat je dat zelf ook ziet ;)

:n dan verschillen wij daarin ietsje van mening, best wel hypocriet dus, raskatten mogen wel }:0

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:38

Abeltje77 schreef:
maar ik wil geen asielkat, ik wil een brits korthaar

het is niet 'geen ras dan maar asiel'. is er geen brits korthaar te krijgen? dan geen kat.

en ja, mijn twee (ras)katten zijn beiden gesteriliseerd.

en dan nog: een raskat kost honderden euro's, die worden veel beter doordacht gekocht dat dat schattige kittentje dat in een opwelling voor 5,- gekocht wordt en daarna weer in het asiel komt wegens niet nadenken.

Ze zouden voor de gewone straat katten ook wat meer geld moeten vragen, dan koopt niet iedereen zomaar een kat haha. Of konijnen. De buur van vrienden van mij vertrok op vakantie dus hij liet zijn konijnen lekker vrij in de tuin, dus ook het moestuintje van mijn vrienden ging eraan :D Ipv dan te vragen of de buren even op de konijntjes willen passen? nee hoor... Als hij terug komt koopt hij gewoon nieuwe!!!!

Ze smijten de straatkatten naar je kop. Eerder zei iemand dat er ook straatkattenfokkers moesten komen. Kvind nog een goed idee hahah.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:23

Chiqa schreef:
Quellian schreef:

:n dan verschillen wij daarin ietsje van mening, best wel hypocriet dus, raskatten mogen wel }:0

Heeft niet met hypocrisie te maken, het is een onduidelijkheid in het artikel om het over alle katten te hebben. De mensen die 'into' katten zijn en weten hoe de zaken ervoor staan in het Belgenland weten heel prima dat het hier niet om raskatten gaat.
Dus wederom, heeft niets met hypocrisie te maken, heeft te maken met dat het land daar om komt in het kattenleed.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:43

Net nog een goed voorbeeld gezien van waarom dit een goed plan is, zelfs als ze het maar half uitvoeren.

Was met de hond in het bos gaan wandelen en liet haar zoals gewoonlijk even drinken aan de vijver.
Er lag veel rommel waaronder ook een doorweekte kartonnen doos die hond wel verdacht interessant vond. 3 keer raden wat daar in zat, er was geen hulp meer te bieden.

Als zo'n toestanden vermeden kunnen worden door mensen te verplichten om te castreren dan ben ik helemaal voor.